Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlichting

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Verlichting

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

waarom zou je er een lampje aandoen?
Ik loop in de avond ook door de wijk, maar gewoon op de stoep aangelijnd. We komen in het donker niet in natuurgebieden.
Mochten we op vakantie de honden in de avond uitlaten doen we dat met een zaklamp zodat we ook verkeer kunnen laten weten dat we daar lopen.

Suzanne
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

~Suzanne~ schreef:waarom zou je er een lampje aandoen?
Ik loop in de avond ook door de wijk
, maar gewoon op de stoep aangelijnd. We komen in het donker niet in natuurgebieden.
Mochten we op vakantie de honden in de avond uitlaten doen we dat met een zaklamp zodat we ook verkeer kunnen laten weten dat we daar lopen.
Ja, jíj loopt door de wijk :idea: . Ik loop over een smalle 80km weg zonder enige straatverlichting in de wijde omtrek. Gaat er al een lampje branden :cool2: ?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik loop in de avond ook door de wijk, maar gewoon op de stoep aangelijnd. We komen in het donker niet in natuurgebieden.

Suzanne
Ja jij maar wij lopen vroeg in de ochtend wel in buitengebieden en dan vind ik die lichtjes heel handig.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier is geen stoep en lopen we langs wegen waar men 60 mag rijden en vaak 80 rijdt. Lantaarnpalen kennen we ook al nauwelijks. Dus dan vind ik het fijn als ze naast mij, ook mijn honden kunnen zien en hopelijk bedenken dat afremmen noodzakelijk is.
Maar ook als ik in meer bewoond gebied loop zijn de honden zichtbaar, zodat mede hondeneigenaren zien dat ik met honden wandel. Ik vind het zelf altijd fijn als ik van ver kan zien dat er nog een hond naast loopt.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Suzanne
Omdat ik een baan heb en mijn honden niet 5 dagen per week niet los kan laten lopen ;) Met alleen rondjes door de wijk heb ik niet zulke brave honden meer :mrgreen:

Ook mee hardlopen of fietsen gaat over wegen hier en dat vind ik zonder verlichting heel erg gevaarlijk.
En met een hond als de mijne moet ik juist 's winters zorgen dat hij genoeg kan bewegen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne
Jij ja... hier lopen ze altijd los want anders hoeven we niet te lopen... aangelijnd hebben mijn honden maar zeker ik de schurft aan en doen we dus niet. Gewoon een Alie bandje om, blauw en groen, niet knipperend. Werkt al jaren uitstekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

malinois schreef:

Suzanne
Jij ja... hier lopen ze altijd los want anders hoeven we niet te lopen... aangelijnd hebben mijn honden maar zeker ik de schurft aan en doen we dus niet. Gewoon een Alie bandje om, blauw en groen, niet knipperend. Werkt al jaren uitstekend.

Ook in het donker? Gewoon los? Okay, jouw feestje ;-)

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
malinois schreef:

Suzanne

Ook in het donker? Gewoon los? Okay, jouw feestje ;-)

Suzanne
Ehm ja want er moet gewoon gewerkt worden, ook in de winter. Dus als je fulltime werkt wordt t lastig in licht uitlaten als je in t donker naar je werk gaat en in t donker terug weer thuis komt.
Dan zouden ze ruim 6 maanden niet los kunnen haha nou dan konden ze mij opnemen denk ik...
Dus ja ze lopen altijd los dus ook in t donker en dan is een lichtje noodzakelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Tijdens het hardlopen gebruik ik geen verlichting voor de honden, omdat ik dan mezelf verblind met hun lampjes. Er is hier heel weinig omgevingslicht en de paden die ik loop zijn enkelbrekers door de veeroosters en modder op het pad van het landbouwverkeer.
Ik heb reflectievesten voor de honden en mezelf, hooguit draag ik een hoofdlamp. Dan kunnen ze wel gewoon los mee.

Als ik de honden wel verlichting om wil doen, heb ik nog het meest aan die lichtslang halsbanden. Ik heb er twee per hond.
Orbiloc heb ik geprobeerd maar ik vond t niets. Goedkope fietslampjes zijn vaak vanaf 1 hoek zichtbaar op de hond en ze gaan hier ook vaak uit door het gezwabber.

Ik vind het soms lastig maar ik ga toch wel eens in het donker het bos in. Dan voel ik me wel eens verloren in het pikkedonker en zie Kiwi soms heel lang niet, omdat ze echt wegvalt in de duisternis door haar kleur. Ik vertrouw er dan maar op dat ze echt dichtbij genoeg is maar het voelt toch niet zo lekker vrij als hardlopen in daglicht.
Als ik zou gaan hardlopen langs het fietspad langs de doorgaande weg, dan word ik verschrikkelijk verblind door tegemoet komende auto's dus dat valt voor mij echt af. En het dorp is te klein om in de straatverlichting te blijven en dan zou ik Mayke aan de lijn moeten houden, ook al prut.

Ik heb er ook niet echt zin in maar de avonden binnenblijven vind ik een nog minder aantrekkelijk uitzicht ;)
Ik kan de honden ook we wat leuks aanbieden aan de lijn en op veldjes ballen of frisbeeën maar dat voldoet voor mezelf niet. Als ik niet genoeg sport en buiten rondstruin word ik gewoon knijter depressief.
Laatst gewijzigd door Paisley op 21 sep 2018 21:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Sommige mensen hebben een baan?
Nog even en het is ook donker als ik terugkom van werk. Voor de meeste werkenden gok ik zo.
~Suzanne~
Zeer actief

ik woon kennelijk heel anders dan jullie of doe dingen anders.
'smorgen is het een korte ronde door de wijk. Zonder lampjes. En ja, straks is het ook om die tijd nog donker. Een lijn eraan helpt, al was het maar omdat dat verplicht is hier.
In de middag gaan we lekker naar het bos of ander natuurgebied.
'savonds weer een korte ronde door de wijk. Zelfde laken een pak.

In het donker naar het bos? Ik pieker er niet over; zie zelf geen hand voor ogen dus dat is gevaarlijk. Om over verboden maar te zwijgen. Op meer fronten link.. in een aantal gebieden rijden "ze" in de avond met motoren rond ;-((

Suzanne
Paisley
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:ik woon kennelijk heel anders dan jullie of doe dingen anders.
'smorgen is het een korte ronde door de wijk. Zonder lampjes. En ja, straks is het ook om die tijd nog donker. Een lijn eraan helpt, al was het maar omdat dat verplicht is hier.

In het donker naar het bos? Ik pieker er niet over; zie zelf geen hand voor ogen dus dat is gevaarlijk. Om over verboden maar te zwijgen. Op meer fronten link.. in een aantal gebieden rijden "ze" in de avond met motoren rond ;-((

Suzanne
Dat jij ieder risico in je leven wilt uitsluiten weten we nou wel :LOL:
Met je crossmotor door het donkere bos heen jakkeren is trouwens hartstikke leuk. Moet je eens proberen, knap je vast van op.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:ik woon kennelijk heel anders dan jullie of doe dingen anders.

Suzanne
Nogmaals, 's middags werk ik en vele anderen ook. Mijn honden gaan dan met mijn partner een korte ronde door de wijk.

Op het strand is het in het donker prima te doen en helemaal niet verboden. Hoe kom je erop dat in het donker lopen verboden is? Hier in de omgeving heb ik dat echt nog nergens gezien.
Crossmotoren hebben we niet, wel kustwacht en die heeft heel grote lampen en zie je van mijlenver aankomen.
En 's winters ben ik er met mijn hond niet alleen met wandelen, er moet meer gedaan worden, dus hardlopen of naast de fiets. Dat doe je in verkeer, dus moet je verlichting.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Paisley schreef:

Suzanne
Dat jij ieder risico in je leven wilt uitsluiten weten we nou wel :LOL:
Met je crossmotor door het donkere bos heen jakkeren is trouwens hartstikke leuk. Moet je eens proberen, knap je vast van op.
Gewoon een orbiloc op je helm doen, zien ze je tenminste aankomen :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Manuma schreef:Sommige mensen hebben een baan?
Nog even en het is ook donker als ik terugkom van werk. Voor de meeste werkenden gok ik zo.
:mrgreen: Ik niet.

Dan nog willen ze na 19 uur wel graag de wijk uit. Of ja, alleen naap nu nog dan.
Hij gaat altijd mee naar een vriend. Op de terugweg is zo'n 100 meter waar ik zelf niet zie waar het fietspad eindigt en de berm begint.
Hij loodst me er met knipperende halsband feilloos doorheen, zo veel last heeft hij er van :mann:
Paisley
Zeer actief

Manuma schreef: Crossmotoren hebben we niet, wel kustwacht en die heeft heel grote lampen en zie je van mijlenver aankomen.
Wij doen ieder jaar met een groepje een nachtrit van DenHelder naar Hoek van Holland over het strand :cheer: Heeft overigens niemand last van.
Ik krijg altijd de rillingen van je strava kaartjes als je bij de zandmotor aan het lopen ben geweest. Heb daar in een februari nacht een keer een BMW uit het water staan trekken, tot mn middel in het water, omdat een vriend dat gat over het hoofd had gezien. Mooiste nacht van mijn leven :mrgreen:

Maar offtopic. Om het weer terug te brengen op verlichting - het was opmerkelijk hoe lang motorverlichting blijft branden in het zeewater :idea:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Manuma schreef:Sommige mensen hebben een baan?
:mrgreen: Ik niet.

Dan nog willen ze na 19 uur wel graag de wijk uit. Of ja, alleen naap nu nog dan.
Hij gaat altijd mee naar een vriend. Op de terugweg is zo'n 100 meter waar ik zelf niet zie waar het fietspad eindigt en de berm begint.
Hij loodst me er met knipperende halsband feilloos doorheen, zo veel last heeft hij er van :mann:
Fietsen is ook veel fijner als al die recreanten van het fietspad verdwenen zijn. Ik vind het vaak ook genieten hoor, wolkjes blazen zo koud maar die hond vindt het fantastisch. Helemaal stil op straat, de dampen van de dagwarmte nog op het asfalt en de egels die door de grasstroken kruipen.
In een parkje hier mag hij dan los en stuift erdoorheen terwijl ik even extra doortrap.
En met hardlopen vind ik het ook extra fijn als die hond mee is. Ik loop niet graag alleen in het donker over die verlaten polderlaantjes :mrgreen:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Suzanne
Niet iedereen heeft de luxe om 's middags uitgebreid te wandelen. Zoals een aantal hierboven al aangeven :lees:

Ik heb zelf van die lichtslangen. Op batterijen. De een heeft een groene en de ander een blauwe. Handig om te zien wie waar loopt.
Wij lopen op een 60 weg, waar vaak fietsers, hardlopers en ook auto's en trekkers rijden. Wel zo fijn dat ze dan iig zien dat we niet alleen lopen.
Soms lopen we door 't dorp, door 't park. Maar daar staan de lantaarnpalen niet zo dicht bij elkaar dat we continue goed zichtbaar zijn. Vandaar de lichthalsbanden.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Nou ja, het is gewoon vreselijk om je hond in het donker te laten lopen en al helemaal om hem een lampje om te doen. Weer wat geleerd.
Manuma
Zeer actief

Paisley schreef:
Manuma schreef: Crossmotoren hebben we niet, wel kustwacht en die heeft heel grote lampen en zie je van mijlenver aankomen.
Wij doen ieder jaar met een groepje een nachtrit van DenHelder naar Hoek van Holland over het strand :cheer: Heeft overigens niemand last van.
Ik krijg altijd de rillingen van je strava kaartjes als je bij de zandmotor aan het lopen ben geweest. Heb daar in een februari nacht een keer een BMW uit het water staan trekken, tot mn middel in het water, omdat een vriend dat gat over het hoofd had gezien. Mooiste nacht van mijn leven :mrgreen:

Maar offtopic. Om het weer terug te brengen op verlichting - het was opmerkelijk hoe lang motorverlichting blijft branden in het zeewater :idea:
Afbeelding Ik denk dat die zandmotor ook wel heel fijn crossen is met de motor!
Daar loop ik overigens 's avonds niet zo graag want het is daar wel heel verlaten als je helemaal alleen bent. Dan ga ik ineens in enorme passen, 10x achterom kijkend over dat strand :engel: Scheveningen heeft mooi de boulevard erlangs met lampjes en daar zijn vrijwel geen duinen dus kunnen die honden ook niks in hun hoofd halen :D
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Zamunda schreef:Nou ja, het is gewoon vreselijk om je hond in het donker te laten lopen en al helemaal om hem een lampje om te doen. Weer wat geleerd.
Wat doen we ze aan :schrik:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Manuma schreef: Fietsen is ook veel fijner als al die recreanten van het fietspad verdwenen zijn. Ik vind het vaak ook genieten hoor, wolkjes blazen zo koud maar die hond vindt het fantastisch. Helemaal stil op straat, de dampen van de dagwarmte nog op het asfalt en de egels die door de grasstroken kruipen.
In een parkje hier mag hij dan los en stuift erdoorheen terwijl ik even extra doortrap.
En met hardlopen vind ik het ook extra fijn als die hond mee is. Ik loop niet graag alleen in het donker over die verlaten polderlaantjes :mrgreen:
Ben natuurlijk door charlie 's nachts gaan wandelen en fietsen, maar vind het zelf heerlijk.
Even geen idioten om me heen en bos dijk en strand helemaal voor ons alleen.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik heb deze op batterijen aan het handvat van een k9 tuig.
al jaren.
alleen de laatste wandeling.
al heel vaak bedankjes gehad van fietsers die hem goed zagen.
niet knipperend want dat vind ik niks.
wij hebben hier nog gedeelde paden en geen stoep dus ik wil graag dat
hij goed gezien word.
en in het parkje is weinig licht en mag hij lekker in de bosjes rommelen, ik
zie hem toch wel met zijn lichtje.
ik volg gewoon het groene licht... :mrgreen:
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik moet wel een vreselijke baas zijn want Tom loopt in het donker altijd met zijn lichtband om in de wijk, aangelijnd (niet knipperend).
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik laat mijn hond in het donker ook los, we wonen aan een doodlopende weg maar er komt toch nog wel eens verkeer ivm een hotel op de route. Daar kan je prima op anticiperen, maar wel fijn als je hond dan een beetje zichtbaar is.
Daarnaast is het op sommige plekken gewoon volledig donker, strand, duinen etc, ik heb wel een zaklamp maar dat werkt toch niet zo snel dan een goed lampje.

Is het met die orbiloc niet zo dat ze dan aan een zijde minder zichtbaar zijn? Of heb je daar niet zoveel last van?

Op zich vind ik zo'n lichtslang best praktisch, alleen de band die ik nu heb daar doe je niet zo lang mee met een opgeladen batterij. Dus tips voor een betere lichtslang is ook welkom :ok:
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Zamunda schreef:
nomo schreef:Oh jakkes ja die ellende begint ook weer :roll:

Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte oplossing. Koop nu meestal op aliexpress maar weer een paar nieuwe banden en die gaan dan weer een seizoen mee. Maar in Morris zijn vacht verdwijnt bijna alles!
Die losse lampjes zijn dan veel beter zichtbaar, maar hoe hij het doet weet ik niet, maar hij krijgt echt elk lampje uit! Rollen, schudden enz en ineens is het weer donker :gvd:
Haha! Ik denk dat je dan voor Morris het beste een orbiloc kunt kopen.
De prijs houdt me nog wat tegen. Vind het wel hele dure lampjes :O: maar ja, als ik kijk wat ik ondertussen al geprobeerd heb aan andere dingen... opgeteld had ik daar misschien ook wel een orbiloc voor kunnen kopen :engel:

Maar heb nu geleerd dat ik helemaal geen lampjes moet gebruiken en Morris in het donker niet uit hoeft dus probleem is vanzelf opgelost :cheer:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne
Ik doe niet aan wijkrondjes want daar doe ik mijn honden mee te kort. Daarnaast is t dus geen optie want dat zou aangelijnd betekenen. En deze is in t donker 6 maabden per jaar. In de middag werk ik. In de avond is t in de winter dus ook 6 maanden alweer donker als we uitgaan en net als in de ochtend geen optie want dan doe ik ze te kort.
PP rondje is rond 22.00/23.00 uur. Een paar maanden per jaar kan deze in t schemer en de rest in t donker. Dus 3x donker voor mijn honden.
Ik ga niet naar t bos ik ga naar braakliggende terreinen (industrie).
Geen probleem al kom je er midden in de nacht...
Maar dan heb ik dus wel lampjes nodig om mijn honden nog te kunnen zien dat is wel zo handig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:

Suzanne
Nogmaals, 's middags werk ik en vele anderen ook. Mijn honden gaan dan met mijn partner een korte ronde door de wijk.

Op het strand is het in het donker prima te doen en helemaal niet verboden. Hoe kom je erop dat in het donker lopen verboden is? Hier in de omgeving heb ik dat echt nog nergens gezien.
Crossmotoren hebben we niet, wel kustwacht en die heeft heel grote lampen en zie je van mijlenver aankomen.
En 's winters ben ik er met mijn hond niet alleen met wandelen, er moet meer gedaan worden, dus hardlopen of naast de fiets. Dat doe je in verkeer, dus moet je verlichting.
Op de fiets geven zowel hond als ik licht :)
Ik heb een lichtgevend neon jack aan, lampjes op de fiets, lampje op de hond, en er moet nog een neon vestje komen voor over t tuig.
Beter safe then sorry zeker hier op t industrieterrein en tussen de weilanden op die polderweggetjes.
Laatst gewijzigd door malinois op 22 sep 2018 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik gaf eerder aan dat ik je een orbiloc kan aanbevelen blijken we een lampje te hebben van max&molly :oohja:
Superfijne verlichting, duurzaam, waterdicht en ook de prijs valt mee : €15,-.
Paisley
Zeer actief

nomo schreef:
Zamunda schreef:
nomo schreef:Oh jakkes ja die ellende begint ook weer :roll:

Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte oplossing. Koop nu meestal op aliexpress maar weer een paar nieuwe banden en die gaan dan weer een seizoen mee. Maar in Morris zijn vacht verdwijnt bijna alles!
Die losse lampjes zijn dan veel beter zichtbaar, maar hoe hij het doet weet ik niet, maar hij krijgt echt elk lampje uit! Rollen, schudden enz en ineens is het weer donker :gvd:
Haha! Ik denk dat je dan voor Morris het beste een orbiloc kunt kopen.
De prijs houdt me nog wat tegen. Vind het wel hele dure lampjes :O: maar ja, als ik kijk wat ik ondertussen al geprobeerd heb aan andere dingen... opgeteld had ik daar misschien ook wel een orbiloc voor kunnen kopen :engel:

Maar heb nu geleerd dat ik helemaal geen lampjes moet gebruiken en Morris in het donker niet uit hoeft dus probleem is vanzelf opgelost :cheer:
My 2ct, ik vind die orbilocs dus helemaal niets. Die batterijen zijn hartstikke duur dus als je je lampje vergeet uit te doen, ben je de sigaar. Daarbij vind ik ze helemaal niet zo goed zichtbaar. Ik snap ook niet waarom ze zo duur zijn en waarom sommigen er zo blij mee zijn. T is gewoon een lampje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”