Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teun is onrustig
Moderator: moderatorteam
Teun is onrustig
Hoi! Zouden jullie mee willen denken?
Het gaat om Teuntje; ze is de laatste maanden ‘van slag’.
Teun is een kruising van 15 kg, ze is geschat op 9 - 11 jaar. Ze woont nu al zo’n 4 jaar bij ons en dit gedrag is nieuw.
In de vroege ochtend gaat ze of continue rondlopen (als ze los op de bank sliep)
ineens kan ze veel moeilijker alleen zijn, waar ze voorheen het gewoon niet zo gezellig vond maar meestal wat met haar kong of een kauwbot bezig ging, is ze nu onrustig. Piepen, janken, heel overdreven hijgen, druk bewegen.
Ik dacht, wellicht vervroegde dementie, vooral vanwege dat doelloze rondlopen in de vroege ochtend, maar daar heeft ze verder geen tekenen van.
Het gaat om Teuntje; ze is de laatste maanden ‘van slag’.
Teun is een kruising van 15 kg, ze is geschat op 9 - 11 jaar. Ze woont nu al zo’n 4 jaar bij ons en dit gedrag is nieuw.
In de vroege ochtend gaat ze of continue rondlopen (als ze los op de bank sliep)
ineens kan ze veel moeilijker alleen zijn, waar ze voorheen het gewoon niet zo gezellig vond maar meestal wat met haar kong of een kauwbot bezig ging, is ze nu onrustig. Piepen, janken, heel overdreven hijgen, druk bewegen.
Ik dacht, wellicht vervroegde dementie, vooral vanwege dat doelloze rondlopen in de vroege ochtend, maar daar heeft ze verder geen tekenen van.
Laatst gewijzigd door orgelin op 27 mar 2019 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: Teun is onrustig
Bij Dushi begon haar " dementie" zo wel. Het was in het begin ook het enige symptoom. Nu heeft ze ook wel eens met periodes dat ze niet meer precies weet waar ze naar buiten moet om is ze ineens heel blij als ze je ziet volgens mij omdat ze vergeten is dat je al de hele ochtend naast haar op de bank zit.
Overigens begon bij Dushi het onrustige ook toen ze minder ging zien . Dus daar kan het ook van komen.
Overigens begon bij Dushi het onrustige ook toen ze minder ging zien . Dus daar kan het ook van komen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
doet mij ook sterk aan dementie denken...
Nee toch, is er een test of iets anders waar ik op moet letten dat er naar kan wijzen? Het voelt heel erg als: dat kan niet ze is veel te jong. Ze is verder ook gewoon nog zo goed, speelt goed met andere honden, is heel goed in denkspelletjes...
Zicht was trouwens ook goed.
Zicht was trouwens ook goed.
Helaas, dan is het echte alleen zijn, uit huis gaan,nog lastiger de dagen erna. Dan kleeft ze helemaal aan me (staat ze zelfs achter de deur te wachten als ik naar de wc was) en als ik weg ben is ze behoorlijk overstuur: janken, soms zelfs plassen of dingen kapot maken dan.Nanna schreef:Nou, je reikt jezelf de oplossing al aan. Ik denk dat het ook met verwardheid/minder zien te maken heeft en waarom zou je je hondje in die staat laten als ze rustig is als ze boven slaapt? Daar ontleent ze dan haar zekerheid aan en jij hebt meteen zelf ook meer rust. Win-Win.orgelin schreef: Enige wat helpt ter voorkomen van onrust nacht: haar snachts mee naar boven
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou niet te erg vasthouden aan die leeftijdsschatting. Ze kan best al ouder zijn dan die elf jaar.
Ik vind het ook klinken als (beginnende) dementie. Wel vervelend voor jullie dat ze niet meer goed alleen kan zijn hierdoor
Ik vind het ook klinken als (beginnende) dementie. Wel vervelend voor jullie dat ze niet meer goed alleen kan zijn hierdoor
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb onlangs een van mijn honden laten inslapen omdat ie dement was (en het hondonwaardig werd), een maand voor z'n tiende verjaardag.orgelin schreef:Nee toch, is er een test of iets anders waar ik op moet letten dat er naar kan wijzen? Het voelt heel erg als: dat kan niet ze is veel te jong.
Dementie komt ook bij relatief 'jonge' senioren voor, helaas.
Heb je al eens AminoCalm geprobeerd? Aiko heeft talloze supplementen gehad zonder resultaat maar AminoCalm was heel even mijn redder in nood.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Toch mee naar bed.
Heb je haar al een goeie week op pijnstilling gehad om pijn uit te sluiten?
Heb je haar al een goeie week op pijnstilling gehad om pijn uit te sluiten?
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Kan het niet zijn dat je hond slechter gaat zien of dat ze minder goed hoort ? Als dit zo is, dan kunnen honden erg onzeker worden.
Dan gaan ze meestal op zoek naar hun baasje, want dat is hun vastigheid en hun veiligheid.
Onze vroegere oudere hond vertoonde ook het gedrag wat jij beschrijft, toen hij ouder werd. Toen hij rond de 8 jaar was, begon hij doof te worden. Tegen dat hij 9 jaar was, was hij echt helemaal doof.
Dan gaan ze meestal op zoek naar hun baasje, want dat is hun vastigheid en hun veiligheid.
Onze vroegere oudere hond vertoonde ook het gedrag wat jij beschrijft, toen hij ouder werd. Toen hij rond de 8 jaar was, begon hij doof te worden. Tegen dat hij 9 jaar was, was hij echt helemaal doof.
Voor zo ver ik kan inschatten is ook gehoor nog goed. Ik merk daar niet veel aan, wat ik kan inschatten dan.
Ze heeft inderdaad 2 weekjes metacam en 2 weekjes tramadol gehad. Geen verschil.
@Zamunda, maar wat dan met het gewone alleen zijn?
Nu is het naar maar niet zo erg als het moment dat ze weer went aan verder volledig aan mijn zijde te zijn. Dan is ze helemaal in de stress als ze alleen moet zijn.
Er zijn voor langere tijden wel oplossingen te verzinnen zoals oppas, maar een snelle boodschap?
Als ze beneden blijft slapen is het naar voor haar, maar blijft het echte alleen zijn bij piepen, hijgen, stress.
Als ze mee naar boven gaat dan is het echte alleen zijn heel zwaar voor haar. Ze ziet er dan ook echt raar uit, grote ogen. Janken, dingen kapot maken.
Ze heeft inderdaad 2 weekjes metacam en 2 weekjes tramadol gehad. Geen verschil.
Nu is het naar maar niet zo erg als het moment dat ze weer went aan verder volledig aan mijn zijde te zijn. Dan is ze helemaal in de stress als ze alleen moet zijn.
Er zijn voor langere tijden wel oplossingen te verzinnen zoals oppas, maar een snelle boodschap?
Als ze beneden blijft slapen is het naar voor haar, maar blijft het echte alleen zijn bij piepen, hijgen, stress.
Als ze mee naar boven gaat dan is het echte alleen zijn heel zwaar voor haar. Ze ziet er dan ook echt raar uit, grote ogen. Janken, dingen kapot maken.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
En haar ogen, zijn die nog goed? Zie je daar een gekleurde waas over toevallig, want dat komt ook vaak voor als ze ouder worden en ook daar kunnen ze heel onrustig van worden.orgelin schreef:Voor zo ver ik kan inschatten is ook gehoor nog goed. Ik merk daar niet veel aan, wat ik kan inschatten dan.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Ik vind het helaas toch ook als dementie klinken. Mijn hond wordt volgende maand 12 jaar en haar ogen en oren beginnen nu achteruit te gaan. Maar daar reageert ze toch niet zo overdreven op als de symptomen van jouw hond. Ze hoort bijvoorbeeld de deurbel niet meer en rende ze vroeger blaffend naar de deur, kijkt ze nu erg verbaasd als de bezoeker opeens al in de gang staat. Snapt niet dat ze dat gemist heeft. Maar 's nachts is het donker en ligt ze op haar vertrouwde plekje en gaat dan gewoon slapen omdat ze dan juist geen last heeft van die oren en ogen die achteruit gaan. Ze slaapt wel flink dieper, waarschijnlijk omdat ze alle geluidjes waarvan ze vroeger wakker werd, nu niet meer hoort.