Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lunatic schreef:Grappig om de verschillen te lezen. Weglopen zou hier om 2 redenen niet werken, ten eerste omdat ik mijn honden altijd heb geleerd dat ze niks zelf hoeven op te knappen, dat doe ik wel voor ze...dus als ik weg zou lopen hou ik me niet aan de afspraak, schaad ik de vertrouwensband en laat ik ruimte om het zelf dan maar uit te zoeken.
Ten tweede, Doran is een ster in negeren van alles en iedereen, die zoekt nooit iets op, maar als je al patsend in zijn persoonlijke ruimte komt etteren dan staat meneer wel zijn mouwen op te stropen zo van, als je zo nodig wil, kom maar op dan De patser wil dan ook echt knokken om even te bewijzen dat hij ook echt wel stoer is....als ik Doran dan weg zou roepen zou hij zeker weten van achteren aangevallen worden.
Als ik een vreemde reu aan zie komen roep ik Doran naast, hij weet dan dat ik het voor hem opknap, als het een echte patser is, stramme poten e.d. maak ik Doran voor de zekerheid vast, zet hem naast me neer en zorg ik dat de andere hond niet in zijn buurt komt en weggaat, dat werkt hier het beste!
Maar dat is een totaal andere situatie: als ik zie of denk dat mijn hond aangevallen wordt of het niet redt, dan ga ik uiteraard niet weg.
Laatst werd Jessie 'aangevallen' door een reu en een teef. De reu kwam eerst kijken en Jessie is normaal vrolijk, maar ging uitermate angstig op
d'r rug liggen en durfde zich niet te verroeren. Dan sta ik er dus bovenop om bij de eerste poging die reu meteen weg te flikkeren.
Jessie lag nog stijf toen de teef (die bij de reu hoort) eraan kwam denderen en dat was het teken dat die 2 haar aan gingen vallen en toen
heb ik meteen ingegrepen.
Maar als er 2 gespannen tegenover elkaar staan, niemand valt aan, maar de situatie is gespannen. Dan loop ik weg en roep ik mijn hond.
Ik zie niet in wat er anders aan is, het ging om 2 gespannen patsende honden die tegenover elkaar staan, op dat moment loop ik niet weg, daarmee zou ik tegen mijn hond zeggen zoek het zelf maar uit en dat doe ik niet! Als er zoveel spanning is, is het wachten op een aanval, dus nee dat gaat niet gebeuren
Jij omschrijft situaties waarin het daadwerkelijk op knokken aankomt of dat je zeker weet dat jouw hond gegrepen wordt.
Bij de situatie die ik omschreef gaaf het om 2 gespannen reuen tegenover elkaar waar nog niemand het initiatief neemt om te gaan knokken.
Als ik er dan naartoe was gegaan (met Puchu dus) dán had hij zich gesterkt gevoeld en wel aangevallen, alleen durfde hij het nooit aan en ging
een potje blufpoker spelen en stoer staan doen.
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro, die intentie is er wel degelijk, dat komt die andere hond doen namelijk een potje knokken en Doran zou daar nooit van weglopen en wat nog niet is kan er in een fractie van een seconde wel zijn, zo werkt de vlam in de pan nou eenmaal.
Ik wil het gewoon niet hebben, ik wil niet dat hij bijt en ik wil niet dat hij gebeten wordt, daarom heb ik ze van jongs af aan aangeleerd dat ze niks zelf hoeven op te knappen, dat doe ik wel voor ze en dat doe ik dan ook. We lopen er namelijk voor onze lol en niet om te knokken.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Je kent natuurlijk je eigen hond ook wel en dan weet je ook hoe hij met dat soort situaties omgaat. Ik weet dat Amoz nooit uit is op knokken en hoewel hij soms best even stoer wil doen, voelt hij zich ook niets te goed om de aftocht te blazen als de spanning te hoog oploopt. Hij kan zelf dat soort situaties uitstekend de-escaleren, vandaar dat ik hem dat zelf laat oplossen. Natuurlijk houd ik wel altijd een oogje in het zeil.
Een hond als Amy kan niet omgaan met spanning tijdens ontmoetingen en zij mag dus inderdaad niets zelf oplossen.
Tot een paar maanden geleden liep ik met Droef ook gewoon door als we een patser tegen kwamen. Hij wist dat vaak keurig op te lossen en soms kreeg een hond dan een beuk. Dat was het ergste wat er gebeurde maar meestal liep hij wel gewoon door.
Droef is inmiddels niet meer zo van het uit de weg gaan, en gaat er nu dus wel voor. Overigens is hij nooit volledig doorgeslagen maar hij heeft toch 2 x de kans gehad om uit te halen wanneer we zo'n patser tegen kwamen. Dat komt er dan op neer dat Droef erop duikt en de hond op de grond legt en vast pint, en dat is het dan wel eigenlijk. Hij gaat niet lopen scheuren of extreem bijten maar ik wil het niet hebben, en wie weet dat hij het een keer wel doet. Droef heeft zijn ras niet mee, en sinds ik weet dat hij dit toch kan doen lijn ik hem gewoon aan bij vreemde honden of reuen waarvan ik weet dat het op patsen aan komt, en dan vraag ik ook gewoon de baasje even hun hond bij zich te houden. De meeste mensen doet dat ook wel eigenlijk.
My heart will always wear the pawprints left by you. Biothane WashBar
Lunatic schreef:Caro, die intentie is er wel degelijk, dat komt die andere hond doen namelijk een potje knokken en Doran zou daar nooit van weglopen en wat nog niet is kan er in een fractie van een seconde wel zijn, zo werkt de vlam in de pan nou eenmaal.
Ik wil het gewoon niet hebben, ik wil niet dat hij bijt en ik wil niet dat hij gebeten wordt, daarom heb ik ze van jongs af aan aangeleerd dat ze niks zelf hoeven op te knappen, dat doe ik wel voor ze en dat doe ik dan ook. We lopen er namelijk voor onze lol en niet om te knokken.
Zo gaat het hier ook . Ze staan stokstijf neus aan neus en bij de eerste de beste beweging is het raak .Ik heb nog nooit een reu ontmoet met Jip die een beetje kwam patsen .Kan natuurlijk ook aan Jip liggen want die gaat ook niet vol overgave op zijn rug liggen op zo'n moment
Maar een beetje patsen is meer op afstand blijven en wat markeren en rondjes om een hond heen lopen dat is weer heel wat anders ,dan is er veel meer ruimte
Dat ligt zeker aan de hond. Wij hebben beide gehad. Bij Tagor moesten we imgrijpen zodra we hem zagen verstrakken. Daarmee liepen we met ogen in ons achterhoofd omdat hij inderdaad erop zou klappen bij de eerste de beste beweging. Honden die afdropen stond hij ook niet strak neus aan neus mee.
Finn was heel anders en de omschakeling waar Mascha dit topic over begon hadden wij ook. Wennen aan het feit dat jemet hem niet zo op hoefde te letten wat betreft amdere reuen. Die zocht hij niet op en als hij ze tegen kwam liet hij zich maar al te graag wegroepen. Erg fijn, maar wel wennen.
Lunatic schreef:Caro, die intentie is er wel degelijk, dat komt die andere hond doen namelijk een potje knokken en Doran zou daar nooit van weglopen en wat nog niet is kan er in een fractie van een seconde wel zijn, zo werkt de vlam in de pan nou eenmaal.
Ja dat snap ik dat in die situatie de intentie er wel is. Bij Puchu was dat was anders, tenminste die voelde zich gesterkt als ik erbij kwam en dán
sloeg de vlam in de pan. Liep ik weg, dan kwam hij zonder dat er iets gebeurde.
Het is gewoon kijken wat bij welke hond en situatie het beste werkt. Als dit werkt bij jou en jouw honden dan is het supergoed toch
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ja dat snap ik dat in die situatie de intentie er wel is. Bij Puchu was dat was anders, tenminste die voelde zich gesterkt als ik erbij kwam en dán
sloeg de vlam in de pan. Liep ik weg, dan kwam hij zonder dat er iets gebeurde.
Het is gewoon kijken wat bij welke hond en situatie het beste werkt. Als dit werkt bij jou en jouw honden dan is het supergoed toch
Zo is het. Hier werkt, de enkele keer dat het gebeurt, weglopen en dan roepen ook het beste. Had ik beide heren vanaf pup gehad, had ik het misschien ook anders aangepakt.