Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel/niet castreren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

wel/niet castreren

Ongelezen bericht door joe »

Ik liep vanochtend in het bos. Liep mee met iemand met 5 honden, waarvan ook 2 goldens.(rue). Kwam 2 boxers tegen, niets aan de hand bij die andere honden totdat ze met onze hond kennismaakten. Onze hond werd weer gepakt.

Dit gaat nu altijd zo. Hij heeft zich niet leren onderwerpen, maar is niet dominant. Andere honden ervaren dit echter wel zo, waardoor hij elke keer de pineut is. Hij wordt er erg onzeker en bang van, hetgeen weer het agressieve gedrag van andere honden versterkt.
Nu zei die dame tegen me dat castreren wel eens zou kunnen helpen, omdat zijn dominante geur dan verdwijnt. Er komt ook veel "spul"uit zijn voorhuid en ik hoorde dat dit er ook voor andere honden een dominant signaal is. Wat moet ik nu doen?? De hond is ook erg hyper. Wordt hij er ook rustiger van, of heb ik kans dat ie dadelijk helemaal een angsthaas is, zonder ballen?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik heb wel eens iets gehoord over een soort van tijdelijke chemische oplossing. Dus niet permanent. Dit zou je eerst kunnen proberen voor je tot een daadwerkelijke operatie overgaat.
joe
Zeer actief

miekmiek schreef:Ik heb wel eens iets gehoord over een soort van tijdelijke chemische oplossing. Dus niet permanent. Dit zou je eerst kunnen proberen voor je tot een daadwerkelijke operatie overgaat.
Is die chemische methode compleet te vergelijken met een definitieve?
Heeft iemand hier ervaringen mee? Heb er nl ook weleens van gehoord.
sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sonja »

heb het er toevallig laatst met mijn da over gehad en hij zei dat een chemische castratie het zelfde effect heeft als een echte.
dus je kunt inderdaad zien hoe/of je hond erg veranderd voordat je het echt laat doen
joe
Zeer actief

sonja schreef:heb het er toevallig laatst met mijn da over gehad en hij zei dat een chemische castratie het zelfde effect heeft als een echte.
dus je kunt inderdaad zien hoe/of je hond erg veranderd voordat je het echt laat doen
Hoe lang duurt het voordat je effect merkt? (weken, maanden) Is het erg duur, zo'n chemische proefperiode?? Kan je hem ook continue chemisch castreren? Ik zie erg op tegen een narcose. De hond is immers al wat ouder. (Een hond van een vriendin van me is nooit meer uit de narcose gekomen :cry2: )
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Niet doen Joe..Onzekere reuen worden zonder hun hormonen helemaal een schim van zichzelf. Daarbij bestaat het risico dat je hond lekker gaat ruiken voor andere reuen en dus alleen nog maar meer lastig gevallen gaat worden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
joe
Zeer actief

Eline* schreef:Niet doen Joe..Onzekere reuen worden zonder hun hormonen helemaal een schim van zichzelf. Daarbij bestaat het risico dat je hond lekker gaat ruiken voor andere reuen en dus alleen nog maar meer lastig gevallen gaat worden.
OK. doen we dus niet!
Wel jammer, ik hoopte een oplossing voor de bosproblemen te hebben gevonden :cry2: Moet er maar mee leren leven, dan?????
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Iets snap ik alleen niet. Je hond zou een dominante geur afscheiden waardoor andere reuen hem pakken. Maar hij is dus verder helemaal niet dominant aangezien hij volgens jou hier onzeker van wordt? Dat is toch geen typisch gedrag voor een dominante hond?
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn Bulldog is door de castratie wel van zijn chronische voorhuidsontsteking en blaasontsteking afgekomen, maar niet van zijn dominante gedrag. Integendeel, dat is juist erger geworden. Laatst vloog hij zelfs een dominante teef aan en dat had hij voor de castratie nooit gedaan. :?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Gaan we nog een keer..dominante honden bestaan niet, dominantie geeft een verhouding weer ten opzichte van een roedelgenoot en een vreemde hond is geen roedelgenoot. Rangorde wordt gecommuniceerd door gedrag, een hond kan dus niet zo even alleen maar dominant ruiken.
Een hond ,die een vreemde hond aanvalt is niet dominant, maar een zelfverzekerde etterbak of een schijterd, die geleerd heeft dat een grote bek loont om die andere engerd weg te krijgen.
Zo, hondengedrag in een notendop.. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Eline* schreef:Niet doen Joe..Onzekere reuen worden zonder hun hormonen helemaal een schim van zichzelf. Daarbij bestaat het risico dat je hond lekker gaat ruiken voor andere reuen en dus alleen nog maar meer lastig gevallen gaat worden.
Ik deel eens de mening van Eline*.

Ik zou mijn reu niet laten castreren tenzij hier een medische reden voor is... dus ik zeg nee :zwaai:.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ja, dan was die teef een schijterd, want eerst vloog ze blaffend op Borg af en toen Borg haar aanviel ging ze krijsend op de grond liggen. :roll:
Groetjes van Charlotte
joe
Zeer actief

Eline* schreef:Gaan we nog een keer....................................
Zo, hondengedrag in een notendop.. :roll:
Zo....de meesteres sprak....je kan ook te zelfverzekerd overkomen :kotz:
Goed, dominantie wordt volgens mij niet enkel door gedrag gecommuniceerd. Netzoals bij mensen doet uiterlijk ook veel. Een grote gast met veel gouden kettingen en een ruig kapsel, komt bij voorbaat al dominanter over dan een sulletje met bril en scheiding. Volgens mij is dit ook bij honden. Onze hond is groot en draagt zijn staart hoog, hetgeen door andere honden ervaren wordt als dominantie.
En dominatie enkel bij roedelgenoten? Bij de eerste kennismaking komt al dominant en onderwerpend gedrag voor en worden de verhoudingen bepaald. Hoe zouden die anders tot stand komen??? Storming, norming, performing.....????
Het antwoord van Eline verbaast me enigszins.....nieuwe ontwikelingen?
~Kimske
Actief

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Max is ook niet gecastreerd, en ik hoorde van verschillende hoeken dat als ik dit wel zou doen, hij nóg angstiger zou worden, ik zou het niet doen... zou sowieso nooit me hond een operatie aandoen omdat andere honden een probleem hebben ( op jouw hond afkomen dus)
Afbeelding
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

Over dominantie zal ik mijn mening niet wagen maar de vloeistof uit de voorhuid die ruikt klinkt inderdaad als een voorhuid ontsteking! Heel vervelend, herders schijnen er aanleg voor te hebben. Het doet geen pijn en geen kwaad heb ik mij laten vertellen. Ook Moos heeft er last van om de zoveel tijd, ff met de cleaner en het is weer een tijdje weg. Voor mij dus geen reden om te castreren.
:zwaai:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:Goed, dominantie wordt volgens mij niet enkel door gedrag gecommuniceerd. Netzoals bij mensen doet uiterlijk ook veel. Een grote gast met veel gouden kettingen en een ruig kapsel, komt bij voorbaat al dominanter over dan een sulletje met bril en scheiding. Volgens mij is dit ook bij honden. Onze hond is groot en draagt zijn staart hoog, hetgeen door andere honden ervaren wordt als dominantie.
En dominatie enkel bij roedelgenoten? Bij de eerste kennismaking komt al dominant en onderwerpend gedrag voor en worden de verhoudingen bepaald. Hoe zouden die anders tot stand komen??? Storming, norming, performing.....????
Het antwoord van Eline verbaast me enigszins.....nieuwe ontwikelingen?
Ik zal me even nuanceren.. ;) Dominantieverhoudingen binnen een roedel worden enkel en alleen door houding gecommuniceerd.
Bij een eerste kennismaking gaat het om zelfverzekerdheid..een hond met een hogere houding is zelfverzekerder dan een hond met een lage houding. Tussen honden die elkaar niet kennen is geen rangorderelatie en is dominantie dus niet direct aan de orde. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Eline* schreef:Bij een eerste kennismaking gaat het om zelfverzekerdheid..een hond met een hogere houding is zelfverzekerder dan een hond met een lage houding.
Ja..dit is het probleem denk ik...onze hond neemt een hoge houding aan, ik denk uit onzekerheid. Ook houdt hij zijn kop stijf omhoog en toont zijn zij. Nu heb ik dacht ik ergens gelezen dat het tonen van de zij onderdanig bedoeld is, maar de rest van zijn lichaam straalt dat helaas niet uit....

Ik snap niet dat andere honden hem niet snappen...hij toont absoluut geen agressie. Misschien toch dat zelfverzekerde ettertjes gedrag, hetgeen Eline beschreef :?

Ik zal eens een "pikcleaner" kopen....of zoals lang geleden gezegd werd het commando "lik pik"aanleren :mrgreen: Ik moet er nog om lachen..en het was nog serieus ook he?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Een hond kan niet liegen met zijn houding..een hoge houding betekent gewoon dat je hond zelfverzekerd is in die situatie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

:mrgreen: Je hebt dominantie bij vaste roedelvorming en ZELFVERZEKERDHEID in een vreemde hondenroedel.
Het uiten van die zelfverzekerdheid (aftasten in bepaalde situaties) in een vreemde hondenroedel verandert in het uiten van dominantiegedrag als dat een vast hondenroedel wordt. Dan worden de gevechten ook veel heftiger waarbij veelal gaatjes gebeten wordt en geldt ook de rangordeverdeling.

Wat jij omschrijft, Joe van die staart hooghouden als er andere honden aankomen, doet Stanley ook. Maar samen met een hoge kopstand en een doorzakking van de voorpoten wordt dat door een andere hond weer gelezen als speluitnodiging. Misschien probeert jouw hond zelfverzekerd over te komen, maar weten andere honden die echt zelfverzekerd zijn allang dat hij het niet is, en willen dat even aan hem bevestigen.
Lijkt me i.d.d. moeilijk dat hij iedere keer gepakt wordt, want jij hebt ook zo'n hond die niet weet hoe van zich af te bijten. Stanley begint het nu pas te leren.

Castreren is denk ik alleen nuttig als je hond er hormonaal ziek van is. Dat hij continue niet lekker is, niet goed meer eet en daardoor gewicht verliest. Oja, zware voorhuidontstekingen die niet over gingen. Dat was bij Stanley het geval en het is voor hem alleen maar goed geweest.
Ik blijf erbij dat z'n karakter niet is verandert, alleen dat frustie is eraf maar voor de rest staat hij nog steeds z'n mannetje. Het is absoluut geen watje geworden.
Met mijn D.A. heb ik het ook over chemisch castreren gehad. Duurt 7 a 8 weken per behandeling. Is nogal troep wat ingespoten wordt en niet aan te bevelen dit te blijven herhalen. Vandaar dat ik voor volledige castratie heb gekozen.

Veel succes met wat je besluit.
joe
Zeer actief

Golden Stanley schreef:: Misschien probeert jouw hond zelfverzekerd over te komen, maar weten andere honden die echt zelfverzekerd zijn allang dat hij het niet is, en willen dat even aan hem bevestigen.
Dit lijkt logisch, maar hij wil niet gepakt worden, dus waarom doet hij het dan?
Castreren is denk ik alleen nuttig als je hond er hormonaal ziek van is. Dat hij continue niet lekker is, niet goed meer eet en daardoor gewicht verliest. Oja, zware voorhuidontstekingen die niet over gingen.

Hij eet niet goed en is te mager, ook voorhuidsontstekingen. Zou er hormonaal gewoon iet sniet goed zijn en kan dit dan ook zijn rare gedrag verklaren??????[/quote]
joe
Zeer actief

Eline* schreef:Een hond kan niet liegen met zijn houding..een hoge houding betekent gewoon dat je hond zelfverzekerd is in die situatie.
Ik zou eigenlijk met mijn digi een opname moeten maken van zijn gedrag. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Zoals jullie het beschrijven hoort het ook, maar Boy vertoont wel erg tegenstrijdige signalen. Is het mogelijk om hier een videootje te plaatsen??
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
Eline* schreef:Een hond kan niet liegen met zijn houding..een hoge houding betekent gewoon dat je hond zelfverzekerd is in die situatie.
Ik zou eigenlijk met mijn digi een opname moeten maken van zijn gedrag. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Zoals jullie het beschrijven hoort het ook, maar Boy vertoont wel erg tegenstrijdige signalen. Is het mogelijk om hier een videootje te plaatsen??
eline@frettoos.com stuur maar!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef:
eline@frettoos.com stuur maar!
Neem morgen mijn digi mee en hoop dat ik iets kan laten zien...
zal wel..op zondag komen vaak aso-honden naar het bos.
Golden Stanley

joe schreef:
Golden Stanley schreef:: Misschien probeert jouw hond zelfverzekerd over te komen, maar weten andere honden die echt zelfverzekerd zijn allang dat hij het niet is, en willen dat even aan hem bevestigen.
Dit lijkt logisch, maar hij wil niet gepakt worden, dus waarom doet hij het dan?
Castreren is denk ik alleen nuttig als je hond er hormonaal ziek van is. Dat hij continue niet lekker is, niet goed meer eet en daardoor gewicht verliest. Oja, zware voorhuidontstekingen die niet over gingen.

Hij eet niet goed en is te mager, ook voorhuidsontstekingen. Zou er hormonaal gewoon iet sniet goed zijn en kan dit dan ook zijn rare gedrag verklaren??????
[/quote]

Dat is heel goed mogelijk. Ik weet zo gauw niet meer hoe die hormoonstof heet, maar als het voortplantingshormoon in z'n hersentjes wordt ontwikkeld die je hond dus letterlijk hitsig en frustie maakt, kan die stof in zo'n grote hoeveelheid 'losbarsten' dat je hond daar erg beroerd van is. Dat is echt niet leuk om mee te maken.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind dat de verklaringen die gezocht worden allemaal wel erg blabla zijn hoor. Er zijn gewoon zat reuen die graag een beetje imponeren naar andere honden toe, heel normaal gedrag.
Om er nou gelijk een stoornis van te maken... :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Eline* schreef:Om er nou gelijk een stoornis van te maken... :roll:
Zijn gedrag is niet normaal, dus gestoord, dus heeft hij een stoornis, toch??????? Ik hoop het niet, hoor, maar ik zoek graag oorzaken en het liefst ook oplossingen :mrgreen:
Golden Stanley

:ok: Helemaal mee eens, Eline.
Wil alleen nog zeggen dat karakterverandering na castratie geen probleem hoeft te zijn.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
Zijn gedrag is niet normaal, dus gestoord, dus heeft hij een stoornis, toch??????? Ik hoop het niet, hoor, maar ik zoek graag oorzaken en het liefst ook oplossingen :mrgreen:
Ik heb nog niks gehoord wat ik niet normaal vind.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef:
Ik heb nog niks gehoord wat ik niet normaal vind.
Gelukkig, geeft weer hoop :p:
joe
Zeer actief

Martijn schreef:Zolang er geen gewonden vallen is het niet alleen normaal maar de basis van een heleboel ander normaal gedrag.
Niet echt zwaar gewond, maar wel een nek die elke keer rood(kleine wondjes) en opgezet is. Die honden blijven erin hangen en schudden, vreselijk.
Nu laten ze allemaal wel na 5 minuten los, op die ene na, die baas gaat op dat beest staan rammen, zodat die alleen maar agressiever wordt. Krijg dat mens maar niet aan d'r kop dat ze niets moet doen....

Van de castratie ben ik nu helemaal af. Ik wil echt geen enkel risico lopen dat er iets blijvend negatief veranderd!

Ik zal hopelijk morgen iets kunnen filmen van zijn rare gedrag. Ik vind het niet normaal. Hiervoor hadden we een lab, die wel de confrontatie opzocht. Die vocht echt (wat echte wonden veroorzaakte). Maar die van ons staat er maar wat bang bij, zo van: red me....ik weet niet wat ik moet doen...

Nou moet ik wel toegeven dat ik het snel eng vind als honden vechten. Het lijkt vaak zo erg he? Gelukkig vakt het idd vaak mee. Alleen psychisch is het er erger aan toe. Hij was laatst weer door een boxer aangevallen en heeft 2 weken bijna niets gegeten. Bibberde nog 2 dagen na en durfde niet meer naar andere hondne toe. In het bos liep hij met een grote boog om elke hond heen.....

Heel irritant als mensen dan zeggen: Wat een schijthond"GRRRRRR
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”