Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sam heeft een tumor

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: Sam heeft een tumor

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Gewoon tot op het bot verwennen. Het helpt, echt.

Hou vol!
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Nanna schreef:Wie weet hoe lang hij nog rondhobbelt. Hij zou je nog weleens kunnen verbazen.
Ja, ben benieuwd. De prognose van een paar weken is in ieder geval niet uitgekomen. Die zijn we gepasseerd.

Maar ik blijf wel goed opletten, of Sam nog geniet.

Hij moet niet in een fase komen van 'overleven' zonder kwaliteit.

Maar voor nu zoek ik volop de genietmomenten van en met hem en verzorg hem zo optimaal mogelijk.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Wat een verdrietig nieuws, veel sterkte en geniet van de tijd samen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Hilly45
Zeer actief

Ri@nne schreef:Och kijk nou!
Lekker genieten met z'n tweetjes, dit pakt niemand jullie meer af! En wie weet gaat het nog ene hele tijd zo door, ik duim er in elk geval voor!
Jullie zijn een dreamteam!
Dat is absoluut waar, dit pakt niemand ons meer af. Ik ben ook heel blij met deze tijd nog, hoe zwaar het ook is. Gelukkig weet Sam het niet, dat scheelt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilly45 schreef:
Ri@nne schreef:Och kijk nou!
Lekker genieten met z'n tweetjes, dit pakt niemand jullie meer af! En wie weet gaat het nog ene hele tijd zo door, ik duim er in elk geval voor!
Jullie zijn een dreamteam!
Dat is absoluut waar, dit pakt niemand ons meer af. Ik ben ook heel blij met deze tijd nog, hoe zwaar het ook is. Gelukkig weet Sam het niet, dat scheelt.
:flower:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Hoe is het met Sam?
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

kloesje schreef:Hoe is het met Sam?
Het verloopt vrij stabiel. Gisteren nog iemand anders de poot laten zien, die ook beaamde hoe rustig het er momenteel uit ziet. Qua ontstekingsweefsel is er niets meer te zien en zit er helemaal rust in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het nu ook een paar dagen niet verbonden, zodat het ook kan 'luchten' ofwel drogen aan de lucht. Juist omdat het ontstekingsweefsel geheel 'weg' is, moet dat kunnen.

Sam zelf is nog in een goed humeur. Trekt nog zijn sprintjes af en toe. Kan heel enthousiast nog zijn, als hij oude bekenden tegenkomt. Afgelopen weekend zag hij Kayou, de akita reu van Minhie (en Peter). Sam zijn achterwerk schudde gewoon van het gekwispel.

We blijven voor nu vooral echt genieten, zolang het nog kan.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Nanna schreef:Goed zo. Die gaat de 20 nog wel halen :ok:
Was dat maar waar...

Nee, ik ben wel realistisch. Maar feit is, dat het er 'mooi' uitziet, ook al zie je natuurlijk de misvorming. Maar vergeleken bij hoe het was en nu, dat is dag en nacht verschil en ook de dierenarts was verbaast.

Volgende week ga ik weer naar de dierenarts, zodat zij als objectief buitenstaander er ook naar kan kijken.

Sam krijgt ook minder pijnstilling. Wel ondersteun ik hem vanaf de diagnose-stelling nog met een combinatie van dit:

Symphytum....... is smeerwortel, dit werkt geweldig goed om botweefsel te herstellen. Elk letstel van beenvlies en bot, vooral als dit gepaard gaat met heftige pijn.

Calc.Ph......... is een van de belangrijkste weefselzouten voor bot en beenderen, zorgt voor betere kwaliteit hiervan, zorgt ervoor dat botten minder broos en week worden.

Carcinosinum ...........heeft een gunstige werking op en modificatie van symptomen en klachten behorend bij kanker.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hilly45 schreef:Nee, ik ben wel realistisch. Maar feit is, dat het er 'mooi' uitziet, ook al zie je natuurlijk de misvorming. Maar vergeleken bij hoe het was en nu, dat is dag en nacht verschil en ook de dierenarts was verbaast.

Volgende week ga ik weer naar de dierenarts, zodat zij als objectief buitenstaander er ook naar kan kijken.

Sam krijgt ook minder pijnstilling. Wel ondersteun ik hem vanaf de diagnose-stelling nog met een combinatie van dit:

Symphytum....... is smeerwortel, dit werkt geweldig goed om botweefsel te herstellen. Elk letstel van beenvlies en bot, vooral als dit gepaard gaat met heftige pijn.

Calc.Ph......... is een van de belangrijkste weefselzouten voor bot en beenderen, zorgt voor betere kwaliteit hiervan, zorgt ervoor dat botten minder broos en week worden.

Carcinosinum ...........heeft een gunstige werking op en modificatie van symptomen en klachten behorend bij kanker.
Wat boft Sam dat hij bij jou is :D

In welke verhouding geef je dat en welke sterkte?
Homeopathisch of als kruidenextract?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat fijn dat het er zo rustig uitziet nu en dat hij gewoon zijn vrolijke zelf is :ok:
Hilly45
Zeer actief

ranetje schreef:
Hilly45 schreef:Nee, ik ben wel realistisch. Maar feit is, dat het er 'mooi' uitziet, ook al zie je natuurlijk de misvorming. Maar vergeleken bij hoe het was en nu, dat is dag en nacht verschil en ook de dierenarts was verbaast.

Wat boft Sam dat hij bij jou is :D

In welke verhouding geef je dat en welke sterkte?
Homeopathisch of als kruidenextract?
Het is gegeven door Diane van Zima Dier en Homeopathie.

Zij heeft destijds ook het programma samengesteld om Sam te ontstoren w.b. de vaccinaties Lepto 4 en Rabies. Sam is tot nu toe nog steeds aanvalsvrij w.b. de epilepsie. (in augustus een jaar vrij van aanvallen)

Nu heeft ze dus bovengenoemde kuur voorgesteld als ondersteuning. Concreet ziet het er uit, als onderstaand beschreven....

Homeopathie Potentie Celzouten Spag / gemmo Overig
Symph C200
Calc-p D3
Carc C30

Inname geneesmiddel
Geef een korrel van het middel aan Sam. Dit mag niet met de handen aangeraakt worden; kiep het middel rechtstreeks in de wangzak of, als dit niet lukt, leg het bovenop het eten.

Ochtend: Eerst Symph C200 en na 10 minuten Calc-p D3
Middag: Carc C30
Avond: Eerst Symph C200 en na 10 minuten Calc-p D3

En ja...... velen zijn cynisch hierover denk ik. Maar ik wil Sam proberen te ontlasten van de gevolgen van de ziekte, voor zover het kan.
Bepaalde dingen doe ik niet, zoals bijv. radiotherapie t.b.v. pijnbestrijding.

Maar ik heb goede ervaringen met de voorstellen van Diane en ik wil het beste voor Sam proberen.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

DeDiana schreef:Wat fijn dat het er zo rustig uitziet nu en dat hij gewoon zijn vrolijke zelf is :ok:
Ja, hij moet dan wel meer geprikkeld worden bij wijze van, om dit vrolijke nog naar voren te toveren, maar toch.... voor nu denk ik niet dat Sam lijdt en dat hij nog plezier beleeft aan de dag. Voor mij is dat van groot belang. Als dat er niet meer is of er geen 'hondwaardig' leven te bespeuren, dan laat ik Sam los.

In het begin, direct na de diagnosestelling, liet ik Sam 100% niet meer op steen bijv. lopen, dus overal met buggy naar het gras en dan lopen. Maar ik besefte toen, dat ik Sam in een porseleinen kastje ging stoppen en ook dat wil ik niet, dat is niet fijn voor Sam. Dus het is gewoon wat aftasten, wat kan er wel, wat kan er niet, wat is fijn, wat is niet fijn.

Alles voor Sam, dat verdient hij.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dank voor je uitleg Hilly :ok:

Ik laat vaccinaties ook ontstoren.
Ik geloof zeker dat homeopathie kan bijdragen. :ok:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Vorige week kreeg ik de schrik van mijn leven.

Het leek alsof Sam een epileptische aanval weer kreeg. Maar toch, het was anders dan anders. Ik pakte hem op en praatte met hem en hij kwam er toen toch weer bij. Maar 2 dagen later was het weer raak en daarna na 2 dagen weer. Korte momenten van 'raar'. De laatste keer viel me op dat hij dan ook hele snelle oogbewegingen had van links naar rechts, wat anders is dan bij epilepsie, dan draaien de ogen echt weg. Ik vermoedde daarom een geriatrisch vestibulair syndroom.

Buitenshuis was Sam wankel, soms evenwicht verliezen, het leek alsof hij moeite had met hoe hij de poten moest neerzetten.

Na 2 nachten Sam in de onrust, vanmorgen besloten dat het zo niet kon. Ik had a.s. vrijdag weer een afspraak staan ivm de kanker in de poot, maar ik kon op deze manier en onzekerheid niet verder.

Onderzoek gehad van 1,5uur.

Nou, los van de epilepsie of kanker zit er iets in het hoofd van Sam, wat zijn linker hersenhelft aantast. Hierdoor draait Sam steeds rondjes rechtsom, verliest evenwicht etc.

Er is bloed afgenomen, nieren/lever geen afwijkingen. Hart/longen geen afwijkingen.

Het is dus puur iets in het hoofd. Het kan te maken hebben met de geriatrisch vestibulaire aanvallen, die Sam vorige week tot 3x toe had. Vaak heeft een hond het 1x en hersteld dan weer voor een tijdje, maar bij Sam komen ze snel opeenvolgend. Het kan ook zijn dat er toch een tumor zit of bijvoorbeeld een bloeding. Met een MRI scan kan ik evt. hierover helderheid krijgen maar behandeling is er niet. Met een MRI scan moet Sam onder narcose, wat ik niet wil. Daarbij heeft het qua behandeling geen meerwaarde, want wat er ook uitkomt, er is geen behandeling.

Voor nu krijgt Sam Alprazolum, wat hem evt. ondersteuning biedt in de onrust. Verder moet het beeld de komende week verbeteren, anders kan er zo goed als, gesteld worden dat het voor Sam niet meer fijn is te leven.

Ik heb die vraag concreet gesteld en kon toen mijn emoties ook even niet meer onder controle houden, want het afscheid neigt dichterbij te komen, net toen ik even weer ontspande, omdat Sam qua kanker poot het ontzettend goed doet. Werd vanmiddag ook weer bevestigd, hoe mooi de poot er qua kanker uit zag. Maar het ziet er naar uit, dat de euthanasie-indicatie niet de kanker gaat worden, maar iets in het koppie. Weer iets onverwachts.

Sam neemt ook weinig rust, omdat er onrust is. Ik doorbreek dit dan en leg hem min of meer in de rust en dan zie je ook dat hij een diepe zucht slaakt. Alsof hij het dan niet meer weet en blij is, dat ik het dan bepaal. Nu ligt hij dus op de bank naast mij, buiten. We passen op een prachtig huis, met veel tuin en overal zitjes. Ik dacht er onwijs van te gaan genieten en probeer dit ook, maar dit gooit alsnog best weer roet in het eten.

Deze week blijven observeren hoe het gaat en voor mezelf vooral kijken, of ik nog bespeur of Sam het ook leuk/fijn vindt, ja of nee.

Maar dat maakt mij in mij, giga emotioneel, want zonder Sam is ondenkbaar. Hij is gewoon mijn alles.

Afbeelding
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ka het ook iets van een uitzaaiing zijn van de primaire tumor?

Moeilijk om dit door te gaan .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Wat naar voor jou en Sam, kan me voorstellen dat je er kapot van bent. Veel sterkte.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Wat erg voor je. Sterkte.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ach nee. Dikke knuffel voor jou en Sam. Veel sterkte. :J:
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Wat een vervelend nieuws Hilly, net nu het zo goed gaat met zijn poot.
Hopelijk blijft het bij deze aanvallen en kunnen jullie nog een tijdje van elkaar genieten.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Heel veel sterkte... :(
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ach nee, wat een schrik, net nu het met zijn poot allemaal wat rustiger is :-(
Ik hoop dat hij er toch weer van opknapt en dat jullie nog een tijdje samen is gegund.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Bah. Dit is niet de bedoeling Sam gek beest toch.
Hoop dat het iets tijdelijks is en dat jullie nog ff tijd samen hebben :J:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat vervelend zeg... nog even over GVS. Xena heeft dat hier gehad, 2x vrij snel achter elkaar en na een ruime rondvraag bij andere honden bleek dat bijna alle honden t juist 2 of 3x hebben en daarna niet meer. Dat werd ook bevestigd door verschillende dierenartsen. Het herstel zeker na de 2e keer duurde behoorlijk lang.
Maar nogmaals heel veel sterkte...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat naar Hilly. Heel veel sterkte.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

He bah :(:

Wat ontzettend moeilijk Hilly.
Wat je zelf al zegt: Probeer te genieten van de laatste tijd samen. Daar ga je jezelf later dankbaar voor zijn.
Heel veel sterkte.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Heel veel sterkte!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Ach wat sneu voor jullie alle twee.
Net nu je wat ontspannen achterover kunt leunen.
Sterkte.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat verdrietig Hilly :(: Je ziet het einde naderen en wat je ook doet en hoe ontzettend graag je het ook wilt, je kan het niet
tegenhouden en dat geeft een hopeloos gevoel van machteloosheid.
Geniet van elkaar... maar dat doen jullie al... veel sterkte!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hilly45
Zeer actief

Afgelopen nacht kon ik wederom niet slapen. Dit raakt me zo onwijs. Ik blijf wel in bed liggen zodat ik fysiek wel rust. Sam was eerst onrustig, had het ook warm. Met ventilator aan, gericht op mand, ging hij lekker liggen en later bij mij op bed. Sam had wel een redelijke nacht.

Deze ochtend struint Sam buiten rond. Waar ik op het huis pas, is het een giga groot huis met overal tuin en paadjes. Daar struint Sam dan overheen. Maar vanmorgen liep ik hem stilletjes achterna op afstand en dan loopt hij ook rustig uiteindelijk het paadje voor thuis af en gaat de straat in. Nu zit ik op een doodlopend stukje laan, waar eigenlijk niets komt. Maar het betekent wel dat ik Sam niet meer ongezien zijn gang kan laten gaan. Dat vermoedde ik al, maar is nu bevestigd.

Ook de trap op en af durft Sam niet meer, terwijl hier een fijne brede trap is met stroeve vloerbedekking.

Ik blijf me hoe dan ook 100% inzetten voor nog een fijne tijd met Sam. Straks komt een goede vriend hier met ook een schapendoes. Even kijken hoe dat voor Sam ook is.

Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat moeilijk Hilly :(:

Stel dat het toch iets van GVS is dan zou vitamine B12 kunnen helpen.
Kwaad kan het niet, dus probeer eens?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”