Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainingsmethoden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Re: Trainingsmethoden

Ongelezen bericht door Sassy »

Dat denk ik dus ook, mensen leren vaak meer als je het verschil praktisch kan laten zien.

Van de week nog heel verbaasde mensen gehad die maar niet begrepen dat je bij het schapendrijven niet met snoepjes beloont voor goed gedrag. Probeer dan maar eens uit te leggen dat voor een border collie het mógen werken de beloning is.
En als er ongewenst gedrag vertoond wordt dat je hem/haar bijv. weghaalt van de schapen.

Bij het schapendrijven is het soms toch al wat complex, aangezien je immers ook nog met een derde partij van doen hebt, de schapen...je hond trainen is daarin het eenvoudigste stukje, maar de dunne scheidslijn tussen trainen, je hond op commando te laten werken en toch zijn stukje zelfstandigheid en naar eigen inzicht en schapengevoel te laten werken is redelijk dun.
En aan beginners moeilijk uit te leggen in theorie, dat moeten mensen zien en dan leren begrijpen.

Tel daarbij nog op dat je steeds een heel ander individu (ander type werkhond) voor je hebt, dan is het dus nog niet zo gemakkelijk daar een standaard op los te laten, ik kijk zelf altijd naar welke hond/schapen heb ik voor mijn neus, en daar moet je m.i. dan op anticiperen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”