Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jaloers bij spelen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Jaloers bij spelen?

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie is een sociale hond. Ze maakt geen ruzie. En is vriendelijk of neutraal naar alle honden. Alleen opdringerige reuen snauwt ze wel eens weg. Na eerst proberen ze ontwijken.
Spelen doet ze zelden. Ze heeft een paar honden ( buiten Keetje) die ze leuk genoeg vindt om mee te spelen. Dat zin dan allemaal bekende honden ( dus die ze al heel lang kent) . Het spelen gaat om heel beheerst. Beetje om elkaar heendraaien eem vooral weinig fysiek contact.
Keetje is de enige hond waarmee ze fysiek contact maakt tijdens spel.

Keetje houdt van alle honden. Als ze met haar willen spelen is ze blij. Vooral rennen is top. Met sommige honden trekt ze een klein sprintje en dan is het klaar maar als honden ook graag rennen en het klikt dan sjeest ze ff helemaal los. Het liefst door de bosjes, over takken en sloten en door het water.

Lizzie speelt zo niet, die vindt dit met en vreemde hond echt te spannend. Maar.... als Keetje dus een super leuke speelmaat tegenkomt dan ineens speelt Lizzie zo wel. Ze negeert de andere hond compleet maar gaat wel keihard net naast Keetje rennen en snijdt haar dan af. Het lijkt om haar achter zichzelf aan te krijgen en de andere hond buitenspel te zetten. Het valt me ook op dat de andere honden haar eigenlijk altijd in dit spel negeren. Die willen met Keetje spelen maar dus niet met haar. Het is meer dat Keetje en andere hond spelen en Lizzie en storende factor is. Ze doet het overigens niet "negatief". Er valt nooit een snauw. En een vreemde zou denken dat de drie honden gezellig samen rennen. Ik bestempel het een beetje als jaloezie ( wat uiteraard een menselijke emotie is). Alsof Lizzie wil zeggen: ik ben toch jouw leukste speelmaat...
Herkent iemand dit uit zijn eigen roedel?

( overigens pak ik Lizzie ook regelmatig even bij me zodat keetje ongestoord kan spelen)
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Jaloers bij spelen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco gaat keffen als Gait eens met een andere hond speelt. Lijkt bij hem meer angst: hij vindt zo'n andere hond spannend, dus is dat spel van Gait met die hond ook gevaarlijk. Elco gaat niet meedoen. Of hij blijft op afstand staan blaffen of hij probeert tussen beide honden door te lopen om het spel af te breken. Gait mag van Elco alleen met lieve kleine hondjes spelen (die volledig overdonderd raken door Gait, die veel beter met een gezellige beukerd kan spelen dan met een lief klein hondje)
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ja ik denk dat ze wil bepalen wat keetje wel en niet mag in dat geval.
Peer mag van Milo ook niet spelen. Milo houdt niet van druk gedoe om zich geen dus dan gaat hij er omheen staan toeteren.

Dat wil ik niet hebben dus als peertje wil spelen met een ander of met ons, dan gaat Milo aan de lijn of in z'n mand of dat m'n man met hem speelt en ik met peer.
Peer speelt maar sporadisch en ik wil niet hebben dat Milo zich daar mee bemoeid.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

In zekere zin herkenbaar ja. Lais vond het helemaal niet leuk dat Ravi zoveel met Ayla speelde en wilde het spel dan graag onderbreken dmv afblokken en snauwen naar Ayla (maar dat mocht dus niet van mij). Ze ging dus niet zoals Lizzie de competitie aan.
Mister was helemaal erg in het onderbreken van het spel van Lais en Willem, maar dat was vanuit zijn herdermotivatie dat er geen onrust mocht zijn en hij kwam dan (als hij het bijhield) tussenbeide en snauwde dan beide honden af.

De competitie aangaan om de aandacht zoals Lizzie doet herken ik dus niet vanuit mijn eigen roedel.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tanja vindt het nooit leuk als Anne naar een andere hond kijkt, Tanja plaatst zich er dan tussen en probeert Anne over te halen om met haar te spelen.

En dat gaat best een beetje hardhandig. Tanja heeft dan alleen niet in de gaten dat ze dan zelf ook niet met die andere hond kan spelen. Haha.

Tanja speelt dan dus in eerste instantie met die hond, maar als Anne er bij komt richt ze zich helemaal op Anne.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva beslist ook graag wat Fiji wel en niet mag ;) ik noem dat regelneven gedrag.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dat doet Alfil precies zo met Lily als ze op het strand gaat rennen met een andere hond.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Luna is niet handig met spelen, als ze samen met Vito speelt rijdt ze altijd een paar keer op hem. Vito vind dat niet erg, er valt nooit een onvertogen woord tussen die twee. Maar als Vito met een andere bekende hond speelt gaat Luna zich er dus ook mee bemoeien door op Vito te rijden. Ik grijp hier alleen in als Vito aangeeft het irritant te vinden en Luna reageert hier niet op. Zolang het allemaal gemoedelijk gaat zoeken ze het maar fijn uit met zijn allen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het heel herkenbaar. Mila doet dit ook als Amy en Amoz samen spelen of als Amy met een andere hond speelt. Ze probeert dan echt Amy of de andere hond over te halen om met haar te spelen, en het lijkt of ze met z'n drieën spelen, maar eigenlijk wordt Mila grotendeels genegeerd en rent maar een beetje voor spek en bonen mee. Ze gaat nooit snauwen of blokkeren trouwens.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Rani vind ook dat zij de leukste is en dat iedereen met haar moet spelen. Als Gol dan een keer een andere hond leuk vind hou ik Rani even vast of ga wat anders met haar doen, anders word het al snel 'iedereen duikt op Gol' als Rani de andere hond niet kan overhalen om met haar te spelen :roll:

Mika deed het ook dat Rani er net was, die vond ook dat Rani met haar moest spelen en niet met Gol. Dat was snel over toen ze doorkreeg hoe Rani speelt :LOL:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Abra doet dat ook als ze de ruimte krijgt. Zij speelt nooit met een andere hond dan Luus maar versteert graag het spel van Luus met andere. Wij doen Abra dus standaard vast als Luus met een andere hond speelt. Luus heeft ook speelafspraken waar ze alleen heen gaat en waar ze lekker ravot op een groot afgesloten veld wat van onszelf is. Dan blijft Abra thuis of gaat apart met een van ons op stap.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Miezemuis
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik vind het heel herkenbaar. Mila doet dit ook als Amy en Amoz samen spelen of als Amy met een andere hond speelt. Ze probeert dan echt Amy of de andere hond over te halen om met haar te spelen, en het lijkt of ze met z'n drieën spelen, maar eigenlijk wordt Mila grotendeels genegeerd en rent maar een beetje voor spek en bonen mee. Ze gaat nooit snauwen of blokkeren trouwens.
Zo gaat het hier ook dus. Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren als de andere hond zich op Lizzie zou richten en met haar zou spelen. Dat is volgens mij helemaal niet de bedoeling...

Grappig om te lezen dat het toch vaak lastig is voor honden uit dezelfde roedel om zich niet met elkaar te bemoeien.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Miezemuis schreef:
DeDiana schreef:Ik vind het heel herkenbaar. Mila doet dit ook als Amy en Amoz samen spelen of als Amy met een andere hond speelt. Ze probeert dan echt Amy of de andere hond over te halen om met haar te spelen, en het lijkt of ze met z'n drieën spelen, maar eigenlijk wordt Mila grotendeels genegeerd en rent maar een beetje voor spek en bonen mee. Ze gaat nooit snauwen of blokkeren trouwens.
Zo gaat het hier ook dus. Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren als de andere hond zich op Lizzie zou richten en met haar zou spelen. Dat is volgens mij helemaal niet de bedoeling...

Grappig om te lezen dat het toch vaak lastig is voor honden uit dezelfde roedel om zich niet met elkaar te bemoeien.
In Mila's geval gaat zij dus wel met de hond spelen als ze die weet over te halen om met háár te spelen. Dat is dus wel echt haar bedoeling. Hoewel in sommige situaties, zeker als het spel bijvoorbeeld te ruig wordt, ook heus wel haar herderkarakter meespeelt en ze de boel tot bedaren wil brengen. Maar meestal wil ze gewoon dat de hele wereld om Mila draait :mann:
Miezemuis
Zeer actief

DeDiana schreef:
Miezemuis schreef:

In Mila's geval gaat zij dus wel met de hond spelen als ze die weet over te halen om met háár te spelen. Dat is dus wel echt haar bedoeling. Hoewel in sommige situaties, zeker als het spel bijvoorbeeld te ruig wordt, ook heus wel haar herderkarakter meespeelt en ze de boel tot bedaren wil brengen. Maar meestal wil ze gewoon dat de hele wereld om Mila draait :mann:
Hahaha Lizzie wil volgens mij vooral dat Keetjes wereld om Lizzie draait. Als een soort jaloers vriendinnetje.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Gollum schreef:Mika deed het ook dat Rani er net was, die vond ook dat Rani met haar moest spelen en niet met Gol. Dat was snel over toen ze doorkreeg hoe Rani speelt :LOL:
:LOL:
Bellaatje
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Bellaatje »

Ja, herkenbaar. Als we bij mijn ouders zijn, mag mijn hond van hun hond niet met andere honden spelen. Dan banjert hij er tussendoor, geen onvertogen woord, maar wel heel duidelijk wat de bedoeling is. De mijne trekt zich er niet zoveel van aan, hij rent toch harder. En dan is het ook ok.
Ondertussen zijn ze allebei volwassen en wordt er niet meer zoveel met andere honden gespeeld
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”