Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

brokkenhonden riskeren een vroegere dood..

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Brigitte schreef:Hij trekt echt een vieze kop :kotz: als ik het neer zet :mrgreen:
Ik heb ook zo'n kieskeurige tante. Brokken moet ze al helemaal niet, maar ook bij het barfen zijn er dingen die ze gewoon echt niet moet. Gelukkig vind ze haar eerste lente-maaltijd van 2004 wel smakelijk :mrgreen:

Afbeelding
(de voorste is de kieskeurige; de achterste een vuilnisvat ;) )
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

qyan schreef:
malinois schreef:
Rosita schreef:meer gaan nadenken over de gevolgen van het voeren van brokken en dan met name aan zwakke en oudere dieren. Juist bij deze zwakke en oudere dieren zie je het verschil tussen brokken en versvlees,
haha zet mijn oude hond maar eens vers voer, trekt de neus er voor op en loopt weg!! Hij heeft nog niets gehad, nooit ziek, altijd gezond, prima vacht en gebit!
Echte sterke (jonge) honden doen het dan ook prima op brokken en daarom hoor je vaak van hun baasjes dat in hun ogen brokken net zo gezond zijn als versvlees, maar dit wordt steeds meer uitzondering dan regel.
nou in de africhting is het volgens mij nog steeds meer regel dan uitzondering! Ik ken bijna geen mensen die (alleen) vers voeren. Ook niet buiten de sport. Vraag maar eens rond op straat, 9 van de 10 mensen voeren toch echt brokken hoor... en ik vind daar ook niets mis mee!
En al die sporthonden doen het prima, ook als ze ouder zijn.
En ik weet zeker dat ze niet allemaal hoogwaardig voer krijgen maar ook eigen merk brokken...
uh, DVIN kringgroep woerden voert bijna iedereen vlees ;) en diegene die brokken voeren voeren brokken zonder troep, maar met vleesdagen.
die met meerdere honden voeren ook brokdagen erbij of sochtends brok en savonds vers, omdat het anders te duur wordt met 4 honden.
daar zijn brokken eerder uitzondering.
dus er zijn uitzonderingen wat betreft africhtingsverenigingen en vlees is dus blijkbaar toch echt in opkomst ;)
maar nogmaals, iedereen moet voeren waar hij/ zij zich goed bij voelt
oh dat zal best wel, maar ik ken er geen...
rasverenigingen weet ik sowieso weinig van...
uitzonderingen zijn er altijd, maar ik reageerde hier op:
dat in hun ogen brokken net zo gezond zijn als versvlees, maar dit wordt steeds meer uitzondering dan regel.
dat klopt dus niet vraag maar op straat wat mensen voeren... dat zal meer brokken zijn dan vers dus die stelling klopt niet.
Laatst gewijzigd door malinois op 21 mar 2004 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rosita schreef:Hoi Malinois,

Zoals je ziet heb ik ook een herder (Hunter Amadeus vom Tjalkhof :I ). Zijn moeder is Kelina vom Rhein-Moselring en zijn vader is Kjoury von Bisschofsheim. Een hele lijn van schutzhunden. De vader van Ammy is maar 9 jaar geworden. Ook een familielid van mij zit in de africhting en vertelde dat werkhonden vaak niet zo oud worden. Zelf heeft dit familielid niet genoeg geld om met de herders op versvlees over te gaan (is wel nog steeds op zoek naar een goede brok), maar liet recent nog weten dat versvlees inderdaad beter zou wezen. Meningen verschillen gelukkig (zou anders erg saai zijn :sleep: ) en van een goede :discussie: leren we allemaal. Het klopt dat 9 van de 10 mensen brokken voeren. Wat ik me afvraag is wat die 9 van de 10 mensen zouden voeren wanneer versvlees net zo duur zou zijn, net zo makkelijk in het gebruik zou zijn, net zo veel geadviseerd zou worden door DA en DSZ (en dus ook net zo makkelijk te verkrijgen was) als brokken. Ik denk dat de drempel voor het geven van versvlees veel hoger ligt dan dat van brokken. Het geven van versvlees is jammer genoeg een stuk onhandiger (ik vergeet het bv regelmatig uit de vriezer te halen) en vaak duurder en is dus niet voor iedereen weggelegd. Een eerlijke vergelijking kun je dus niet echt maken.

Groetjes Rosita :zwaai:
tja wat is oud?
Ik heb liever een gezonde en levendige hond die doodgaat op 10-jarige leeftijd aan het werk dan een hond die maar ligt oud te worden op een kleedje en die 14 wordt...
Ik weet niet of iedereen vers zou gaan voeren als het makkelijker was...
ik in ieder geval niet, want mijn honden lusten het niet en worden er ziek van.
maar goed, dat kan voor een aantal mensen misschien wel een punt zijn om brokken te voeren
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Saartje schreef:
Brigitte schreef:Hij trekt echt een vieze kop :kotz: als ik het neer zet :mrgreen:
Ik heb ook zo'n kieskeurige tante. Brokken moet ze al helemaal niet, maar ook bij het barfen zijn er dingen die ze gewoon echt niet moet. Gelukkig vind ze haar eerste lente-maaltijd van 2004 wel smakelijk :mrgreen:

Afbeelding
(de voorste is de kieskeurige; de achterste een vuilnisvat ;) )
Hahhaha, nou Tank lust echt niets hoor, ja een lap pens gaat er wel in maar verder, ik heb echt alles geprobeerd maar hij moet echt niets :? Een mergpijp neem ik weleens mee voor ze, Tank loopt er de hele dag mee rond, houd hem net tussen zijn tandene beet en laat hem aan iedereen die binnekomt zien :roll: :mrgreen: maar aan het eind van de dag kan ik hem weggooien en dan heeft hij er ook helemaal niet aangezeten. Rare hond. Terwijl Alano en Magic nog net hun bak er niet bij opeten :mrgreen:

Tank geeft de voorkeur aan brok + vieze bonzoblik nou ja, hij doet het er prima op dus dan laten we het maar zo.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Brigitte schreef:
malinois schreef:
haha zet mijn oude hond maar eens vers voer, trekt de neus er voor op en loopt weg!! Hij heeft nog niets gehad, nooit ziek, altijd gezond, prima vacht en gebit!
Hier net zo met Tank, hij moet het echt niet. En niemand die BARFT heeft er een verklaring voor waarom hij liever brok eet :?

Hij trekt echt een vieze kop :kotz: als ik het neer zet :mrgreen:
ik zie die kop al helemaal voor me :mrgreen:
zo'n kop kreeg ik ook van qyan als ik hem een stuk rauwe kip wilde voeren: vreet dat zelf maar :kotz: idd een vieze kop trekken.
maar qyan hefet het gelukkig alleen met kip :mrgreen:
Marion.

malinois schreef:Ik heb liever een gezonde en levendige hond die doodgaat op 10-jarige leeftijd aan het werk dan een hond die maar ligt oud te worden op een kleedje en die 14 wordt...
Jezus, wat ben jij vreselijk conservatief zeg. Sta eens een keer open voor iets anders, en respecteer andermans gedachten. Dat jij niks anders gaat voeren dan brokken is inmiddels duidelijk. Niet nodig om dat in ieder berict te herhalen.
En ik ga het maar niet hebben over je zinnetje "liever een gezonde, levendige hond die doodgaat op z'n 10e, dan een hond die maar oud ligt te worden op een kleedje" :klaar:
Marion.

Brigitte schreef:Tank geeft de voorkeur aan brok + vieze bonzoblik nou ja, hij doet het er prima op dus dan laten we het maar zo.
Ehmmm.... als ik de keizerin laat kiezen, neemt ze waarschijnlijk een bak met Frolic hoor :P
Dussss, ze mag niet kiezen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

qyan schreef:
Brigitte schreef:
malinois schreef:
Hier net zo met Tank, hij moet het echt niet. En niemand die BARFT heeft er een verklaring voor waarom hij liever brok eet :?

zo'n kop kreeg ik ook van qyan als ik hem een stuk rauwe kip wilde voeren: vreet dat zelf maar :kotz: idd een vieze kop trekken.

Hahaha, ja, hij loopt naar zijn bak, en echt ff ruiken en dan ook echt je aankijken alsof hij wil zeggen: voel je je wel helemaal lekker :mrgreen: :mrgreen:

Meutje is het gewoon hahaha, nou ja dan niet. Als hij het niet lust ga ik hem ook niet dwingen het te eten omdat het beter zou zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Saartje schreef:Jezus, wat ben jij vreselijk conservatief zeg. Sta eens een keer open voor iets anders, en respecteer andermans gedachten. Dat jij niks anders gaat voeren dan brokken is inmiddels duidelijk. Niet nodig om dat in ieder berict te herhalen.
als je je eens in wat andere topics zou verdiepen zou je gelezen hebben dat ik nog steeds aan het proberen ben om vers binnen te krijgen bij mijn honden... maar dat dit tot op heden niet lukt... shit he, had je zeker niet gelezen, dus zo conservatief ben ik niet :tong:
En ik ga het maar niet hebben over je zinnetje "liever een gezonde, levendige hond die doodgaat op z'n 10e, dan een hond die maar oud ligt te worden op een kleedje" :klaar:
moet je zelf weten, ik zeg wat ik vind... en trouwens er stond nog wat tussenin... dan moet je het helemaal quoten... want dit slaat op werkhonden dat die ook om de redenen dat ze zoveel werken vaak niet zo heel oud worden... maar ik vind 10 jaar voor een grote hond al een hele leeftijd hoor...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:
qyan schreef:
Brigitte schreef:
malinois schreef:

Hahaha, ja, hij loopt naar zijn bak, en echt ff ruiken en dan ook echt je aankijken alsof hij wil zeggen: voel je je wel helemaal lekker :mrgreen: :mrgreen:

Meutje is het gewoon hahaha, nou ja dan niet. Als hij het niet lust ga ik hem ook niet dwingen het te eten omdat het beter zou zijn.
ik ook niet! Ik probeer wel steeds iets anders, andere merken, maar tot nu toe geen goed resultaat...
Afbeelding
qyan

Brigitte schreef:
qyan schreef:
Brigitte schreef:
malinois schreef:

qyan lust verder alle soorten vlees, complete voedingen, maar de versies met kip of te veel kip :kotz:
eigenlijk alles wat van de kip komt lust ie niet.
gek eigenlijk, als pup vond ie rauwe kip heerlijk, vooral kippenekken, maar nu.
nou ja, zat andere dingen die die wel lust ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
Brigitte schreef:
qyan schreef:
Brigitte schreef: Hier net zo met Tank, hij moet het echt niet. En niemand die BARFT heeft er een verklaring voor waarom hij liever brok eet :?

qyan lust verder alle soorten vlees, complete voedingen, maar de versies met kip of te veel kip :kotz:
zo hebben ze allemaal wat ;) :mrgreen:
Afbeelding
qyan

ik denk dat de leeftijd van een werkhond echt niet alleen van de voeding af hangt.
op de eerste vereniging waar ik met qyan trainde hadden ze een mascotte: een herder van 15 of 16 jaar.
altijd gewerkt en nog nooit vlees gehad.
denk dat de leeftijd van werkhonden o.a samenhangt met erfelijke afwijkingen en de belasting op de hond van het werk zelf.
bijv bij een dober een verrotte nek op oudere leeftijd: geen veoding kan daar iets aan veranderen.
qyan

malinois schreef:
qyan schreef:
Brigitte schreef:
qyan schreef: ik zie die kop al helemaal voor me :mrgreen:

zo hebben ze allemaal wat ;) :mrgreen:
gelukkig wel, zou saai worden als het niet zo was :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:ik denk dat de leeftijd van een werkhond echt niet alleen van de voeding af hangt.
op de eerste vereniging waar ik met qyan trainde hadden ze een mascotte: een herder van 15 of 16 jaar.
denk dat de leeftijd van werkhonden o.a samenhangt met erfelijke afwijkingen en de belasting op de hond van het werk zelf.
bijv bij een dober een verrotte nek op oudere leeftijd: geen veoding kan daar iets aan veranderen.
Bijna alles hangt van het ras af en de grootte ervan...
Is het een 'gezond' ras dus hebben ze gelet op erfelijke gebreken bij fokken of is er eerder maar lukraak gefokt...
En natuurlijk kan een hond die werkt oud worden, ze zijn gezond, zeer aktief, etc. etc. etc.
Maar dat laatste kan bijvoorbeeld een hond met een zwakker hart ook fataal zijn... Een hond die dan gewoon als huishond leeft zou met datzelfde hart misschien 2 jaar langer leven, maar wil dat zeggen dat hij dan gelukkiger is dan die ander? Denk het niet.
Afbeelding
qyan

malinois schreef:
qyan schreef:ik denk dat de leeftijd van een werkhond echt niet alleen van de voeding af hangt.
Bijna alles hangt van het ras af en de grootte ervan...
Is het een 'gezond' ras dus hebben ze gelet op erfelijke gebreken bij fokken of is er eerder maar lukraak gefokt...
En natuurlijk kan een hond die werkt oud worden, ze zijn gezond, zeer aktief, etc. etc. etc.
Maar dat laatste kan bijvoorbeeld een hond met een zwakker hart ook fataal zijn... Een hond die dan gewoon als huishond leeft zou met datzelfde hart misschien 2 jaar langer leven, maar wil dat zeggen dat hij dan gelukkiger is dan die ander? Denk het niet.
dat bedoelde ik ook ;)
dus in de zin van: brokken of vlees, maakt in die gevallen niet uit.
er werd hierboven gezegd dat werkhonden korter leven, bedoel dus te zeggen dat ik niet denk dat dat door het voeren van brokken komt en dat je dat kan voorkomen door vlees.
denk dat ene werkhond over het algemeen gewoon sneller versleten is, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

malinois schreef:
Rosita schreef:Hoi Malinois,

Zoals je ziet heb ik ook een herder (Hunter Amadeus vom Tjalkhof :I ). Zijn moeder is Kelina vom Rhein-Moselring en zijn vader is Kjoury von Bisschofsheim. Een hele lijn van schutzhunden. De vader van Ammy is maar 9 jaar geworden. Ook een familielid van mij zit in de africhting en vertelde dat werkhonden vaak niet zo oud worden. Zelf heeft dit familielid niet genoeg geld om met de herders op versvlees over te gaan (is wel nog steeds op zoek naar een goede brok), maar liet recent nog weten dat versvlees inderdaad beter zou wezen. Meningen verschillen gelukkig (zou anders erg saai zijn :sleep: ) en van een goede :discussie: leren we allemaal. Het klopt dat 9 van de 10 mensen brokken voeren. Wat ik me afvraag is wat die 9 van de 10 mensen zouden voeren wanneer versvlees net zo duur zou zijn, net zo makkelijk in het gebruik zou zijn, net zo veel geadviseerd zou worden door DA en DSZ (en dus ook net zo makkelijk te verkrijgen was) als brokken. Ik denk dat de drempel voor het geven van versvlees veel hoger ligt dan dat van brokken. Het geven van versvlees is jammer genoeg een stuk onhandiger (ik vergeet het bv regelmatig uit de vriezer te halen) en vaak duurder en is dus niet voor iedereen weggelegd. Een eerlijke vergelijking kun je dus niet echt maken.

tja wat is oud?
Ik heb liever een gezonde en levendige hond die doodgaat op 10-jarige leeftijd aan het werk dan een hond die maar ligt oud te worden op een kleedje en die 14 wordt...
maar goed, dat kan voor een aantal mensen misschien wel een punt zijn om brokken te voeren

ik heb een collie gehad die is 15 geworden (bijna 16) op brokken, die heeft haar hele leven behendigheid gedaan en reddingshondentraining, ook onze Duitse herder wordt over 2 weken 14 die heeft tot zijn 12 gewerkt voor zijn brokken, wij hebben namelijk een speurhondenbedrijf al een jaar of 7 en hij werd dus dagelijk gebruikt in het werk. Heb er ook in van nu net 7 constant in het werk en op brokken, heeft ook nog nooit iets gemankeerd.

dus de stelling dat versvlees zou zorgen dat werkhonden langer zouden leven, is onzin, is niet bewezen en zoals ik het nu zie puur een verkooppraatje. zie er nog steeds het nut niet van in om versvlees boven kant en klare brokken te stellen.

ik zie wel 1 heel groot nadeel van vers vlees, wij zitten namelijk voor het werk met de speurhonden, maar ook als we mee werken met commercials en films veel in het buitenland, weet wel dat dat soort dingen daar niet te krijgen zijn, en zo wel dan zeker niet met dezelfde kwaliteit als in nl. maar pedigree en royal canin zijn overal ter wereld te krijgen. en ik zie me echt niet met een koelboxie naar amerika of de antillen vliegen hoor.
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

Wat mijn tante bedoelde is dat juist werkhonden een gezonde voeding nodig hebben die hun prestaties ondersteunen. Over wat een gezonde voeding is verschillen mensen, en dat is meer dan prima. Wat ik bedoelde is dat werkhonden niet ouder worden door versvlees, maar wel gezonder oud worden (minder slijtage enz.). Ik wil ook niet beweren dat dit voor elke werkhond opgaat, maar vooral bij de zwakke individuen zal dit verschil naar mijn mening wel zichtbaar zijn. Mijn tante heeft onlangs een van haar honden moeten laten inslapen omdat de artrose gewoon te erg was :cry: . Die hond was nog geen 8 jaar oud en had al verschillende artsen gezien en ook al een operatie gehad. De specialisten gaven als advies om naast de zware pijnstillers ook ester c en glucosamine/chondriotine te geven. Een hoop dure medicijnen dus. Mijn eigen Prince had ook artrose. Met 7 jaar kon ik niet meer iedere dag met hem naar het park omdat hij daar gewoon een paar dagen van moest bijkomen :( . We hebben toen overwogen om pijnstillers te gaan geven, maar gezien mijn katten toen al versvlees kregen en ook hun er beter uit zagen besloten we eerst dat te proberen. Sinds versvlees (geef ik alweer ruim een jaar) zag ik hem iedere maand vooruit gaan. Tegenwoordig loop ik weer iedere dag in het park en vragen mensen mij regelmatig hoe oud mijn hond is gezien hij voor een toch al grijs uitziende hond nog zo fit is :-D . Natuurlijk heeft het ras en de fokker hier meer te maken, maar ik weet zeker dat zonder versvlees meneer nog iedere dag mank had gelopen, terwijl tegenwoordig bijna niks meer van zijn artrose te zien is (en dat zonder medicijnen). Natuurlijk zal dit niet opgaan voor alle honden (ik denk ook dat ik erg veel geluk heb gehad), maar van de mensen die versvlees geven hoor je meestal dat hun honden fitter zijn en er nog een beetje beter uitzien. Ben dus nog steeds van mening dat dit verschil vooral bij oudere en zwakke honden het meest zichtbaar is (en met oud bedoel ik ouder dan 10). Dat sommige honden geen vlees lusten vind ik niet heel vreemd gezien er geen toevoegingen in zitten zoals smaakmakers enz. Ammy lust b.v. geen rodi en vroeger ook geen carnibest. Alleen bibi wou hij dan nog wel met tegenzin opeten (zit meer pens in). Ook zijn eerste groente prutje liet hij staan zo van :huh: moet ik dat eten. Tegenwoordig vraagt hij om zijn eten terwijl hij vroeger met brokken voor 12 uur 's middags niet wou eten (Ammy is dus echt een moeilijke eter). Over de grootte van het ras het volgende: een wolven reu krijgt gemiddeld een schofthoogte van 70-90 cm en wordt in gevangenschap met gemak gemiddeld 15 jaar (ook al zijn nog oudere wolven geen uitzondering). Met wolven wordt serieuzer gefokt als met honden. Je hebt daar geen broodfokkers enz. Dus natuurlijk is de fokker en zijn bloedlijnen heel belangrijk. Maar als dit alles zou wezen waarom dan geen brokken voor wolven. Lekker makkelijk toch, ook voor het publiek een stuk minder bloederig ;) . Dierenparken moeten dan wel een hele goede reden hebben voor het geven van versvlees aan wolven. Gezien wolven en honden maar 0.2 procent in DNA verschillen terwijl wolven en coyotes 4 procent verschillen, moeten wij een nog veel betere reden hebben voor het geven van brokken aan honden. Voor sommige is het geld, voor andere gemakzucht. Weer andere menen dat brokken net zo goed zijn. Natuurlijk respecteer ik al deze meningen en redenen, ik geef alleen de mijne weer (is geen verkooppraatje :evil: ) en hoop dat ook deze gerespecteerd wordt. Zolang je meer merken brokken heb dan versvlees, zal er nooit een (objectief) onderzoek komen (waarin meerdere generaties brokken honden en versvlees honden van één ras worden vergeleken) waarin al deze meningen kunnen worden onderzocht. Tot die tijd zullen we nog een hoop fijne discussies voeren :p: .

Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rosita schreef:Over de grootte van het ras het volgende: een wolven reu krijgt gemiddeld een schofthoogte van 70-90 cm en wordt in gevangenschap met gemak gemiddeld 15 jaar (ook al zijn nog oudere wolven geen uitzondering). Met wolven wordt serieuzer gefokt als met honden. Je hebt daar geen broodfokkers enz. Dus natuurlijk is de fokker en zijn bloedlijnen heel belangrijk.
juist en in wolven zijn geen erfelijke ziektes gefokt en ook is er niet voor schoonheid gefokt dus in die zin kun je geen vergelijking maken tussen de leeftijd van wolven en honden...
Een mechelse herder is qua gezondheid en erfelijke gebreken 'gezonder' dan bijvoorbeeld een dobermann, die weer veel meer ziektes heeft...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”