Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Autisme bij hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Autisme bij hond

Ongelezen bericht door mijke »

Bonnie F schreef:
mijke schreef:Het brein van de hond werkt echt op heel veel manieren hetzelfde als dat van mensen. Waarom zou het dan niet op dezelfde manier kunnen disfunctioneren, of iig afwijken van de norm?
Oh, vandaar dat zappa vanmorgen de krant zat te lezen. Oh nee, wacht, dat was mijn man. Zappa lag zichzelf te likken. Wat een nonsens.
Ohja, want ik zei inderdaad ook dat honden en mensen EXACT hetzelfde werken. Ohnee toch niet. Maar in grote lijnen zitten er bijzonder veel overeenkomsten in. We hebben dezelfde zintuigen die door dezelfde hersengebieden op dezelfde manier worden verwerkt. Dus waarom zou een hond geen verstoorde prikkelverwerking kunnen hebben?
mijke
Zeer actief

Nou, dabedoellik. Verder lijkt het me niet zo relevant in hoeverre het exact overeenkomt met hoe het zich bij mensen uit, maar ik kan me voorstellen dat er wel wat mensentips zijn die zich kunnen vertalen naar honden. Grofweg de prikkels beter doseren, meer ritme, dat soort dingen.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Net een artikel gevonden waarin overeenkomsten in de niveaus van bepaalde stofjes in de hersenen gevonden zijn bij kinderen met autisme en bij bull terriers die hun eigen staart najagen. Ook in het verdere gedrag van de BT's die aan staartjagen deden, zag men overeenkomsten met autisme:
Problemen met sociale interacties, met communicatie, niet responsief naar signalen van mensen, leerproblemen (niet te trainen), repetitief gedrag (naast het staartjagen),fixaties/fascinaties met objecten, agressie.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
mijke
Zeer actief

Ja ik ben het met je eens hoor, dat je het niet 1 op 1 kunt vertalen lijkt me evident. Maar ik kan me voorstellen dat het kan helpen in je zoektocht, om ook bij de mensenvariant te kijken (en daarvoor moet je toch vergelijkingen trekken), aangezien er bij honden volgens mij nauwelijks onderzoek naar gedaan is, of eventuele info iig een stuk lastiger te vinden is. Maar uiteindelijk is het natuurlijk altijd nog uitvogelen hoe het specifiek werkt bij jou hond. Net als bij mensen is dat per individu verschillend.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Wat mij betreft maken we er 15 kleinere diagnoses van.
Het tegenovergestelde van die olievlek dus.
Ja. Jammer dat ze er in de DSM-5 één grote hoop van hebben gemaakt.
Zal vast wel weer eens teruggedraaid worden.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Cleva schreef:
dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Wat mij betreft maken we er 15 kleinere diagnoses van.
Het tegenovergestelde van die olievlek dus.
Ja. Jammer dat ze er in de DSM-5 één grote hoop van hebben gemaakt.
Zal vast wel weer eens teruggedraaid worden.
Eigenlijk wil ik autisme en AD(H)D uit de DSM hebben.
Mits er geen verdere verstandelijke beperking bij komt is het mijns inziens veel meer een kwestie van karakter dan van functioneren. Maar goed, dat voert te ver om hier uit te spitten.

Als de molenaar er honderd jaar geleden er prima mee kon leven dan is het nu niet ineens een ziekte, he?
Dan is de samenleving dusdanig veranderd dat alleen geboren allrounders nog mee kunnen doen. Dat is iets anders.
Mee eens. Wel vind ik dat mensen die door autistische kenmerken tegen problemen aanlopen hulp moeten krijgen en in ons systeem betekent dit dat er een diagnose moet zijn.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:
Belle schreef: Mee eens. Wel vind ik dat mensen die door autistische kenmerken tegen problemen aanlopen hulp moeten krijgen en in ons systeem betekent dit dat er een diagnose moet zijn.
Er komt een dag waarop duidelijk wordt hoe fascistisch het is om mensen die tegen maatschappelijke problemen oplopen ziek te verklaren.
De beste hulp is het wegnemen van het probleem.

Laten we de oorsprong in de gaten houden. Mensen zijn gemaakt om als groep samen te werken waarbij iedereen doet wat ze het beste kunnen.
Een prikkelverwerkingsstoornis met intact IQ wordt pas in de laatste honderd jaar van de mensheid relevant.
We moeten het geschreeuw om oneindige flexibiliteit van de laatste decennia niet tot norm gaan verheffen.

Niet iedereen is een geboren kermisklant. Daarom zijn ze nog niet ziek.
Daar is het te laat voor. Alles wat afwijkt van de norm niet als aandoening zien ook.
Wat dat betreft kun je geen kant meer op. Ze zien je aankomen dat je door je persoonlijkheid even wat tijd, medicatie of ondersteuning nodig hebt.
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: Kennelijk kunnen we zonder een belangrijk deel van de beroepspopulatie. En dat is ook zo.
Helaas. Mijn ex voegt met zijn unieke kijk op dingen, inzicht in patronen, intelligentie en hyperfocus echt wel wat toe binnen een bedrijf. Veel meer dan het grootste deel van de kakkerlakken :engel:
Dat zagen ze van hogerop ook altijd, lieten hem belachelijk snel opklimmen en vervolgens vallen omdat het op sociaal gebied niet haalbaar was voor hem. Keer op keer op keer.

Hij gaat terug naar het molenaarsprincipe, waar dat nog wel kan. Heel verstandig. Dat ze de schijt krijgen.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

In mijn werk zijn vele autisten die zich goed kunnen handhaven. Er zijn zelfs speciale afdelingen die focussen op een goede omgeving voor deze mensen.

Maar voor wat betreft honden denk ik wel degelijk dat gedragingen die vaak gekoppeld worden aan ofwel autisme ofwel ADHD wel degelijk veel voorkomen.
Mijn Misty deed het ook geweldig veel beter op rust, reinheid en regelmaat dan toen ze dit niet had. Ze had ook een hyperfocus (jammergenoeg vooral als ze besloot dat ze een bepaalde andere hond niet mocht of een konijn ging najagen) en weinig behoefte aan contact dat ze niet zelf had gelegd.
Ik heb nooit het idee gehad dat ze onbereikbaar was, maar wel enigszins sociaal onaangepast (of ze ging gewoon op jaar baasjes lijken wat dat betreft).
Uiteindelijk was het voor ons een enorm zachte hond die iedere onrust bij ons feilloos oppikte en erdoor van streek raakte.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”