Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pens vragen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Pens vragen

Ongelezen bericht door Ήυs »

Hoi!

Wellicht een domme vraag, maar ik heb weinig verstand van pens en dergelijke. Wat is het verschil tussen smuldier compleet en bijvoorbeeld pens hart van farmfood? Behalve dan de prijs ;)

Ik heb altijd smuldier naast brokken gegeven maar aangezien Fay een bijzettafel is geworden wil ik nu echt even beter kijken naar haar voeding en wat ze nu aan energie verbruikt. Qua brokken ga ik nu farmfood classic proberen. Alleen zou ik dat op dagen dat ze minder energie verbruikt willen afwisselen met pens. Is smuldier dan gewoon prima of moet ik echt wel gaan kijken naar een betere soort pens?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Pens vragen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ήυs schreef:Hoi!

Wellicht een domme vraag, maar ik heb weinig verstand van pens en dergelijke. Wat is het verschil tussen smuldier compleet en bijvoorbeeld pens hart van farmfood? Behalve dan de prijs ;)

Ik heb altijd smuldier naast brokken gegeven maar aangezien Fay een bijzettafel is geworden wil ik nu echt even beter kijken naar haar voeding en wat ze nu aan energie verbruikt. Qua brokken ga ik nu farmfood classic proberen. Alleen zou ik dat op dagen dat ze minder energie verbruikt willen afwisselen met pens. Is smuldier dan gewoon prima of moet ik echt wel gaan kijken naar een betere soort pens?

Andere ingredienten ;-)
In Smuldier Vleescompleet, Smuldier Pens-compleet en PensHart van Farmfood zitten net andere dingen in net andere verhoudingen. Volgens mij zit in Smulider Vleescompleet geen pens; zit er vlees en pens in Smuldier Penscompleet en zit er uitsluitend Pens en Hart in die andere (daar zit dan dus geen spiervlees in).

Gaat het je specifiek om het voeren van pens? Dat zou ik namelijk niet doen; dat laxeert als een tierelier ;-)
Je kunt beter kiezen voor een "compleet" voer. Smuldier is eh.. een eenvoudige kvv en er is qua samenstelling echt wel beter te krijgen.
Sowieso vind ik dat je door de bank genomen; een complete kvv moet geven omdat je anders tekorten oploopt. Nou ja, jij niet, maar je hond. Dan is Smuldier niet mijn eerste keus (al geef ik het om heel andere redenen wel aan de mijne).
Kijk dan 's naar carnibest light of een andere light kvv.
Het kan ook helpen om stomweg minder te voeren ;-)

Suzanne
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kijk anders ook eens naar Rodi als het om afvallen gaat? De meeste varianten zijn compleet én magerder dan smuldier. Alleen de lam/rijst is wat vetter. De rund/groente is als ik me goed kan herinneren het magerst maar ook de hart/pens is goed te doen.
Ik heb er mijn bijzetteckel weer mooi slank mee gekregen en geef het nu nog vaak naast andere merken. (Ze was erg aangekomen na langdurige rust ivm hernia)
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

~Suzanne~ schreef: Gaat het je specifiek om het voeren van pens? Dat zou ik namelijk niet doen; dat laxeert als een tierelier ;-)
Misschien bij jouw honden maar ik heb dat nog nooit, bij geen enkele hond van mij meegemaakt :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

alm@ schreef:
~Suzanne~ schreef: Gaat het je specifiek om het voeren van pens? Dat zou ik namelijk niet doen; dat laxeert als een tierelier ;-)
Misschien bij jouw honden maar ik heb dat nog nooit, bij geen enkele hond van mij meegemaakt :19:
Niet? het staat erom bekend, net als andere organen, maar zeker pens; het laxeert! ;-)

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:
Niet? het staat erom bekend, net als andere organen, maar zeker pens; het laxeert! ;-)

Niet nee. Hier meestal 1 dag in de week alleen pens, met 9 honden gedurende even zoveel jaren nog niet meegemaakt.
Misschien hebben ze te weinig op barfplaats gelezen.

In de vlees compleet variant zit trouwens ook 17% pens.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

~Suzanne~ schreef:
alm@ schreef:

Suzanne
Bij mijn ene hond laxeert het als een gek, zij moet er dan 's nachts zeker uit, ze krijgt mondjesmaat pens.
Bij haar broer kan ik pens zonder problemen voeren, sterker nog, ik voer hem pens bij omdat anders zijn ontlasting te hard wordt.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
~Suzanne~
Zeer actief

Omega schreef:
~Suzanne~ schreef:
alm@ schreef:

Suzanne
Bij mijn ene hond laxeert het als een gek, zij moet er dan 's nachts zeker uit, ze krijgt mondjesmaat pens.
Bij haar broer kan ik pens zonder problemen voeren, sterker nog, ik voer hem pens bij omdat anders zijn ontlasting te hard wordt.
Dus, het heeft bij beiden een laxerende werking. Zonder pens bij de reu is de ontlasting te hard zeg je zelf ;-)

Suzanne
Ήυs
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Ήυs schreef:Hoi!

Andere ingredienten ;-)
In Smuldier Vleescompleet, Smuldier Pens-compleet en PensHart van Farmfood zitten net andere dingen in net andere verhoudingen. Volgens mij zit in Smulider Vleescompleet geen pens; zit er vlees en pens in Smuldier Penscompleet en zit er uitsluitend Pens en Hart in die andere (daar zit dan dus geen spiervlees in).

Gaat het je specifiek om het voeren van pens? Dat zou ik namelijk niet doen; dat laxeert als een tierelier ;-)
Je kunt beter kiezen voor een "compleet" voer. Smuldier is eh.. een eenvoudige kvv en er is qua samenstelling echt wel beter te krijgen.
Sowieso vind ik dat je door de bank genomen; een complete kvv moet geven omdat je anders tekorten oploopt. Nou ja, jij niet, maar je hond. Dan is Smuldier niet mijn eerste keus (al geef ik het om heel andere redenen wel aan de mijne).
Kijk dan 's naar carnibest light of een andere light kvv.
Het kan ook helpen om stomweg minder te voeren ;-)

Suzanne
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Duidelijk :) ik ga over het algemeen brokken voeren maar wil wel wisselen met pens. Anders dan smuldier dan dus.

Minder voeren is geen optie, ze krijgt al het minimale ;) Als ik nog minder voer dan zou ze voedingsstoffen tekort gaan komen vrees ik.

Ben wek van plan nu anders te voeren. Meer verdelen en dus wisselen en kijken wanneer ik meer kan voeren op dagen dat ze meer energie verbruikt.
Ήυs
Zeer actief

pioenroos schreef:Kijk anders ook eens naar Rodi als het om afvallen gaat? De meeste varianten zijn compleet én magerder dan smuldier. Alleen de lam/rijst is wat vetter. De rund/groente is als ik me goed kan herinneren het magerst maar ook de hart/pens is goed te doen.
Ik heb er mijn bijzetteckel weer mooi slank mee gekregen en geef het nu nog vaak naast andere merken. (Ze was erg aangekomen na langdurige rust ivm hernia)

Goeie! Ga ik naar kijken :) Thnx!

Bij Fay heeft het ook wel met meerdere factoren te maken. Vacht en aankomen eigenlijk direct na verwijderen van baarmoeder maar toen ook wel een lange periode ziek geweest. Lang slecht geslapen en zich rot gevoeld. Dat heeft het alleen maar erger gemaakt.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Je hoeft niet altijd exact volgens de verpakking te voeren natuurlijk.

Habibi is een sober hondje, die krijgt 'maar' ongeveer 80% van de hoeveelheid die ze volgens de verpakking voor haar gewicht zou mogen hebben. In haar geval ongeveer 80 gram brok per dag, nog geen vol koffiebekertje...
(Afgewogen met keukenweegschaaltje, ooit láng geleden een keer)

Ik wissel wel af en toe af. Die brok is haar basis. Als ik train beloon ik met brokjes/snoepjes/gedroogd vlees, net hoe het uitkomt.

En af en toe krijgt ze kvv ipv brok, of zelfs zo'n supermarktkuipje.
Af en toe eens wat anders vind ik een toevoeging.

Maar in de básis dus slechts 80% van de hoeveelheid die op de brokkenzak staat.

Voorlopig ben ik bij haar niet bang voor tekorten. Ze is energiek, glimt en is vrolijk. Ik krijg héél vaak de vraag
'Die is nog jong, zeker??'
Antwoord 'Nope, 8.'
'8 maanden??'
'Nee, jaar...'

Zolang dat nog zo gaat vind ik het wel prima... :D
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Habibi schreef:Je hoeft niet altijd exact volgens de verpakking te voeren natuurlijk.

Habibi is een sober hondje, die krijgt 'maar' ongeveer 80% van de hoeveelheid die ze volgens de verpakking voor haar gewicht zou mogen hebben. In haar geval ongeveer 80 gram brok per dag, nog geen vol koffiebekertje...
(Afgewogen met keukenweegschaaltje, ooit láng geleden een keer)

Ik wissel wel af en toe af. Die brok is haar basis. Als ik train beloon ik met brokjes/snoepjes/gedroogd vlees, net hoe het uitkomt.

En af en toe krijgt ze kvv ipv brok, of zelfs zo'n supermarktkuipje.
Af en toe eens wat anders vind ik een toevoeging.

Maar in de básis dus slechts 80% van de hoeveelheid die op de brokkenzak staat.

Voorlopig ben ik bij haar niet bang voor tekorten. Ze is energiek, glimt en is vrolijk. Ik krijg héél vaak de vraag
'Die is nog jong, zeker??'
Antwoord 'Nope, 8.'
'8 maanden??'
'Nee, jaar...'

Zolang dat nog zo gaat vind ik het wel prima... :D
Ik heb al een paar keer contact gehad met een diëtiste. Voor honden dan dus ;)

Ik houd haar advies nu aan. Tenminste vandaag een nieuwe gesproken en een nieuwe brok proberen met afgewisseld vlees en anders voeren.

Hopen dat het gaat helpen! Wel een fijne diëtiste, wilde graag dat ik het zou terugkoppelen na 2 maanden.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ήυs schreef:
Ik houd haar advies nu aan. Tenminste vandaag een nieuwe gesproken en een nieuwe brok proberen met afgewisseld vlees en anders voeren.

Hopen dat het gaat helpen! Wel een fijne diëtiste, wilde graag dat ik het zou terugkoppelen na 2 maanden.

Diëtiste is príma natuurlijk, die ziet de hond, spreekt jou etc.
Meer info dus dan wij hier op het forum.

Maar dan snap ik niet zo goed waarom je van diëtiste wisselt, en eigenlijk nog minder waarom je een vraag hier stelt?

Antwoord van diëtiste gaat uiteraard altijd boven watvwij 'hier op het forum' zeggen. En daarmee een hoop tikwerk voor iets waar toch op voorhand al weinig mee gedaan wordt?

Een volgtopic van de vorderingen vind ik dan eigenlijk leuker!
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Maar dan snap ik niet zo goed waarom je van diëtiste wisselt, en eigenlijk nog minder waarom je een vraag hier stelt

Ja dit dus :cool2:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

~Suzanne~ schreef:
Omega schreef: Bij mijn ene hond laxeert het als een gek, zij moet er dan 's nachts zeker uit, ze krijgt mondjesmaat pens.
Dus, het heeft bij beiden een laxerende werking. Zonder pens bij de reu is de ontlasting te hard zeg je zelf ;-)

Suzanne
Bij de een heeft het duidelijk meer invloed dan bij de ander, het verschilt dus per hond. ;-)
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Ήυs
Zeer actief

Habibi schreef:
Ήυs schreef:

Diëtiste is príma natuurlijk, die ziet de hond, spreekt jou etc.
Meer info dus dan wij hier op het forum.

Maar dan snap ik niet zo goed waarom je van diëtiste wisselt, en eigenlijk nog minder waarom je een vraag hier stelt?

Antwoord van diëtiste gaat uiteraard altijd boven watvwij 'hier op het forum' zeggen. En daarmee een hoop tikwerk voor iets waar toch op voorhand al weinig mee gedaan wordt?

Een volgtopic van de vorderingen vind ik dan eigenlijk leuker!

Omdat deze voedingsdeskundige aangeraden werd bij het nieuwe voer wat ik ga proberen. Was niet van te voren bedacht ;) Gewoon fijn dat ze mij te woord heeft gestaan. Ze heeft Fay niet gezien overigens.

Ik vraag het hier omdat er veel prijsverschil in pens zit. En ik graag hoor wie wat gebruikt. Het is nooit verkeerd informatie van anderen te verschaffen toch? ;) Ik doe ook graag mijn eigen onderzoek. Denk dat veel mensen hier ook veel verstand hebben van voeding.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

alm@ schreef:
Ik eerder ook niet, maar Luuk wordt echt ontzettend ziek van rauwe pens. Ultra laxerend bij hem, aan achter- en voorkant :schrik: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Ήυs
Zeer actief

Cleva schreef:Domor heeft veel verstand van hondenvoeding. Misschien kun je die even een pb sturen.

Ah top! Dank je :)
Ήυs
Zeer actief

Vandaag farmfood HE binnengekregen en ze vinden het beide heel lekker! Ga nu 3x per dag voeren. En heb nu rawhide gekocht, die platte plakken, daar ligt Fay nu lekker tandloos op de kauwen en haalt er zelfs soms een stukje af.

Hopen dat ze nu wat gaat afvallen en die behoefte om continu te eten wat minder wordt.

En dan nog even uitzoeken wat ik dan qua vlees erbij ga voeren. Het laxerende deel van pens staat me niet zo aan, haha ;)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Liesbeth schreef:
alm@ schreef:
Ik eerder ook niet, maar Luuk wordt echt ontzettend ziek van rauwe pens. Ultra laxerend bij hem, aan achter- en voorkant :schrik: .
Agos. Ik geloof meteen dat het bij sommige honden niet goed valt maar ik heb het zelf (nog) niet meegemaakt :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”