Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hellup! De kat..
Moderator: moderatorteam
- ~Kimske
- Actief
Hellup! De kat..
Ik weet dus totaal niets van kattengedrag, en ook niets van katten met honden, alleen dat ze elkaar doorgaans niet mogen. Vanavond zaten we een film te kijken, de kat kwam even poolshoogte nemen in de woonkamer, met gebolde rug,... Max zag hem, en keek toe, de kat sloop nader, mét bolle rug nog altijd, ineens begon Max te grommen, stond op en blafte. De kat rende in paniek weg...
Ligt dit nu aan Max, of werd Max zo door de aanvalshouding van muis???
We weten t echt niet.....
Ligt dit nu aan Max, of werd Max zo door de aanvalshouding van muis???
We weten t echt niet.....

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
Een kat bolt z'n rug vaak ook als ie zich onzeker voelt. In dit geval wilde de kat eigenlijk graag de huiskamer in,maar durfde niet goed. De hond reageerd daar weer op en op het moment dat de kat gaat rennen is het feest. Probeer de volgende keer eens of je de hond op z'n plek kunt houden zodat de kat langzaamaan wat vertrouwen krijgt en ze wat aan elkaar wennen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
ik had dus eerst een hond toen kwam mijn vriend bij me wonen met 2 poesen van 4 jaar die helemaal op elkaar gericht waren het zijn zusjes honden waren ze niet gewend en de hond geen kat best lang hebben de oesjes met dikke staarten en bolle ruggen om de hond heen gelopen eerst op afstand en toen dichterbij
daarna gingen ze kijken wat je met een hond kan doen dus afentoe kreeg de hond een tik zonder nagels het heeft echt wel een half jaar geduurd eer ze de hond acepteerde en eer de hond de poesjes ging begrijpen
dus eigelijk is het gewoon een kwestie van geduld vaak en ze niet samen alleen laten in begin
sterkte
daarna gingen ze kijken wat je met een hond kan doen dus afentoe kreeg de hond een tik zonder nagels het heeft echt wel een half jaar geduurd eer ze de hond acepteerde en eer de hond de poesjes ging begrijpen
dus eigelijk is het gewoon een kwestie van geduld vaak en ze niet samen alleen laten in begin
sterkte
- ~Kimske
- Actief
- ~Kimske
- Actief
- little-wolf
- Zeer actief
het gedrag van de kat is het tegenovergestelde van een hond.
de kat maakte zich in de ogen van de hond groot. voor een kat is dat inderdaad iets van onzekerheid. in de ogen van de hond weer niet.
het kan zijn dat de hond het bedreigend vond.
als een kat zich op zijn rug gooit bijv. met spelen, is dat niet van ik geef me over, maar om zich beter te kunnen verweren met zn poten.
geef de dieren de tijd.
voordat balou bij ons kwam, had ik wel eens de honden van mn ouders op bezoek. om ze te laten wennen aan honden, nowja, wennen. dat gaat niet met 1 dagje. maar ze zijn ook wel eens een week geweest.
balou was geen katten gewend en liep er natuurlijk achteraan. das alleen maar leuk als ze weglopen. maar op een gegeven moment gingen 3 van de 4 katten niet meer opzij. de lol was eraf. behalve bij kat 4 die steeds weg rende. maar dat gaat beter.
balou heeft nooit geblaft tegen de katten.
ik zou ook niet zo snel weten wat je daar aan kan doen als het te lang op die manier doorgaat.
de kat maakte zich in de ogen van de hond groot. voor een kat is dat inderdaad iets van onzekerheid. in de ogen van de hond weer niet.
het kan zijn dat de hond het bedreigend vond.
als een kat zich op zijn rug gooit bijv. met spelen, is dat niet van ik geef me over, maar om zich beter te kunnen verweren met zn poten.
geef de dieren de tijd.
voordat balou bij ons kwam, had ik wel eens de honden van mn ouders op bezoek. om ze te laten wennen aan honden, nowja, wennen. dat gaat niet met 1 dagje. maar ze zijn ook wel eens een week geweest.
balou was geen katten gewend en liep er natuurlijk achteraan. das alleen maar leuk als ze weglopen. maar op een gegeven moment gingen 3 van de 4 katten niet meer opzij. de lol was eraf. behalve bij kat 4 die steeds weg rende. maar dat gaat beter.
balou heeft nooit geblaft tegen de katten.
ik zou ook niet zo snel weten wat je daar aan kan doen als het te lang op die manier doorgaat.
- little-wolf
- Zeer actief
ik denk wel dat je hem moet corrigeren. het is ongewenst gedrag.~Kimske schreef:Shit, zodra Max de kat ook maar hóórt gaat ie al te keer..... Heeft iemand tips om te zorgen dat ze elkaar gaan accepteren? Muis is doodsbang steeds. Moet ik Max naar zijn plaats sturen als hij weer aanvalt>???
maar hoe je het verder aan moet pakken...geen idee.
-
- Zeer actief
Nee, niet corrigeren hoor! Corrigeren van de hond op zo'n moment kan er juist voor gaan zorgen dat de hond de kat helemaal niet meer leuk vindt. Maak het juist leuk, maar houd het rustig. Voorkom dat de hond gaat uitvallen, hij zal steeds succes hebben als hij dit kan doorzetten, want er zijn maar weinig katten die niet op de loop gaan op zo'n moment.honiahaka-kuckunniwi schreef:ik denk wel dat je hem moet corrigeren. het is ongewenst gedrag.~Kimske schreef:Shit, zodra Max de kat ook maar hóórt gaat ie al te keer..... Heeft iemand tips om te zorgen dat ze elkaar gaan accepteren? Muis is doodsbang steeds. Moet ik Max naar zijn plaats sturen als hij weer aanvalt>???
Een hoge houding bij de kat is puur een teken van "kijk mij een groot en imposant wezen" Voor een hond kan dit als agressiesignaal overkomen. Vandaar waarschijnlijk het grommen van je hond. Dat de kat wegrende na de blaf was simpel gezegd de 1-0 score voor de hond. Voorkomen dus!
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- little-wolf
- Zeer actief
hoe maak je het dan leuk voor de hond?Maaike schreef:Nee, niet corrigeren hoor! Corrigeren van de hond op zo'n moment kan er juist voor gaan zorgen dat de hond de kat helemaal niet meer leuk vindt. Maak het juist leuk, maar houd het rustig. Voorkom dat de hond gaat uitvallen, hij zal steeds succes hebben als hij dit kan doorzetten, want er zijn maar weinig katten die niet op de loop gaan op zo'n moment.honiahaka-kuckunniwi schreef:ik denk wel dat je hem moet corrigeren. het is ongewenst gedrag.~Kimske schreef:Shit, zodra Max de kat ook maar hóórt gaat ie al te keer..... Heeft iemand tips om te zorgen dat ze elkaar gaan accepteren? Muis is doodsbang steeds. Moet ik Max naar zijn plaats sturen als hij weer aanvalt>???
Een hoge houding bij de kat is puur een teken van "kijk mij een groot en imposant wezen" Voor een hond kan dit als agressiesignaal overkomen. Vandaar waarschijnlijk het grommen van je hond. Dat de kat wegrende na de blaf was simpel gezegd de 1-0 score voor de hond. Voorkomen dus!
- ~Kimske
- Actief
En ik ben er niet altijd bij, als ik er bij ben en ik zie dat ze oogcontact hebben, zeg ik wel uiterst vrolijk: hee Max wat ene live poes he, maar ik zit vaak op de bank of sta in de keuken of whatever en dan hoor ik weer gegrom en geblaf, dan isset net te laat. Tot nu toe stuur ik hem dna wel zijn mand in.

-
- Zeer actief
Ja, dat is de vraaghoniahaka-kuckunniwi schreef:hoe maak je het dan leuk voor de hond?

Je kan de hond bijvoorbeeld op kennismakingssessies aan de lijn bij je nemen. Dan heb je dus al een stukje controle terug. Als hij zich goed en ontspannen gedraagt, kan je hem belonen voor die momenten. Zelf ook nuchter blijven en ontspannen scheelt ook al

Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- ~Kimske
- Actief
Je moet het vooral tijd gunnen heeeeeeeeeeeeeeeeel veel tijd. Probeer je hond op z'n plaats te houden als de kat de kamer in kan. Zorg ervoor dat de kat altijd weg kan.
Het wordt echt wel beter. Bij mij ging het met toen nog 3 katten in het begin ook niet zo je van het, en nu 4 jaar later, ok vrienden zijn het niet, maar het gaat vind ik behoorlijk goed. Ze geven elkaar zelfs af en toe 'n lik. Of snuffen, schijnt ook interessant te zijn.
Het wordt echt wel beter. Bij mij ging het met toen nog 3 katten in het begin ook niet zo je van het, en nu 4 jaar later, ok vrienden zijn het niet, maar het gaat vind ik behoorlijk goed. Ze geven elkaar zelfs af en toe 'n lik. Of snuffen, schijnt ook interessant te zijn.
- ~Kimske
- Actief
- ~Kimske
- Actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ja hier ben ik het mee eens.Inge O schreef:niet op zijn plaats sturen, hij zit ook met spanning op dat moment, en kan die zeker niet kwijt als hij een 'blijf'-oefening moet doen terwijl de kat in zicht blijft.
ik zou hem bij me roepen, en van zodra hij aandacht heeft voor jou, die aandacht blijven vasthouden, en hem een ontspannende knuffel geven.
niet verbieden met echte druk erop, daardoor heb je kans dat hij haar steeds meer in de gaten gaat houden.
De hond moet de kat in ieder geval niet met straf of met iets vervelends gaan asocieren.
Leidt hem wel af, want zodra hij gaat fixeren op de kat, heb je de poppen aan het dansen.
Moritz ging ook niet zo denderend met katten in het begin en nog ben ik vaak wel op m'n hoede bij hem. Eén keer heeft hij werkelijk gefixeerd en was klaar om de aanval in te zetten...... dat was niet best, en met m'n stem kon ik hem niet meer bereiken, ik kon alleen de hap nog onderbreken met een lel

Dat is dus NIET de bedoeling

Je moet het fixeren voor zijn, dus vraag Max zijn aandacht maar, desnoods met lekkers. Hij kan beter geen aandacht voor de kat hebben (of van mijn part direct naar jou komen als hij de kat ziet), dan dat hij foute aandacht voor de kat heeft.
- ~Kimske
- Actief
- ~Kimske
- Actief
Het spannendste wat de meeste honden vinden is om achter de kat aan te gaan die wegvlucht. Door de hond bij je te houden gaat de kat niet vluchten (ten minste vaak niet). Het werkt hier heel erg goed.
Maar er wordt hier niet gefixeerd, Tirsa wil niet echt op ze af! Nee, ze mogen alleen of niet naar boven, of niet naar beneden, dan gaat ze gewoon dwars voor de deur staan.
Of ze wil met ze spelen en begint gezellig voor ze te hupsen, maar ja, daar snapt die kat helemaal niks van en begint te blazen, maar dat vindt Tirsa alleen maar steeds leuker en wordt dan helemaal keigek en gaat dan vaak rondjes sjezen door de kamer.
Maar er wordt hier niet gefixeerd, Tirsa wil niet echt op ze af! Nee, ze mogen alleen of niet naar boven, of niet naar beneden, dan gaat ze gewoon dwars voor de deur staan.
Of ze wil met ze spelen en begint gezellig voor ze te hupsen, maar ja, daar snapt die kat helemaal niks van en begint te blazen, maar dat vindt Tirsa alleen maar steeds leuker en wordt dan helemaal keigek en gaat dan vaak rondjes sjezen door de kamer.
- Angeniet
- Erelid
Sinds Izzy er is, september vorig jaar, komt er amper 1 van de katten nog binnen.
En vooral 's avonds bij het laatste rondje uit wordt er driftig geloerd, ze gaat het liefst plat onder auto's liggen om daar nog eens goed te kijken.
Inmiddels gaat dat al een stukje beter.
Maar met mijn katten gaat het nog steeds heel moeizaam.
En dat frustreert me af en toe behoorlijk.
Dat wéét ze, ze voelt het dondersgoed.
Izzy wordt helemaal dol en wil er alleen maar achteraan.
Ik besef dat het een kwestie is van lange adem, een hele lange adem.
Maar wat er vanavond toch gebeurde:
er is al 5 minuten één van de katten in de woonkamer.
De meest dappere, een stoicijnsere kat is er volgens mij niet.
Dat is in maanden niet zo geweest.
Tenminste niet overdag.
Alles staat nog op z'n plek, er is niks gesneuveld.
En ik maar doen of het doodnormaal is.
Rustig doortikken en alles in de gaten houden.
Pffff dat valt niet mee.
Ik moet even Juda in herinnering brengen hoe het ook alweer werkt, maar die houdt zich rustig.
Izzy is opgewonden, ze ontdekt een nieuw speelkameraadje!
Eerst "kijken" of poezebeest reu of teef is.
Daarna poezebeest zachtjes in de pootjes happen, oren likken, neusje-neusje, lik-lik. Spelbuigingen maken.
Voor het eerst gaat ze er niet achteraan jagen, de hele woonkamer door.
Af en toe roep ik haar bij mij om even te knuffelen, braaaaaffff!!!!, ik zit kaas te eten, dus dat ging goed :lol:
Ze heeft niet 1 keer geblaft.
Dit is helemaal nieuw.
En poezebeest heeft wel 10 minuten in de vensterbank kunnen zitten.
Ik ben blij.
En vooral 's avonds bij het laatste rondje uit wordt er driftig geloerd, ze gaat het liefst plat onder auto's liggen om daar nog eens goed te kijken.
Inmiddels gaat dat al een stukje beter.
Maar met mijn katten gaat het nog steeds heel moeizaam.
En dat frustreert me af en toe behoorlijk.
Dat wéét ze, ze voelt het dondersgoed.
Izzy wordt helemaal dol en wil er alleen maar achteraan.
Ik besef dat het een kwestie is van lange adem, een hele lange adem.
Maar wat er vanavond toch gebeurde:
er is al 5 minuten één van de katten in de woonkamer.
De meest dappere, een stoicijnsere kat is er volgens mij niet.
Dat is in maanden niet zo geweest.
Tenminste niet overdag.
Alles staat nog op z'n plek, er is niks gesneuveld.
En ik maar doen of het doodnormaal is.
Rustig doortikken en alles in de gaten houden.
Pffff dat valt niet mee.
Ik moet even Juda in herinnering brengen hoe het ook alweer werkt, maar die houdt zich rustig.
Izzy is opgewonden, ze ontdekt een nieuw speelkameraadje!
Eerst "kijken" of poezebeest reu of teef is.
Daarna poezebeest zachtjes in de pootjes happen, oren likken, neusje-neusje, lik-lik. Spelbuigingen maken.
Voor het eerst gaat ze er niet achteraan jagen, de hele woonkamer door.
Af en toe roep ik haar bij mij om even te knuffelen, braaaaaffff!!!!, ik zit kaas te eten, dus dat ging goed :lol:
Ze heeft niet 1 keer geblaft.
Dit is helemaal nieuw.
En poezebeest heeft wel 10 minuten in de vensterbank kunnen zitten.
Ik ben blij.
- ~Kimske
- Actief
Max is nu zo op zijn hoede, bij elk geluidje vanuit de gang ( die richtig ligt poes meestal) Gaat ie blaffen. Ik steeds heel kort NEE roepen, en hij houdt op. Arme buren...... Hij komt wel vaak bij me liggen in de studeerkamer, ziet poes dan ook, en ik voor iedere seconde dat ie braaf is, aaien, braaf roepen etc. Kost veel energie, maar heb het er voor over!!!

Gewoon volhouden het lukt vast. Ik kijk hier ook altijd gelukzalig rond als katten en hond 'n keer met z'n allen ergens op de grond liggen te slapen. Nee, niet bij elkaar, maar wel gewoon allemaal rustig op de grond.
De jongste kat Floortje, gaat ook heel vaak midden op de eettafel zitten, daar kan Tirsa niet bij.
De jongste kat Floortje, gaat ook heel vaak midden op de eettafel zitten, daar kan Tirsa niet bij.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
NIETS DOEN!!!!
Je maakt je er zelf ook veel te druk om zo te lezen en dat voelen de dieren ook aan. Bij ons duurde het 4 weken voor het goed ging met de hond en kat. Ze zijn nu dikke vrienden, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Vaak negeren ze elkaar en dat is dan goed.
Zorg er gewoon voor dat de kat zich altijd veilig voor de hond kan verstoppen en doe verder niets, absoluut niet de hond corrigeren of op zijn plaats laten zitten, dit verstoord het kennismakingsproces en bevestigd het "bijzondere" aan de kat. Zolang jij er niet op reageert komt alles na een tijd!!!!! goed. Suc6
Je maakt je er zelf ook veel te druk om zo te lezen en dat voelen de dieren ook aan. Bij ons duurde het 4 weken voor het goed ging met de hond en kat. Ze zijn nu dikke vrienden, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Vaak negeren ze elkaar en dat is dan goed.
Zorg er gewoon voor dat de kat zich altijd veilig voor de hond kan verstoppen en doe verder niets, absoluut niet de hond corrigeren of op zijn plaats laten zitten, dit verstoord het kennismakingsproces en bevestigd het "bijzondere" aan de kat. Zolang jij er niet op reageert komt alles na een tijd!!!!! goed. Suc6
- ~Kimske
- Actief
Ik ben er inmiddels achter dat het van Max pure angst is... Ik heb dna ook dé oplossing om ze aan elkaar te laten wennen: Als ik ben weggeweest, dan laat ik Max uit de woonkamer, en ga bij muis zitten. Max komt op mij af, Muis gaat weer in de aanval, Max kijkt ff, maar is veels te druk met mij begroeten, en doet dus niets... Muis ging na 3 minuten weer lekker liggen terwijl Max er nog was... Als Muis op een gegeven moment niets meer doet, weet ik zeker dat Max ook niets doet, hij reageert nl. op haar lichaamstaal...

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Sorry dat ik hier toch effe wat vraagtekens bij plaats. *Zeker weten* dat hij niks doet, dat kan gewoon niet, dus je zal toch echt altijd op moeten blijven letten, en ik zou ze zeker apart zetten als je er niet bent.~Kimske schreef:Ik ben er inmiddels achter dat het van Max pure angst is... Ik heb dna ook dé oplossing om ze aan elkaar te laten wennen: Als ik ben weggeweest, dan laat ik Max uit de woonkamer, en ga bij muis zitten. Max komt op mij af, Muis gaat weer in de aanval, Max kijkt ff, maar is veels te druk met mij begroeten, en doet dus niets... Muis ging na 3 minuten weer lekker liggen terwijl Max er nog was... Als Muis op een gegeven moment niets meer doet, weet ik zeker dat Max ook niets doet, hij reageert nl. op haar lichaamstaal...
En verder is juist die lichaamstaal vaak de grote boosdoener tussen honden en katten. Een voorbeeld: als Muis geirriteerd met haar staart gaat zwaaien als Max in de buurt komt en Max loopt superbeleefd met zijn oren naar achter en laag kwispelend naar haar toe, ligt even later het vel op zijn kop aan flarden. 8O
Het *kan* heel goed gaan tussen honden en katten, maar ik blijf dat verbazingwekkend vinden als je ziet hoe slecht ze elkaar begrijpen en hoe flexibel ze moeten zijn om elkaars 'gestoorde' gedrag te accepteren. En zelfs als het goed gaat kan je nooit 'zeker weten' dat het goed blijft gaan.
Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- ~Kimske
- Actief
Nee, niets is zeker, maar goed, ik heb iig de manier om ze te laten wennen, en als ze normaal met elkaar om gaan, zal in misschien met de tijd de deuren gewoon open laten. En ja de kat heeft altijd kans om te vluchten, 1 deur gaat op een haakje, zodat de hond er nimmer bij kan.... Dit is ook de kamer waar Muis altijd zit...

Maar ook bij twee honden heb je geen garantie dat het ALTIJD goed gaat. Het eerste jaar heb ik ze gescheiden gehouden als ik niet thuis was, maar daarna niet meer.Hanneke2 schreef:Sorry dat ik hier toch effe wat vraagtekens bij plaats. *Zeker weten* dat hij niks doet, dat kan gewoon niet, dus je zal toch echt altijd op moeten blijven letten, en ik zou ze zeker apart zetten als je er niet bent.~Kimske schreef:Ik ben er inmiddels achter dat het van Max pure angst is... Ik heb dna ook dé oplossing om ze aan elkaar te laten wennen: Als ik ben weggeweest, dan laat ik Max uit de woonkamer, en ga bij muis zitten. Max komt op mij af, Muis gaat weer in de aanval, Max kijkt ff, maar is veels te druk met mij begroeten, en doet dus niets... Muis ging na 3 minuten weer lekker liggen terwijl Max er nog was... Als Muis op een gegeven moment niets meer doet, weet ik zeker dat Max ook niets doet, hij reageert nl. op haar lichaamstaal...
En verder is juist die lichaamstaal vaak de grote boosdoener tussen honden en katten. Een voorbeeld: als Muis geirriteerd met haar staart gaat zwaaien als Max in de buurt komt en Max loopt superbeleefd met zijn oren naar achter en laag kwispelend naar haar toe, ligt even later het vel op zijn kop aan flarden. 8O
Het *kan* heel goed gaan tussen honden en katten, maar ik blijf dat verbazingwekkend vinden als je ziet hoe slecht ze elkaar begrijpen en hoe flexibel ze moeten zijn om elkaars 'gestoorde' gedrag te accepteren. En zelfs als het goed gaat kan je nooit 'zeker weten' dat het goed blijft gaan.
Hanneke
Ze leren elkaar op hun manier echt wel begrijpen. Gijs snapt echt wel als Tirsa dwars voor de deur gaat staan dat hij er dan niet door komt, maar op een of andere manier lukt het hem toch. Floortje weet ook dat Tirsa hard wegloopt als zij achter Tirsa aangaat.
En verkeerd gaan kan met alle dieren die je bij elkaar hebt zitten, of dit nu alleen katten of alleen honden zijn om beide.
Nee, ben ik het niet mee eens dat je je erover moet verbazen als het goed gaat, want daarvoor gaat het veel te vaak wel goed. Als het maar af en toe goed zou gaan ja, dan zou het verbazingwekkend zijn, maar dat is totaal niet het geval.Inge O schreef:wat hanneke zegt, en wat jij zegt zijn toch wel twee heel verschillende dingen hoor.Neeltje schreef:Hanneke2 schreef: En verder is juist die lichaamstaal vaak de grote boosdoener tussen honden en katten. Een voorbeeld: als Muis geirriteerd met haar staart gaat zwaaien als Max in de buurt komt en Max loopt superbeleefd met zijn oren naar achter en laag kwispelend naar haar toe, ligt even later het vel op zijn kop aan flarden. 8O
Hanneke
En verkeerd gaan kan met alle dieren die je bij elkaar hebt zitten, of dit nu alleen katten of alleen honden zijn om beide.
hanneke verbaast er zich over (en ik ook) dat twee dieren die in wezen niks gemeen hebben, en dan ook nog een keer chinees spreken tov. elkaar, toch zo vaak (maar lang niet altijd) leuk kunnen samenleven. eigenlijk mogen we dit als baasje geeneens verwáchten, en toch hebben we vaak mazzel!
dat twee honden met elkaar overhoop kunnen liggen, ja natuurlijk, maar dat is 'gewoon' echt ruziemaken, mét dezelfde woorden, binnen een situatie die ze allebei klaar en duidelijk begrijpen. heel wat anders dan prooigedrag dus.
ik ben het helemaal met hanneke eens: we mogen in ons in de handjes wrijven dat het zo vaak goed gaat tussen kat en hond. lukt dit niet, dan is dit eigenlijk normaal; lukt het wel, dan moeten we ons daar éigenlijk over verbazen...
Ik denk dat het ook heel veel te maken heeft met hoe je zelf zo'n situatie aanpakt.