Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerk training

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Vuurwerk training

Ongelezen bericht door Caro. »

Wie heeft goede tips hiervoor?

Ik heb nog nooit een hond gehad die doodsbang was voor vuurwerk, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat Jessie hier echt
heel erg bang voor zijn.
We hebben al wat knalletjes hier en daar gehad en ze was dus erg bang. Ik heb nergens op gereageerd (vanuit die basis heb ik dit
altijd met pups gedaan en dat ging goed).
Jessie is sowieso bang van harde geluiden: als iets valt, dan schrikt ze zich kapot, rammelen van vuilnisbakken = doodeng. Noem maar
op. Er zit al heel wat verbetering in in 3.5 maand tijd, maar het vuurwerk gaat zeker een ding worden en ik wil dus ruim op tijd
gaan beginnen, want als ze het eerste jaar bang is, dan zal ze dit naar alle waarschijnlijkheid de rest van haar leven blijven.

De methode knal = wat lekkers gaat, zoals ik het nu zie, niet werken, want ze pakt op zo'n moment echt niets aan (ook niet van de vloer ofzo).

Iemand raadde mij aan om bij de schietclub te gaan staan met de auto. Vrij controleerbaar, afstand steeds verkleinen.
Is dit een idee?

Ik weet er dus echt weinig vanaf hoe je dit het beste kan trainen, omdat ik het nooit nodig heb gehad.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Re: Vuurwerk training

Ongelezen bericht door Galga's »

Lily gaat met oud en nieuw gewoon weer stoned door het leven, in een kamer met de gordijnen dicht, licht aan en tv hard. Lang leve de alprazolam. Elke knal betekent een doodsbange, totaal niet bereikbare Lily, die alleen maar weg wil vluchten. We wonen vlakbij koolvelden, waar dus regelmatig geknald wordt. Aangezien ze daar al niet aan went, wordt trainen om het vuurwerk geweld te overleven helemaal niets. Zelfs mijn bomvaste Loba raakt wat overstuur van vuurwerk tijdens oud en nieuw, terwijl ze met het meest heftige onweer gewoon doorslaapt.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als je al verwacht dat een hond doodsbang gaat zijn zou ik in ieder geval thuis al vuurwerkfimpjes opzetten op youtube.
Youtube staat barstensvol met vuurwerkvideo's. Gewoon aanzetten terwijl ze lekker bezig is, of jij met het huishouden bezig bent. Eerst zacht. Prima als ze daar niet op reageert. Dan kun je vanaf daar uitbouwen naar meer. Counterconditionen op een hele grote afstand van de schietvereniging ofzo. Als ze thuis niet (meer) op een keihard vuurwerkflmpje reageert heb je al een deel gewonnen. In het echt komt er naast geluid ook nog gevoel (dreunen) en geur (kruit) bij. Dan hoeft ze alleen daar nog aan te wennen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

buster was ook vreselijk bang voor vuurwerk. en ook voor onweer , dan kroop hij bij ons op bed :I: mijn meeste honden trouwens :wink:
dus inderdaad alleen aangelijnd uitlaten in dec . onweer is niet te voorspellen
tot nu toe heb ik nog niets mee gemaakt met baloe maar ben wel alert erop.

bij ons vakantie huis in de achterhoek is op plusminus 500 meter een schietbaan . elke zaterdag gaat het daar los met verschillende soorten knallen .

en Buster ........ die slaapt als een roosje door alle knallen heen . hij reageert totaal niet :80:

dus bij een schietbaan oefenen heeft wat mij betreft geen zin :mrgreen:

ik heb trouwens ook vuurwerk training gedaan maar dat gaf ook geen resultaat
Fenneke en Baloe
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef: Ik heb al 43 jaar vuurwerktraining en ben er totaal aan gewend.
Daarom schrik me nog wel een prolaps als er ineens een oerknal afgaat.

Het is onzin om te doen alsof je honden kunt laten wennen aan doofmakende explosies.
Ja, er worden natuurlijk nergens ter wereld dieren getraind op het omgaan met extreme situaties zoals knallen en andere enge dingen.

Schrikken is heel normaal en zelfs gewenst, maar je kunt een hond prima leren ander gedrag te laten zien bij schrik.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
sirene schreef: Schrikken is heel normaal en zelfs gewenst, maar je kunt een hond prima leren ander gedrag te laten zien bij schrik.
Precies.
Ik heb zelf graag dat ze dan naar me toe komen.
Ik ook. En het liefste heb ik dat ze bij "normale" knallen, zoals aanhoudend vuurwerk bij oud en nieuw bv gewoon doorgaan met het normale leven. En dat is ze prima te leren. Vooral als je niet eerst af gaat wachten of ze zo in paniek zijn dat je ze niets meer kunt bijbrengen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

In oktober komt er nog een hele hoop bij. Het is onverwacht, je voelt het en er komt geur bij. Als je hond al ongevoelig is voor de geluiden alleen scheelt dat al een heleboel. Waarom denk je dat Buster door de geluiden van de schietbaan heen sliep? Die waren er met regelmaat en die waren op een hele grote afstand op de achtergrond aanwezig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Behalve het 'normale' vuurwerk, hebben wij de bommen in de tunnel: direct achter ons huis is een flinke fietstunnel (jawel, de
engste fietstunnel van Nederland) en daar steken ze bommen af, zodanig dat het hele huis trilt en je elke keer denkt dat de ramen
dit keer echt sneuvelen :jank:

Toch heb ik geen enkele echt bange hond gehad: Kaya was totaal niet bang, zelfs bange Moritz was maar lichtjes bang en Puchu
heel lichtjes, maar die kon je prima een kluif geven en dan werd er af en toe even opgekeken of een muil opengetrokken.

Jessie is een ander verhaal. Tot nu toe, vanwege de warme zomer, is haar veilige plekje achter in de tuin, achter een bankje onder
de coniferen. Dat gaat het 'm dus niet worden, want daar komen de 'bommen' vandaan en bovendien is het dan ongetwijfeld
geen 20+ graden meer. Ze zal vast een veilig plekje binnen vinden de komende maanden.
Tot nu toe lijkt het erop alsof ze in huis angstiger is voor vuurwerk dan buitenshuis: buiten hebben we wat licht vuurwerk
meegemaakt en er was een kleine schrik en dat was het. Al besef ik dat het de komende tijd met harder vuurwerk een heel
ander resultaat kan geven.
In huis reageert ze veel banger en de eerste keer dat ze bij mijn moeder in de tuin was, moest ook één of andere idioot vuurwerk
afsteken en toen was ze echt in staat van paniek (ook totaal geen bekend huis voor haar).

Afijn... toch maar beginnen met de vuurwerkfilmpjes dan en ondertussen lekkers in de rondte strooien en/of tijdens een lekkere
kluif. Schaden zal het niet of het echt help, is inderdaad de vraag, maar je moet wat.
Aandacht geven aan schrik doe ik niet, als ze al naar me toekomt in huis, dan kan ze bij me liggen en leg ik een hand op haar
en dat is het.
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Als het goed is hoef je helemaal niks met de vuurwerkfilmpjes. Het is prima als ze er niet op reageert. Het gaat erom dat het geluid er soms bij hoort. Als ze daar helemaal niet op reageert straks op vol volume kun je ook makkelijker aan de slag met echt vuurwerk/knallen.

Een paar honden die ik uit Peru had waren toen ze kwamen bang voor onweer/vuurwerk. Bang, niet panisch. Omdat ik toen bang was dat ze de rest zouden aansteken met het zenuwachtige gedoe deed ik ze in de bench met een lekkere kluif. Wel met zicht op ons. De rest kreeg gewoon een kluif. Na een paar keer gingen de bangere honden zelf naar de bench en later was geen enkele hond meer bang.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Panische Lily reageert eigenlijk niet op knallen of vuurwerk op de tv. Misschien even de kop omhoog, maar dan gaat ze weer slapen. Maar het echte werk heeft kennelijk toch iets extra's, waardoor ze helemaal flipt.

De maanden/weken voor oud en nieuw lopen we 's avonds buiten voordat de kindjes met hun vuurwerk aan de gang gaan, plus we ontwijken de populaire plekken. En, zoals altijd, dubbel aangelijnd en vast aan mijn riem.

@Caro Ik zou voor de zekerheid wat pillen in huis halen, voor het geval Jessie toch helemaal gaat flippen.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

sirene schreef:Als het goed is hoef je helemaal niks met de vuurwerkfilmpjes. Het is prima als ze er niet op reageert. Het gaat erom dat het geluid er soms bij hoort. Als ze daar helemaal niet op reageert straks op vol volume kun je ook makkelijker aan de slag met echt vuurwerk/knallen.

Een paar honden die ik uit Peru had waren toen ze kwamen bang voor onweer/vuurwerk. Bang, niet panisch. Omdat ik toen bang was dat ze de rest zouden aansteken met het zenuwachtige gedoe deed ik ze in de bench met een lekkere kluif. Wel met zicht op ons. De rest kreeg gewoon een kluif. Na een paar keer gingen de bangere honden zelf naar de bench en later was geen enkele hond meer bang.
:ok:

Wij hebben ook met counterconditioning en vuurwerkgeluiden getraind. Inderdaad op het niveau dat ze níet reageerde, en dat heel rustig qua volume per keer opgebouwd in een paar maanden. Van een doodsbange hond die niet wilde plassen 30 uur lang met oud & nieuw, heb ik er nu één die me bij geknal vrolijk aankijkt: "ik krijg koekies!" :cheer: :cheer:

Zelfs een keer bij een dierenartsbezoek (wat voor haar stressvol is) ontspande ze omdat er verderop in de straat vuurwerk werd afgestoken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Galga's schreef:Panische Lily reageert eigenlijk niet op knallen of vuurwerk op de tv. Misschien even de kop omhoog, maar dan gaat ze weer slapen. Maar het echte werk heeft kennelijk toch iets extra's, waardoor ze helemaal flipt.
Dat heeft niet kennelijk wat extra's, dat heeft heel veel extra's :wink: Dat zeg ik ook steeds. Er is een groot verschil tussen een hond die panisch is voor vuurwerk wennen aan alleen het geluid (dat is heel anders want er zijn geen kruitdampen bij) dan een hond die nog niet echt panisch is wennen eraan. Als de hond niet reageert op de tv omdat hij daaraan gewend is komen er alleen een paar sensaties bij. Kop omhoog is trouwens ook reageren. Juist bij honden die al reageren met verhoogt alert zijn zou ik inzetten op voorkomen van vuurwerkangst ipv kijken of ze panisch gaan zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Haal van die trektouwtjes, van dat kindervuurwerk. Dan heb je ook al de geur van kruit erbij. Bovendien heb je daar exacte controle over wanneer het afgaat. Wel eerst dus desensibiliseren op het geluid voor je dat kindervuurwerk gaat gebruiken
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
sirene schreef:Als het goed is hoef je helemaal niks met de vuurwerkfilmpjes. Het is prima als ze er niet op reageert. Het gaat erom dat het geluid er soms bij hoort. Als ze daar helemaal niet op reageert straks op vol volume kun je ook makkelijker aan de slag met echt vuurwerk/knallen.

Wij hebben ook met counterconditioning en vuurwerkgeluiden getraind. Inderdaad op het niveau dat ze níet reageerde, en dat heel rustig qua volume per keer opgebouwd in een paar maanden. Van een doodsbange hond die niet wilde plassen 30 uur lang met oud & nieuw, heb ik er nu één die me bij geknal vrolijk aankijkt: "ik krijg koekies!" :cheer: :cheer:

Zelfs een keer bij een dierenartsbezoek (wat voor haar stressvol is) ontspande ze omdat er verderop in de straat vuurwerk werd afgestoken.

Heb je dan ook op het niveau waar ze niet reageerde wel al de counterconditionering toegepast?
Daar zit mijn twijfel even: ga ik dat toepassen of begin ik met totaal geen enkele verandering/reactie?

Jessie was ook erg bang voor auto's/fietsers/brommers en dat heb ik met counterconditionering er zo goed als helemaal uitgekregen.
Alleen de vrachtwagens en erg rammelende aanhangers zijn nu nog wat eng.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Toen er bij mijn moeder vuurwerk werd afgestoken, was ze absoluut niet meer bereikbaar voor voer of kluiven.
Ze kroop weg, rende weg, kroop weer ergens weg. Ik ben rustig blijven zitten totdat ze dusdanig gekalmeerd was, toen bij me geroepen en
toen is ze naast me gekropen op de bank.

Ik moet natuurlijk bekijken hoe bang ze hier in huis werkelijk gaat zijn en of de optie 'kluif en bench' er is, maar als ze echt heel erg bang is,
denk ik dat het niet een goed idee is om haar in de bench te doen? Dan krijgt ze wellicht daar de associatie mee 'engggg' en bovendien kan
ze dan weinig steun zoeken bij mij.

In ieder geval ga ik wel met de vuurwerkfilmpjes aan de slag :ok:
Laatst gewijzigd door Caro. op 19 sep 2018 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Haal van die trektouwtjes, van dat kindervuurwerk. Dan heb je ook al de geur van kruit erbij. Bovendien heb je daar exacte controle over wanneer het afgaat. Wel eerst dus desensibiliseren op het geluid voor je dat kindervuurwerk gaat gebruiken
Ja dat is ook een goed idee :ok: Dat is controleerbaar als we het zelf doen.
Zijn die krengen nu al te koop of is dat pas te krijgen rond oudjaar?
Afbeelding
A good dog never dies...

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die mogen het hele jaar door knallen, dus zijn vast nu wel ergens te verkrijgen. Intertoys ofzo
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Caro. schreef:

Heb je dan ook op het niveau waar ze niet reageerde wel al de counterconditionering toegepast?
Daar zit mijn twijfel even: ga ik dat toepassen of begin ik met totaal geen enkele verandering/reactie?

Jessie was ook erg bang voor auto's/fietsers/brommers en dat heb ik met counterconditionering er zo goed als helemaal uitgekregen.
Alleen de vrachtwagens en erg rammelende aanhangers zijn nu nog wat eng.[/quote]

Ja! Juist het niet reageren is goed. Dus zo langzaam het geluid opvoeren dat ze helemaal niet reageerde. Dus tijdens geen enkele sessie. Wij gaven haar van dat goedkope kattenvoer, dat krijgt ze nooit en is heel smaakvol dus heel speciaal. En je kan het makkelijk ergens in doen of stees van je hand laten likken bijvoorbeeld. Dan merk je ook of er spanning komt (bij Jura dan ging ze iets feller eten) dus dan deden we het geluid weer een tik zachter etc.
Heb een artikeltje met handleiding ervan op onze site staan: https://www.aminocalm.nl/blog/help-je-h ... kgeluiden/
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
Ja! Juist het niet reageren is goed. Dus zo langzaam het geluid opvoeren dat ze helemaal niet reageerde. Dus tijdens geen enkele sessie. Wij gaven haar van dat goedkope kattenvoer, dat krijgt ze nooit en is heel smaakvol dus heel speciaal. En je kan het makkelijk ergens in doen of stees van je hand laten likken bijvoorbeeld. Dan merk je ook of er spanning komt (bij Jura dan ging ze iets feller eten) dus dan deden we het geluid weer een tik zachter etc.
Heb een artikeltje met handleiding ervan op onze site staan: https://www.aminocalm.nl/blog/help-je-h ... kgeluiden/

Geweldig, hartstikke bedankt :ok: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro. schreef:Iemand raadde mij aan om bij de schietclub te gaan staan met de auto. Vrij controleerbaar, afstand steeds verkleinen.
Is dit een idee?
Nou nee, dat is niet altijd een goed idee.
Als je er al gaat staan moet je zo ver weg gaan staan dat Jessie niet reageert op de knallen.
Is er zo veel ruimte om die club heen dat dat kan?
Vanaf die afstand kan je dan heel geleidelijk dichterbij gaan komen.
Kost veel tijd en die moet je dan ook nemen anders niet aan beginnen.

Sommigen adviseren flooding.
Dus de hond in de knallen zetten en pas zelf op de hond reageren als hij door uitputting niet meer kan reageren op de knallen.
Eufemistisch heet dat "dat de angst uitdooft" door aanhoudend in die situatie te verkeren.
Vind ik persoonlijk een waardeloze oplossing die zelden effectief is bovendien.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Door het hele jaar heen zijner volgens mij ook vuurwerkshows. Vorig jaar heb ik wel eens naar een overzicht gezocht, volgens mij is zoiets wel te vinden.
Dan idd op afstand trainen, maar dit komt wel het dichtst bij het echte werk.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zelf vuurwerk scoren, van mini rotjes tot grotere knallen en dan samen met je man aan de gang gaan met counter conditionering, knal is snoepjes op de grond gooien (in huis) zal ze eerst niet op reageren misschien, maar dat komt vanzelf en zo bouw je het uit tot ze het niet meer eng vindt. Timing is wel heel belangrijk hiermee. Heeft bij Doran gelukkig perfect geholpen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Caro. schreef:Iemand raadde mij aan om bij de schietclub te gaan staan met de auto. Vrij controleerbaar, afstand steeds verkleinen.
Is dit een idee?
Nou nee, dat is niet altijd een goed idee.
Als je er al gaat staan moet je zo ver weg gaan staan dat Jessie niet reageert op de knallen.
Is er zo veel ruimte om die club heen dat dat kan?
Vanaf die afstand kan je dan heel geleidelijk dichterbij gaan komen.
Kost veel tijd en die moet je dan ook nemen anders niet aan beginnen.

Sommigen adviseren flooding.
Dus de hond in de knallen zetten en pas zelf op de hond reageren als hij door uitputting niet meer kan reageren op de knallen.
Eufemistisch heet dat "dat de angst uitdooft" door aanhoudend in die situatie te verkeren.
Vind ik persoonlijk een waardeloze oplossing die zelden effectief is bovendien.
Nou nee, dat flooding lijkt me echt totaaaaaal niet geschikt voor Jessie. Ik heb zomaar het vermoeden dat ik dan een hond
heb die compleet een wrak is geworden :ugh:

Vwb de schietclub: geen idee hoe dat eruit ziet. Ik kreeg van een jager die tip, maar ik ben zelf nooit bij de schietclub
geweest. Dat zou ik dan eerst moeten uitzoeken hoe en waar enzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Zelf vuurwerk scoren, van mini rotjes tot grotere knallen en dan samen met je man aan de gang gaan met counter conditionering, knal is snoepjes op de grond gooien (in huis) zal ze eerst niet op reageren misschien, maar dat komt vanzelf en zo bouw je het uit tot ze het niet meer eng vindt. Timing is wel heel belangrijk hiermee. Heeft bij Doran gelukkig perfect geholpen :ok:
Volgens mij kan je niet (legaal) aan vuurwerk komen voor de 30ste toch? Dus geen idee hoe ik dat moet realiseren.
Wat we wel al een tijdje doen is knallen met die luchtzakjes die vaak in dozen zitten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Lucia schreef:Door het hele jaar heen zijner volgens mij ook vuurwerkshows. Vorig jaar heb ik wel eens naar een overzicht gezocht, volgens mij is zoiets wel te vinden.
Dan idd op afstand trainen, maar dit komt wel het dichtst bij het echte werk.
We hebben dat hier al gehad het laatste weekend van augustus, dan is er hier in het dorp (oeps stad) altijd 'feest' wat afgesloten
wordt met een vuurwerkshow.
Dus ik zat helemaal voorbereid met van alles en nog wat: gordijnen dicht, tv keihard aan, lekkers voor de hond bij me.... was het zo'n 'soft'
vuurwerk dat er bijna niets te horen viel en Jessie snurkte overal doorheen :mrgreen:

Buiten licht vuurwerk meegemaakt, daar was ze ook niet erg van onder de indruk, maar de paar bommen in de tunnel was vette
paniek en het rotjes vuurwerk bij mijn moeder dus ook.

Maar goed, ik ga eerst aan de slag met de you tube filmpjes en de counterconditionering. Vanuit daar kijken we hoe ze reageert en
of we het kunnen uitbouwen naar bv de trekrotjes.
Merken we dat ze echt doodsbang is en blijft, dan moeten we verder kijken, maar voor nu heb ik hier al heel wat tip gekregen waar
we goed en op tijd mee aan de slag kunnen gaan :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik heb het counter conditionering nooit goed gesnapt . :oeps:

je beloont dan de rust door koekjes te strooien? Maar Buster wilde niet eten zo gauw er een knal was . ik had een blik op de bank en strooide steeds maar door maar kon het net zo weer opruimen als het vuurwerk voorbij was . hij had dan iets van 10 brokjes of ander lekkers gehad maar bleef gespitst op knallen.

@sirene , je zegt dat de schietclub op afstand was maar ik vind 500 meter niet ver en vuurwerk is soms verder weg , in het centrum terwijl ik er buiten woon maar dan toch de angst. Maar dat geeft natuurlijk ook flitsen terwijl de schiettraining overdag is en je het dus niet ziet

bij de vuurwerk training die ik deed was het moment van knallen erg eng maar hij herstelde ook heel snel en wilde wel weer spelen ook al hingen de kruitdampen er nog.

naar aanleiding van dit topic begin ik maar met afspelen op zijn zachtst en kijken hoe Baloe gaat reageren als het harder gaat . En anders maar weer een stap terug als het blijkt dat het nog niet gaat.
ik heb het topic over counter conditionering ook gelezen :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:ik heb het counter conditionering nooit goed gesnapt . :oeps:

je beloont dan de rust door koekjes te strooien? Maar Buster wilde niet eten zo gauw er een knal was . ik had een blik op de bank en strooide steeds maar door maar kon het net zo weer opruimen als het vuurwerk voorbij was . hij had dan iets van 10 brokjes of ander lekkers gehad maar bleef gespitst op knallen.

@sirene , je zegt dat de schietclub op afstand was maar ik vind 500 meter niet ver en vuurwerk is soms verder weg , in het centrum terwijl ik er buiten woon maar dan toch de angst. Maar dat geeft natuurlijk ook flitsen terwijl de schiettraining overdag is en je het dus niet ziet

bij de vuurwerk training die ik deed was het moment van knallen erg eng maar hij herstelde ook heel snel en wilde wel weer spelen ook al hingen de kruitdampen er nog.

naar aanleiding van dit topic begin ik maar met afspelen op zijn zachtst en kijken hoe Baloe gaat reageren als het harder gaat . En anders maar weer een stap terug als het blijkt dat het nog niet gaat.
ik heb het topic over counter conditionering ook gelezen :wink:
Ik ben geen expert, maar ik probeer het uit te leggen: bij counter conditionering ga je de 'mindset' van de hond veranderen.
Dus in situaties waar een hond bang van is, die ga je omzetten in iets leuks, waardoor de angst verdwijnt.

Je begint dan zoveel mogelijk op een niveau (geluid) of afstand (bv auto's) waarbij de hond nog niet bang en niet zal reageren.
Dat is je uitgangspunt en hierbij ga je al de mindset/gemoedstoestand van de hond beïnvloeden door hem lekkers aan te bieden. Wellicht zou
het ook kunnen met iets anders waar de hond gek van is, bv een bal ofzo. Maar goed, volgens mij is het meest gebruikt het voer.
Je gebruikt hiervoor iets wat de hond vreselijk lekker vindt en hij normaal niet krijgt.

Telkens ga je een stapje verder, dus bv geluid iets harder of auto's iets dichterbij en zo heel langzaam ga je dit opbouwen. Je hond leert
hierdoor dat bv vuurwerk iets lekkers betekent of een auto iets lekkers betekent en de angst wordt omgezet in iets totaal anders.
Het is zeg maar het beïnvloeden van het angstcentrum.

Het werkt sowieso. Ik heb dit toegepast bij Jessie bij haar angst voor auto's/fietsers/brommers. Dit kon ik niet altijd beïnvloeden, want
zo denk je dat het er vrij rustig is en dan komt er toch ineens een rammelende aanhangwagen voorbij, maar ondanks dat heeft het
wel gewerkt.
Ik heb het overigens niet meteen toegepast, eerst heb ik haar angst gerespecteerd. Ze mocht stilstaan, wegduiken, ik deed dan weinig
meer dan rustig blijven staan totdat zij rustig was en aangaf dat ze verder kon lopen. Die beginmomenten was ze ook totaal niet
ontvankelijk voor iets lekkers. Een twee weken later wel en toen ben ik met de counter conditionering begonnen.
We zijn dan ook wekenlang bij (bijna) alleen maar rustige weggetjes geweest: groot deel autovrij uitlaatgebied en dan bv 2 minuten
langs een rustig weggetje lopen. Uiteindelijk was een auto dus inderdaad iets lekkers, kop ging omhoog 'koekje!'.
Bij echte lawaai voertuigen is ze nog steeds wel wat bang, maar niet te vergelijken met 3.5 maand geleden.

Met vuurwerk heb je iets meer invloed om het te trainen, alhoewel straks in december ongetwijfeld zeer onverwachtse momenten
zullen komen en dan is het natuurlijk altijd maar afwachten of je hond de ergste angst kwijt is en bereikbaar voor voer.
Je moet dus ook niet beginnen ermee om 0.00 uur oudjaarsnacht, maar zeer ruim (maanden) van te voren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Caro. schreef:
Lunatic schreef:Zelf vuurwerk scoren, van mini rotjes tot grotere knallen en dan samen met je man aan de gang gaan met counter conditionering, knal is snoepjes op de grond gooien (in huis) zal ze eerst niet op reageren misschien, maar dat komt vanzelf en zo bouw je het uit tot ze het niet meer eng vindt. Timing is wel heel belangrijk hiermee. Heeft bij Doran gelukkig perfect geholpen :ok:
Volgens mij kan je niet (legaal) aan vuurwerk komen voor de 30ste toch? Dus geen idee hoe ik dat moet realiseren.
Wat we wel al een tijdje doen is knallen met die luchtzakjes die vaak in dozen zitten.
In Belgie wel en misschien heeft iemand in je kennissenkring nog wat liggen van afgelopen oud en nieuw? Vuurwerkgeluiden op een cd is zó anders dat dat gewoon niet werkt.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Je moet dit iets duidelijker verwoorden. Nu lijkt het net alsof er binnenshuis vuurwerk afgestoken moet worden.
Daarnaast ben je de buurhond gek aan het maken terwijl je je eigen hond africht.

Het probleem met lulkoek is dat je er altijd achter komt.
Als het eindresultaat moet zijn dat je hond koek verwacht als er een knal klinkt dan kun je dat soms best overslaan maar niet elke keer. Je zit dan aan een hondenleven lang koek uitdelen vast.
Ik vind het een reuzeleuke list maar een oplossing is het niet.

Het antwoord op angst is veiligheid. Niet koek.
Die koek/lekkers is alleen om het 'om te buigen'. Als de hond eenmaal niet meer bang is (want dat is de uiteindelijke bedoeling), dan ga
je natuurlijk niet meer bij elke auto (of elk knalletje) wat lekkers geven.

Ik vond het wel werken met deze specifieke angst. Je moet het je niet zo voorstellen dat ze nu nog steeds heel erg bang is voor auto's en
dan aan komt snellen voor een koekje; de angst zelf neemt ook daadwerkelijk af (of verdwijnt wellicht helemaal), ze loopt dus nu ook
veel meer ontspannen op de stoep dan 3 maanden geleden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Lou was compleet panisch voor knallen, dat heb je vast wel meegekregen 2 jaar terug.
Haar heb ik de eerste paar keer buiten naar me toe getrokken (dmv lange lijn) en heb haar gedragen voor een minuut of 10. "bij mij is het veilig, ik bescherm jou, etc". De keren daarop was bij me halen en iedere 2 seconden een koekje voeren genoeg om Lou niet terug in vluchtmodus te krijgen voor een minuut of 5. Dat werd vervolgens 10 minuten, en zo verder. Daarna werd alleen nog iedere knal direct een koekje en daarna nog een paar koekjes voor volgen met een 'vrij' commando erachteraan.
En na een maand of 3 was ze zover dat ze bij het horen van een knal gewoon standaard een koekje komt halen en daarna haar ding weer doet. Inmiddels is het zelfs zo dat ze bij de eerste knal een koekje haalt en de rest vd knallen daarna negeert. Dit zijn dan wel allemaal schietbaanknallen, maar het werkt bij haar zo door op vuurwerkknallen. Alleen van 00-00:30 is het Lou nog echt teveel en zoekt ze in huis een verstopplekje. Afgelopen jaarwisseling was dat achter de krabpaal. Daar kan ik prima mee leven :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”