Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oversprong gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

oversprong gedrag

Ongelezen bericht door little-wolf »

wat is dat nu precies?

is dat als je een hond een commando geeft en hij doet het wel maar met gapen erbij in de mom van: het is dat het moet, maar ik heb er geen zin in?
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Dat is wanneer een hond een conflict heeft tussen 2 gedragingen. Om dat conflict op te lossen vertoont hij een 3e gedraging.

Bijvoorbeeld geef je hem het commando "zit". De hond weet dat hij dan met zijn gat naar beneden moet, maar eigenlijk wil hij ook aan een struikje snuffen. Om dit conflict op te lossen zal hij een ander gedrag gaan vertonen, bijvoorbeeld gapen of uitrekken.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Overspronggedrag is conflictgedrag. De hond kan niet kiezen tussen 2 soorten gedrag en doet dus iets geheel anders. Hij twijfelt bv tussen wegrennen of luisteren naar de baas en wat hij laat zien is dat hij gaat zitten gapen of zich gaat staan uitrekken.
Overspronggedrag geeft dus een zekere mate van stress aan.
Veel oversspronggedragingen zijn in een wat ander licht komen te staan door de gedragstherapeute Turid Rugaas, die deze sugnalen ziet als kalmerende signalen naar roedelgenoten toe, dus als een soort van communicatief iets zeg maar en niet als signaal van een intern conflict.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Maaike schreef:Dat is wanneer een hond een conflict heeft tussen 2 gedragingen. Om dat conflict op te lossen vertoont hij een 3e gedraging.

Bijvoorbeeld geef je hem het commando "zit". De hond weet dat hij dan met zijn gat naar beneden moet, maar eigenlijk wil hij ook aan een struikje snuffen. Om dit conflict op te lossen zal hij een ander gedrag gaan vertonen, bijvoorbeeld gapen of uitrekken.
Riepen zij in koor! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Eline* schreef:Overspronggedrag is conflictgedrag. De hond kan niet kiezen tussen 2 soorten gedrag en doet dus iets geheel anders. Hij twijfelt bv tussen wegrennen of luisteren naar de baas en wat hij laat zien is dat hij gaat zitten gapen of zich gaat staan uitrekken.
Overspronggedrag geeft dus een zekere mate van stress aan.
Veel oversspronggedragingen zijn in een wat ander licht komen te staan door de gedragstherapeute Turid Rugaas, die deze sugnalen ziet als kalmerende signalen naar roedelgenoten toe, dus als een soort van communicatief iets zeg maar en niet als signaal van een intern conflict.
balou gaapt vaak als hij een commando krijgt. bv. voordat ik hem uitlaat moetie zitten zodat ik zijn riem om kan doen.
hij gaat netjes en vrij snel zitten, maar gaapt er vaak bij.
maar hij doet verder geen aanstalte om weer te gaan staan.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

honiahaka-kuckunniwi schreef:balou gaapt vaak als hij een commando krijgt. bv. voordat ik hem uitlaat moetie zitten zodat ik zijn riem om kan doen.
Zoiets kan dus ook doodleuk een soort verlegenheid zijn in mijn ogen. Hij moet zitten en weet dat jij daarna over hem heen komt hangen om zijn band om te doen. Dat kan dus spanning geven. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Eline* schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:balou gaapt vaak als hij een commando krijgt. bv. voordat ik hem uitlaat moetie zitten zodat ik zijn riem om kan doen.
Zoiets kan dus ook doodleuk een soort verlegenheid zijn in mijn ogen. Hij moet zitten en weet dat jij daarna over hem heen komt hangen om zijn band om te doen. Dat kan dus spanning geven. ;)
Daar dacht ik dus ook meteen aan.... niet zo zeer overspronggedrag maar gewoon een beetje stress. In die zin lijkt hij het dus meer te gebruiken in de betekenis van Turid Rugaas, als kalmerend signaal naar jou toe....."maak je niet sappel baas, ik volg je commado wel op hoor" ;)
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
little-wolf
Zeer actief

Eline* schreef:
uhmm...ik hang niet over hem heen. :mrgreen:

ik heb eens een keer terug gegaapt. hahaha. je had hem moeten zien kijken.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Zo herkenbaar! Tommie gaat zich vaak uitrekken als hij moet gaan zitten. Ik weet niet of dit ook oversprong gedrag is, maar tom gaat vaak ook nog even een miniscuul plasje tegen een boom doen terwijl ik hem geroepen heb. Oversprong gedrag of hoge nood?
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Voordat ik ze los knip van de riem moeten ze hier gaan zitten. Het valt me op dat als ik ze beloon voor het zitten en ze losknip, dat ze dan ook gaan gapen. Dat heb ik nooit goed begrepen. Ze luisteren meteen, en er volgt ook meteen een beloning. Waar zou hem de stress dan inzitten?

En hoe kun je het zien in het licht van kalmerende signalen dan?
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wat je heeeeeeeel vaak ziet bij de puppy's is het volgende.
Links staat een rij pups, rechtvoor aan het eind de baasje. De pup staat aan de andere kant.
Baasje roept de pup. Pup ziet de andere leuke hondjes en ook zijn baasje. De prikkels zijn even sterk en pup weet niet wat hij moet doen. De meeste krabben dan even achter hun oor, een ander doet even snel een plasje

Ik vind het grappig om dat bij pups te zien :mrgreen:
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Wendy! schreef:Voordat ik ze los knip van de riem moeten ze hier gaan zitten. Het valt me op dat als ik ze beloon voor het zitten en ze losknip, dat ze dan ook gaan gapen. Dat heb ik nooit goed begrepen. Ze luisteren meteen, en er volgt ook meteen een beloning. Waar zou hem de stress dan inzitten?

En hoe kun je het zien in het licht van kalmerende signalen dan?
Ze gebruiken ook kalmerende signalen om zich zelf te kalmeren.
Er gaat iets leuks gebeuren maar moeten nog even wachten.
groetjes monique
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

hoe kan je dit gedrag dan tegen gaan?
doggies for ever
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

miekmiek schreef:Zo herkenbaar! Tommie gaat zich vaak uitrekken als hij moet gaan zitten. Ik weet niet of dit ook oversprong gedrag is, maar tom gaat vaak ook nog even een miniscuul plasje tegen een boom doen terwijl ik hem geroepen heb. Oversprong gedrag of hoge nood?
Dat is gewoon sch**t hebben aan jou. Hij komt niet als je hem roept, maar twijfelt ook niet. Vertoont geen 3e gedraging, maar negeert gewoon een commando. Geen overspronggedrag dus, volgens mij.
Persoonlijk vind ik dat niet goed. Doerak heeft er ook nog weleens een handje van...ik bestraf hem dan wel met mijn stem.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Re: oversprong gedrag

Ongelezen bericht door Rob* »

honiahaka-kuckunniwi schreef:wat is dat nu precies?

is dat als je een hond een commando geeft en hij doet het wel maar met gapen erbij in de mom van: het is dat het moet, maar ik heb er geen zin in?
Dan slaat hij een beurtje over met hordenlopen! :mrgreen:
little-wolf
Zeer actief

Angel-eyes schreef:

ik klein begrijpertje. :clown:
nici
Actief

Inge O schreef:
nici schreef:hoe kan je dit gedrag dan tegen gaan?
dat is niet de bedoeling denk ik ;) !

voorkómen bedoel je misschien?
:mrgreen: oke dat dan. Breezer vertoont het niet. Ja als ze in het bos een vogel achterna wil en ik roep haar tegelijkertijd dan blijft ze even twijfelen. Maar de vogel krijgt ze toch niet en bij mij krijgt ze nog weleens een koekie dan is de keuze makkelijker :mrgreen:
doggies for ever
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

honiahaka-kuckunniwi schreef:
Angel-eyes schreef:

ik klein begrijpertje. :clown:
Geeft niet, als je maar lief bent? ;) :mrgreen:
nici
Actief

Inge O schreef:
nici schreef:
Inge O schreef:
nici schreef:hoe kan je dit gedrag dan tegen gaan?
dat is niet de bedoeling denk ik ;) !

voorkómen bedoel je misschien?
:mrgreen: oke dat dan. Breezer vertoont het niet. Ja als ze in het bos een vogel achterna wil en ik roep haar tegelijkertijd dan blijft ze even twijfelen. Maar de vogel krijgt ze toch niet en bij mij krijgt ze nog weleens een koekie dan is de keuze makkelijker :mrgreen:
ja, maar twijfelen op zich is geen oversprong gedrag. bij erge twijfel (conflict) kan er wel oversprong gedrag ontstáán. en daar is dan nog niks mis mee :-D .

dus gewoon maar lekker verder belonen als ze naar je toe komt :ok: !
Tja ik vraag me wel eens af of ik niet te ver ga met het belonen. Ze is nu 1.3 jaar en nog steeds beloon ik haar :? Ze kan het best hoor, maar soms neemt het af en dan begin ik weer opnieuw. Nou ja opnieuw gewoon weer helemaal blij zijn en koekies geven.
doggies for ever
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Niekie schreef:
Dat is gewoon sch**t hebben aan jou. Hij komt niet als je hem roept, maar twijfelt ook niet. Vertoont geen 3e gedraging, maar negeert gewoon een commando. Geen overspronggedrag dus, volgens mij.
Persoonlijk vind ik dat niet goed. Doerak heeft er ook nog weleens een handje van...ik bestraf hem dan wel met mijn stem.
Bestraffen met mijn stem? Heeft niet echt veel effect. Tommie is meer van het eigenwijze type en bij hem doet schelden niet echt pijn.
Bij hem heeft het meer effect als ik mijn sleutels gooi ofzo, maar dat doe ik alleen als hij ECHT vervelend is en dat is bijna nooit. Nu hoef ik alleen maar te rammelen met mijn sleutels en hij komt wel. Niet dat het echt heel slim van me was hoor, want ik hoef binnen mijn sleutels maar te laten vallen en hij kijkt me aan van; 'ik deed helemaal niets!'
Maar je moet af en toe toch wat.
Tegenwoordig neem ik maar weer wat frolicjes mee om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Dat helpt nog het beste.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”