Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lelijk doen als de visite weer weggaat.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Lelijk doen als de visite weer weggaat.

Ongelezen bericht door Roelfien »

Toby heeft iets nieuws verzonnen.
Als er iemand hier uit huis weggaat, een persoon die hij niet kent, gaat ie staan dreigen (grommen als die persoon zijn jas aan trekt en met zijn neus staan duwen tegen het been van de persoon) en flink staan blaffen zodra de persoon door de deur naar buiten stapt. Zelfs als de persoon al de deur uit is, maar ik zeg nog even wat bij de buitendeur tegen die persoon, staat Toby te blaffen.

Wat ga ik daar nou aan doen?

Binnenkomen hebben we nu aardig onder controle door hem een balletje te geven wat hij mag laten zien aan de visite en de visite Toby even een aai te geven als ze binnen staan. En dan is het ook goed, dan gaat ie nog wel zo af en toe de visite wat opdringerig staan dwingen tot spelen met het balletje, maar dat is beter dan gedreig. Zeker als ze het negeren stopt hij braaf en gaat hij gewoon liggen.
Maar ja, naar buiten gaan...........ik snap niet zo goed waar dat nou weer vandaan komt... :?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Hoe reageer je er nu op?
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Roelfien
Zeer actief

In de eerste instantie had ik de neiging om hem bij zijn halsband te pakken en tegen te houden, maar dan wordt ie juist fel, dus dat heb ik meteen maar niet meer gedaan. Nu stuur ik hem terug, met commando "terug" achter de tussendeur en dan doe ik de tussendeur gewoon even dicht totdat de visite weg is. Maar vanmiddag ging het eigenlijk doodnormaal, hij loopt normaal mee naar de gang en voor ik het wist begon hij weer dat gedrag. Commando terug werkte even niet en dus heb ik hem achteruit geduwd en Nee gezegd. Maar de oren zaten even helemaal dicht. Dus het werd eigenlijk een beetje rommelig afscheid van de visite. :roll:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Volgens mij is het typisch waaks gedrag: bij veel waakhonden geldt de regel "je komt er wel in, maar nooit meer uit".

Mijn Nouschka had dit ook en heeft zelfs één keer daadwerkelijk iemand gegrepen (de ziekte controleur :roll: :? ) toen de man weg wilde gaan.
Ik heb toen geen risico meer genomen met haar en zette haar bij vreemd bezoek altijd direct in de tuin.

Wellicht dat jullie het nog op kunnen lossen met strenge regels bij het weggaan van iemand, bv "plaats en blijf"? :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Roelfien
Zeer actief

Tja, dat zou wel kunnen, maar dan moet Toby eerst een vaste plaats in huis gaan krijgen. Dat heeft hij nu niet, dus plaats zegt hem niks.
Op zich zou ik dat dus wel kunnen doen, maar dan moet ik de andere honden dus ook een eigen plaats gaan geven, want wat van Toby is, is niet van de andere honden ( daar reageert hij heel venijnig op. Naast het bed boven is bijvoorbeeld een hondenkussen dat echt van hem is, daar komt geen andere hond op). Vandaar dat we tot nu toe ook nooit vaste plaatsen geleerd hebben aan de honden in de rest van het huis, want nu zoekt iedere hond gewoon een plekje wat over is.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zit hier nu aan twee mogelijkheden te denken.
1. de optie die Caroline ook aangeeft: dus voordat je visite uitgeleide doet Toby commando plaats en blijf geven. Je gaat dan dus de situatie waarin het gedrag zich voordoet vermijden.
2. Een andere optie is om het vertrek van de visite positief te gaan conditioneren. ijvoorbeeld door de visite op te laten staan, als Toby niet reageert belonen en weer gaan zitten. Volgende stap: opstaan en naar de tussendeur lopen: geen reactie = beloning. Zo ga je steeds verder en zorg je dat je steeds onder het reactie-niveau blijft.
Deze tweede optie is veel intensiever en daarmee dus lastiger om uit te voeren omdat je echt een paar keer een scene zult moeten spelen met je visite. Belangrijkste is dat hij in de periode dat je dit aan het trainen bent geen succes kan hebben met zijn gedrag. En dat maakt het extra lastig.

Ik denk dat ik voor optie 1 zou gaan als dat tenminste een werkbare situatie oplevert voor jullie.

AfbeeldingAfbeelding
Roelfien
Zeer actief

Hm, tja, toch lijkt optie 2 dan de beste, want als ik mijn 15 jaar oude terriertje ook plaats moet gaan leren, omdat Toby echt niet deelt en er dan hommeles in huis komt als Jackie op Toby's plaats gaat liggen, ik denk niet dat ik dat er bij dat ouwe kereltje nog in krijg. :mrgreen:
Alhoewel, het kan ook een uitdaging zijn natuurlijk. :mrgreen:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zie nu pas je reactie op het berichtje van Caroline. Je hoeft op zich niet perse een plaats en blijf commando te geven. Je kunt ook gewoon een zit en blijf of lig en blijf-commando geven als hij dat beheerst. Dan bepaal jij gewoon ter plekke op welke plaats hij dat moet doen.

AfbeeldingAfbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, dat zou wel kunnen natuurlijk. Heel goed is ie niet in het blijven, maar wellicht dat we ook hier het balletje weer bij kunnen gebruiken. Want voor het balletje doet Toby alles.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

en als je de visite bij binnenkomst en vertrek het balletje geeft aan toby alstie zich goed gedraagt?
misschien datie dan de visite leuk gaat vinden?
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Het lijkt mij juist dat ie de visite "wegjaagt", zo uit het verhaal. Omdat de visite sowieso al weggaat, heeft hij altijd succes. De 2e optie van Sietske vind ik daarom beter: positief gedrag bevorderen. Kun je dit niet oefenen? Je ontvangt visite, na 5-10 minuten trekt deze visite de jas aan. Als Toby dit gedrag vertoont, trekt de visite de jas weer uit en gaat weer gewoon zitten, tot Toby weer rustig is. Net zo lang tot Toby door heeft dat grommen en ander ongewenst gedrag geen succes heeft.
Het is maar een ideetje.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Aaron blaft ook heel hard als er iemand weer weggaat. Maakt niet uit wie, al is het de meteropnemer...Het blijft gelukkig bij hard blaffen, hij dreigt er niet bij. Maar van hem mag er gewoon niemand weg....Hem dus bij de deur weghouden en alle vertrekkende mensen vante voren waarschuwen helpt het beste...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Is er geen kamer waar hij geen schade aan kan brengen, die toch makkelijk te bereiken is en waar je je hond (snel) in kan doen als iemand weg besluit te gaan.

Met een speeltje lekker daar of zijn hondenkussen?
Bullm@stiff
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bullm@stiff »

Wij hebben eerder altijd rottweilers gehad, en de meesten deden dit ook.
Iedereen mocht naar binnen, maar werden altijd wel in de gaten gehouden of ze niet aan de baasjes kwamen.
Maar eruit now way.
Ze deden niets, niet grommen blaffen of wat ook.
Alleen maar midden in de deuropening gaan staan en de visite er nooit meer uitlaten :mrgreen:
Als een van ons dan eerst ff naar buiten ging was het goed, zagen ze dat het ok was.
Succes ermee.
Afbeelding Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Apart zetten wil ik liever niet, want dan geven we dus toe aan deze gekkigheid, dus ik ga voor het trainen met het balletje wat als beloning moet dienen als hij zijn kop houdt bij het weggaan van de visite, dus oefenen op blijf en positieve reactie naar de visite.
De etter weet alleen wel bij wie hij het doet, bij mijn vader en vrienden doet ie het niet, want die zijn niet onder de indruk van hem en lachen hem vierkant uit en dan is ie dus gewoon braaf. :? :mrgreen:
Maar ja, zodra een vreemde zich ook maar enigzins angstig gedraagt, activeert dat zijn negatieve gedrag. :?
Maar we gaan er gewoon aan trainen. Hij doet dit nog niet zo lang, dus moet ook niet zo moeilijk zijn om het er weer uit te krijgen. :ok:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Veel succes. Let er op dat je dus wel gaat trainen met situaties waarin Toby het gedrag ook vertoont. Dus niet oefenen met je vader of vrienden, maar met visite waarbij hij het gedrag vertoont.
En niet te snel opgeven. Hij heeft een aantal keren succes gehad met zijn gedrag. Gedrag wat succes heeft opgeleverd verander je niet van de ene op de andere dag. Dus ook al is het probleem na twee weken nog niet opgelost.... geef de moed niet te snel op. Je zult het echt even vol moeten houden. Ik zeg altijd maar: de aanhouder wint :ok: .

Houd je ons wel op de hoogte van je vorderingen ;).

AfbeeldingAfbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, ik hou jullie op de hoogte en het zal zowiezo iets zijn voor de langere termijn, zo vaak komen er geen vreemden bij ons langs. :mrgreen:
En dat is naast het feit dat Toby een zeer volhardend tiepje is. ;)
Bedankt voor de tips. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”