Hij is van zichzelf erg stabiel en conflictvermijdend, maar door de chip is hij een tikje onzekerder geworden.
Alle reuen willen op hem rijden. Op zich niet zo'n probleem, het duurt even, maar hij snauwt ze uiteindelijk wel weg.

Helaas lokt het bij sommige grote herders meer uit. Die denken dat ze hem wel als pispaaltje kunnen gebruiken.
Nu had ik gisteren ook echt een verkeerd moment gekozen, vlakbij was een groot evenement. Op het strand verderop was het wel rustig, dus dacht dat het wel kon. Maar degenen die er liepen waren onnozele dagjesmensen met losgeslagen honden.
Een veel grotere witte herder maakte in eerste instantie keurig contact en dook er toen vanuit het niets met z'n volle gewicht bovenop.
Nog niet bijten, maar wel heel dreigend. Beweeg een haar en ik pak je.
Naap snauwde, maar ook daarvan werd gedacht dat hij daar niet naar hoefde te luisteren en het werd nog een tikje intenser.
Toen werd naap pissig, greep hem bij z'n kraaghaar, schudde daar een seconde of drie aan en joeg hem in zee. De herder piepte wat en gaf zich tongelend en met ontblote tanden over. Naap deed meteen een stap terug, keek nog een paar seconden of hij het weer zou proberen en kwam meteen toen ik hem riep. Heb hem een paar meter aan z'n tuig vastgehouden en weer losgelaten. Hij liep gewoon door, keek niet eens meer naar de hond.

Op de terugweg stond die reu op afstand te loeren, maar ook dat was kennelijk geen reden om hem even vast te doen.
Hij dacht dat ik boos zou zijn. Heb hem maar een aai over z'n bol gegeven en laten weten dat alles goed was. Hij is nog de hele wandeling wat bedrukt geweest. Het is helemaal geen vechtjas, maar als het moet kan hij zichzelf goed verdedigen.
Andere mensen stonden er bij te lachen. Hij had groot gelijk ja, maar grappig is het voor hem helemaal niet.
Nu zit ik er mee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Honden die zich zo respectloos gedragen en dan een terechte correctie niet pikken horen eigenlijk gewoon niet thuis op een losloopstrand. Maar ze zijn er wel.
Ik kan hem even aanlijnen, maar ben bang dat ze er dan juist op af komen.

Zal blij zijn als dat ding uitgewerkt is en nu is in elk geval duidelijk dat hij niet gecastreerd gaat worden.