Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
roept mijn hond agressie op of ik?
Moderator: moderatorteam
-
tibbie
- Actief
- Aantal honden: 1
roept mijn hond agressie op of ik?
Ik heb een tibetaanse spaniel, intacte reu, van anderhalf jaar. Het is een heerlijk hondje dat redelijk goed luistert maar echt dol is op contact met soortgenoten. Het maakt hem niet uit of zo groot of klein zijn. Ik woon in een gebied met veel verkeer dus doorgaans is hij aangelijnd. Als hij een andere hond opmerkt gaat hij keurig liggen en meestal volgt dan een kennismaking. Er wordt gesnuffeld en gedaan. Als ik de andere hond ken dan is er geen probleem. Zo niet en de andere hond is fors groter dan ben ik altijd wat angstig (nare ervaring gehad mbt mijn vorige hond die aangelijnd in de bek van een Bernhard hing). Toch probeer ik Qinou niet te beperken in zijn contacten met andere honden. Toch is het vaak zo dat (als het een andere reu is dat de andere hond na korte tijd begint te grommen of uitvalt. Het betreft eigenlijk altijd een andere reu. De honden waar hij ook los mee speelt en dolt zijn meestal teefjes en die ervaringen zijn natuurlijk heel leuk. Qinou is niet bang, wel enigszins uitdagend naar andere honden.
We hebben een vakantiehuisje vlak bij het bos en eigenlijk durf ik niet naar het losloopgebied.(los lopen is sowieso wat moeilijk met dit ras want ze zijn nogal eigenzinnig. Maar ik gun het hem wel) Ik ben gewoon bang voor aanvaringen waar ik niet op zit te wachten en de eigenaar van de andere hond vast ook niet. Het zal wel een combinatie zijn van reu-reu ontmoetingen en mijn eigen angsten. Ik krijg altijd te horen: "dit doet ie anders nooit" of "hij doet niets hoor, hij wil alleen maar spelen" na een eerste grom (en vervolgens een snep).
Is er een manier om dit te voorkomen zonder dat ik mijn hond te erg ga beperken. Zijn er hier meer hondenliefhebbers die angst hebben voor bepaalde andere honden? Hoe ga je daarmee om? Het is niet zo dat het contact met kleine reuen altijd vlekkeloos verloopt terwijl ik daar toch niet die angst voel.
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en wat kunnen helpen.
We hebben een vakantiehuisje vlak bij het bos en eigenlijk durf ik niet naar het losloopgebied.(los lopen is sowieso wat moeilijk met dit ras want ze zijn nogal eigenzinnig. Maar ik gun het hem wel) Ik ben gewoon bang voor aanvaringen waar ik niet op zit te wachten en de eigenaar van de andere hond vast ook niet. Het zal wel een combinatie zijn van reu-reu ontmoetingen en mijn eigen angsten. Ik krijg altijd te horen: "dit doet ie anders nooit" of "hij doet niets hoor, hij wil alleen maar spelen" na een eerste grom (en vervolgens een snep).
Is er een manier om dit te voorkomen zonder dat ik mijn hond te erg ga beperken. Zijn er hier meer hondenliefhebbers die angst hebben voor bepaalde andere honden? Hoe ga je daarmee om? Het is niet zo dat het contact met kleine reuen altijd vlekkeloos verloopt terwijl ik daar toch niet die angst voel.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: roept mijn hond agressie op of ik?
Gefeliciteerd, je hebt een puberreu. En ja, er zijn reuen die slecht reageren op (puber)reuen. Elco is daardoor helaas ook echt gaan uitvallen naar andere honden, dus met hem ontwijk ik voor hem moeilijke ontmoetingen. Gait is tot nog toe nooit in de problemen gekomen. Die straalt ook meer zekerheid uit en minder bewijsdrang. Hij wordt serieuzer genomen dan Elco. Vaak is het onzekerheid van de andere reu die meent zich te kunnen bewijzen tegenover de zwakkere reu. Ongezellig gedrag en eigenaren zouden daar alert op moeten zijn en ingrijpen voordat er iets gebeurt. Ik kan tegenwoordig vrij goed inschatten welke honden die bewijsdrang in zich hebben en met welke honden het wel goed zal gaan
-
S@ndr@
- Zeer actief
hmmm, meestal hebben ze zo rond de 9 maanden een periode dat ze constant op hun flikker krijgen, met anderhalf zou dat toch over moeten zijn, ik zou gewoon het contact met reuen een beetje in perken, even snuffelen en we gaan door...
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Mijn jongste ( wel een teef) wil het liefste met andere honden spelen en dat doet ze meestal heel leuk maar soms ook wat opdringerig. En ondanks dat ze buiten van mijn eigen honden , zelden op haar flikker krijgt laat ik haar niet overal mee spelen. Gewoon laten spelen met de honden waar het goed mee gaat.
- dagmar88
- Zeer actief
Aangelijnd kennismaken is sowieso geen goed idee. Met vreemde reuen al helemaal niet, grommen is dan heel normaal.
Dus voortaan even kijken wat er onder zit en als het dan echt zo nodig moet alleen kennis laten maken met teefjes van dezelfde grootte.
Een beetje snuffelen voegt weinig tot niets toe, dat is niet hetzelfde als los samen dollen.
Liggen is niet netjes. Dat kan twee totaal verschillende kanten op zonder dat hond en baas dat in kunnen schatten.
Daarom hebben veel honden er een schurfthekel aan.
Honden die meestal aangelijnd zijn, zijn eenmaal een keer los inderdaad vaak niet leuk voor andere honden. Weinig gemanierd in de zin van signalen van anderen negeren en te druk.
Ik zou juist zo vaak mogelijk naar losloopgebied gaan. En zorgen dat vooraf zijn energie al ver op is.
Dus eerst een lang stuk aangelijnd en dan ook intensief, niet een beetje scharrelen. Of oefenen op (veilig) kleine stukjes naast de fiets.
Als hij zo slecht luistert/eigenwijs is hang je er een lange sleeplijn aan.
Regel hier een wandelafspraak met een leuke teef
Dus voortaan even kijken wat er onder zit en als het dan echt zo nodig moet alleen kennis laten maken met teefjes van dezelfde grootte.
Een beetje snuffelen voegt weinig tot niets toe, dat is niet hetzelfde als los samen dollen.
Liggen is niet netjes. Dat kan twee totaal verschillende kanten op zonder dat hond en baas dat in kunnen schatten.
Honden die meestal aangelijnd zijn, zijn eenmaal een keer los inderdaad vaak niet leuk voor andere honden. Weinig gemanierd in de zin van signalen van anderen negeren en te druk.
Ik zou juist zo vaak mogelijk naar losloopgebied gaan. En zorgen dat vooraf zijn energie al ver op is.
Dus eerst een lang stuk aangelijnd en dan ook intensief, niet een beetje scharrelen. Of oefenen op (veilig) kleine stukjes naast de fiets.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat liggen heel erg afhangt van de hond die het doet en waarom. Ik heb honden gehad die altijd gingen liggen en dan omhoog sprongen bij contact. En die NOOIT issues hadden met andere honden.
Dat zien honden zelf wel. Wat de intentie is. Dat beoordelen ze beter dan wij.
Ik denk dat je hond meer signalen geeft dan jij leest. Bedoel leest van je hond. Het kan zijn dat hij signalen van andere honden negeert. Geeft hij wel eens onderdanige signalen? Mijn honden hebben ook soms moeite met onderdanig zijn. Dat is het probleem van kleine hondjes. Ik laat ze dus absoluut niet zomaar kennis maken en zeker niet aan de riem. Als ik een akita of herder of wat dan ook zie lijn ik ze aan en lopen ze naast. Ik moet dat niet. Ik zie het zo vaak mis gaan. Dat de kleine hond net als de grote een beetje leuk en tof gaat lopen doen zonder te beseffen dat die grote hond een hap en weg kan doen.
Kleine honden snappen niet altijd dat de communicatie niet gelijkwaardig is. Ze doen leuk mee en net zo stoer en net zo brutaal als ze willen. Nu merk ik wel dat mijn honden langzaam leren dat ze klein zijn. Mijn teefje onderwerpt zich wel eens aan grote teven in de zin van zitten en oren naar achter en ondergaan. Mijn reutje is iets te vrolijk en staat vaak op zijn achterpoten voor grote honden. Dan ruiken ze aan elkaars gezicht maar dat wordt niet altijd gewaardeerd. Hij doet het nooit uit kwaadheid want hij heeft nog nooit iets terug gedaan bij andere honden. Onderwerpt zich meteen als ze boos worden. Maar het valt verkeerd soms. En ik vind ook dat grote honden die dat doen niet zomaar op de kleintjes moeten worden losgelaten. Dat is vervelend.
Ik denk dat je hond meer signalen geeft dan jij leest. Bedoel leest van je hond. Het kan zijn dat hij signalen van andere honden negeert. Geeft hij wel eens onderdanige signalen? Mijn honden hebben ook soms moeite met onderdanig zijn. Dat is het probleem van kleine hondjes. Ik laat ze dus absoluut niet zomaar kennis maken en zeker niet aan de riem. Als ik een akita of herder of wat dan ook zie lijn ik ze aan en lopen ze naast. Ik moet dat niet. Ik zie het zo vaak mis gaan. Dat de kleine hond net als de grote een beetje leuk en tof gaat lopen doen zonder te beseffen dat die grote hond een hap en weg kan doen.
Kleine honden snappen niet altijd dat de communicatie niet gelijkwaardig is. Ze doen leuk mee en net zo stoer en net zo brutaal als ze willen. Nu merk ik wel dat mijn honden langzaam leren dat ze klein zijn. Mijn teefje onderwerpt zich wel eens aan grote teven in de zin van zitten en oren naar achter en ondergaan. Mijn reutje is iets te vrolijk en staat vaak op zijn achterpoten voor grote honden. Dan ruiken ze aan elkaars gezicht maar dat wordt niet altijd gewaardeerd. Hij doet het nooit uit kwaadheid want hij heeft nog nooit iets terug gedaan bij andere honden. Onderwerpt zich meteen als ze boos worden. Maar het valt verkeerd soms. En ik vind ook dat grote honden die dat doen niet zomaar op de kleintjes moeten worden losgelaten. Dat is vervelend.
-
tibbie
- Actief
Wat fijn al die reacties. Het kan best wel dat mijn hond dubbele signalen geeft en hij kan ook wel erg enthousiast reageren. Maar meestal juist niet bij de reuen waar ik het over heb. Door jullie reacties heb ik in ieder geval het gevoel gekregen dat ik niet zo heel veel fout doe. Mijn vorige tibbie (reu) moest niets van andere honden hebben en begon van afstand al een keel op te zetten. Doorlopen was nooit een probleem (een andere kant op). Qi is mijn eerste hond die ik vanaf puppietijd in huis heb en ik ben wel blij dat hij toch behoorlijk sociaal naar andere honden is. Met zijn vaste maatjes is het altijd dikke pret en daar geniet ik van. Iedereen in ieder geval bedankt.

-
tibbie
- Actief
Ik dacht altijd dat gaan liggen juist een kalmerend signaal was. Heb ik dat zo mis?dagmar88 schreef:Aangelijnd kennismaken is sowieso geen goed idee. Met vreemde reuen al helemaal niet, grommen is dan heel normaal.

-
tibbie
- Actief
Dat doet Qi dus ook. Hij is niet onderdanig en zeer speels. Hij laat zich wel besnuffelen maar neemt zelf ook initiatief.laeken schreef:Ik denk dat liggen heel erg afhangt van de hond die het doet en waarom. Ik heb honden gehad die altijd gingen liggen en dan omhoog sprongen bij contact. En die NOOIT issues hadden met andere honden.

-
Sandra&co
Hier in het bos betekent het vaak weinig goeds. Dat zijn meestal de ongeremde exemplaren (meestal Labradors of herdersoorten) die dan plat op hun buik gaan liggen, fixeren en dan, zodra je hond dichtbij genoeg is, omhoog springen om ze om te kegelen. Ik heb m'n werpstok alvast altijd in de aanslag bij die exemplaren en ik loop tussen hen en die hond in. Ik moet het niet hebben. Niks kalmerends aan.tibbie schreef:k dacht altijd dat gaan liggen juist een kalmerend signaal was. Heb ik dat zo mis?
-
tibbie
- Actief
Ah, moet ik dan ook maar eens meenemen een stok. Ik ben nogal hulpeloos. Qi fixeert niet en hij blijft wel liggen als ik dat zeg. Doorlopen is een ander verhaal. Het bos achter ons huis is aanlijngebied en daar kom ik toch wel vaak loslopende honden tegen en ik heb dan altijd het gevoel dat ik weinig kan doen behalve vragen of de hond geroepen en aangelijnd kan worden.
Het andere deel van het bos is losloopgebied en de grens wordt regelmatig genegeerd. Labradors heb ik (toevallig) geen problemen mee ervaren. Wel met een soort poolhond, een herder en laatst een zwarte voor mij onduidelijk ras die aangelijnd naast de fiets liep en toen ik Qi liet zitten (om ze voorbij te laten gaan)zich lostrok met minder goede bedoeling. Bazin greep kordaat in gelukkig.
Ik hoop maar dat Qi zo open en sociaal ( dat is de indruk die hij op mij maakt, maar ik zal vast niet alles lezen) blijft dus ik ga denk ik toch maar wat vaker een zijpaadje in of ga aangeven dat contact niet gewenst is.
Het andere deel van het bos is losloopgebied en de grens wordt regelmatig genegeerd. Labradors heb ik (toevallig) geen problemen mee ervaren. Wel met een soort poolhond, een herder en laatst een zwarte voor mij onduidelijk ras die aangelijnd naast de fiets liep en toen ik Qi liet zitten (om ze voorbij te laten gaan)zich lostrok met minder goede bedoeling. Bazin greep kordaat in gelukkig.
Ik hoop maar dat Qi zo open en sociaal ( dat is de indruk die hij op mij maakt, maar ik zal vast niet alles lezen) blijft dus ik ga denk ik toch maar wat vaker een zijpaadje in of ga aangeven dat contact niet gewenst is.

-
Sandra&co
Ik heb het pas 1x meegemaakt dat een hond ging liggen om vervolgens naar mijn honden toe te komen zonder strontvervelend interessant te lopen doen. Dat was een flatcoat meen ik me te herinneren. Dat was gelijk ook de eerste en enige keer dat m'n honden niet op scherp stonden bij een wachtende, liggende hond, dus ik vertrouw nu maar gewoon op hun reactie.
-
S@ndr@
- Zeer actief
van Gils doet het ook.. en kijkt dan ook weg, of trekt een jolige bek, en ligt te kwispelen als een gek, ... tja, er is nog nooit een hond geweest die er een probleem mee had
-
Sandra&co
Ja, dus die fixeert niet. En ligt te kwispelen. Da's wat anders dan een hond die strak op de grond gaat liggen starenS@ndr@ schreef:van Gils doet het ook.. en kijkt dan ook weg, of trekt een jolige bek, en ligt te kwispelen als een gek, ... tja, er is nog nooit een hond geweest die er een probleem mee had
-
laeken
- Zeer actief
Wuilus ging strak liggen en staarde. Dan zag ze haar vriend de greyhound bijvoorbeeld. Maar ze deed het bij heel veel honden. Vooral de honden die ze leuk vond. En dan kwam Rendy de greyhound op haar toe lopen en dan stoof ze omhoog met twee wijde voorpoten en rende op hem af. Super leuk.
Honden zien echt precies wat de bedoeling is. Hier is een stafford die gaat liggen. Dan staren en tongelen en dan gaan mijn hondjes strak naast en bits ik naar de baas de hond vast te houden. Zij zegt dat ze wil spelen. Die hond is echter knetter agressief want die gaat krijsen als een speenvarken als ze mijn honden ziet. Probeert zich los te rukken en maakt salto's.
Honden zien echt precies wat de bedoeling is. Hier is een stafford die gaat liggen. Dan staren en tongelen en dan gaan mijn hondjes strak naast en bits ik naar de baas de hond vast te houden. Zij zegt dat ze wil spelen. Die hond is echter knetter agressief want die gaat krijsen als een speenvarken als ze mijn honden ziet. Probeert zich los te rukken en maakt salto's.
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Als mijn gecastreerde reu een hondje zoals de jouwe tegenkomt, kan het goed zijn dat hij vervelend reageert. En het ligt niet aan jou of jouw hond hoor, het probleem ligt bij de mijne. Ik kan er niet precies de vinger op leggen wat het is. Alfil is wat onzeker in het contact met andere honden en aan contact met reuen heeft hij meestal geen behoefte. Bij zo'n kleinere, zelfverzekerde, ietwat patserige intacte reu valt hij 9 van de 10 keer uit als ze aan zijn kont ruiken. Ik weet het nu, dus bij een dergelijke hond lijn ik hem aan en vermijd contact.tibbie schreef:Ik heb een tibetaanse spaniel, intacte reu, van anderhalf jaar. Het is een heerlijk hondje dat redelijk goed luistert maar echt dol is op contact met soortgenoten. Het maakt hem niet uit of zo groot of klein zijn. Ik woon in een gebied met veel verkeer dus doorgaans is hij aangelijnd. Als hij een andere hond opmerkt gaat hij keurig liggen en meestal volgt dan een kennismaking. Er wordt gesnuffeld en gedaan. Als ik de andere hond ken dan is er geen probleem. Zo niet en de andere hond is fors groter dan ben ik altijd wat angstig (nare ervaring gehad mbt mijn vorige hond die aangelijnd in de bek van een Bernhard hing). Toch probeer ik Qinou niet te beperken in zijn contacten met andere honden. Toch is het vaak zo dat (als het een andere reu is dat de andere hond na korte tijd begint te grommen of uitvalt. Het betreft eigenlijk altijd een andere reu. De honden waar hij ook los mee speelt en dolt zijn meestal teefjes en die ervaringen zijn natuurlijk heel leuk. Qinou is niet bang, wel enigszins uitdagend naar andere honden.
-
tibbie
- Actief
Daar kan ik alleen maar blij mee zijn. Het zijn ook wel de reacties als "dat doet ie anders nooit" en "hij doet niets hoor, hij wil alleen maar spelen" die me onzeker maken. Hier op het forum zitten veel echte hondenkenners en -liefhebbers en ik lees veel mee hier in de hoop wat kennis rijker te worden en het lijkt me goed ook het gedrag van mijn eigen hond eens onder de loep te nemen. Ik merk wel aan Qi dat hij de laatste tijd bij sommige honden afstand houdt als de andere reu contact zoekt. Met klein of groot heeft dat dan weinig te maken. Ik geloof wel in wat @laeken zegt dat honden elkaar goed lezen. Maar net als bij kinderen vraagt leren tijd en Qi is nog lang niet uitgeleerd.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Waarschijnlijk helpt jou angst niet. Dat hebben ze ook door, die spanning.
Dan is het een reu, dat kan wel lastig zijn met andere reuen.
Iemand had het over staarthouding. Als die standaard omhoog staat kan dat voor andere honden begrepen worden als. Kijk ik ben de koning en als de rest van zijn houding juist onderdanig is kan dat heel raar opgevat worden. Een hondje dat aangelijnd zit heeft in stress situaties 2 mogelijkheden namelijk vluchten of vechten.
Heb toevallig net een workshop erover gehad. Ging zowel over honden taal als signalen. En vooral signalen herkennen. Honden kunnen elkaar prima lezen. Wij mensen kunnen dat niet altijd. Zelfs de meest ervaren honden mens ziet het niet altijd goed.
Dan is het een reu, dat kan wel lastig zijn met andere reuen.
Iemand had het over staarthouding. Als die standaard omhoog staat kan dat voor andere honden begrepen worden als. Kijk ik ben de koning en als de rest van zijn houding juist onderdanig is kan dat heel raar opgevat worden. Een hondje dat aangelijnd zit heeft in stress situaties 2 mogelijkheden namelijk vluchten of vechten.
Heb toevallig net een workshop erover gehad. Ging zowel over honden taal als signalen. En vooral signalen herkennen. Honden kunnen elkaar prima lezen. Wij mensen kunnen dat niet altijd. Zelfs de meest ervaren honden mens ziet het niet altijd goed.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik snap wel dat je daar onzeker van wordt. Ik heb het ook met mijn reu gehad, rond die leeftijd gaan ze ineens voor het echie meedoen met de andere reuen zonder dat ze het zelf nou echt door hebben. Ze zijn nog wat ongeremd en de grenzen worden anders voor ze.
Mijn hond heeft dat moeten leren en ik heb dat moeten leren zien aankomen. Waar hij eerder mee wegkwam was nu not done bij andere reuen en dan kreeg hij weleens op zijn falie. Er zijn ook honden die dat wat meer uitgesproken doen dan anderen.
Mijn reu is inmiddels ruim 5 jaar oud en nu is dat al een stuk rustiger. Hij weet zelf bij welke honden hij om moet lopen en is nu zelf een reu die jonge reuen wil vertellen wat wel en niet kan. Aangelijnd kennismaken kan gewoon niet want hij is dan veel groter in zijn mening dan wanneer hij los is. Ik zou bij jouw hond hem dus ook kort nemen en met ruimte passeren.
Zodra hij los is zou hij met een schuin oog naar jouw hond kijken en in zijn lichaamstaal duidelijk maken dat hij toch echt de Grote Meneer is.
Los gaat dat echt veel gemakkelijker en je hond moet naar mijn mening daar ook wel wat in leren. Dat betekent niet dat hij keer op keer agressief benaderd moet worden want ik keur agressie gewoon niet goed. Daarin moet je hem ook wel beschermen als goede baas zijnde. Maar bij stabiele reuen mag hij best een keer een grauw of snauw ontvangen als hij wat teveel is. Daar leert hij ook weer van. Die energie in kennismakingen leren doseren bijvoorbeeld. Ik vind overigens dat het echt voldoende is om dat in wat lichaamstaal te tonen en niet door ondergeschoffeld te worden of überhaupt fysiek aangepakt te worden.
Het is ook ontzettend moeilijk om andere bazen in te schatten. Ik laat mijn reu als hij los is gewoon met alles kennismaken omdat ik hem vertrouw. Ik weet dat hij nooit buiten proportie zal reageren dus laat ik het gebeuren, ook kennismakingen met jonge reuen. Maar je hebt er natuurlijk bazen met honden bij die alles maar laten gebeuren. Je leert dat ook wel zien denk ik. Ik heb er in elk geval wel wat jaren over gedaan
Misschien kun je, als je het wat spannend vindt, met anderen oplopen die stabiele honden hebben en dat je kennismakingen via die honden kan laten verlopen. Je kunt dan aan de andere honden ook zien wat hun reactie is op jouw hond en leren lezen.
Ik heb een tijdje veel via Doggy Date gelopen, ken je dat? Dan kun je in kleine of grote groepen afspreken en oplopen. Je hebt ook wandelingen speciaal voor kleinere honden.
Mijn reu liep toen veel met een andere reu op waar hij denk ik toch wel wat van geleerd heeft. Mijn reu was toen best wel een macho en die andere reu was superstabiel. Dat was echt de baas, zonder enige woorden was dat gewoon duidelijk en hij werd dankzij hem ook kalmer in ontmoetingen. Ik kon het toen veel beter managen. Tegenwoordig hoef ik dat managen nog maar nauwelijks te doen.
Mijn hond heeft dat moeten leren en ik heb dat moeten leren zien aankomen. Waar hij eerder mee wegkwam was nu not done bij andere reuen en dan kreeg hij weleens op zijn falie. Er zijn ook honden die dat wat meer uitgesproken doen dan anderen.
Mijn reu is inmiddels ruim 5 jaar oud en nu is dat al een stuk rustiger. Hij weet zelf bij welke honden hij om moet lopen en is nu zelf een reu die jonge reuen wil vertellen wat wel en niet kan. Aangelijnd kennismaken kan gewoon niet want hij is dan veel groter in zijn mening dan wanneer hij los is. Ik zou bij jouw hond hem dus ook kort nemen en met ruimte passeren.
Zodra hij los is zou hij met een schuin oog naar jouw hond kijken en in zijn lichaamstaal duidelijk maken dat hij toch echt de Grote Meneer is.
Los gaat dat echt veel gemakkelijker en je hond moet naar mijn mening daar ook wel wat in leren. Dat betekent niet dat hij keer op keer agressief benaderd moet worden want ik keur agressie gewoon niet goed. Daarin moet je hem ook wel beschermen als goede baas zijnde. Maar bij stabiele reuen mag hij best een keer een grauw of snauw ontvangen als hij wat teveel is. Daar leert hij ook weer van. Die energie in kennismakingen leren doseren bijvoorbeeld. Ik vind overigens dat het echt voldoende is om dat in wat lichaamstaal te tonen en niet door ondergeschoffeld te worden of überhaupt fysiek aangepakt te worden.
Het is ook ontzettend moeilijk om andere bazen in te schatten. Ik laat mijn reu als hij los is gewoon met alles kennismaken omdat ik hem vertrouw. Ik weet dat hij nooit buiten proportie zal reageren dus laat ik het gebeuren, ook kennismakingen met jonge reuen. Maar je hebt er natuurlijk bazen met honden bij die alles maar laten gebeuren. Je leert dat ook wel zien denk ik. Ik heb er in elk geval wel wat jaren over gedaan
Misschien kun je, als je het wat spannend vindt, met anderen oplopen die stabiele honden hebben en dat je kennismakingen via die honden kan laten verlopen. Je kunt dan aan de andere honden ook zien wat hun reactie is op jouw hond en leren lezen.
Ik heb een tijdje veel via Doggy Date gelopen, ken je dat? Dan kun je in kleine of grote groepen afspreken en oplopen. Je hebt ook wandelingen speciaal voor kleinere honden.
Mijn reu liep toen veel met een andere reu op waar hij denk ik toch wel wat van geleerd heeft. Mijn reu was toen best wel een macho en die andere reu was superstabiel. Dat was echt de baas, zonder enige woorden was dat gewoon duidelijk en hij werd dankzij hem ook kalmer in ontmoetingen. Ik kon het toen veel beter managen. Tegenwoordig hoef ik dat managen nog maar nauwelijks te doen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik loop ook via doggy date. Idd heel fijn dat je ook zelf een wandeling kunt starten ras specifiek of voor een bepaalde grootte. Dat is fijn omdat honden dan wat dat betreft gelijkwaardig zijn. Dan is spelen voor beide partijen leuk. Al is wandelen gemixed ook heel goed. Maar dan moet het wel leuk kunnen en de ukken moeten geen speelgoed worden en het leuk blijven vinden.
-
Manuma
- Zeer actief
Ja ik vond het toen echt ideaal. Nu spelen mijn beide honden nooit meer en Manu vindt dat hij jonge reuen op moet voeden als we oplopen wat hij niet mag van mij dus ik doe ze er geen plezier meer mee.Chihuahua-paws schreef:Ik loop ook via doggy date. Idd heel fijn dat je ook zelf een wandeling kunt starten ras specifiek of voor een bepaalde grootte. Dat is fijn omdat honden dan wat dat betreft gelijkwaardig zijn. Dan is spelen voor beide partijen leuk. Al is wandelen gemixed ook heel goed. Maar dan moet het wel leuk kunnen en de ukken moeten geen speelgoed worden en het leuk blijven vinden.
Er liep toen ook regelmatig een Yorkshire mee van net een kilo en die vond het fantastisch om achter Manu aan te huppelen. Die is toen echt gegroeid in zijn ontmoetingen met andere honden.
Ik snap dat het voor velen een nachtmerrie is maar het is ook vaak ideaal. En nog leuk om mensen uit je buurt te leren kennen! Misschien houd je er wel een leuk wandelmaatje aan over.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ja. Hier al een paar keer gelopen met dezelfde mensen. Maar ook lopen wij met grotere honden idd die wel stabiel zijn. En we trainen ook in een gemengde groep met alles door elkaar. Dex is nu 6 maandjes dus het moeilijkste moet natuurlijk nu nog komen. Maar met Toots deden we het kwa lopen ook zo. Die kon ook gewoon lekker los.
-
tibbie
- Actief
Cleva schreef:Daar zit je probleem. Ik verwed er 50 piek om dat je hond afwijkend gedrag vertoont omdat je een sociaal dier tot sociaal contact met volslagen vreemden veroordeelt.tibbie schreef:Ik heb een
Neem er een hond bij of zorg voor kameraadjes die hij vaker dan één keer en langer dan één minuut ziet.
Je kent het fenomeen van zonlicht door een vergrootglas? Zo werkt het met sociaal gedrag ook. Als alle sociale behoefte in het hier en nu getrokken wordt dan wordt het een laser en dat werkt gewoon niet.
Het probleem is niet het contact met andere honden in het algemeen. Hij is niet veroordeeld tot toevallige ontmoetingen, maar daar gaat het dus niet altijd goed. Die kameraadjes daar heb ik heus wel voor gezorgd (of liever gezegd die heeft ie zelf uitgekozen).
Waar denk je aan als je het over afwijkend gedrag hebt?

-
tibbie
- Actief
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Doggydate dus. k zal er zeker nog verder naar kijken. Dat inschatten van andere bazen is inderdaad bijna nog moeilijker dan het inschatten van andere honden.Manuma schreef:Ik snap wel dat je daar onzeker van wordt. Ik heb het ook met mijn reu gehad, rond die leeftijd gaan ze ineens voor het echie meedoen met de andere reuen zonder dat ze het zelf nou echt door hebben. Ze zijn nog wat ongeremd en de grenzen worden anders voor ze.

-
tibbie
- Actief
Dat laatste wil ik wel van je aannemen, maar hoe stel je je dat voor een paar dagen samen zetten met een andere reu-hond? Hij is wel een tijd naar een kleinschalige opvang bij iemand in huis gegaan en daar waren ook reuen en nooit een probleem. Hij was toen wel wat jonger. Maar die meer langdurige contacten zijn er dus wel geweest. En ik zou ook wel graag willen weten aan welk afwijkend gedrag je dan denkt. Want je stelt dat zo hard dat je daar wel een reden voor moet hebben lijkt mij.Cleva schreef:Jawel. Dat zeg ik toch?tibbie schreef: Het probleem is niet het contact met andere honden in het algemeen.
Ga nou niet meteen doen alsof je weet hoe het zit terwijl je het nota bene aan het vragen bent.
Zet die hond nou een keer een paar dagen samen met een andere hond. Gewoon als begin.
Bekijk hoe hij het op de langere termijn doet. Dat zegt veel meer dan dat incidentele gedoe.

-
Johnny Jones
- Zeer actief
Waar woon je in de buurt? Als het niet te ver weg is kan je eens met mijn roedeltje meewandelen en daarna eventueel Tibbie even bij mij thuis buiten loslaten.
Digger is wel een baasje, maar niet groot en buiten maakt hij eigenlijk nooit problemen met vreemde honden. Dan heb ik nog reuzenbaby Koda en twee teven.
By the way... mijn inmiddels overleden Cairn terrier heette ook Tibby, je hoort deze naam niet vaak.
Digger is wel een baasje, maar niet groot en buiten maakt hij eigenlijk nooit problemen met vreemde honden. Dan heb ik nog reuzenbaby Koda en twee teven.
By the way... mijn inmiddels overleden Cairn terrier heette ook Tibby, je hoort deze naam niet vaak.
-
laeken
- Zeer actief
Ik snap Cleva wel. Honden zijn enorm behoeftig vwbt sociale interactie. Dus honden die alleen wonen storten zich vaak vol overgave in een sociale context. Teveel dus. Dat is wat hij zegt. Ik heb zelf twee honden en mijn honden kunnen zo passeren, ruiken aan de andere hond, doen een plas en lopen door. Tenzij de andere hond zich dus vol overgave in het moment stort. En dan zijn dat precies de keren dat het stroef liep. Een reu die niet doorloopt maar achter mijn reu aan gaat lopen. Hem gaat dwingen tot veel meer sociaal gedrag dan hij wil. Meestal willen mijn honden halo zeggen en dan door. Dus als mijn reu gedwongen wordt tot meer en meer dan komt daar ineens onderdanigheid. Dominant gedoe. Spelen. Blokkeren. Rijden en nog veel meer bij.
En net wat Cleva zegt. Dan komen dus problemen. Je hebt er alleen zo weinig aan. Je hebt nu eenmaal 1 hond. En die moet het hebben van contacten op straat. Mijn honden spelen vrijwel alleen met elkaar. Kibbelen alleen met elkaar en willen alleen samen dominant en onderdanig en speels zijn. Met andere honden zeggen ze hallo en als ik blijf staan of er komt een hond op bezoek dan moeten ze er meer mee. Dat gaat wel of niet goed.
En net wat Cleva zegt. Dan komen dus problemen. Je hebt er alleen zo weinig aan. Je hebt nu eenmaal 1 hond. En die moet het hebben van contacten op straat. Mijn honden spelen vrijwel alleen met elkaar. Kibbelen alleen met elkaar en willen alleen samen dominant en onderdanig en speels zijn. Met andere honden zeggen ze hallo en als ik blijf staan of er komt een hond op bezoek dan moeten ze er meer mee. Dat gaat wel of niet goed.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Er zijn ook hondjes die een andere hond in huis helemaal niet fijn vinden. Die het wel prima vinden om af en toe eens te snuffelen aan andere honden naar buiten ook nooit echt spelen. Zo één was Toots er. En er zijn genoeg honden die alleen wonen naast hun baasjes dan. Die prima sociaal zijn. Nou moeten we niet gaan doen alsof dat afhangt van meerdere honden in huis. Het gaat erom wat je er als baas mee doet. Tijdens onze wandeling en komen we veel honden tegen. Tijdens het trainen zijn er ook meer dan genoeg honden die na afloop nog lekker willen ravotten en thuis is er rust. Nou denk ik dat Dex het wel degelijk leuk zou vinden dus wie weet ooit. Maar als je het niet voor elkaar krijgt om één hond correct op te voeden en sociaal te krijgen denk ik dat het met een tweede erbij mogelijk alleen maar moeilijker wordt. Ze gaan elkaar ook versterken. Ts heeft angst voor bepaalde rassen. Ik zou zeggen dat is de eerste stap om daar iets aan te doen.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, laat hem lekker aangelijnd aan een jonge pitbull reu snuffelen omdat de baas zegt dat ie je hooguit doodknuffelt.Chihuahua-paws schreef:Ts heeft angst voor bepaalde rassen. Ik zou zeggen dat is de eerste stap om daar iets aan te doen.
Je kunt prima profileren en ontlopen. Er zijn zat rassen/honden waar ik die van mij niet in de buurt wil hebben.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Tuurlijk.dagmar88 schreef:Ja, laat hem lekker aangelijnd aan een jonge pitbull reu snuffelen omdat de baas zegt dat ie je hooguit doodknuffelt.Chihuahua-paws schreef:Ts heeft angst voor bepaalde rassen. Ik zou zeggen dat is de eerste stap om daar iets aan te doen.
Je kunt prima profileren en ontlopen. Er zijn zat rassen/honden waar ik die van mij niet in de buurt wil hebben.
Maar als je met angst loopt. Dan pakt je hond dat op. Je hoeft je hond niet overal mee te laten spelen, snuffelen etc. Maar als je iets zelfverzekerder rondloopt zal dat zo een stuk schelen.
Daaraan werken betekend niet dat ze het hondje overal maar naartoe moet laten gaan. Dat moge duidelijk zijn.