Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden en kippen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hakkene
Zeer actief
Aantal honden: 2

Honden en kippen

Ongelezen bericht door Hakkene »

Het is de bedoeling dat er hier dit voorjaar een stel kippen komt. Het hok staat er al, de ren ga ik bouwen als het straks iets beter weer is. De kippen komen in eerste instantie in de ren, maar het liefst zou ik ze uiteindelijk overdag gewoon los door de tuin willen laten scharrelen.

Nu lopen er hier twee honden rond. Hoe kan ik deze het best aan de kippen laten wennen? Ik denk dat Jet (5,5 jaar) en de kippen wel goed gaat. Zij ligt regelmatig in de tuin terwijl er een vogel in haar buurt rondscharrelt. Maar in Miep (9 maand) is nog iets ontstuimiger…. Al stond die vanmorgen nog heel bang te blaffen naar een stuk golfplaat dat op een plek lag waar zij het niet verwachtte. Misschien vind ze de kippen dus ook wel heel eng, de angsthaas  

Mijn idee is om eerst te zorgen dat ze de kippen uberhaupt geen aandacht meer geven, als deze in de ren zitten. En te zorgen dat de kippen ook niet hysterisch worden van de honden. En dan pas de ren open te zetten. En met een lange lijn en heel veel voertjes oefenen. Met als doel dat ze de kippen uiteindelijk negeren. En andersom.
Is dit de manier?

Iemand ervaring hiermee? Tips zijn welkom!

Thanks!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Re: Honden en kippen

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat, mij is het alvast niet gelukt :mrgreen: Mayke liep vanaf 10 weken tussen de loslopende kippen. Toen ze 4 a 5 maanden werd, kwam ze ineens op het idee dat ze zo'n kip best aankan. Sindsdien strikt gescheiden te houden, met 1 uitglijder wat ons kippensoep en 1 legkip minder heeft opgeleverd :oohja:

Iemand hier in het dorp heeft toevallig ook kelpies en stabijs. Hij fokt ermee, heeft soms honden ter training bij de schapen of teven die ter dekking bij zijn reu komen, en alles loopt overdag los op het erf tussen het pluimvee. Zijn methode is van de oude stempel en best hard, maar wel effectief. Hij laat de hond erbij en geeft m een oppoeier met een bezem als ze er achteraan gaan. Het is ook wel eens mis gegaan maar onder de streep heeft ie altijd succes. Daarbij is hij heel groot en komt op honden intimiderend over.
Het werkt als een tierelier maar ik heb de verleiding weerstaan om Mayke op kippencursus bij hem te sturen :engel:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nu moet ik toegeven dat mijn honden daar erg gemakkelijk in zijn maar zodra ik iets claim is het helemaal oké.
De aanpak bij nieuwe katten, kippen, eenden of kleurmuizen was dezelfde. Ik nam het diertje in mijn armen, liet de honden even snuffelen 'Mooie kip hé puppie?', om het daarna meteen los te laten en dat was dat.
Een halve dag later doen ze net of dat beest er al jaren is.
Ze snappen dat het me dierbaar is en het heel gehouden moet worden.

Ik denk dat als ik er met mijn honden een heel gedoe rond zou maken met vervoerskooien en aparte kamers en aanlijnen dat ik het beide partijen net moeilijker zou maken.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik liet de kippen gewoon los in de tuin. Vervolgens de honden los en direct ingrijpen als ze er achter aan gaan. Het went snel al ligt het er wel aan wat voor honden dat je hebt. Mijn Teckel probeert soms nog wel eens achter de kippen aan te jagen als ze denkt dat ik het niet zie, maar bij een nee is het gelijk afgelopen. Als de haan in de buurt is doet ze het ook niet want die heeft haar al eens flink gecorrigeerd.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wij hebben 2 jaar geleden kippen gekocht. Maar ik neem de honden om de beurt mee aan de riem en laat ze even kennis maken. Als ze willen aanvallen dan corrigeer ik dat meteen. Daarna is het klaar. Nu zijn ze ook best wel heel gehoorzaam. Maar ze lopen nu altijd gewoon los tussen de kippen op het erf en ze hebben nooit een poging gedaan om ze te pakken. Met schapen en andere dieren doen we het net zo. Even om de beurt kennis laten maken en dan kijken ze er verder niet meer naar om. Maar het zijn ook geen jagers, dat scheelt ook enorm. Dan is het een stuk lastiger.
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ollie vond de kippen eerst erg interessant, zeker als zo’n kip luid tokkend weg fladderde. Nu had ik in die tijd toevallig ook een schapennet met stroom erop te staan voor mijn pony’s en zonder dat het de bedoeling was, is hij daar toen eens ingelopen terwijl hij de kippen opjoeg. Sindsdien heeft hij geen enkele poging meer gedaan om de kippen op te jagen, sterker nog, hij kijkt met groot argwanen naar die enge beesten :F:
Groetjes, Marjan
Hakkene
Zeer actief

Ok, thanks! Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet... dan maak ik de kippenren extra groot :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou het hier absoluut niet aandurven met Amy en ik denk dat kippen voor Amoz ook niet veilig zouden zijn.
Met Mila en Taar zou ik aangelijnd kennismaken en ze leren netjes afstand te houden van de kippen. Zo doe ik dat ook met katten in huis. Als ze rustig zijn in de nabijheid, mogen ze ook best even snuffelen en er gewoon bij in de buurt komen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef:Neem een kloek met kuikens. Dat is verreweg de leukste manier om aan kippen te beginnen en die kloek regelt dan wel even dat je honden ontzag hebben.
Niet dat het dan meteen helemaal geregeld is maar het idee dat kippen weerloze schreeuwdingen zijn waar je straffeloos achteraan kunt jakkeren ben je dan al kwijt en dat is het halve werk.

Dat jij nu niet een van je terrorhanen slijt is mij echt een raadsel. Jouw hanen zijn DE manier om respect voor kippen op te bouwen. Guus en Bas doen echt mijn kippen niks meer sinds ze gillend tegen de grond getrapt zijn door de haan. :engel: :schrik:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

tja ik heb het zelf verpest,
vorig jaar had ik steeds last van de kippen [in totaal 9 kippen en 1 haan, en die was niet al te vriendelijk] van de buren, die constant bij ons liepen, en alles er onder scheten.
toen was Lana de kippen jager, op mijn commando, dat werkte super, zelfs de haan ging op de loop.
maar ja, als onze eigen kippen nu los mogen, zal ik er zelf als een waakhond bij moeten blijven, want dan gaat het goed, maar ben bang als Lana alleen is, dan wordt het kippensoep.
denk niet dat ze verschil ziet in kippen van de buren of die van ons.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

laeken schreef:Dat jij nu niet een van je terrorhanen slijt is mij echt een raadsel. Jouw hanen zijn DE manier om respect voor kippen op te bouwen. Guus en Bas doen echt mijn kippen niks meer sinds ze gillend tegen de grond getrapt zijn door de haan. :engel: :schrik:
:80: :LOL:
Jules01
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jules01 »

Het is zelfs mij gelukt om Archie de kippen te accepteren. Ok, hij heeft twee keer een kip te pakken gehad die uit hun ren waren gevlogen. Ik werd heel boos en dat heeft klaarblijkelijk geholpen. Plus het hoort nu zo’n beetje bij het meubilair. Van de week kon hij per ongeluk in de ren en hij negeerde ze grotendeels.
Onze haan doet sowieso geen ruk en rent bang zijn hok in voor alles, dus daar moesten we het niet van hebben.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

laeken schreef:
Cleva schreef:Neem een kloek met kuikens. Dat is verreweg de leukste manier om aan kippen te beginnen en die kloek regelt dan wel even dat je honden ontzag hebben.
Niet dat het dan meteen helemaal geregeld is maar het idee dat kippen weerloze schreeuwdingen zijn waar je straffeloos achteraan kunt jakkeren ben je dan al kwijt en dat is het halve werk.

Dat jij nu niet een van je terrorhanen slijt is mij echt een raadsel. Jouw hanen zijn DE manier om respect voor kippen op te bouwen. Guus en Bas doen echt mijn kippen niks meer sinds ze gillend tegen de grond getrapt zijn door de haan. :engel: :schrik:
Ik ben bang dat zelfs dat bij Linda niet werkt. Linda is héél lief en zacht, totdat ze een kip of konijn ontwaart...
Gelukkig vindt ze ze achter een hek niet bijster interessant, maar wee het gedierte wat zich los in onze tuin durft begeven. :ugh:
laeken
Zeer actief

kipo schreef:
laeken schreef:

Ik ben bang dat zelfs dat bij Linda niet werkt. Linda is héél lief en zacht, totdat ze een kip of konijn ontwaart...
Gelukkig vindt ze ze achter een hek niet bijster interessant, maar wee het gedierte wat zich los in onze tuin durft begeven. :ugh:
Nee dat werkt alleen bij honden die door nieuwsgierigheid getriggerd worden. Honden die voor de kill gaan gaan sowieso. Kan geen haan iets tegen beginnen. Guus had echter in week 1 al twee keer een kip in zijn bek. Niet ernstig maar wel aan de staart en rondsleuren maar. Totdat mijn haan aan de beurt kwam en die hem dus echt enorm door het hok getrapt heeft. Cleva en ik hebben hanen die uitermate agressief en onbevreesd zijn. Ik heb die zelf gefokt.
Deze hanen vallen alles aan wat beweegt in de buurt van hun hennen. Inclusief ons en onze honden en katten. Dus die hanen werken prima om je toom te beschermen. Ik neem er gif op in dat ze zelfs een marter proberen af te rammelen. Werkt niet maar bij katten en honden werkt het echt prima. Tenzij de hond een echte jager is. Maar honden die na contact ineens getriggerd worden nadat ze eerst vriendelijk zijn laten het daarna uit hun hoofd. Bas durft alleen op 3 meter wat te springen en te keffen. Guus loopt er wel op af maar stuift weg als de haan zich klaar maakt om hem te bespringen en te vertrappen met wild gefladder. :Q: :F:
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

Oh dank voor de tip! Goed idee:)
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
Hakkene schreef:

Nee, je kunt beter een haan nemen. :wink:
Te laat! En eigen schuld :LOL:
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hakkene schreef:
Hangt wel van je hond af. Bij mijn Newfoundlanders waren de kippen geen enkel probleem. Heb ze er nooit aan hoeven laten wennen.
De kippen konden bij wijze van spreken boven op de honden gaan zitten. Boeide ze niets.
M'n Akita had ik ook prima kunnen leren de kippen met rust te laten.

Nu met Bronco is het absoluut niet vertrouwd en komen de kippen alleen los in de tuin als hij veilig binnen zit.
Een kwaaie kloek of haan zou het alleen maar nog erger maken. Daar laat hij zich echt niet door op zijn kop zitten, het zou hem alleen fanatieker maken.
(volgens mij zie ik op jouw profielfoto ook een Staff??? )
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

GrethavW schreef:
Hakkene schreef:
Hangt wel van je hond af. Bij mijn Newfoundlanders waren de kippen geen enkel probleem. Heb ze er nooit aan hoeven laten wennen.
De kippen konden bij wijze van spreken boven op de honden gaan zitten. Boeide ze niets.

Nu met Bronco is het absoluut niet vertrouwd en komen de kippen alleen los in de tuin als hij veilig binnen zit.
Een kwaaie kloek of haan zou het alleen maar nog erger maken. Daar laat hij zich echt niet door op zijn kop zitten, het zou hem alleen fanatieker maken.
Klopt, maar ik heb het vermoeden dat die wel aardig te sturen is. Met katten etc iig wel. Daar stiefelt ze rustig op af en als het niet van wijken weet, gaat ze quasi nonchalant aan een polletje snuffelen. Zo van “Uh ik weet niet wat ik nu moet, dus doe ik maar net of ik dit mijn bedoeling was”. Ze is dan opgelucht als ik haar terugroep en het dus voor haar “oplos”. De labrador puber is een grotere uitdaging denk ik :)

Ach ik ga het voorzichtig proberen, lukt het niet... geen man overboord, dan heb ik ruimte voor een mooie grote buitenren voor de kippen. Of ik haal een haan bij Cleva.

Motorhelm en handschoenen, check!
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hakkene schreef:
GrethavW schreef:
Hakkene schreef:

Klopt, maar ik heb het vermoeden dat die wel aardig te sturen is. Met katten etc iig wel. Daar stiefelt ze rustig op af en als het niet van wijken weet, gaat ze quasi nonchalant aan een polletje snuffelen. Zo van “Uh ik weet niet wat ik nu moet, dus doe ik maar net of ik dit mijn bedoeling was”. Ze is dan opgelucht als ik haar terugroep en het dus voor haar “oplos”. De labrador puber is een grotere uitdaging denk ik :)

Ach ik ga het voorzichtig proberen, lukt het niet... geen man overboord, dan heb ik ruimte voor een mooie grote buitenren voor de kippen. Of ik haal een haan bij Cleva.

Motorhelm en handschoenen, check!
Dat klinkt veelbelovend.
En een labrador is over het algemeen makkelijk te trainen, dus dat zal ook wel lukken.
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

Sinds 2,5 week lopen hier 5 vrolijke kipjes rond. Vandaag voor het eerst echt los.
En de honden doen het fantastisch. Ik moet ze nog wel een beetje in de gaten houden, maar ben supertrots. En kippen zijn nog leuker dan ik dacht!!

Voertjes voor de kippen en voor de honden:

Afbeelding

Spelende honden en nieuwsgierige kipjes.
Afbeelding

Miep kijkt er al niet meer naar, Jet heeft nog iets meer interesse, maar is goed te sturen. Had ik al gezegd hoe blij ik ben? :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Vriendin van me heeft 7 honden waaronder 3 mechels en 3 whippets en kippen en een haan. Reken er maar op dat de honden heilig respect hebben voor de haan ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Hier honden en kippen. Die wilden er in het begin ook achteraan, maar ik heb geen idee meer hoe ik dat afgeleerd heb :19:
Volgens mij gewoon op de onorthodoxe manier :S: :zweep: :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:klik

Ik denk dat voor zo'n haan iedere hond wel respect heeft :80:
Nou ik denk het niet. Die hond straalt dan ook niet echt uit dat ie die haan echt wat wil aandoen. Hij is vooral zichzelf aan het verdedigen en wil uit de situatie.
Een hond die die haan dood wil hebben zorgt voor een veel korter filmpje. Die duikt er gewoon bovenop met goede timing en heeft vanzelf een keer wat tussen de kaken en dan is die haan dood. Dan kan hij wel fel zijn, maar voor een hond met een beetje fanatisme is pluimvee gewoon geen partij.
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

Nanna schreef:klik

Ik denk dat voor zo'n haan iedere hond wel respect heeft :80:
Brrrr wat een engerd!
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ziet er gemoedelijk uit Hakkene, wat leuk!
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

Lieske_1977 schreef:Ziet er gemoedelijk uit Hakkene, wat leuk!
Het gaat vooralsnog ook heel gemoedelijk. Beter dan gedacht :)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Buster had er ook geen problemen mee :I:

Afbeelding
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat ziet er goed uit Hakkene, leuk hoor zo.

En ah, Bustertje, wat een schat zo!
Hakkene
Zeer actief

fenneke schreef:Buster had er ook geen problemen mee :I:

Afbeelding
Oh zover zijn we nog lang niet, deed Buster goed zeg! Wow!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik was net te laat want ze zat tussen zijn voorpoten :engel: ze liep net weer weg toen ik het zag .

ja in dat opzicht was Buster zo'n heerlijk beest .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”