Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Erfelijke afwijking toch mee doen met tentoonstelling?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Erfelijke afwijking toch mee doen met tentoonstelling?
We hebben in het verleden hier wel eens meer over gehad, maar ja er zijn veel dezelfde terug kerende vragen.
En daar is niks mis mee omdat er ook weer veel nieuwe leden of lezers op dit forum zitten
Ik las onlangs dat er in plm 2002 in Nederland een Saarlooswolfhond door de ECVO (officiële artsen van het Europese onderzoeks team van erfelijke oogafwijkingen)was onderzocht, en de uitslag PRA niet vrij kreeg.
Maar tot mijn verbazing las ik dat deze blinde(slechtziende?) hond heden nog steeds met grote officiële tentoonstellingen mee doet.
Hoe staan jullie er tegen over dat een hond die erfelijk zeer ziek is en nooit en ten nimmer gebruikt kan worden voor de fok, mee doet op bijeenkomsten waar ik van dacht dat die alleen maar gericht zijn op gezonde honden die aan de standaard voldoen en met evt een zeergoed of U mee gefokt kan worden.
Het lijkt mij ook niet leuk als je als serieuze fokker veel geld betaald voor de reis en tentoonstelling, dat je het net kan verliezen van zo'n hond, die misschien nog de uitslag krijgt van mooi en goed kleur oog, terwijl die misschien al blind is?
Gr Bertus.
En daar is niks mis mee omdat er ook weer veel nieuwe leden of lezers op dit forum zitten
Ik las onlangs dat er in plm 2002 in Nederland een Saarlooswolfhond door de ECVO (officiële artsen van het Europese onderzoeks team van erfelijke oogafwijkingen)was onderzocht, en de uitslag PRA niet vrij kreeg.
Maar tot mijn verbazing las ik dat deze blinde(slechtziende?) hond heden nog steeds met grote officiële tentoonstellingen mee doet.
Hoe staan jullie er tegen over dat een hond die erfelijk zeer ziek is en nooit en ten nimmer gebruikt kan worden voor de fok, mee doet op bijeenkomsten waar ik van dacht dat die alleen maar gericht zijn op gezonde honden die aan de standaard voldoen en met evt een zeergoed of U mee gefokt kan worden.
Het lijkt mij ook niet leuk als je als serieuze fokker veel geld betaald voor de reis en tentoonstelling, dat je het net kan verliezen van zo'n hond, die misschien nog de uitslag krijgt van mooi en goed kleur oog, terwijl die misschien al blind is?
Gr Bertus.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik vind dat je dit niet moet doen. Eigenlijk een heel simpel antwoord he?!
Waarom is een show? volgens mij om de mooiste én beste honden (zowel qua gezondheid als karakter) uit te brengen en met elkaar te vergelijken.
Zo heb ik gisteren een uitnodiging ontvangen voor Kaya om met een show mee te doen. Aangezien Kaya ED heeft, doe ik dus stomweg niet. Ach, het zou best leuk zijn voor de lol hoe ze het doet op zo'n show, maar ik vind het gewoon niet eerlijk, dit is volgens mij niet het doel van zo'n show.

Waarom is een show? volgens mij om de mooiste én beste honden (zowel qua gezondheid als karakter) uit te brengen en met elkaar te vergelijken.
Zo heb ik gisteren een uitnodiging ontvangen voor Kaya om met een show mee te doen. Aangezien Kaya ED heeft, doe ik dus stomweg niet. Ach, het zou best leuk zijn voor de lol hoe ze het doet op zo'n show, maar ik vind het gewoon niet eerlijk, dit is volgens mij niet het doel van zo'n show.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk Roelfien, dat is nu het grootste struikelblok, je ziet niks aan de ogen, daarom zegt ook iedereen mijn hond kan alles zien, de ogen zijn net zo helder en kijken je ook aan, bij de mens die slecht ziet, die heeft de gewoonte om het hoofd zo te draaien dat het oor richting geluid gaat, maar de hond draait met de oren daarom kan de hond ook kijken in de richting van het geluid, en de meest voorkomende PRA is eerst een jaar of 3 a 4 verhoogde reflectie, dat houd in dat de hond zeer slecht ziet met gedempt licht plus hij kan niet uit zijn ooghoeken zien, net als een paard met oogkleppen aan, pas naar een aantal jaren als de aders en bloedvaten gaan slinken treed de algehele blindheid op, soms kan het eerste stadium veel meer problemen geven aan de hond , vooral als die aan de riem loopt, en dan met anderen honden er om heen, hij ziet ze dan niet van uit de ooghoeken maar neemt ze wel waar via geur en geluiden, en als ze recht in zijn vizier komen, dan kan de hond zeer agressieve reageren, een gezonde hond kan al pittig reageren aan een riem, laat staan een slechtziende die nog eens van naturen gereserveerd is, maar ja wat de tentoonstelling aangaande, ik denk dat het voor een keurmeester ook niet leuk is dat die een zieke hond boven een ander plaatst, en dan veel later verneemt dat de hond naar verschillende onderzoekingen niet vrij is gegeven.Roelfien schreef:Even afgezien wat ik vind van het feit dat er mee geshowd kan worden, vraag ik me iets af: kun je aan een hond die blind is door PRA dan niet zien dat ie blind is?
Gr Bertus.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Contacteer:
Je kunt je afvragen wat het voor nut heeft.
Maar daarnaast is iedereen vrij zijn/haar hond te exposeren. Je praat nu over ene hond die PRA heeft, en zullen op een gemiddelde CAC/CACIB show wel meer honden rondlopen met erfelijke afwijkingen, of dit nu ziekten of schoonheidsfouten zijn. Vast niet iedere hond op ene show is HD-vrij enz.
Zelf zou ik nooit met zo'n hond showen omdat ik dat voor mezelf beschouw als compleet doelloos. Als iemand anders daar wel lol in heeft dan gaat die z'n goddelijke gang maar.
Dat iemand anders dan verliest van zo'n hond vind ik niet zo relevant binnen dit verhaal, het zegt alleen maar dat de keurmeester op dat moment de ene hond mooier vind dan de ander of dat de ene hond een betere handler heeft dan de andere. Het gegeven dat op een show de beste fokdieren geselecteerd worden is een wat achterhaald begrip, want zou je alle mensen die voor de lol en de leut showen de toegang weigeren, dan heeft de organisatie toch echt een probleem.
Er zijn zat honden die nooit de hoofdprijs pakken, ongeacht wat er verder ingeschreven staat, dan moeten die mensen naar hun eigen hond gaan kijken zonder roze brilletje en niet altijd de schuld bij een ander leggen.
Maar daarnaast is iedereen vrij zijn/haar hond te exposeren. Je praat nu over ene hond die PRA heeft, en zullen op een gemiddelde CAC/CACIB show wel meer honden rondlopen met erfelijke afwijkingen, of dit nu ziekten of schoonheidsfouten zijn. Vast niet iedere hond op ene show is HD-vrij enz.
Zelf zou ik nooit met zo'n hond showen omdat ik dat voor mezelf beschouw als compleet doelloos. Als iemand anders daar wel lol in heeft dan gaat die z'n goddelijke gang maar.
Dat iemand anders dan verliest van zo'n hond vind ik niet zo relevant binnen dit verhaal, het zegt alleen maar dat de keurmeester op dat moment de ene hond mooier vind dan de ander of dat de ene hond een betere handler heeft dan de andere. Het gegeven dat op een show de beste fokdieren geselecteerd worden is een wat achterhaald begrip, want zou je alle mensen die voor de lol en de leut showen de toegang weigeren, dan heeft de organisatie toch echt een probleem.
Er zijn zat honden die nooit de hoofdprijs pakken, ongeacht wat er verder ingeschreven staat, dan moeten die mensen naar hun eigen hond gaan kijken zonder roze brilletje en niet altijd de schuld bij een ander leggen.
zelf vindt ik showen eigenlijk iets voor honden die gebruikt gaan worden/ worden voor de fok.
ik ben niet bepaald het showtypje en kan me er dus moelijk iets bij voorstellen dat mensen met hun hond op een show gaan lopen voor de lol, zie ook niet goed wat je eraan hebt
.
met qyan had ik best plannen, ook voor de fok, maar gezien zijn medische geschiedenis en de ED waar hij nu van verdacht is, zullen we maar niet doen!
anders had ik hem dus ook moeten showen.
(maar had het niet vaker gedaan dan nodig was, dus 2x zg binnen en dag show)
maar ben nu toch eigenlijk wel blij dat ik het niet hoef te doen, ik vindt alleen de ringtrainingen al verschrikkelijk. pootje goed zetten, al dat gepluk, bah.
ook qyan was er allemaal niet van gediend en stond erbij of ie geslacht werd
nee, niets voor mij en niets voor qyan.
maar als iemand het leuk vindt om te showen en het echt puur als hobby doet, waarom niet? zal het overgrote deel het zowiezo niet van hobby oogpunt doen? hoeveel mensen die een show lopen fokker er daadwerkelijk met de hond?
hoop alleen niet dat er dan ook met de hond gefokt wordt.
ik ben niet bepaald het showtypje en kan me er dus moelijk iets bij voorstellen dat mensen met hun hond op een show gaan lopen voor de lol, zie ook niet goed wat je eraan hebt

met qyan had ik best plannen, ook voor de fok, maar gezien zijn medische geschiedenis en de ED waar hij nu van verdacht is, zullen we maar niet doen!
anders had ik hem dus ook moeten showen.
(maar had het niet vaker gedaan dan nodig was, dus 2x zg binnen en dag show)
maar ben nu toch eigenlijk wel blij dat ik het niet hoef te doen, ik vindt alleen de ringtrainingen al verschrikkelijk. pootje goed zetten, al dat gepluk, bah.
ook qyan was er allemaal niet van gediend en stond erbij of ie geslacht werd

nee, niets voor mij en niets voor qyan.
maar als iemand het leuk vindt om te showen en het echt puur als hobby doet, waarom niet? zal het overgrote deel het zowiezo niet van hobby oogpunt doen? hoeveel mensen die een show lopen fokker er daadwerkelijk met de hond?
hoop alleen niet dat er dan ook met de hond gefokt wordt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Naar mijn idee heb je dan niets te zoeken op een show
Ik ga Shannado echt niet showen (heeft HD) en met Savanne heb ik een keer verloren van een hond met HD D, dat voelde toch best lullig om van een hond met zulke slechte heupen te verliezen
Wel ga ik deze zomer met Shannado naar een clubmatch, er komt een bekende keurmeester en ik wil weten wat hij van haar vind
dit ook omdat ik er verder geen CC verwacht, ja Savanne misschien als ik die ook meeneem
Maar ik zelf zou mij ook lullig voelen als ik van een hond met goede heupen zou winnen, tuurlijk gaat een tentoonstelling om het uiterlijk maar het zou mij niet lekker zitten.
Maar ik denk dat als er geen honden met erfelijke afwijkingen meer zouden komen op shows dat er dan maar zeer weinig honden meer zouden zijn

Ik ga Shannado echt niet showen (heeft HD) en met Savanne heb ik een keer verloren van een hond met HD D, dat voelde toch best lullig om van een hond met zulke slechte heupen te verliezen

Wel ga ik deze zomer met Shannado naar een clubmatch, er komt een bekende keurmeester en ik wil weten wat hij van haar vind

Maar ik zelf zou mij ook lullig voelen als ik van een hond met goede heupen zou winnen, tuurlijk gaat een tentoonstelling om het uiterlijk maar het zou mij niet lekker zitten.
Maar ik denk dat als er geen honden met erfelijke afwijkingen meer zouden komen op shows dat er dan maar zeer weinig honden meer zouden zijn

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Zelf zien wij er het nut niet zo van in om een hond te showen met een erfelijke afwijking.
Shena kunnen we niet eens showen, diskwalificerende fout, maar als wij anderen kunnen helpen door in te schrijven zullen we dat wel doen.
Misschien lullig, maar wel de waarheid.
De kampioensclubmatch geld een dubbele CAC voor als winnende hond, MITS er een minimale inschrijving is van 20 honden en er minimaal 16 komen opdagen.
Met een ras als de Weimaraner Langhaar dus een moeilijk iets.
Dus wij hebben gezegd dat we bereidt zijn Shena in te schrijven mocht men niet aan de 20 honden komen.
Shena kunnen we niet eens showen, diskwalificerende fout, maar als wij anderen kunnen helpen door in te schrijven zullen we dat wel doen.
Misschien lullig, maar wel de waarheid.
De kampioensclubmatch geld een dubbele CAC voor als winnende hond, MITS er een minimale inschrijving is van 20 honden en er minimaal 16 komen opdagen.
Met een ras als de Weimaraner Langhaar dus een moeilijk iets.
Dus wij hebben gezegd dat we bereidt zijn Shena in te schrijven mocht men niet aan de 20 honden komen.
Groetjes Sylvia

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Want het gros van de particulieren showt puur en alleen voor de lol. Wij ook. En wij hadden dus een reu met een HD D2/E1 uitslag. Was een uitmuntende hond op show, want hij had er dus totaal geen last van en dus was zijn gangwerk ook goed.Angelique25 schreef:Je kunt je afvragen wat het voor nut heeft.
Het enige is dat iemand die weet dat zijn hond een dergelijke aandoening heeft het gewoon uit zijn hoofd moet laten om te gaan fokken met een dergelijke hond.
En ik denk ook dat hier het verschil ligt tussen de fokker en de particulier. De eerste komt om te toetsen of zijn potentiële fokmateriaal aan de eisen voldoet, de laatste komt om vooral een gezellige dag te hebben met zijn hond en lekker rond te kijken.

-
- Actief
- Contacteer:
Ik vind het een lastige, denk dat een keertje een show met een hond die een erfelijke afwijking heeft best wel moet kunnen. Al is het dan niet voor de fok, lijkt me toch leukom te horen dat je hond verder wel goed voldoet aan de rasstandaard.
Ga je echter die hond met die afwijking vaak showen en word het daardoor als het ware een soort boegbeeld voor het ras, zeker bij een klein ras als de SWH, vind ik dat niet kunnen. dat is in mijn ogen niet de manier waarop je je ras wil profilieren.
Gelukkig betekend bij de SWH een kampioensschapsprijs of een titel niet zo veel voor de fok. De twee reuen die ik het vaakst op de shows tegenkom, waarvan dus een mijn Macho is zijn bij mijn weten nog niet eens gebruikt. ( en beide zijn al ouder als !)
Macho zal dit jaar misschien gebruikt gaan worden, maakt echter geen klap uit of hij NL champ, bunderszieger of wat dan ook is
Ga je echter die hond met die afwijking vaak showen en word het daardoor als het ware een soort boegbeeld voor het ras, zeker bij een klein ras als de SWH, vind ik dat niet kunnen. dat is in mijn ogen niet de manier waarop je je ras wil profilieren.
Gelukkig betekend bij de SWH een kampioensschapsprijs of een titel niet zo veel voor de fok. De twee reuen die ik het vaakst op de shows tegenkom, waarvan dus een mijn Macho is zijn bij mijn weten nog niet eens gebruikt. ( en beide zijn al ouder als !)
Macho zal dit jaar misschien gebruikt gaan worden, maakt echter geen klap uit of hij NL champ, bunderszieger of wat dan ook is

Groetjes Nanouk

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij showen wordt alleen naar het uiterlijk gekeken, dus waarom niet? Als die mensen en honden er lol in hebben, laat ze lekker doen. Je hebt er voor het fokken misschien niks aan maar voor je plezier dan wel 

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier ben ik het met Nanouk werkelijk eens, ik had het over 1 reu, maar er is nog een teef die zelfs een groot kampioen is geworden zelfs het 2e jaar weer won en met grote foto's in boeken tijdschriften staat, terwijl die ook niet vrij is gegeven, als je dan praat over een uniek fokbeleid, ja dan is het inderdaad een uniek fokbeleid, deze honden worden niet voor de fok gebruikt, maar ik weet wel dat er bewust met dragers wordt gefokt en met de nest genoten van de niet vrij gegeven honden.nanoekie schreef:Ik vind het een lastige, denk dat een keertje een show met een hond die een erfelijke afwijking heeft best wel moet kunnen. Al is het dan niet voor de fok, lijkt me toch leukom te horen dat je hond verder wel goed voldoet aan de rasstandaard.
Maar als je inderdaad op zo'n manier het ras gaat profilieren, dan ben ik bang dat er geen betere honden zijn dat het ras er dan nog slechter aan toe is als ik dacht, maar ja leven de lol, je gaat veel geld betalen voor een tentoonstelling, en je verliest het dan van een blinde hond, ik dacht niet dat dat de bedoeling is of was van een tentoonstelling, ik dacht dat het er op gericht was een gelijkend en erfelijk gezond ras te promoten.
Gr Bertus.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Verschil tussen de vorming van jouw mening en o.a. de mijne is dat jouw raspopulatie erg klein is en er veel andere leipe dingen gaande zijn omtrent jouw ras. Bij jou spelen er persoonijke belangen mee, gaat het over personen die jou injjouw ogen onrecht hebben aangedaan enz.idorh schreef:Hier ben ik het met Nanouk werkelijk eens, ik had het over 1 reu, maar er is nog een teef die zelfs een groot kampioen is geworden zelfs het 2e jaar weer won en met grote foto's in boeken tijdschriften staat, terwijl die ook niet vrij is gegeven, als je dan praat over een uniek fokbeleid, ja dan is het inderdaad een uniek fokbeleid, deze honden worden niet voor de fok gebruikt, maar ik weet wel dat er bewust met dragers wordt gefokt en met de nest genoten van de niet vrij gegeven honden.nanoekie schreef:Ik vind het een lastige, denk dat een keertje een show met een hond die een erfelijke afwijking heeft best wel moet kunnen. Al is het dan niet voor de fok, lijkt me toch leukom te horen dat je hond verder wel goed voldoet aan de rasstandaard.
Maar als je inderdaad op zo'n manier het ras gaat profilieren, dan ben ik bang dat er geen betere honden zijn dat het ras er dan nog slechter aan toe is als ik dacht, maar ja leven de lol, je gaat veel geld betalen voor een tentoonstelling, en je verliest het dan van een blinde hond, ik dacht niet dat dat de bedoeling is of was van een tentoonstelling, ik dacht dat het er op gericht was een gelijkend en erfelijk gezond ras te promoten.
Gr Bertus.
Nu zeg ik niet dat jou persoonlijk (voor het ras) belang niet goed of interessant is, maar je stelt ana de hand daarvan de alg. vraag of honden met een erfelijke afwijking geshowd zouden mogen worden.
Ik bekijk het dan ook wat algemener, zie ook veel mensen die met een gezonde hond showen wat ook een ramp voor het ras zou zijn als er mee gefokt zou worden.
Maar, het is en blijft een schoonheidswedstrijd en zolang er zich geen uiterlijke gebreken zichtbaar zijn zal die hond met PRA gewoon de mooiste kunnen worden van die dag.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Verder vind ik blind zijn toch een uiterlijk gebrek, en ze kunnen zich anders gedragen als een normale hond, ze zullen zich niet prettig voelen in een besloten gebouw met honderdern mensen en honden, en verder is het geen persoonlijke zaak, het is een zaak van gezond verstand en liefde voor de hond, dat iedereen het gewoon moet weten dat deze verschrikkelijke ziekte in het ras zit, en dat de mensen er met de juiste manier mee om gaan, dat de honden niet onnodig een angstig leven gaan lijden, begrijp mij goed we praten over een bestand van plm 350 honden, waar op dit moment wetenschappelijk van bewezen is dat er met onderzoek en niet verlopen uit slagen 2 op de 10 honden PRA hebben, en dat dan nog door verantwoordelijke die de liefhebbers voorschotelen het komt niet voor in een RV , dat is in de verste verte niet te vergelijken met de OES .
Gr bertus.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik zou persoonlijk geen hond showen die een erfelijk gebrek bij zich draagt (voor zover je dit weet dan). Bij ons ras showt een exposant ook een reu die HD-D heeft. Ik wist dit toen nog niet en heb haar een keer gevraagd of haar reu ook dekte. Kreeg ik toch een rotsmoes waarom ze haar hond hier niet voor wilde gebruiken!
Dan hou je jezelf (en de belangstellenden op een show) behoorlijk voor de gek vind ik.
Nu ik ben begonnen met het fokken van de Laekense zou ik het helemaal niet meer doen, showen met een hond met (bijvoorbeeld) HD. Dat is toch niet zo'n goede reclame, de resultaten van HD-onderzoeken komen bij onze vereniging op de website te staan en zijn dus door iedereen te raadplegen. Slechte reclame voor een fokker om dan een hond met erfelijk gebrek te showen vind ik.
Dan hou je jezelf (en de belangstellenden op een show) behoorlijk voor de gek vind ik.
Nu ik ben begonnen met het fokken van de Laekense zou ik het helemaal niet meer doen, showen met een hond met (bijvoorbeeld) HD. Dat is toch niet zo'n goede reclame, de resultaten van HD-onderzoeken komen bij onze vereniging op de website te staan en zijn dus door iedereen te raadplegen. Slechte reclame voor een fokker om dan een hond met erfelijk gebrek te showen vind ik.
-
- Actief
- Contacteer:
Ben stiekum wel blij dat het dan niet de reu is die ik zo vaak op shows tegenkom en die net als Macho nog niet gedekt heeft, had dat toch heel erg jammer gevonden van zo'n mooie hond!idorh schreef:Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Gr bertus.
Aan de andere kant ben ik dan wel nieuwsgierig waarom die dan nog niet gedkt heeft, Macho heeft nl nog niet gedekt omdat ik Yuma erbij kreeg en ik de verhouding tussen die 2 eerst perfect wilde voordat ik Macho laat dekken....Maar ja, die reden zal ik wel nooit te weten krijgen...noekie blijft nieuwsgierig

Groetjes Nanouk

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is niet te hopen dat je de reu T....... geboren half de jaren 1999 bedoeld, want als ze die niet voor de dek gebruiken, dan kan hij wel eeens de zelfde kwaal hebben als zijn kampioens zus T...... laat het aub niet waar zijn, hun vader en moeder zijn in ieder geval minimaal drager.nanoekie schreef:Ben stiekum wel blij dat het dan niet de reu is die ik zo vaak op shows tegenkom en die net als Macho nog niet gedekt heeft, had dat toch heel erg jammer gevonden van zo'n mooie hond!idorh schreef:Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Gr bertus.
Aan de andere kant ben ik dan wel nieuwsgierig waarom die dan nog niet gedkt heeft, Macho heeft nl nog niet gedekt omdat ik Yuma erbij kreeg en ik de verhouding tussen die 2 eerst perfect wilde voordat ik Macho laat dekken....Maar ja, die reden zal ik wel nooit te weten krijgen...noekie blijft nieuwsgierig
En een ander nest broer heeft 3 nesten achter elkaar verwekt, je houd je hart vast.
Heeft deze reu geen agressie in de ring naar anderen honden ?
Gr Bertus
- Daphne
- Zeer actief
Ik vraag me af wat er nu zal gebeuren als je mensen de toegang gaat ontzeggen die met een "niet geschikte" hond komen opdraven?
Stort dan die hele showwereld niet in elkaar?
Al die mensen betalen wel inschrijfgeld waardoor je op mooie grote locatie's terecht kan, waardoor er meer stands staan en daardoor ook weer meer bezoekers die dus weer entreegeld betalen.
Of zie ik het verkeerd
Stort dan die hele showwereld niet in elkaar?
Al die mensen betalen wel inschrijfgeld waardoor je op mooie grote locatie's terecht kan, waardoor er meer stands staan en daardoor ook weer meer bezoekers die dus weer entreegeld betalen.
Of zie ik het verkeerd

Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Nero 11/1998 - 16/06/2014

Nero 11/1998 - 16/06/2014
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Hallo Bertus,idorh schreef:Het is niet te hopen dat je de reu T....... geboren half de jaren 1999 bedoeld, want als ze die niet voor de dek gebruiken, dan kan hij wel eeens de zelfde kwaal hebben als zijn kampioens zus T...... laat het aub niet waar zijn, hun vader en moeder zijn in ieder geval minimaal drager.
En een ander nest broer heeft 3 nesten achter elkaar verwekt, je houd je hart vast.
Heeft deze reu geen agressie in de ring naar anderen honden ?
Gr Bertus
Nog maar eens wat vraagjes over PRA, om te zien of ik het allemaal goed begrijp. Als zowel de vader als de moeder minimaal drager zijn houdt dat toch in dat hun jongen in elk geval minimaal lijder zijn?
Die nestbroer van die drie nesten zou dan toch in het geval dat hij gekruist is geworden met een teef die ook weer drager is ook weer lijders verwekt hebben?
En hoe zit het nou, als twee dragers gepaard worden geeft dat lijders, maar als een lijder gepaard wordt met een hond die vrij is, worden de jongen uit die kombinatie dan drager, of lijder?
En nog even mijn mening als leek over je vraag waar je deze topic mee opent...
Wanneer honden met erfelijke afwijkingen op shows toegelaten worden vind ik dat eigenlijk gewoon een erkenning van het feit dat de huidige rassen niet zijn wat ze zouden moeten zijn, nl. gezond tot op het bot.
Was het maar zo dat alleen de SWH met een erfelijk probleem kampt. De werkelijkheid is helaas veel en veel erger. Is er nog wel een ras te vinden waarbinnen géén erfelijke afwijkingen voorkomen?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeg ik niet; ik gaf antwoord op jouw vraag of er nog een ras te vinden was zonder erfelijke afwijkingen.Wil de hond schreef:Maar het wordt toch weer een heel ander verhaal als die erfelijke afwijkingen naar boven komen, en eerder regel als uitzondering worden binnen een bepaald ras?bulletjebe schreef:Nee, elke hond (niet rasgebonden)heeft erfelijke afwijkingen in zich (lethale genen). Uitsluiten kun je dat nooit.
Wat je nu zegt is iets heel anders en heeft met veel factoren te maken; showen en het daaraan gekoppelde imago van de bewuste hond is er eentje van. Hoevaak ik niet hoor van zgn. ongelukjes waarbij je kunt twijfelen of er een, al dan niet erfelijke, afwijking aanwezig was...
Op een show mogen geen honden gekeurd worden die een operatie hebben ondergaan waardoor de keurmeester misleid kan worden over de schoonheid/het gangwerk/het karakter van de hond. Vaak zie je niks van operaties of kunstballen etc. etc. Maar wie houdt wie dan voor de gek?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ging me in mijn vraag meer om de afwijkingen die echt op grotere schaal voorkomen binnen een ras. Ik begrijp dat het een beetje onhandig geformuleerd was.bulletjebe schreef:Dat zeg ik niet; ik gaf antwoord op jouw vraag of er nog een ras te vinden was zonder erfelijke afwijkingen.Wil de hond schreef:Maar het wordt toch weer een heel ander verhaal als die erfelijke afwijkingen naar boven komen, en eerder regel als uitzondering worden binnen een bepaald ras?bulletjebe schreef:Nee, elke hond (niet rasgebonden)heeft erfelijke afwijkingen in zich (lethale genen). Uitsluiten kun je dat nooit.
Wat je nu zegt is iets heel anders en heeft met veel factoren te maken; showen en het daaraan gekoppelde imago van de bewuste hond is er eentje van. Hoevaak ik niet hoor van zgn. ongelukjes waarbij je kunt twijfelen of er een, al dan niet erfelijke, afwijking aanwezig was...
Op een show mogen geen honden gekeurd worden die een operatie hebben ondergaan waardoor de keurmeester misleid kan worden over de schoonheid/het gangwerk/het karakter van de hond. Vaak zie je niks van operaties of kunstballen etc. etc. Maar wie houdt wie dan voor de gek?
Ooit las ik eens het verhaal van de ectropion(of was het nou Entropion?) bij de Rottweiler. Eén hele mooie reu(ben zijn naam kwijt) die stiekem hier aan geopereerd was scoorde heel goed op shows, en werd veelvuldig als dekreu gebruikt. Waardoor binnen enkele jaren het ras een enorm probleem had.
Inderdaad: Wie houdt wie nou voor de gek?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het met je eens. In zo'n geval staat het belang van het ras niet meer voorop, zoals elke vereniging zo keurig als eerste regel in zijn statuten heeft staan, maar het persoonlijk belang van de eigenaar/exposant.Wil de hond schreef:Het ging me in mijn vraag meer om de afwijkingen die echt op grotere schaal voorkomen binnen een ras. Ik begrijp dat het een beetje onhandig geformuleerd was.bulletjebe schreef:Dat zeg ik niet; ik gaf antwoord op jouw vraag of er nog een ras te vinden was zonder erfelijke afwijkingen.Wil de hond schreef:Maar het wordt toch weer een heel ander verhaal als die erfelijke afwijkingen naar boven komen, en eerder regel als uitzondering worden binnen een bepaald ras?bulletjebe schreef:Nee, elke hond (niet rasgebonden)heeft erfelijke afwijkingen in zich (lethale genen). Uitsluiten kun je dat nooit.
Ooit las ik eens het verhaal van de ectropion(of was het nou Entropion?) bij de Rottweiler. Eén hele mooie reu(ben zijn naam kwijt) die stiekem hier aan geopereerd was scoorde heel goed op shows, en werd veelvuldig als dekreu gebruikt. Waardoor binnen enkele jaren het ras een enorm probleem had.
Inderdaad: Wie houdt wie nou voor de gek?
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Neem me vooral niet kwalijk dat ik als oes-eigenaar op je topic gereageerd heb.idorh schreef:Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Verder vind ik blind zijn toch een uiterlijk gebrek, en ze kunnen zich anders gedragen als een normale hond, ze zullen zich niet prettig voelen in een besloten gebouw met honderdern mensen en honden, en verder is het geen persoonlijke zaak, het is een zaak van gezond verstand en liefde voor de hond, dat iedereen het gewoon moet weten dat deze verschrikkelijke ziekte in het ras zit, en dat de mensen er met de juiste manier mee om gaan, dat de honden niet onnodig een angstig leven gaan lijden, begrijp mij goed we praten over een bestand van plm 350 honden, waar op dit moment wetenschappelijk van bewezen is dat er met onderzoek en niet verlopen uit slagen 2 op de 10 honden PRA hebben, en dat dan nog door verantwoordelijke die de liefhebbers voorschotelen het komt niet voor in een RV , dat is in de verste verte niet te vergelijken met de OES .
Gr bertus.
Misschien kun je de naam van het topic beter even aanpassen naar:
Hoe vinden jullie het dat Pietje van de SWH-club zijn PRA-nietvrije reu showd? Gaarna alleen antwoorden van SWH-eigenaren, want de rest snapt er toch geen bal van.
Einde input.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Weet je zeker dat je hier geen recessieve genen bedoelt? Want een lethaal gen is volgens mij nog steeds een gen dat een erfelijke eigenschap betreft die niet levensvatbaar is en dus afsterft voor de geboorte.bulletjebe schreef:Nee, elke hond (niet rasgebonden)heeft erfelijke afwijkingen in zich (lethale genen). Uitsluiten kun je dat nooit.