Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik beperk willem denk ik... + updates

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: ik beperk willem denk ik...

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Bekijk het gewoon per hond. Dat doe ik ook.
Als er maar een snuf vechthond of ander agressief spul in zit ben ik weg. Ja, er zullen best lieve tussen zitten maar dat zie ik niet aan hun neus. Ik loop gewoon het risico niet. Weg, dus.

En verder is Willem een jonge reu en geen heilige. Het is helemaal niet raar als er eens gegromd of zelfs wat geplukhaard wordt. Jij hebt daar schrik voor omdat je Staffords gewend bent en die zien dat als een teken om helemaal los te gaan. Een NORMALE hond niet. Die speelt wat machtsspelletjes, gromt wat, staat eens tegen de andere reu op maar dat zijn allemaal zaken waar ik nul mee zit. Het zijn wel honden hè. Ik zou Willempie daarin wel verrtouwen hoor ;-)
Bekijk het dus van hond tot hond en hou hem vast bij honden waarbij je het niet vertrouwt of die aangelijnd zitten.
Simpeler kan ik het niet voor je maken ;-)
dan alleen nog dat stuk dat ik hem lósklik zonder dat ik 100+ meter vrij zicht heb zonder andere honden :engel:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Barkley schreef:ik deed dat ook. Vriend ging vaak bewust wandelen in losloopgebieden waar veel honden waren zodat Fred af en toe met andere honden kon rennen want daar had hij wel echt behoefte aan.
En daar kwam Fred elke keer weer gewoon netjes mee als vriend doorliep.

En ik ben een paar keer aangehaakt en zachtjesaan ben ik gaan vertrouwen op Fred. Nu loop ik nog wel eens te micromanagen en dan bromt vriend dat ik het met rust moet laten.
Nu loopt hij af en toe (hond, niet vriend) wat te mopperen bij andere reuen maar als hij los is gaat het eigenlijk altijd goed.

Wel heb ik een piepballetje bij (piepballetjes zijn heilig) en als ik een hond tegenkom waarvan ik denk dat Fred dat toch wat minder trekt spelen we een spelletje totdat andere hond voorbij is.
ja kijk dát heb ik nodig!

mijn lief is net zo'n angsthaas als ik ben en verwijt mij dat ik hem nóg banger maak :engel: wij passen goed bij elkaar... :cheer:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

en ik wéét dat willem geen moordenaar is.

Pascal heeft laatst tot 2x toe een kleinere hond van willem af moeten schoppen die echt voor de aanval ging. willem stond erbij en keek ernaar...
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

dagmar88 schreef:
kooi schreef:
Alfilillo schreef: Misschien scheelt het als je bedenkt dat mócht Willem een keer uitvallen, zonder gaten te maken, dat er dan nog steeds geen man over boord is. Dan lijn je hem bij die hond in het vervolg aan.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Als er een oorzaak is aan te wijzen voor het groeiende angstige gedrag van Yuna tijdens wandelingen, dan is het wel 'de zwarte labrador' die ongeremd op haar af komt stuiven. Soms ook in groepjes van twee, drie of zelfs een keer vijf. Moet kunnen, want het is losloop-gebied en 'Hij doet niks hoor!' Lijkt toch wel een labrador dingetje te zijn. En door de frequentie waarin dit voor komt, is er op een gegeven moment toch wel een ieni-mini mannetje overboord. Ze jagen de kleine hondjes de schrik op het lijf. Als eigenaar van een bange kleine hond, vind ik dat wel lastig.

Ik geloof dat wel, dat hij niks doet en zijn baas weet dat. Maar mijn hondje weet dat niet.
Daar heeft willem niets mee te maken. Het gedrag dat je in je eigen topic omschrijft lokt bij heel veel honden een reactie uit.
Kan zijn, maar ik reageer op "mocht willem een keer uitvallen....over boord is". In dat geval heeft het wel degelijk met Willem te maken toch? En dan is het wel degelijk schadelijk voor de andere hond.
Verder denk ik dat er wel meer mensen zijn die dit gedrag: lomp op andere honden afstuiven, herkennen als typisch labrador gedrag. Het is niet voor niets dat Yuna vooral veel angst laat zien bij zwarte labradors. Veel andere rassen zijn in hun benadering wat voorzichtiger en beleefder, waardoor een ontmoeting vaak wel goed gaat. De gedachtegang van Alfilillo vind ik dus onjuist.

Het toestaan dat je hond ongeremd op andere honden afstuift, vind ik, in antwoord op jouw vraag, wel degelijk gedrag dat dient te worden beteugeld. In mijn geval heb alleen ik het probleem, de angst van mijn hondje is voor de lab en diens eigenaar niet van belang. Maar als diezelfde lab op dezelfde manier op een herder/rottweiler/bullmastif/ stafford afstuift, is het opeens helemaal niet grappig meer.

Dus ik denk niet dat jij Willem beperkt, ik denk dat je juist handelt door zijn gedrag te beteugelen tot je dit kunt voorkomen.
M@scha
Zeer actief

uhm kooi.. willem stuift niet op andere honden af. willem heeft wat bord voor de kop gedrag zo'n beetje geen labradorgedrag.

dus misschien kun je je eigen dingetjes in je eigen topic houden, dan heben we het hier over mijn gedoetje oke?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
M@scha schreef:en ik wéét dat willem geen moordenaar is.

Pascal heeft laatst tot 2x toe een kleinere hond van willem af moeten schoppen die echt voor de aanval ging. willem stond erbij en keek ernaar...
Hij is er het type ook helemaal niet voor. Beide rassen die in hem zitten hebben het in zich om zich in eerste instantie sociaal naar andere honden op te stellen. Wat machogedrag hoort erbij; geen reden om in de gillende paniekstand te schieten :LOL:
ja lach maar.

als je nu eens een keer met mij gaat wandelen en die zweep van je meeneemt voor mij als ik in de paniekstand ga? :engel:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Kun je niet beginnen met honden die je wel vertrouwt? En dan wel eigenlijk -ja sorry- niet honden die je al kent, want dan is de hele oefening eraf. :mrgreen: Dus zeg je bent aan het wandelen, je ziet op afstand een hond waarvan je denkt dat ie wel acceptabel is, je laat Willem los en loopt gewoon alleen door. Dat kun je dan altijd nog uitbreiden met niet doorlopen, maar echt eventjes kennismaken. En in het kader van de oefening (vooral voor jou, denk ik :engel: ) begin je dan niet met de honden waarvan jij hierboven ergens schrijft dat je ze eigenlijk een beetje als een risico ziet, maar met de veiligste opties in jouw ogen. En ja, dat is nog een steeds een risico, maar ik vermoed dat je best een aardige inschatting kan maken. Denk jij dat ook?
veertje schreef:Ik ben daar ook vrij makkelijk in. Als het losloopt ga ik ze niet aanlijnen, dat geeft alleen maar een hoop onnodig gedoe. Als het leuk gaat blijf ik zelf even staan en als ik zie dat er wat spanning is, dan loop ik gewoon door. Meestal als er inderdaad spanning is zijn de honden alleen maar blij dat de baas verder gaat, want dan hoeven ze alleen maar mee te lopen om het op te lossen :wink:
Dit geldt bij ons ook. Rex is veel ontspannender in kennismaking met andere honden zónder lijn en ik probeer juist als hij aangelijnd is kennismaking te voorkomen eigenlijk. Het is mijn (mensen)interpretatie, maar ik heb het idee dat hij zonder lijn meer ruimte heeft (/voelt) om eventueel weg te lopen, signalen te geven, gewoon meer communicatie-mogelijkheden. En wat Veertje zegt over spanning is hier ook; als ik spanning zie loop ik door en Rex weet dan niet hoe snel hij achter me aan moet hollen, blij met het excuus dat ik hem geef om weg te lopen. En het klopt, soms wordt er gegromd ja. Ik vind dat eigenlijk helemaal niet erg, ik zie het gewoon als één van de manieren die Rex (of de andere hond) heeft om 'nee' te zeggen (of in voorkomende gevallen niet 'nee', maar 'OPDONDEREN NU!'). En als Rex (of de andere hond) om welke reden dan ook niet reageert op het gemopper, dan ga ik dus weg. Ik snap je gevoeligheid voor grommen wel hoor, maar misschien is het ook een kwestie van een paar keer meemaken en ervaren dat je hond daar prima mee om kan gaan en op kan reageren. Hier is een grom van de ander eigenlijk altijd genoeg voor Rex om af te druipen en als hij gromt gaat de ander vrijwel altijd ook weg. En ja, er zijn gevallen dat dat niet zo is. Dan heb ik nog een scala aan mogelijkheden achter de hand om Rex mee te krijgen en escalatie te voorkomen. Ik heb koekjes, het bos ligt vol stokken, eventueel een bal... Ik heb een balgerichte dwaas, met dat bijkomend voordeel dat Rex altijd de bal verkiest boven een potje vechten. Heb jij dingen die Willem zó leuk vindt dat je vrijwel zeker weet dat je hem daarmee bij je krijgt?

Ik bekijk in het bos per hond wat ik doe. Rex loopt in principe altijd los, en als er een hond (of een baas..) aankomt die ik niet vertrouw voorkom ik eigenlijk vaker gewoon de confrontatie door een ander pad in te slaan dan dat ik Rex aanlijn.
Soooof
Zeer actief

Ik zie dat ik inmiddels door mijn lange typen al allemaal dingen zeg die anderen ook al roepen... Nog een toevoeging: ik loop het meest ontspannen in het bos het dichtst bij mijn huis, puur omdat ik het bos goed ken (weet welke zijpaden er zijn) en de honden die er -in elk geval doordeweeks- komen eigenlijk ook vrijwel allemaal ken. Ik weet dus allang naar welke honden ik niet eens hoef te kijken en bij welke ik een blokje om loop. Heb jij niet ook zo'n plek? Die je goed kent en waar je ook veel honden mis of meer kent? Wellicht kun je daar beginnen.
hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hewi »

Je weet het zelf al :) laat gaan komt wel goed.
Lee krijgt ook weleens op zijn kloten. Kodi daarintegen heeft een geheel andere houding en die laten ze altijd met rust.
Ik laat ze los lopen als andere ook loslopen. Vaak hou ik lee wel ff aan ring halsband omdat hij dus wel frontaal op andere hond afdendert. Kom anders keer lopen in Drenthe :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Soooof schreef:Ik zie dat ik inmiddels door mijn lange typen al allemaal dingen zeg die anderen ook al roepen... Nog een toevoeging: ik loop het meest ontspannen in het bos het dichtst bij mijn huis, puur omdat ik het bos goed ken (weet welke zijpaden er zijn) en de honden die er -in elk geval doordeweeks- komen eigenlijk ook vrijwel allemaal ken. Ik weet dus allang naar welke honden ik niet eens hoef te kijken en bij welke ik een blokje om loop. Heb jij niet ook zo'n plek? Die je goed kent en waar je ook veel honden mis of meer kent? Wellicht kun je daar beginnen.
wel plekken die ik ken, maar eigenlijk geen honden omdat ik juist daar loop als ik niemand tegenkom
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

M@scha schreef:uhm kooi.. willem stuift niet op andere honden af. willem heeft wat bord voor de kop gedrag zo'n beetje geen labradorgedrag.

dus misschien kun je je eigen dingetjes in je eigen topic houden, dan heben we het hier over mijn gedoetje oke?
Ik héb het over jouw gedoetje.
Je stelt een vraag en ik geef daar antwoord op. Dat ik daarbij uit ga van mijn eigen referentiekader, betekent niet dat ik in dit topic niet zou kunnen reageren. Anderen doen dat ook. Hooguit heb ik je vraag verkeerd begrepen. Jij vraagt je af of je Willem misschien niet beperkt en ik ben van mening dat je juist goed handelt en ik leg daarbij uit waarom ik dat vind.
Maar enfin, veel succes dan maar met je gedoetje. Mensen die me kleinerend toespreken verdienen mijn welgemeende reactie ook eigenlijk niet.:pffff:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik heb privélessen genomen om Charlie betrouwbaar los te leren lopen. Nou spelen er natuurlijk wat andere dingen met Charlie waardoor het los laten lopen van Charlie niet mijn hobby is. Maar ik weet wel dat je vertrouwen moet krijgen in je hond en vertrouwen krijg je door hem te leren kennen. Natuurlijk kén je Willem maar niet in een 'laat maar lopen, komt wel goed' situatie. Je moet het dus gewoon gaan doen. De eerste keren heb ik echt heel bewust 1-2-3 lós hardop gezegd :LOL: En ik ben het liefst niet alleen als ik haar los laat lopen.
Hoe vaker je het doet, hoe meer verschillende situaties je tegen gaat komen waar je van leert zodat je de volgende keer kan inschatten hoe het gaat. En dan heb je ineens vertrouwen :cheer:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

M@scha schreef: wel plekken die ik ken, maar eigenlijk geen honden omdat ik juist daar loop als ik niemand tegenkom
Nou, begin daar maar eens mee. En kijk of je af kunt spreken met een gezellige hond om mee op te lopen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind dat je met een reu altijd even moet opletten met andere reuen.

Ik ken niet veel reuen die nog onbezonnen spelen met andere onbekende reuen nadat ze een jaar of 5 zijn geweest.
Wel met bekende reuen, maar met onbekende reuen is het vaak aftasten. En dat gaat net zo vaak wel goed, als niet goed En met niet goed, bedoel ik niet meteen een bloedbad natuurlijk. Maar dat het een patserige aftasting wordt met grauwelen en grommen, En misschien wat haren in de rondte.
En op dat laatste zit ik niet echt te wachten. Dus onze reu laat ik niet met grote onbekende (patserige) reuen.
Soooof
Zeer actief

M@scha schreef:
Soooof schreef:Ik zie dat ik inmiddels door mijn lange typen al allemaal dingen zeg die anderen ook al roepen... Nog een toevoeging: ik loop het meest ontspannen in het bos het dichtst bij mijn huis, puur omdat ik het bos goed ken (weet welke zijpaden er zijn) en de honden die er -in elk geval doordeweeks- komen eigenlijk ook vrijwel allemaal ken. Ik weet dus allang naar welke honden ik niet eens hoef te kijken en bij welke ik een blokje om loop. Heb jij niet ook zo'n plek? Die je goed kent en waar je ook veel honden mis of meer kent? Wellicht kun je daar beginnen.
wel plekken die ik ken, maar eigenlijk geen honden omdat ik juist daar loop als ik niemand tegenkom
Hehe, daar verandering in brengen dan? De plek ken je in elk geval al. :engel:

Weet je wat het ook is? Juist door hem wél kennis te laten maken, kun jij -op den duur- ook veel beter en makkelijker inschatten met welke honden de kans groot is dat het goed gaat en met welke honden niet én op basis waarvan.
Bijvoorbeeld hier: het grootste risico bij ons is angst. Als Rex bang is voor een hond, meent ie dat te moeten verbergen met gemopper en niet elke hond is daarvan gediend. Ik weet inmiddels vrij goed in te schatten voor welke honden hij bang is, maar heb ik geleerd door naar hem te kijken en zijn reactie op de ander te bekijken. Dat kan dus -helaas- pas als je ermee begint. Daarnaast is Rex een reu met ballen, en dat is soms voor andere honden een reden om iets van hem te vinden. Toch heeft dat eigenlijk nog nooit tot problemen geleid, want ondanks dat Rex best even wil doen alsof ie zichzelf heel wat vindt, trapt eigenlijk geen andere reu in dat toneelspel en dan is het eigenlijk altijd alweer klaar. Het laatste probleem is een te blije Rex, die te ver doordraaft, te enthousiast wordt en -met goede bedoelingen hoor, maar dat maakt dan niet uit- niet meer luistert naar de 'kappen nou' signalen van de andere hond. Dan roep ik hem dus bij me en moet ie verplicht kalmeren. :mrgreen:

Goed, moraal van het verhaal dus, juist door het te gaan doen kun je uiteindelijk beter inschatten wat wel en niet kan én vertrouwen in Willem krijgen.
M@scha
Zeer actief

dagmar88 schreef:
M@scha schreef: wel plekken die ik ken, maar eigenlijk geen honden omdat ik juist daar loop als ik niemand tegenkom
Nou, begin daar maar eens mee. En kijk of je af kunt spreken met een gezellige hond om mee op te lopen.
die hond staat al klaar...
met deze jonge dame zijn we (haar baasje is een nicht van ons) al maanden een poging aan het doen tot afspreken.
ik zal er eens een beetje haast achter zetten
Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Soooof schreef:
M@scha schreef:
Hehe, daar verandering in brengen dan? De plek ken je in elk geval al. :engel:

Weet je wat het ook is? Juist door hem wél kennis te laten maken, kun jij -op den duur- ook veel beter en makkelijker inschatten met welke honden de kans groot is dat het goed gaat en met welke honden niet én op basis waarvan.
Bijvoorbeeld hier: het grootste risico bij ons is angst. Als Rex bang is voor een hond, meent ie dat te moeten verbergen met gemopper en niet elke hond is daarvan gediend. Ik weet inmiddels vrij goed in te schatten voor welke honden hij bang is, maar heb ik geleerd door naar hem te kijken en zijn reactie op de ander te bekijken. Dat kan dus -helaas- pas als je ermee begint. Daarnaast is Rex een reu met ballen, en dat is soms voor andere honden een reden om iets van hem te vinden. Toch heeft dat eigenlijk nog nooit tot problemen geleid, want ondanks dat Rex best even wil doen alsof ie zichzelf heel wat vindt, trapt eigenlijk geen andere reu in dat toneelspel en dan is het eigenlijk altijd alweer klaar. Het laatste probleem is een te blije Rex, die te ver doordraaft, te enthousiast wordt en -met goede bedoelingen hoor, maar dat maakt dan niet uit- niet meer luistert naar de 'kappen nou' signalen van de andere hond. Dan roep ik hem dus bij me en moet ie verplicht kalmeren. :mrgreen:

Goed, moraal van het verhaal dus, juist door het te gaan doen kun je uiteindelijk beter inschatten wat wel en niet kan én vertrouwen in Willem krijgen.
rex klinkt als willem.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind de hele connotatie dat volwassen reuen met elkaar moeten spélen bezopen.
Verreweg de meeste reuen willen best spelen maar dan met een teef of eventueel met hen bekende reuen.
Je reu losklikken opdat hij met vreemde honden kan spelen vind ik dus wat bijzonder. Als je graag hebt dat hij speelt spreek je af met een speelmaatje of je neemt zelf een hond erbij.
Even kennismaken en weer door kan natuurlijk altijd wel, als je hond dat goed kan.
ik wil dat laatste.

om te spelen heeft ie cooper als die straks weer op de been is.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind de hele connotatie dat volwassen reuen met elkaar moeten spélen bezopen.
Verreweg de meeste reuen willen best spelen maar dan met een teef of eventueel met hen bekende reuen.
Je reu losklikken opdat hij met vreemde honden kan spelen vind ik dus wat bijzonder. Als je graag hebt dat hij speelt spreek je af met een speelmaatje of je neemt zelf een hond erbij.
Even kennismaken en weer door kan natuurlijk altijd wel, als je hond dat goed kan.
Ik weet niet of het zo bij je overkomt Mascha, mijn bedoeling was ook niet over situaties waarin gespeeld wordt. Ik bedoel puur situaties waarin ik door het bos loop met een loslopende hond bij me. Spelen doet mijn hond sowieso eigenlijk alleen met bekende honden, maar daar hoef ik niets in te regelen, dat doet ie uit zichzelf al (niet). Uitzondering zijn pups, daar wil ie nog wel eens meedoen als een pupje even gek wil doen.
Soooof
Zeer actief

M@scha schreef:rex klinkt als willem.
Ze zijn ook ongeveer even oud toch? :mrgreen:
Soooof
Zeer actief

Nanna schreef:
Soooof schreef: Ik weet niet of het zo overkomt, maar ik schrijf ook niet over situaties waarin gespeeld wordt. Ik bedoel puur situaties waarin ik door het bos loop met een loslopende hond bij me. Spelen doet mijn hond sowieso eigenlijk alleen met bekende honden, maar daar hoef ik niets in te regelen, dat doet ie uit zichzelf al (niet). Uitzondering zijn pups, daar wil ie nog wel eens meedoen als een pupje even gek wil doen.
Het zou je verbazen hoeveel mensen hun hond losgooien als ze andere honden zien 'want dan kan ie spelen'. En dat zijn dan vaak helemaal geen jolige pubers maar stramme grommerds :lol1:
Haha, ja, dat zijn hier opvallend vaak de mensen die ik in het bos 'de weekendwandelaars' noem. Die zie ik nooit doordeweeks in het bos. :mrgreen:
M@scha
Zeer actief

Soooof schreef:
hij is 8 augustus 2 geworden. ik weet niet hoe oud rex is, alleen dat hij als pup steeds vies werd :engel:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

M@scha schreef:
Soooof schreef:
hij is 8 augustus 2 geworden. ik weet niet hoe oud rex is, alleen dat hij als pup steeds vies werd :engel:
Wordt in oktober 2. Ik begin hem nu eindelijk af en toe te betrappen op volwassen gedrag. :engel:
Hij wordt nog steeds vies overigens, maar het valt wel makkelijker uit zijn vacht nu die puppypluis er niet meer op zit. :mrgreen:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

M@scha schreef:
veertje schreef:Ik ben daar ook vrij makkelijk in. Als het losloopt ga ik ze niet aanlijnen, dat geeft alleen maar een hoop onnodig gedoe. Als het leuk gaat blijf ik zelf even staan en als ik zie dat er wat spanning is, dan loop ik gewoon door. Meestal als er inderdaad spanning is zijn de honden alleen maar blij dat de baas verder gaat, want dan hoeven ze alleen maar mee te lopen om het op te lossen :wink:

Helaas vindt Tess andere honden (en mensen) zo vreselijk interessant dat ze dan trossen bananen in haar oren heeft en niet komt voor ze is gaan kijken. Daar moeten we wel aan werken. Kennismaken is prima, maar daar hoef je geen 200 meter voor naar de andere hond te sprinten :hmmm:
kunnen we samen wel oefenen. tot nu toe ben ik steeds stomverbaasd dat willem spelen leuk vindt, maar een weglopend vrouwtje is elke keer tóch belangrijker.

op 200 meter verlies ik hem niet, maar vanaf 50 meter zijn er geen garanties meer...
Dat kunnen we zeker eens doen :ok: Als Willem van rennen houdt, dan kunnen ze het vast en zeker goed vinden samen.

Nanna schreef:
Soooof schreef: Ik weet niet of het zo overkomt, maar ik schrijf ook niet over situaties waarin gespeeld wordt. Ik bedoel puur situaties waarin ik door het bos loop met een loslopende hond bij me. Spelen doet mijn hond sowieso eigenlijk alleen met bekende honden, maar daar hoef ik niets in te regelen, dat doet ie uit zichzelf al (niet). Uitzondering zijn pups, daar wil ie nog wel eens meedoen als een pupje even gek wil doen.
Het zou je verbazen hoeveel mensen hun hond losgooien als ze andere honden zien 'want dan kan ie spelen'. En dat zijn dan vaak helemaal geen jolige pubers maar stramme grommerds :lol1:
Maar wat is het verschil tussen losgooien om kennis te maken of om te spelen? :tongue: Ik laat Tess ook los als ik een loslopende hond tegen kom en ze aan de lijn zou zitten (mits ik de situatie en aankomende hond als betrouwbaar inschat). "Ga maar even kijken" zeg ik er dan ook nog bij :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Daarom heb ik de naap liever op een strand vol honden die gewend zijn aan contact met anderen.
Op stillere plaatsen houden die klieren zich nog wel staande, in de drukte niet.

Hier is het wel ras afhankelijk. Hij is nog jong natuurlijk, maar denk niet dat daar echt verandering in komt. Windhonden bijvoorbeeld vindt hij geweldig om mee te rennen. Dan kijk ik niet eens wat er onder hangt.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Nanna schreef:Bekijk het gewoon per hond. Dat doe ik ook.
Als er maar een snuf vechthond of ander agressief spul in zit ben ik weg. Ja, er zullen best lieve tussen zitten maar dat zie ik niet aan hun neus. Ik loop gewoon het risico niet. Weg, dus.

En verder is Willem een jonge reu en geen heilige. Het is helemaal niet raar als er eens gegromd of zelfs wat geplukhaard wordt. Jij hebt daar schrik voor omdat je Staffords gewend bent en die zien dat als een teken om helemaal los te gaan. Een NORMALE hond niet. Die speelt wat machtsspelletjes, gromt wat, staat eens tegen de andere reu op maar dat zijn allemaal zaken waar ik nul mee zit. Het zijn wel honden hè. Ik zou Willempie daarin wel vertrouwen hoor ;-)
Bekijk het dus van hond tot hond en hou hem vast bij honden waarbij je het niet vertrouwt of die aangelijnd zitten.
Simpeler kan ik het niet voor je maken ;-)
Van dittum. Rani is best een pittig ding die af en toe gromt en snauwt. En soms krijgt ze een snauw terug. Normale honden kunnen daar prima mee omgaan, dat is gewoon communicatie. Ze heeft meestal prima door wat ze wel en niet kan maken, een echt gevecht zal ze uit de weg gaan. En dan nog, als er word gevochten zijn het geen Staffords, normaal bijten honden elkaar niet zomaar dood. Rani is ook wel eens gebeten, dan druipt ze af en dat betekent dus dat er niet word gespeeld :mrgreen:

Ik vertrouw Rani wel op haar beoordelingsvermogen, en ze is altijd zo ontzettend vrolijk dat ze de grootste chagrijnen nog aan het spelen krijgt. Daar moest ik wel even aan wennen want ze kiest altijd de grootste en stoerste honden om mee te spelen. Rottweilers, grote Ridgebacks, venijnige herderteven. Maar het allerleukste vind ze Collies, langhaar en wat laatst bleek ook korthaar. Waarom geen idee maar het is een genot om te zien.

Probeer gewoon iets meer te ontspannen Mas, het is echt echt leuk om te zien vind ik.
M@scha
Zeer actief

veertje schreef:
Dat kunnen we zeker eens doen :ok: Als Willem van rennen houdt, dan kunnen ze het vast en zeker goed vinden samen.
rennen is het allerallerallerleukste dat er is!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
veertje schreef: Maar wat is het verschil tussen losgooien om kennis te maken of om te spelen? :tongue: Ik laat Tess ook los als ik een loslopende hond tegen kom en ze aan de lijn zou zitten (mits ik de situatie en aankomende hond als betrouwbaar inschat). "Ga maar even kijken" zeg ik er dan ook nog bij :mrgreen:
Ik bedoel meer dat mensen het wel makkelijk vinden als Brutus met andere honden speelt omdat hij dan een hoop energie kwijtraakt die ze dan verder niet in het wandelen hoeven te steken :tongue: . Of ze vinden het 'zielig' dat hij enigst hond is en dan moet ie die schade in dat kwartiertje buiten inhalen.
Het effect blijft hetzelfde maar de motivatie erachter is anders.
Klopt
Ik kende zelfs iemand die woest werd omdat haar hond zelden speelde met andere honden en daar liep ze toch juist voor buiten? :S:
Wat had een wandeling nog voor nut als ze niet met andere honden wilde spelen...…… :U:

Ik houd een beetje oog op wat er aan komt.
Er op af racen is niet toegestaan, maar contact maken mag als ik het goed vind.
Voor de pups zoek ik uit waarmee gespeeld mag worden en waarmee niet, dat is de start van het latere wel of geen toestemming geven.

M@scha, je onthoudt Willem niks als hij beperkt wordt in met wie hij mag spelen.
Dat is gewoon leiding geven, duidelijkheid geven :tongue:
Begrijpelijk dat je zelf nog wat voorzichtig bent, maar ik vermoed dat je op dit moment toch meer zelf een probleem hebt dan dat Willem dat heeft :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Denk dat het een kwestie van lichaamstaal lezen is. Tagor wilde als Golden-reu zijnde ook graag zijn punt maken bij andere reuen die niet onder de indruk van hem leken. Dus hem vooral in zicht houden en niet te ver weg laten gaan zodat we hem konden lezen. Zodra we hem van houding zagen veranderen werd hij bij ons geroepen en als we wel een keer te laat waren waren we over het algemeen erg snel om hem bij de kladden te grijpen. Voordeel was wel dat hij er vooral op uit was om zijn punt te maken en niet op daadwerkelijk slopen van de andere hond. Schat in dat dit voor Willem ook wel geldt als hij zichzelf stoer zou vinden.

Bij Finn moesten we ook compleet omschakelen dat dat opletten niet nodig was. Ik nog erger dan mijn moeder die al snel heel ontspannen met hem liep. Maar Finn had totaal geen geldingsdrang, wilde niet als een watje weglopen als een andere reu begon te patsen maar vond het wel erg fijn als we dan quasi streng riepen dat hij moest doorlopen.
"Zie je wel dat ik geen watje ben! Maar mijn baas zegt dat ik moet doorlopen!" :pffff:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Branka schreef:"Zie je wel dat ik geen watje ben! Maar mijn baas zegt dat ik moet doorlopen!" :pffff:
Precies dit. Dit is echt 100% Rex. :goeie: :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”