Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zouden jullie brok niet willen eten aanpakken?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hoe zouden jullie brok niet willen eten aanpakken?

Ongelezen bericht door nomo »

Vind bv smuldier wel een hele makkelijke kvv om mee te beginnen. Gewoon zo'n bakje leegkiepen en daar heb je weinig gedoe of viezigheid van (zou dan wel de vleescompleet nemen om te beginnen, ruikt wat frisser dan die met pens :engel:

Morris liet zijn brok ook staan, zijn kvv vaak ook, maar dat werd wel beter gegeten. Hij had en heeft ook veel minder nodig dan wat op de verpakking staat. Ben bij hem al snel overgegaan op maar 1x daags voeren. At hij stukken beter. Al zaten er gerust weken bij dat hij het met drie happen per dag deed.
Maar al met al heeft het geduurd tot hij al dik zeven jaar was en ik Ayla erbij kreeg. Nu eet hij ineens wel :mrgreen:

Ayla scheelt qua leeftijd niet veel met jou hond. Zij zit al een hele tijd op tweemaal daags voeren. Zou ook best naar een keer kunnen, maar ze doet het hier goed op dus ik laat het mooi zo. Wat ik nu doe is 's ochtends een beetje brok (wat ik meestal uitstrooi over de vloer of in de tuin of in een snuffelmat oid, dan vindt ze het leuk om het te eten, als ik het in de bak gooi gaat die ook niet leeg) en dan 's avonds kvv.
Vind het zelf ook gewoon makkelijk om nog brok naast de kvv te voeren. Maar voer eigenlijk vanalles en nog wat. Ze krijgen hier dus soms brok, kvv, wat botwerk om te knagen, tafelrestjes, eieren, yoghurt, brood etc.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Imp scheelt ook niet zoveel met die van jou.
En Imp slaat vaak een maaltijd over. In de groeifase at ze gemiddeld 300 gr kvv, nu mag ik blij zijn als er 120 ingaat. In de avond klein handje brokken als slaapkoekjes.
Ik maak me er niet zo druk om. Ze is schijnbaar klaar met de grootste groei en blijft dik genoeg.

Fitz at ook verschrikkelijk slecht. En heeft ook gevoelige darmen. Die eet nu cavom lam/rijst met kvv of een beetje blikvoer. Gaat al een half jaar goed, en hij is eindelijk boven de 30 kilo :lol1:
Hij viel wel ontzettend snel af bij niet eten, dan praat ik over heupbotten, ruggengraat te zien, spierverlies. Dat gaat sinds ik er wat doormeng dus best goed.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

MissZoef schreef: Ik maak mij er misschien ook wel wat te druk over. Ik ben het niet gewend, een hond die niet van brokken houd. Onze andere hond kan je alles voor zetten en die eet het. Sowieso heb ik het idee dat ze minder nodig heeft dan aangegeven op verpakkingen. Ze is niet te mager, maar ze zag er wel slecht(er) uit. Nu met aanvulling van KVV is dat weer bijgetrokken. Nog minder grote porties geven helpt misschien ook. Ze laat nu vaak sowieso wat staan (van de brokken dan).
Als ze niet te mager is geef je dus gewoon teveel. Als ze er slecht uitziet op dit voer moet je iets anders proberen waar ze het wel goed goed op doet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MissZoef
Actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun kruising & Beauceron

Ongelezen bericht door MissZoef »

Cleva schreef:
MissZoef schreef:Ze is niet te mager, maar ze zag er wel slecht(er) uit.
Wat zie je dan?
Glans van de vacht werd minder/ vacht zag er slechter uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
MissZoef
Actief

sirene schreef:
MissZoef schreef: Ik maak mij er misschien ook wel wat te druk over. Ik ben het niet gewend, een hond die niet van brokken houd. Onze andere hond kan je alles voor zetten en die eet het. Sowieso heb ik het idee dat ze minder nodig heeft dan aangegeven op verpakkingen. Ze is niet te mager, maar ze zag er wel slecht(er) uit. Nu met aanvulling van KVV is dat weer bijgetrokken. Nog minder grote porties geven helpt misschien ook. Ze laat nu vaak sowieso wat staan (van de brokken dan).
Als ze niet te mager is geef je dus gewoon teveel. Als ze er slecht uitziet op dit voer moet je iets anders proberen waar ze het wel goed goed op doet.
Daar zijn we druk naar op zoek :-) en ja ik denk dat ze misschien wel te veel kreeg/krijgt op sommige dagen.

Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

Mijn hond at ook slecht de 1e 2 jaar en zweefde constant tussen te mager en normaal. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan maar ik heb drie eetmomenten per dag.
Nu krijgt hij 2 x KVV en savonds brokken en bij de brokken hebben we er een ritueel van gebouwd.

We doen het laatste rondje. Dan pak ik een blikje gourmet mousse voor de katten. De katten rennen gillend naar de keuken want gourmet mousse = lekker!
Fred hoort het blikje opengaan en komt ook kijken waarom de katten gillen.
Ik smeer een lepel mousse door zijn eetbak en de brokken gaan daar overheen. De katten krijgen bordje eten - dan Fred zijn bak. Als de bak leeg is mag hij het bordje van de katten uitlikken.
Sinds ik dit doe eet hij zijn bak altijd leeg :P
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

MissZoef schreef:Daar zijn we druk naar op zoek :-) en ja ik denk dat ze misschien wel te veel kreeg/krijgt op sommige dagen
Als ze iedere keer brokken laat staan en ze is niet te mager hoef je er toch niet over na te denken of ze teveel kreeg? Natuurlijk krijgt ze dan teveel. Luister naar je hond.
Je maakt er zelf een lastige eter van door haar teveel aan te bieden, haar dus de kans te geven eten te laten staan en dan ook nog eens dingen te proberen er doorheen. Geen wonder dat ze niet van brokken houdt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MissZoef
Actief

sirene schreef:
MissZoef schreef:Daar zijn we druk naar op zoek :-) en ja ik denk dat ze misschien wel te veel kreeg/krijgt op sommige dagen
Als ze iedere keer brokken laat staan en ze is niet te mager hoef je er toch niet over na te denken of ze teveel kreeg? Natuurlijk krijgt ze dan teveel. Luister naar je hond.
Je maakt er zelf een lastige eter van door haar teveel aan te bieden, haar dus de kans te geven eten te laten staan en dan ook nog eens dingen te proberen er doorheen. Geen wonder dat ze niet van brokken houdt.
Nou ja dat lastige eten was al vanaf dag 1 toen we haar in huis hadden. Niet echt verandert in de afgelopen maanden. Had niet het idee dat ze te veel kreeg, dat het zo simpel is. Heb ook dagen heel weinig gegeven of pas heel laat op de dag. Het is een hond in de groei, dus die hoort ook gewoon aan te komen als je die eens in de zoveel tijd weegt. In een bepaalde periode kwam er eigenlijk niks meer bij. Dat geeft mij het idee dat ze te weinig krijgt. Het kan best zijn op de dagen dat ze beter at/eet dat ik er wel wat meer ben gaan geven met het idee: nu eet je tenminste en dat zal ze misschien te veel gehad hebben. Wat ik al zei: ik ga de porties verkleinen :) want dat brokken laten staan is wel een dingetje. Iets er doorheen mengen hebben wij eigenlijk nog nauwelijks gedaan. Wel een keertje KVV en brok gemengd, maar tot nu toe heb ik dat zo goed als altijd vermeden, omdat ik weet dat het dat niet beter maakt.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Mijn vorige hond hield ook niet van brokken, maar als het het een nieuw smaakje was weer wel (voor een week ofzo) dus die zocht afwisseling en dat deed ik dus ook. Kvv en blikvoer vond ze dan wel weer erg lekker en dat mengde ik vaak met geweekte brokken. Geweekte brokken met iets als visolie of wat pindakaas of schapenvet werkte ook goed, sowieso vinden veel honden brokken interessanter als je ze inweekt het liefst nog met warm water. Er komen dan ook meer geuren vrij.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Wat ook kan helpen trouwens is zorgen dat ze iets van fysieke en/of mentale inspanning heeft gehad voor het eten (niet meteen erna voeren natuurlijk), soort van "werken voor je eten". In de natuur eten dieren ook pas nadat ze gejaagd hebben. Mijn huidige hond is nu net 1 jaar en die stond met 6 maanden op 1x per dag een grote portie, is dan wel een werk/sporthond maar het idee dat een hond "ontbijt" nodig heeft is is vermenselijking.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Eigenlijk zijn honden scharrelaars en afvaleters, het idee dat ze eerst moeten jagen voor hun eten is veel meer verwolving dan dat een ontbijt aanbieden vermenselijking is.
Laatst gewijzigd door Domor op 01 feb 2019 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
MissZoef
Actief

Hoi allemaal,

Even een update: Sinds afgelopen week gaat het een stuk beter. Ik heb 2 soorten brokken in huis waar ze goed op reageert. De ene neem ik mee tijdens wandelingen in mijn voertasje en krijgt ze als beloning voor het netjes meelopen en hier komen etc. (Deze zijn mooi groot en goed te gebruiken als beloning). Buiten werkt ze er graag voor. De ander krijgt ze tussendoor thuis in een bak. Ik heb de porties gehalveerd en nu eet ze eigenlijk zonder problemen. Voor nu lijkt dit voor ons prima te werken. :-)

Edit: ze krijgt meestal pas eten in de bak na een wandeling. Dus als ze al actief is geweest.
Laatst gewijzigd door MissZoef op 27 okt 2018 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Top om te horen.
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Hier ook een moeilijke eter. Damy eet ook een paar dagen goed en dan een paar dagen niet. Het liefst wilt hij elke maaltijd iets anders, maar zulke grapjes ga ik niet in mee. Geld groeit me niet op de rug. Twee maal KVV en 1 maal brok is afwisseling genoeg.
En eerlijk? Hoe meer aandacht ik hem geef (ernaast staan, aanmoedigen eten, uit de hand geven), hoe moeilijker hij eet. Nu zet ik het neer en ga wat anders doen. Na 10 minuten haal ik het weg en is zijn kans verkeken tot de volgende maaltijd. In de tussentijd krijgt hij dan ook geen snacks, als hij z'n bak leeg eet wel.

Niet zelf iets gaan eten helpt ook. Damy eet liever een boterham met kaas of chips dan brokken, dus is er een verbod op eten als de beesten krijgen. Die rust helpt echt, want anders is het: STEL JE VOOR dat baasje iets laat "vallen" :jump1:
meliss2102
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij x Bordercollie

Ongelezen bericht door meliss2102 »

Onze hond is ook een moeilijke brokken eter.. Hij eet pas zijn brokken op als er iemand buiten het gezin binnen in huis komt. Bijvoorbeeld als mijn vriend binnen komt.

Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest. En we kregen AD mee soort blikvoer. En dat at hij vanochtend zo op, zonder dat er andere mensen bij waren.. En zonder dat je hem moet aansporen om te gaan eten.

Hij krijgt 2 x op een dag brokken. In de ochtend en in de avond. Hij haalt bijna altijd zijn neus op als hij het aangeboden krijgt. Als ik hem voer zeg ik hooguit 2 x toe maar. En als hij binnen 10 min nog niet eet, haal ik het bakje weg. Of als hij er bij weg loopt. Als pup zijnde schrokte hij altijd zijn bakje met brokken leeg. We hadden hem aangeleerd dat hij moet wachten op een comando totdat hij mag gaan eten.

De andere gezinsleden laten het bakje staan. En de hond kan zo de hele dag niet naar de brokken om kijken, tot dat er iemand anders binnen komt. Als ik thuis ben laat ik dat ook niet toe. Maar de anderen hebben zo van dat de hond dan wel uit zichzelf eet.. Zonder dat je hem moet aansporen.

We hebben nu een andere zak brokken. De hond krijgt nou dat voer gemengd met de voormalige zak brokken. Hij kreeg ook een keer het nieuwe voer alleen. Hij moest toen wel aangespoord worden. En toen hij at liet hij alsnog wat staan..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”