Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oké geen gaanvrij.. Maar wat wel?
Moderator: moderatorteam
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Oké geen gaanvrij.. Maar wat wel?
Ik voerde de honden altijd Purizon. In overleg met een dierenarts hiervoor gekozen (wel wisselende smaken maar dit merk) en graanvrij gaan voeren.
Toen kwam het bericht dat het helemaal niet zo goed was en dat er zelfs hartproblemen konden komen.
Nu is Snoop zijn hart weer anders gaan kloppen. In 2014 ook al maar toen was het nog regelmatig onregelmatig (hartecho gehad) nu waren we we laatst bij de dierenarts en nu klopt hij onregelmatig. Geen hartruis en hij is natuurlijk 14.5 dus heel raar is het misschien niet.
Maar we hebben Yin natuurlijk ook nog en ik wil niet dat zij opeens hartproblemen krijgt door voer.
Wat voeren jullie? Nog mensen die wel gewoon graanvrij verder gaan?
Kvv of Barf is geen optie. Sowieso wil mijn man het niet en de honden zijn gewend om gewoon brokken te kunnen pakken wanneer zij dit willen en dat wil ik graag zo houden. Ze krijgen iedere avond een bak natvoer dus brokken is niet het enige voer wat ze krijgen maar de brokken zijn bijna op en het word tijd om te gaan bestellen maar dat is nou net het punt. Wat ga ik bestellen?
Toen kwam het bericht dat het helemaal niet zo goed was en dat er zelfs hartproblemen konden komen.
Nu is Snoop zijn hart weer anders gaan kloppen. In 2014 ook al maar toen was het nog regelmatig onregelmatig (hartecho gehad) nu waren we we laatst bij de dierenarts en nu klopt hij onregelmatig. Geen hartruis en hij is natuurlijk 14.5 dus heel raar is het misschien niet.
Maar we hebben Yin natuurlijk ook nog en ik wil niet dat zij opeens hartproblemen krijgt door voer.
Kvv of Barf is geen optie. Sowieso wil mijn man het niet en de honden zijn gewend om gewoon brokken te kunnen pakken wanneer zij dit willen en dat wil ik graag zo houden. Ze krijgen iedere avond een bak natvoer dus brokken is niet het enige voer wat ze krijgen maar de brokken zijn bijna op en het word tijd om te gaan bestellen maar dat is nou net het punt. Wat ga ik bestellen?

- Nikki90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Hussel
Re: Oké geen gaanvrij.. Maar wat wel?
Jet doet het sowieso niet goed op een graanvrije brok, ze kan niet tegen de (zoete)aardappel en peulvruchten. Niet zo erg met alle berichten die er nu zijn..
Jet krijgt Renske Super Premium eend en konijn.

Jet krijgt Renske Super Premium eend en konijn.
-
- Zeer actief
zijn genoeg brokken met rijst, gewone tarwe, mais of weet ik veel wat,
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Naar aanleiding van de berichten heb ik een zak Renske Premium kalkoen/eend gekocht voor Jip gekocht. Ik ben niet erg merkentrouw wat brok betreft, dus hierna volgt wellicht weer wat anders. Maar ik ben nu wel erg alert op de aanwezigheid (en hoeveelheid) van peulvruchten in het voer. Abel krijgt nog graanvrij, omdat ik voor hem net een nieuwe zak had gehaald. Zodra dat voer op is, krijgt hij ook wat anders. Ik vind het merk 'Fresco' wel veelbelovend klinken, maar die heb ik nog niet geprobeerd.Feather__ schreef:Ik voerde de honden altijd Purizon. In overleg met een dierenarts hiervoor gekozen (wel wisselende smaken maar dit merk) en graanvrij gaan voeren.
Toen kwam het bericht dat het helemaal niet zo goed was en dat er zelfs hartproblemen konden komen. (...)
- Feather__
- Zeer actief
Dat snap ik. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles ga voeren. Ik ga nu ook niet gewoon een zak in de supermarkt halen. Ik wil wel graag een beetje goed voer neerzetten.S@ndr@ schreef:zijn genoeg brokken met rijst, gewone tarwe, mais of weet ik veel wat,

-
- Zeer actief
Feather__ schreef:Dat snap ik. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles ga voeren. Ik ga nu ook niet gewoon een zak in de supermarkt halen. Ik wil wel graag een beetje goed voer neerzetten.S@ndr@ schreef:zijn genoeg brokken met rijst, gewone tarwe, mais of weet ik veel wat,

- krullie
- Zeer actief
het soms een heel zoekplaatje.
ik heb het gevonden in biofood geperst voor puppies en kleine honden.
hij doet het er zo goed op dat het me niet kan schelen dat het geen pup nog
kleine hond is..
mais doet hij het gewoon goed op.
ik heb het gevonden in biofood geperst voor puppies en kleine honden.
hij doet het er zo goed op dat het me niet kan schelen dat het geen pup nog
kleine hond is..
mais doet hij het gewoon goed op.
- dagmar88
- Zeer actief
Soort van. Brok is hier bij napie en sjaak maximaal de helft van wat ze eten. Toevallig eten ze allemaal wat anders.Feather__ schreef:Ik voerde de honden altijd Purizon. In overleg met een dierenarts hiervoor gekozen (wel wisselende smaken maar dit merk) en graanvrij gaan voeren.
Napie heeft een sportbrok op basis van aardappel en erwten. Hij is niet zo makkelijk met brokken eten en z'n ontlasting is er goed op, dus dat houd ik zo. Hij eet niet genoeg vlees om op gewicht te blijven.
Ik weet niet wanneer ik ga verhuizen, wil geen vriezer vol vlees hebben met verhuizen en mijn pup ook niet alleen rodi/smuldier/duck voeren. Dus voorlopig blijft het kleintje ook die merken kvv met brok eten. Verschillende smaken wolf of wilderness en purizon.
Na de verhuizing gaat hij over op volledig kvv.
Ze krijgen er nu regelmatig hart bij.
Tibbe doet het goed op de premium brok van de lidl en de vindt hij het lekkerst van alles. Dus als zijn zak graanvrij voer op is krijgt hij dat weer.
Dek dat het nog best lastig is een brok met hoog vleesaandeel zonder aardappel of peulvruchten te vinden, dat is wel jammer.
Ook bij mijn niet allergische honden is de ontlasting daardoor meestal toch minder op niet graanvrije brok.
Heb een tijd almo nature gevoerd, dat beviel wel.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... ium/138474
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Er is inderdaad heel veel keus, ook uit goed voer. En wat de een goed vindt, vindt een ander rotzooi
Wat je dus moet gaan voeren kan ik niet zeggen, maar ik ben bij Fish4dogs gebleven, dat is ook graanvrij. Maar ze krijgen hier net als bij jou ook natvoer erbij. Dat kan vanalles zijn, diverse soorten kvv of renske of een stuk vis uit de supermarkt. Tess krijgt ook 's ochtends een handje Prins ProCare Super Active, dat bevat wel graan. En daarnaast natuurlijk nog het een en ander aan snacks en beloningsbrok (frolic op dit moment
).
Als de brok je verder goed bevalt zou ik het denk ik zo laten. Of je haalt 2 soorten en wisselt af, zodat het aandeel graanvrij een stukje kleiner wordt. Als je toch natvoer geeft, probeer daar dat wat in af te wisselen en eventueel wat hart te voeren. Ik zag dat ze bij ons in de dierenwinkel stukjes hart verkopen, maar zelf heb ik ook de schijven van rodi. Die zijn ook makkelijk te geven als je man geen voorstander is van kvv. Ze zijn snel ontdooit en je hebt geen gedoe met porties maken.

Als de brok je verder goed bevalt zou ik het denk ik zo laten. Of je haalt 2 soorten en wisselt af, zodat het aandeel graanvrij een stukje kleiner wordt. Als je toch natvoer geeft, probeer daar dat wat in af te wisselen en eventueel wat hart te voeren. Ik zag dat ze bij ons in de dierenwinkel stukjes hart verkopen, maar zelf heb ik ook de schijven van rodi. Die zijn ook makkelijk te geven als je man geen voorstander is van kvv. Ze zijn snel ontdooit en je hebt geen gedoe met porties maken.
- dagmar88
- Zeer actief
Gewoon bij de AH bij het rundvlees. Vers dan. Vinden ze hier een stuk lekkerder dan smuldier hart.veertje schreef:Ik zag dat ze bij ons in de dierenwinkel stukjes hart verkopen, maar zelf heb ik ook de schijven van rodi. Die zijn ook makkelijk te geven als je man geen voorstander is van kvv. Ze zijn snel ontdooit en je hebt geen gedoe met porties maken.
- veertje
- Zeer actief
Hier geen AH, bij de Jumbo heb ik het geloof ik nog niet zien liggen. In Frankrijk heb ik het veel gezien (lamshart) en daar hebben de honden van gesmulddagmar88 schreef:Gewoon bij de AH bij het rundvlees. Vers dan. Vinden ze hier een stuk lekkerder dan smuldier hart.veertje schreef:Ik zag dat ze bij ons in de dierenwinkel stukjes hart verkopen, maar zelf heb ik ook de schijven van rodi. Die zijn ook makkelijk te geven als je man geen voorstander is van kvv. Ze zijn snel ontdooit en je hebt geen gedoe met porties maken.

Maar ik denk dat iemand makkelijker een 'hamburger' voert dan een heel hart als je niet zo'n rauw vlees liefhebber bent

- dagmar88
- Zeer actief
veertje schreef: Maar ik denk dat iemand makkelijker een 'hamburger' voert dan een heel hart als je niet zo'n rauw vlees liefhebber bent

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... runderhart
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Wanneer vind je dat brok een hoog vleesaandeel heeft?dagmar88 schreef:
Dek dat het nog best lastig is een brok met hoog vleesaandeel zonder aardappel of peulvruchten te vinden, dat is wel jammer.
Ook bij mijn niet allergische honden is de ontlasting daardoor meestal toch minder op niet graanvrije brok.
Heb een tijd almo nature gevoerd, dat beviel wel.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... ium/138474
Ik voer Habibi dit als basis:
https://www.prinspetfoods.nl/hond/prins ... per-active
Scroll naar onder voor samenstelling.
1e, 4e en 7e ingrediënt zijn dierlijk.
Daarmee aardig hoog vleesaandeel voor brik, denk ik.
Geen peulvruchten of aardappel volgens mij. Ook níet graanvrij overigens.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Orijen origonal or arcana wild zou ook een optie kunnen zijn. Of puur op vers gaan. Kivo carnibest smuldier kiezebrink etc
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
- Feather__
- Zeer actief
Allemaal geen optie. De acana en orijen zitten vol met aardappelen en peulvruchten wat dus die hartproblemen kunnen veroorzaken.incubi666 schreef:Orijen origonal or arcana wild zou ook een optie kunnen zijn. Of puur op vers gaan. Kivo carnibest smuldier kiezebrink etc
En zoals aangegeven is overgaan op vers ook geen optie

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ik denk dat het wel meevalt als je al een combi van purizon en natvoer voert. Maar je zou evt nog kunnen kijken naar een brok zonder aardappel/erwt voor erbij, bijvoorbeeld iets van Prins? En dan eventueel wat Veertje nog zegt; af en toe wat hart bij voeren.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Ik stoei hier ook mee. Best veel brokken met aardappel en peulvruchten. Ik voerde Acana Classic Red en nu een keertje wolf of wilderness.
Ik heb het even in de gaten gehouden maar ik voer best veel brok t.o.v. KVV. Meestal een kilo KVV en toch wel 400 gram brokken verdeeld over twee maaltijden.
Ik heb het even in de gaten gehouden maar ik voer best veel brok t.o.v. KVV. Meestal een kilo KVV en toch wel 400 gram brokken verdeeld over twee maaltijden.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb geen flauw idee meer
Na heel veel gepuzzel en lezen, kwam ik dus een paar maanden geleden uit op Acana, hoog vlees/vis gehalte en nu dus deze
ellende met graanvrij. Ik weet het niet meer

Na heel veel gepuzzel en lezen, kwam ik dus een paar maanden geleden uit op Acana, hoog vlees/vis gehalte en nu dus deze

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Geef je er elke dag een bruine boterham bijCaro. schreef:Ik heb geen flauw idee meer![]()

- veertje
- Zeer actief
Pemba schreef:Geef je er elke dag een bruine boterham bijCaro. schreef:Ik heb geen flauw idee meer![]()
Het gaat niet om wel/geen granen, het gaat erom dat graanvrije brokken vaak gemaakt worden van aardappel en erwten. Deze producten kunnen de taurine opname verhinderen en taurine zit in vlees

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
veertje schreef:Pemba schreef:Geef je er elke dag een bruine boterham bijCaro. schreef:Ik heb geen flauw idee meer![]()
Het gaat niet om wel/geen granen, het gaat erom dat graanvrije brokken vaak gemaakt worden van aardappel en erwten. Deze producten kunnen de taurine opname verhinderen en taurine zit in vlees
Bij de Acana die ik geef, zitten geen aardappels. Wel erwten, maar bv ook bessen, wortel, pompoen, enz.
Geen aardappels en ook niet volledig erwten. Nu heb ik er dus echt niet genoeg verstand van om te weten of dit dan ook de opname
belemmerd of dat het heel erg meevalt omdat er geen aardappels inzitten en maar een deel erwten.
Weet iemand dit toevallig?
-
- Zeer actief
Hier zitten zoete aardappelen in, mag dat wel?
Kangoeroe vlees (min. 50,9%), zoete aardappel (min 24%), pompoen (min. 8%), mineralen, paard vet, erwten eiwit, tomatenpuree, tijm, marjolein, oregano, peterselie, salie, Immutop ® (aardpeer concentraat) spinazie, vitaminen, wortel vlokken, bramen, frambozen, bosbessen, zwarte bessen, vlierbessen, aronia bessen, venkel, digitata, Dulse, Iers mos, Darmtang, zeesla, lijnzaad, rode biet, groene bonen, brandnetels, meidoorn, ginseng, munt, goudsbloemen, gedroogde cranberry, paardebloem, Mannan-oligosachariden (MOS Prebiotic), fructo-oligosacchariden (FOS Prebiotic), yucca schidigera extract.
Ik voer voor de variatie ook de brokken op basis van waterbuffel- en kamelenvlees. Eveneens van Wolfsblut.
Kangoeroe vlees (min. 50,9%), zoete aardappel (min 24%), pompoen (min. 8%), mineralen, paard vet, erwten eiwit, tomatenpuree, tijm, marjolein, oregano, peterselie, salie, Immutop ® (aardpeer concentraat) spinazie, vitaminen, wortel vlokken, bramen, frambozen, bosbessen, zwarte bessen, vlierbessen, aronia bessen, venkel, digitata, Dulse, Iers mos, Darmtang, zeesla, lijnzaad, rode biet, groene bonen, brandnetels, meidoorn, ginseng, munt, goudsbloemen, gedroogde cranberry, paardebloem, Mannan-oligosachariden (MOS Prebiotic), fructo-oligosacchariden (FOS Prebiotic), yucca schidigera extract.
Ik voer voor de variatie ook de brokken op basis van waterbuffel- en kamelenvlees. Eveneens van Wolfsblut.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- veertje
- Zeer actief
Volgens mij weet niemand hoe het precies zit en welke mechanismes hier achter zitten. Ik ben nu lid van die fb-pagina die Domor ergens genoemd had en ga eens kijken wat ze daar allemaal vertellen over de onderzoeken. Ik las dit en dit vat het probleem wel een beetje samen:Caro. schreef:veertje schreef:Pemba schreef:Geef je er elke dag een bruine boterham bijCaro. schreef:Ik heb geen flauw idee meer![]()
Bij de Acana die ik geef, zitten geen aardappels. Wel erwten, maar bv ook bessen, wortel, pompoen, enz.
Geen aardappels en ook niet volledig erwten. Nu heb ik er dus echt niet genoeg verstand van om te weten of dit dan ook de opname
belemmerd of dat het heel erg meevalt omdat er geen aardappels inzitten en maar een deel erwten.
Weet iemand dit toevallig?
"It's not just legumes and potatoes. That's one (big) piece of the picture, but far from the whole thing. What holds the entire theory together is the use of ingredients that do not have a history of use and analysis in dog foods.
It's pretty easy to make a dog food out of chicken and beef, corn, organs/bone, and a vitamin mix. Done; every company since the 50s has done a variation on that exact mix. But when the human consumer starts to demand that their dog food looks like their human food, the pet food industry responds by replacing the chicken and beef with more and more exotic meats, from emu and kangaroo to beaver and tofu. And they replace the corn with peas or tapioca (bubble tea!) or sweet potato. And they replace the organs/bone with something that doesn't sound by-product-y, and try to make it up on the back end by adding a different vitamin or whatever.
Somewhere in that mix, something is going wrong. But it's hideously hard to tell what it is, because the small boutique companies (and the big companies chasing the boutique customers) didn't change one thing; they changed fifty things"
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Ik heb dat bericht over dat graanvrij niet goed zou zijn even gemist. Heb inmiddels bij gelezen op internet. Ik vind het nu niet echt een overtuigend verhaal, het is allemaal zo vaag, ik ga daarvoor echt mijn brokken niet aanpassen. Kan me voorstellen dat als je hond al een hartaandoening heeft, je wel wat huiverig wordt. Shep is 12 jaar, haar hart is vorige week nog beluisterd en klopt als dat van een jonge hond. Ze krijgt acana senior. Ik wil niet anders. Mevrouw eet andere brokken namelijk ongeveer 2 weken en dan is ze ze beu en krijgt dan ook snel dunnen ontlasting. Acana wordt met smaak gegeten en altijd mooie drollen. Eigenlijk moet Shep op een leverdieet. Die had ik van Hill's maar na 2 weken wilde ze het niet meer. Ik vond de brok ook nogal vettig aanvoelen en jawel hoor haar reactie weer een brij. Ik volg mijn gevoel en ze krijgt gewoon de acana weer. Zolang ze daar vrolijk en fit op is, zie ik geen reden op dat leverdieet erin te proppen wat ze eigenlijk niet wil.

- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Hier krijgen de oudjes fish4dogs en dat gaat prima
- dagmar88
- Zeer actief
Dat weet je dus niet. En aan individuele ervaringen heeft niemand wat.Maryanne schreef:Hier krijgen de oudjes fish4dogs en dat gaat prima
Het is gewoon afwachten tot er meer bekend wordt en wanneer je dat nodig vindt alvast je eigen maatregelen (testen, ander voer) nemen.
Samenstelling:
Oceaan Witvis (28%), Aardappel (21%), Erwtenmeel (19%), Zalmmaaltijd (11,2%), Zalmolie (10,8%), Bietenpulp, Biergist, Mineralen, Zonnebloemolie.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Precies. Zegt helemaal niks en zeker niet als het om iets gaat waarvan het effect mogelijk pas over jaren merkbaar wordt.dagmar88 schreef:Maryanne schreef:Hier krijgen de oudjes fish4dogs en dat gaat prima
Dat weet je dus niet. En aan individuele ervaringen heeft niemand wat.
Het is gewoon afwachten tot er meer bekend wordt en wanneer je dat nodig vindt alvast je eigen maatregelen (testen, ander voer) nemen.
Samenstelling:
Oceaan Witvis (28%), Aardappel (21%), Erwtenmeel (19%), Zalmmaaltijd (11,2%), Zalmolie (10,8%), Bietenpulp, Biergist, Mineralen, Zonnebloemolie.
- Feather__
- Zeer actief
Heb nieuwe brokken gevonden. Heb ze besteld en ben benieuwd of ze het lekker vinden.
Ingrediënten
Verse zalm (26%), rijst (26%), kippenvleesmeel, bietenpulp, geraffineerde kippenolie, heel ei, kippenextract, vismeel, gist, hele lijnzaden, krill, mineralen, prebiotisch FOS, prebiotisch MOS, yucca extract, glucosamine, MSM, chondroïtine , veenbessen, nucleotiden.
Ingrediënten
Verse zalm (26%), rijst (26%), kippenvleesmeel, bietenpulp, geraffineerde kippenolie, heel ei, kippenextract, vismeel, gist, hele lijnzaden, krill, mineralen, prebiotisch FOS, prebiotisch MOS, yucca extract, glucosamine, MSM, chondroïtine , veenbessen, nucleotiden.

- Feather__
- Zeer actief
Zoete aardappel zit ook in het slechte segment. Er zitten ook erwten in wat dus onder peulvruchten valt wat ook slecht is.Wolfsblut schreef:Hier zitten zoete aardappelen in, mag dat wel?
Kangoeroe vlees (min. 50,9%), zoete aardappel (min 24%), pompoen (min. 8%), mineralen, paard vet, erwten eiwit, tomatenpuree, tijm, marjolein, oregano, peterselie, salie, Immutop(aardpeer concentraat) spinazie, vitaminen, wortel vlokken, bramen, frambozen, bosbessen, zwarte bessen, vlierbessen, aronia bessen, venkel, digitata, Dulse, Iers mos, Darmtang, zeesla, lijnzaad, rode biet, groene bonen, brandnetels, meidoorn, ginseng, munt, goudsbloemen, gedroogde cranberry, paardebloem, Mannan-oligosachariden (MOS Prebiotic), fructo-oligosacchariden (FOS Prebiotic), yucca schidigera extract.
Dit is wat ik er van heb begrepen. Kijk eens in het topic: een hond heeft graan nodig. Daar heeft Domor al best veel uitleg gegeven.
Maar min. 24% zoete aardappel is dus best wel heel erg veel.

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Ik geef Darf Vol Bites. Een graanvrije brok, dat wel.
Ik heb nav dat topic éen hond heeft graan nodig 'Domor een pb gestuurd en kreeg als reactie dat deze brok goed zit qua peulvruchten en het taurine gebeuren enzo.
Deze brokken doen het goed bij mijn honden. Hoe dat bij die van jou gaat kan ik natuurlijk niets over zeggen
Ik heb nav dat topic éen hond heeft graan nodig 'Domor een pb gestuurd en kreeg als reactie dat deze brok goed zit qua peulvruchten en het taurine gebeuren enzo.
Deze brokken doen het goed bij mijn honden. Hoe dat bij die van jou gaat kan ik natuurlijk niets over zeggen