Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kwaliteit smuldier achteruit?
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
kwaliteit smuldier achteruit?
Of is het de warmte?
Mijn honden krijgen al jaren dezelfde hoeveelheid voer en beweging, toch vallen ze nu allemaal af. Luca en Dumás zijn in 2 maanden tijd 2 kilo verloren en Csiva een halve kilo. Fiji eet slecht dus die telt in dit verhaal niet mee.
Ze krijgen ook al jaren smuldier vlees compleet. Ik heb ze nu dus flink omhoog gezet in voer maar niet het idee dat ze echt aankomen. Ze krijgen nu dus ook brokken erbij. Hebben meer mensen dit? Ligt het aan het vlees? Of speelt de warmte mee?
Mijn honden krijgen al jaren dezelfde hoeveelheid voer en beweging, toch vallen ze nu allemaal af. Luca en Dumás zijn in 2 maanden tijd 2 kilo verloren en Csiva een halve kilo. Fiji eet slecht dus die telt in dit verhaal niet mee.
Ze krijgen ook al jaren smuldier vlees compleet. Ik heb ze nu dus flink omhoog gezet in voer maar niet het idee dat ze echt aankomen. Ze krijgen nu dus ook brokken erbij. Hebben meer mensen dit? Ligt het aan het vlees? Of speelt de warmte mee?
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: kwaliteit smuldier achteruit?
Taxi en Gimmick heb ik een tijd terug al van Smuldier afgehaald. Ik kreeg ze niet meer op gewicht. Vooral Taxi bleef maar zeer schraal. Ook Gimmick stond op een gegeven moment op veel te veel voer.
De ontlasting werd er ook niet beter op.
Wij zijn gestart met brok en beiden zijn nu weer mooi op gewicht. Ik had dus hetzelfde idee. Wat Gimmick staat al zo lang we haar hebben op smuldier en nooit problemen mee gehad. Nu opeens is ze niet meer op gewicht te houden.
En bij ons speelde het voor de warmte
De ontlasting werd er ook niet beter op.
Wij zijn gestart met brok en beiden zijn nu weer mooi op gewicht. Ik had dus hetzelfde idee. Wat Gimmick staat al zo lang we haar hebben op smuldier en nooit problemen mee gehad. Nu opeens is ze niet meer op gewicht te houden.
En bij ons speelde het voor de warmte
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- dre
- Zeer actief
Ze krijgen hier niet alleen smuldier dus ik weet niet of het representatief is
Juno heeft momenteel wat meer nodig, maar die wordt sowieso snel mager. Shelly kan nog gewoon op de oude hoeveelheid door zonder af te vallen.

Juno heeft momenteel wat meer nodig, maar die wordt sowieso snel mager. Shelly kan nog gewoon op de oude hoeveelheid door zonder af te vallen.

-
- Zeer actief
Zahra is geen representatief voorbeeld denk ik. Maar die vrat zo 2/3 bakjes per dag en nog steeds broodmager. Zahra is een bijzonder geval. Maar ik vind het wel bijzonder dat dus meer honden mager zijn met smuldier.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Gewicht minder heb ik hier geen last van, overbuuf had laatst wel een partij die na ontdooien vreselijk stonk volgens haar.
Is toen netjes afgehandeld en kreeg een nieuwe doos.
Ziggy heeft soms wel dat ie er mee zit te “pietsen” dat wil zeggen met lange tanden te eten, hij eet het wel op hoor want stel je toch eens voor dat Rasta er een kruimel van krijgt.
Is toen netjes afgehandeld en kreeg een nieuwe doos.
Ziggy heeft soms wel dat ie er mee zit te “pietsen” dat wil zeggen met lange tanden te eten, hij eet het wel op hoor want stel je toch eens voor dat Rasta er een kruimel van krijgt.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Mijn honden bleven altijd netjes op gewicht. Maar nu er 3 afvallen vind ik dat toch raar. Na de vakantie maar weer eens over op lotgering. Daar was ik vanaf gestapt omdat ik het vrij vet vind maar voor nu misschien wel goed.sjm schreef:Zahra is geen representatief voorbeeld denk ik. Maar die vrat zo 2/3 bakjes per dag en nog steeds broodmager. Zahra is een bijzonder geval. Maar ik vind het wel bijzonder dat dus meer honden mager zijn met smuldier.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Smuldier wisselt al jaren regelmatig van kwaliteit. Hier krijgt Grote Boris het als deel van zijn voer, hij krijgt 2x brokken (200g) en 1x smuldier (400g) en daardoor zien we geen grote verschillen. Maar ik zou het nooit als enig voer gebruiken (en lotgering net zo min).
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik heb niks gemerkt. Ze krijgen er ook niet veel van, Dalí 2/3e bakje op een dag en Lucca 1 1/3e en soms wat meef als ik ze te slank vind worden. Dalí is 18 kg en Lucca 28. In koudere periodes, wanneer ze actiever zijn, krijgen ze vaker wat meer.

- Machie
- Zeer actief
Luca is nog maar 24 kilo en krijgt al jaren 600 gram. Hij woog altijd 26-26.5 kg. Dumas krijgt 400 gram en woog altijd 14 kilo, nu nog maar 12...Lothian schreef:Ik heb niks gemerkt. Ze krijgen er ook niet veel van, Dalí 2/3e bakje op een dag en Lucca 1 1/3e en soms wat meef als ik ze te slank vind worden. Dalí is 18 kg en Lucca 28. In koudere periodes, wanneer ze actiever zijn, krijgen ze vaker wat meer.
Ze krijgen het hier al jaren zonder problemen. Pas de laatste 2 maanden merk ik verschil in de honden.Domor schreef:Smuldier wisselt al jaren regelmatig van kwaliteit. Hier krijgt Grote Boris het als deel van zijn voer, hij krijgt 2x brokken (200g) en 1x smuldier (400g) en daardoor zien we geen grote verschillen. Maar ik zou het nooit als enig voer gebruiken (en lotgering net zo min).
Ik vertik het om vlees van 3 euro per kilo te voeren. En alleen brokken vind ik zeker geen optie.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Vandaar hier de combinatie van die 2Machie schreef:Ze krijgen het hier al jaren zonder problemen. Pas de laatste 2 maanden merk ik verschil in de honden.
Ik vertik het om vlees van 3 euro per kilo te voeren. En alleen brokken vind ik zeker geen optie.

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik geef ook regelmatig brok. Daarvan heb ik trouwens geen idee hoeveel ze moeten dus geef ik altijd maar een bakje met wat me goed lijkt 
Ik ga nu wel eens opletten of me ook wat opvalt aan de Smuldier.

- dre
- Zeer actief
Hier dus ook, al ben ik wel even op zoek geweest naar een goede brok (niet stinken en niet heel veel en slappe ontlasting).veertje schreef:Vandaar hier de combinatie van die 2Machie schreef:Ze krijgen het hier al jaren zonder problemen. Pas de laatste 2 maanden merk ik verschil in de honden.
Ik vertik het om vlees van 3 euro per kilo te voeren. En alleen brokken vind ik zeker geen optie.![]()
De ene dag krijgen ze smuldier, andere dag brok en weer andere dag een karkas of penslap oid.
En als ik 's ochtends niet oplet krijgen ze wel eens paar dagen achtereen brok

En soms bestel ik een grote doos kvv bij zooplus oid en krijgen ze nog minder smuldier.

- dagmar88
- Zeer actief
Ik ben erg tevreden over de enkelvoudige varianten van dogmeat. Hebben ze ook minder van nodig.Machie schreef: Ze krijgen het hier al jaren zonder problemen. Pas de laatste 2 maanden merk ik verschil in de honden.
Nu eten ze tot de verhuizing even smuldier.
- Machie
- Zeer actief
Ga ik eens bekijken. Hoeveel dieren moet je voeren om enkelvoudig compleet te maken?dagmar88 schreef:Ik ben erg tevreden over de enkelvoudige varianten van dogmeat. Hebben ze ook minder van nodig.Machie schreef: Ze krijgen het hier al jaren zonder problemen. Pas de laatste 2 maanden merk ik verschil in de honden.
- dre
- Zeer actief
Ik heb altijd begrepen en gevoerd 5 diersoorten in de week, waarvan 1x visMachie schreef:Ga ik eens bekijken. Hoeveel dieren moet je voeren om enkelvoudig compleet te maken?dagmar88 schreef:Ik ben erg tevreden over de enkelvoudige varianten van dogmeat. Hebben ze ook minder van nodig.Machie schreef: Ze krijgen het hier al jaren zonder problemen. Pas de laatste 2 maanden merk ik verschil in de honden.
Edit: ik ben gestopt met de Dogmeat omdat er voor mijn honden echt teveel bot in zat en de ontlasting zowat poeder was

- dagmar88
- Zeer actief
Oh echt? Dat was het enige waar de drie huskies, charlie, tibbe en niko het allemaal goed op deden.dre schreef: Ik heb altijd begrepen en gevoerd 5 diersoorten in de week, waarvan 1x vis
Edit: ik ben gestopt met de Dogmeat omdat er voor mijn honden echt teveel bot in zat en de ontlasting zowat poeder was
Ze kregen wel de kip aardappel brok er bij, de magerdere honden gekookte aardappel en pens of boekmaag bij elke maaltijd.
Daar wordt de ontlasting natuurlijk ook minder droog van.
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Hmmm nooit bij stil gestaan dat het wel eens aan de Smuldier kon liggen, maar Jip krijgt dus ook meer dan dat hij zou moeten en is niks te dik.
( Ja lullig of niet dan, een winkel vol heerlijke kvv en meneer eet het liefst smuldier
)
Toch maar eens kijken of hij nu Kivo of Carnibest wil eten. Rodi vindt hij ook wel lekker, dus we gaan het maar eens afwisselen.
( Ja lullig of niet dan, een winkel vol heerlijke kvv en meneer eet het liefst smuldier

Toch maar eens kijken of hij nu Kivo of Carnibest wil eten. Rodi vindt hij ook wel lekker, dus we gaan het maar eens afwisselen.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Machie
- Zeer actief
Te veel bot geeft bij Dumas ook direct problemen, net als te veel pens. Ze staan hier op smuldier omdat dat het enige is wat bij Dumas echt goed gaat. Ja, en de brokken van fish4dogs gaat super maar die zijn onbetaalbaar duur.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ik heb er 1 die snel aankomt, maar de laatste tijd niet meer, vandaar dus,had dus niet de link gelegd.

- Machie
- Zeer actief
Ik ook niet, tot ze nu ineens allemaal afvallen.maitestar schreef:Hmmm nooit bij stil gestaan dat het wel eens aan de Smuldier kon liggen, maar Jip krijgt dus ook meer dan dat hij zou moeten en is niks te dik.
( Ja lullig of niet dan, een winkel vol heerlijke kvv en meneer eet het liefst smuldier)
- veertje
- Zeer actief
Machie schreef:Te veel bot geeft bij Dumas ook direct problemen, net als te veel pens. Ze staan hier op smuldier omdat dat het enige is wat bij Dumas echt goed gaat. Ja, en de brokken van fish4dogs gaat super maar die zijn onbetaalbaar duur.
Die brok bevalt me hier ook heel goed. De beste prijs die ik ooit gewonnen heb

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Richtlijn is dat je het gewicht aan kvv door de helft moet doen. Dus 400g kvv komt neer op 200g brok.Lothian schreef:Ik geef ook regelmatig brok. Daarvan heb ik trouwens geen idee hoeveel ze moeten dus geef ik altijd maar een bakje met wat me goed lijkt
Uiteraard zit er verschil tussen de soorten brok en de verschillende soorten kvvs, maar het geeft toch een indicatie.
- dre
- Zeer actief
Ja echt, als het de stoep raakte viel het gewoon uit elkaar, opruimen was ook niet alles, want dat poeder kan je niet makkelijk beetpakkendagmar88 schreef:Oh echt? Dat was het enige waar de drie huskies, charlie, tibbe en niko het allemaal goed op deden.dre schreef: Ik heb altijd begrepen en gevoerd 5 diersoorten in de week, waarvan 1x vis
Ze kregen wel de kip aardappel brok er bij, de magerdere honden gekookte aardappel en pens of boekmaag bij elke maaltijd.
Daar wordt de ontlasting natuurlijk ook minder droog van.

Ze kregen er toen ook niets bij (ja net als nu wel ipv kvv een penslap of karkas, maar geen brok of iets).
Daarom ben ik toen overgestapt, eerst een poos alleen brok, maar dat was ook niet alles en nu in combinatie met kvv (hoofdzakelijk smuldier) doen ze het goed, al moet ik zeggen dat ze het ook goed doen op de kvv van de zooplus.

- dagmar88
- Zeer actief

De prijs van de zooplus kvv vind ik echt te gek. Die kippennekken

- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Rodi is naar mijn idee prima hoorNanna schreef: Die Rodi ben ik ook niet helemaal van overtuigd. Maar ja, wat dan?

Ik raad in de winkel liever Rodi/Raw4Dogs aan dan al die nieuwe kvv merken die als paddenstoelen uit de grond schieten. Van Rodi weet je gewoon dat er kennis zit en onderzoek wordt gedaan, dat is bij al die andere merken nog maar te bezien aangezien er geen enkele voorschriften zijn aan waar een vleesvoer aan moet voldoen.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- veertje
- Zeer actief
maitestar schreef:Rodi is naar mijn idee prima hoorNanna schreef: Die Rodi ben ik ook niet helemaal van overtuigd. Maar ja, wat dan?Honden doen het er over het algemeen heel goed op en met 50 jaar in het vak hebben ze hun sporen wel verdiend.
Ik raad in de winkel liever Rodi/Raw4Dogs aan dan al die nieuwe kvv merken die als paddenstoelen uit de grond schieten. Van Rodi weet je gewoon dat er kennis zit en onderzoek wordt gedaan, dat is bij al die andere merken nog maar te bezien aangezien er geen enkele voorschriften zijn aan waar een vleesvoer aan moet voldoen.
Dat idee heb ik inderdaad met heel veel kvv merken. Geen idee wat daar aan kennis achter zit en ik heb het vermoeden dat het vaak niet veel is. Buiten dat ik er niet aan kan wennen compleet vers te voeren, vind ik dat een struikelblok om alleen kvv te voeren.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat apart. Ik voer al een paar jaar dogmeat en bij mijn honden zou de ontlasting juist nog wel iets steviger mogen, ik zit al een tijdje te overwegen om er standaard maar wat botmix bij te voeren.dre schreef:ik ben gestopt met de Dogmeat omdat er voor mijn honden echt teveel bot in zat en de ontlasting zowat poeder was
- dre
- Zeer actief
dagmar88 schreef:De prijs van de zooplus kvv vind ik echt te gek. Die kippennekken

Het was ook alweer even geleden dat ik daar besteld had

ik voer hier 3 kvv's ,smuldier ( vooral de pens variant om zo pens te voeren) , rodi ( heel af en toe) ,en vooral ahv breda,deze voer ik nu zo'n 15 jaar en nog nooit een hond gehad die het niet lustte,en verder nog voor een goede prijs ,vaak valt deze af bij mensen omdat er een calcium supplement gebruikt wordt en er wat korrels granen inzit.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier alleen kvv maar wel 6 of 7 verschillende merken per week. Ook smuldier 1 ochtend maar ja dat merk ik dus niet dat ze afvallen. Ze eten t nog orima. Rodi eten ze overigens slecht ik vind t ook niks die hamburgers. Vreselijk onhandig.
Hier op dt moment oa:
Smuldier
Dogmeat
Degomeat
Runner
Kiezebrink
Lotgering
Daily Meat
Tamro
Hier op dt moment oa:
Smuldier
Dogmeat
Degomeat
Runner
Kiezebrink
Lotgering
Daily Meat
Tamro

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi