Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Koken voor je hond
Moderator: moderatorteam
- hondje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier
- Aantal honden: 1
Koken voor je hond
Mijn hondje kreeg altijd KVV. Bij bezoek aan holistische dierenarts is mij aangeraden voor haar te gaan koken. Geen rauw vlees meer voor haar dus. Nu zoek ik ervaringen. Welke verhouding etc.
Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Daisy 12-08-2010
-
- Zeer actief
Re: Koken voor je hond
Mijn honden eten wat ik ook eet. Stamppot met worst, maaltijdsoepen, Indische rijsttafels, friet met fricandellen en zuurvlees enz. En dat vinden ze allemaal lekker. Ik kook wel redelijk zoutarm. Brokken staan er wel altijd voor als ze nog honger hebben.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Ik ken de allerhande niet. Wat ik wel weet is dat mijn vorige hond er 18 jaar op is geworden. Een uitstekende gezondheid en nooit ziek geweest. De twee ervoor kregen royal canin en overleden vroegtijdig met 9 jaar aan kanker. Ik wil niet zeggen dat het aan RC ligt.Cleva schreef:Maaltijdsoepen ook. Heb je de allerhande weer zitten lezen?
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- dagmar88
- Zeer actief
Practische recepten voor de moderne huisvrouw.Cleva schreef:Maaltijdsoepen ook. Heb je de allerhande weer zitten lezen?
Leuk dat die holistisch dierenarts dat zegt, maar een fatsoenlijk gebalanceerd menu zat niet bij de prijs inbegrepen?
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik neem aan dat de holistisch dierenarts je daar wel in begeleid? Je menu's meegeeft of maaltijdideeën en dergelijke? Ik kook wel eens voor mijn hond, maar dat is een aanvulling en geen volledig dieet.hondje schreef:Mijn hondje kreeg altijd KVV. Bij bezoek aan holistische dierenarts is mij aangeraden voor haar te gaan koken. Geen rauw vlees meer voor haar dus. Nu zoek ik ervaringen. Welke verhouding etc.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Mijn honden worden heel blij van een pan met vlees, botten om af te kluiven, wat aardappel, wortel en snijbonen erdoor, water erop en dan minstens een uur laten pruttelen. Aan het eind nog een paar handen rijst erdoor. Ze krijgen het wel eens, maar het is me te duur en teveel werk om het elke dag te doen.hondje schreef:Mijn hondje kreeg altijd KVV. Bij bezoek aan holistische dierenarts is mij aangeraden voor haar te gaan koken. Geen rauw vlees meer voor haar dus. Nu zoek ik ervaringen. Welke verhouding etc.
-
- Zeer actief
Ik lees hier dat het duur en omslachtig is om voor de hond mee te koken. Of dat ze mogelijk ergens een tekort aan zouden hebben.
Of je nou 5 of 10 aardappelen kookt, of een halve spitskool of een hele. Met vlees is dat hetzelfde. Twee hanen braden kost evenveel tijd als een. Ik vind het niet duur. vorige week kocht ik bij de poelier twee hanen voor 8 euro. Een halve voor mij en anderhalve voor de hondjes. De brokken die ik voer kosten toch ook ruim 5 Euro per kilo. En af en toe een bordje pap is het geld toch ook niet.
Voor eventuele tekorten staan er altijd brokken. En een maal per week haal ik een kilo kippenhartjes of een streng schapenribben. Dat is dan 3 euro, resp. 6,95 per kilo. Op zaterdag haal ik altijd vis, gebakken kabeljauw. Dat weet de visboer, een mooie middenmoot voor mij en afhankelijk wat hij niet meer verkoopt, kromgetrokken of afgekoeld, is voor de honden. Mijn moot kost 6 Euro dat ronden we af naar een tientje. Voor die 4 Euro meer heb ik dan 4 tot 6 flinke moten voor de honden.
Ik denk dat ik niet veel duurder uit ben dan dat ik ze alleen brokken zou voeren. Bovendien een hond houdt ook van variatie en ze weten net als mensen wat lekker is. Wij eten toch ook niet elke dag bruine bonen met spek.
Honden genieten net als mensen van lekker eten. Dat merkte ik gelijk toen Bruno hier kwam. Hij had een verpakking Smuldier meegekregen omdat hij dat gewend was. Toen ik dat in zijn bakje deed wilde hij dat helemaal niet eten. Vind ik zeker niet gek want het leek wel ingedikte kots en zo rook het ook. Hij liep wel heel zenuwachtig van de ene naar de andere hond. Ik had het gelijk in de gaten, want toen ik hem een bakje macaroni met gehaktballetjes gaf at hij wel. Het eten is hier elke dag een feest. Vooral de teckels zijn helemaal uitgelaten als ik met hun bakjes de kamer inloop. Dolenthousiast rennen ze dan gillend voor me uit. Ja, daar doe je het toch voor. Ondanks dat al die hondenbrokkenzakkenvullers de mensen proberen te overtuigen dat honden hun brokken moeten eten.
Of je nou 5 of 10 aardappelen kookt, of een halve spitskool of een hele. Met vlees is dat hetzelfde. Twee hanen braden kost evenveel tijd als een. Ik vind het niet duur. vorige week kocht ik bij de poelier twee hanen voor 8 euro. Een halve voor mij en anderhalve voor de hondjes. De brokken die ik voer kosten toch ook ruim 5 Euro per kilo. En af en toe een bordje pap is het geld toch ook niet.
Voor eventuele tekorten staan er altijd brokken. En een maal per week haal ik een kilo kippenhartjes of een streng schapenribben. Dat is dan 3 euro, resp. 6,95 per kilo. Op zaterdag haal ik altijd vis, gebakken kabeljauw. Dat weet de visboer, een mooie middenmoot voor mij en afhankelijk wat hij niet meer verkoopt, kromgetrokken of afgekoeld, is voor de honden. Mijn moot kost 6 Euro dat ronden we af naar een tientje. Voor die 4 Euro meer heb ik dan 4 tot 6 flinke moten voor de honden.
Ik denk dat ik niet veel duurder uit ben dan dat ik ze alleen brokken zou voeren. Bovendien een hond houdt ook van variatie en ze weten net als mensen wat lekker is. Wij eten toch ook niet elke dag bruine bonen met spek.
Honden genieten net als mensen van lekker eten. Dat merkte ik gelijk toen Bruno hier kwam. Hij had een verpakking Smuldier meegekregen omdat hij dat gewend was. Toen ik dat in zijn bakje deed wilde hij dat helemaal niet eten. Vind ik zeker niet gek want het leek wel ingedikte kots en zo rook het ook. Hij liep wel heel zenuwachtig van de ene naar de andere hond. Ik had het gelijk in de gaten, want toen ik hem een bakje macaroni met gehaktballetjes gaf at hij wel. Het eten is hier elke dag een feest. Vooral de teckels zijn helemaal uitgelaten als ik met hun bakjes de kamer inloop. Dolenthousiast rennen ze dan gillend voor me uit. Ja, daar doe je het toch voor. Ondanks dat al die hondenbrokkenzakkenvullers de mensen proberen te overtuigen dat honden hun brokken moeten eten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Krijg je hier geen tips voor van de arts?
Je kan toch geen advies gaan geven en de klant het zelf maar laten oplossen
Je kan toch geen advies gaan geven en de klant het zelf maar laten oplossen
-
- Zeer actief
Koken voor je hond? Dan moet er wel een heel goede reden zijn om zo specifiek te gaan eten denk ik zo. Ze krijgen hier allemaal wel 's tafelrestjes maar verder kvv.
Voor mij is "zelf koken" niet aan de orde; ik vind dat niet geschikt voor een hond. Geef 'm dan een goede brok waar alles in zit of een goed blik... maar zelf koken? Nee.
Suzanne
Voor mij is "zelf koken" niet aan de orde; ik vind dat niet geschikt voor een hond. Geef 'm dan een goede brok waar alles in zit of een goed blik... maar zelf koken? Nee.
Suzanne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ach waarom niet, lijkt mij niks mis mee, vroeggu
kregen de honden ook wat over was en de meeste werden probleemloos oud. Als je tegenwoordig niet het duurste voer voert die die helemaal uitgebalanceerd is van hier tot tokio dan ben een ''slechte'' hondeneigenaar.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Welke holistische arts heb je eigenlijk bezocht?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ze krijgen hier wel tafelrestjes maar de hoofdmaaltijd is kvv.
Daarnaast krijgen ze een eigen gemaakt groenteprutje 3x per week, 2x per week rauwe eieren en de nodige vitamines en mineralen en zeewier aangevuld een paar keer per week.
Daarnaast krijgen ze een eigen gemaakt groenteprutje 3x per week, 2x per week rauwe eieren en de nodige vitamines en mineralen en zeewier aangevuld een paar keer per week.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Ik wed dat het kan. Hamburgertje van bakken, niks aan het handje.Tamara81 schreef:De dag dat ik voor mijn hond ga koken eet ik zelf de Smuldier wel op.

- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Tja ik ben altijd bezig met goede brokken en goede aanvullingen etc omdat ik niet wil dat mijn hond bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Maar ik weet van één van mijn collega's dat zijn twee hondjes altijd alleen maar met de pot mee aten en die zijn respectievelijk 16 en 17 jaar geworden. Dan vraag ik mezelf weleens af waar ik mee bezig ben. Misschien hoef je geen uitgebalanceerde diëten maar is met de pot mee eten al voldoenden.,

- hondje
- Zeer actief
Ik heb alle diersoorten al gehad. Reageerd overal op. Verteerd niet goed. Heb onlangs via biopten ook te horen gekregen dat ze IBD heeft. Ze zit sinds juni op prednison. Ze hield eten niet meer binnen. Nu heeft ze bijwerkingen van de prednison.Cleva schreef:Om welke reden mag ze geen KVV?

Daisy 12-08-2010
- hondje
- Zeer actief
Kreeg door dat ik pasta met groenten en vlees kon proberen. Kan ze mailen denk ik voor verhoudingen maar denk vraag hier alvast naar verhoudingen. Vind het erg spannend de stap te nemen. Wil niet weer slapeloze nachten krijgen doordat ze pijn heeft. Ze is acht. Al aan het tobben vanaf 2e jaar.Hilde schreef:Ik neem aan dat de holistisch dierenarts je daar wel in begeleid? Je menu's meegeeft of maaltijdideeën en dergelijke? Ik kook wel eens voor mijn hond, maar dat is een aanvulling en geen volledig dieet.hondje schreef:Mijn hondje kreeg altijd KVV. Bij bezoek aan holistische dierenarts is mij aangeraden voor haar te gaan koken. Geen rauw vlees meer voor haar dus. Nu zoek ik ervaringen. Welke verhouding etc.

Daisy 12-08-2010
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb het voor mijn Diem geprobeerd. Hij had ook chronische darmonstekingen en altijd diarree. Verschillende (hypoallergene) brokken en vers vlees elimenatie diëten uitgeprobeerd maar niks hielp.
Het koken ook niet trouwens. Het was een menu dat ik kreeg van het dierenziekenhuis in Gent. Het bestond uit een koolhydratenbron, vlees, olie en een calciumsupplement.
Uiteindelijk heeft hij een paar jaar op prednison gestaan voordat ik eindelijk na eindeloos uitproberen een brok vond waar hij wél tegen kon. Vers vlees of natvoer kon en kan hij nog steeds niet goed tegen, hij verteerd dat gewoon niet goed. Hij krijgt een granenvrije brok van het merk Wolfsblut met een wat lager eiwit en vet gehalte dan de meeste granenvrije brokken. Daarnaast krijgt hij een maagzuurremmer.
Zijn ontlasting is nog steeds niet perfect maar hij is nu al een paar jaar ontstekingsvrij, keurig op gewicht en eet 3x per dag zijn maaltijd met smaak op.
In de tijd dat hij prednison kreeg ben ik trouwens wel een paar keer gewisseld van soort omdat hij ook na verloop van tijd van 1 soort te veel bijwerkingen kreeg.
Het koken ook niet trouwens. Het was een menu dat ik kreeg van het dierenziekenhuis in Gent. Het bestond uit een koolhydratenbron, vlees, olie en een calciumsupplement.
Uiteindelijk heeft hij een paar jaar op prednison gestaan voordat ik eindelijk na eindeloos uitproberen een brok vond waar hij wél tegen kon. Vers vlees of natvoer kon en kan hij nog steeds niet goed tegen, hij verteerd dat gewoon niet goed. Hij krijgt een granenvrije brok van het merk Wolfsblut met een wat lager eiwit en vet gehalte dan de meeste granenvrije brokken. Daarnaast krijgt hij een maagzuurremmer.
Zijn ontlasting is nog steeds niet perfect maar hij is nu al een paar jaar ontstekingsvrij, keurig op gewicht en eet 3x per dag zijn maaltijd met smaak op.
In de tijd dat hij prednison kreeg ben ik trouwens wel een paar keer gewisseld van soort omdat hij ook na verloop van tijd van 1 soort te veel bijwerkingen kreeg.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
@wolfsblut: bij mijn schoonmoeder gaat dat ook zo en ik vind het ideaal, qua eten voor de honden dan: dat is echt zo'n groot traditioneel gezin en er staat altijd wel een grote pan eten op het vuur: bouillon van vlees en groente. Er is ook altijd wel wat over en dan gooi je er dus wat rijst, pasta of hard geworden stokbrood door en de honden zijn helemaal blij.
Mijn eigen leefsituatie is heel anders. Ik kook vaak zonder vlees of vis, wat dus minder geschikt is voor de honden. Of ik koop ecologische hamburgers, of zalmmoten, en dat wordt me dan te duur als ik die ook voor de honden moet kopen. Bovendien Ben ik niet zoveel met eten kopen en voorbereiden bezig als mijn schoonmoeder.
Mijn eigen leefsituatie is heel anders. Ik kook vaak zonder vlees of vis, wat dus minder geschikt is voor de honden. Of ik koop ecologische hamburgers, of zalmmoten, en dat wordt me dan te duur als ik die ook voor de honden moet kopen. Bovendien Ben ik niet zoveel met eten kopen en voorbereiden bezig als mijn schoonmoeder.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mijn honden krijgen vaak rijst bij hun vleesmaaltijd en ook andere tafelresten. Rijst eet ik zelf sowieso wel een paar keer per week, dus dan kook ik meteen een volle pan. Ik ga het overigens dan niet de volgende dag voor ze opwarmen
Ze hebben die koolhydraten echt nodig, anders worden ze snel (te) mager.
Ook kook ik vaak wat extra groenten mee voor ze.
Voor mijn hoogbejaarde kat met nierinsufficiëntie kookte ik ook kipfilet, want licht gekookte kipfilet was iets waarmee ik haar altijd weer aan het eten kreeg.
Verder lijkt het me qua voedingswaarde niet zo relevant of je het vlees gekookt of rauw geeft? Dus als je hond het rauw niet goed verteert, lijkt mij koken helemaal geen slecht idee. Alleen moet je dan wel iets toevoegen ter vervanging van het bot, want dat moet je uiteraard niet opwarmen i.v.m. versplinteren.

Ook kook ik vaak wat extra groenten mee voor ze.
Voor mijn hoogbejaarde kat met nierinsufficiëntie kookte ik ook kipfilet, want licht gekookte kipfilet was iets waarmee ik haar altijd weer aan het eten kreeg.
Verder lijkt het me qua voedingswaarde niet zo relevant of je het vlees gekookt of rauw geeft? Dus als je hond het rauw niet goed verteert, lijkt mij koken helemaal geen slecht idee. Alleen moet je dan wel iets toevoegen ter vervanging van het bot, want dat moet je uiteraard niet opwarmen i.v.m. versplinteren.
- hondje
- Zeer actief
Ook een hele weg gehad dus. Welke brok is het van die Wolfsblut?pioenroos schreef:Ik heb het voor mijn Diem geprobeerd. Hij had ook chronische darmonstekingen en altijd diarree. Verschillende (hypoallergene) brokken en vers vlees elimenatie diëten uitgeprobeerd maar niks hielp.

Daisy 12-08-2010
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik ben begonnen met 'cold river' omdat daar alleen vis als eiwitbron inzit. Inmiddels krijgt hij ook andere soorten ter afwisseling. Ik heb nu 'golden goose' en daar doet hij het eigenlijk beter dan ooit ophondje schreef:Ook een hele weg gehad dus. Welke brok is het van die Wolfsblut?

Verschillende soorten dierlijk eiwit blijkt bij Diem dus geen problemen te geven. Ik weet nog steeds niet waarom dit merk brokken wel werkt voor hem. Het zal erg hondspecifiek zijn wat geschikt is vrees ik.
Braakt je hond ook regelmatig op lege maag? Overweeg dan ook om een maagzuurremmer te geven. Dat heeft hier erg geholpen om niet in de visuele cirkel meer te komen van niet eten want ziek en vervolgens ziek van niet eten. Diem krijgt 1/3 van de dosering voor het slapen. Dan heeft hij nooit meer ochtendmisselijkheid. Zitac werkt het beste bij hem, omeprazol bleek hij juist zieker van te worden

-
- Zeer actief
Kijk, DAT verandert de zaak voor mij; dan heb je goede reden hier wat in te proberen. Heb je al 's gedacht een kwalitatief hoogwaardig blikvoer of gestoomd voer? Want "vlees".. natuurlijk, maar welk vlees dan, als ze op alles reageert? En je moet wel weten wat en hoeveel dan. Niet elke groente kan en mag, maar die zou ik overwegen rauw te geven.hondje schreef:Kreeg door dat ik pasta met groenten en vlees kon proberen. Kan ze mailen denk ik voor verhoudingen maar denk vraag hier alvast naar verhoudingen. Vind het erg spannend de stap te nemen. Wil niet weer slapeloze nachten krijgen doordat ze pijn heeft. Ze is acht. Al aan het tobben vanaf 2e jaar.Hilde schreef:Ik neem aan dat de holistisch dierenarts je daar wel in begeleid? Je menu's meegeeft of maaltijdideeën en dergelijke? Ik kook wel eens voor mijn hond, maar dat is een aanvulling en geen volledig dieet.hondje schreef:Mijn hondje kreeg altijd KVV. Bij bezoek aan holistische dierenarts is mij aangeraden voor haar te gaan koken. Geen rauw vlees meer voor haar dus. Nu zoek ik ervaringen. Welke verhouding etc.
Toch zou, als je het niet al geprobeerd hebt, gestoomd voer nog wel 's een optie kunnen zijn? Renske oid?
Suzanne
- hondje
- Zeer actief
Ja bij blik en Renske e.d. wordt haar ontlasting te zacht helaas. Gaf ook altijd KVV met veel bot zoals Tinlo.~Suzanne~ schreef:Kijk, DAT verandert de zaak voor mij; dan heb je goede reden hier wat in te proberen. Heb je al 's gedacht een kwalitatief hoogwaardig blikvoer of gestoomd voer? Want "vlees".. natuurlijk, maar welk vlees dan, als ze op alles reageert? En je moet wel weten wat en hoeveel dan. Niet elke groente kan en mag, maar die zou ik overwegen rauw te geven.hondje schreef:Kreeg door dat ik pasta met groenten en vlees kon proberen. Kan ze mailen denk ik voor verhoudingen maar denk vraag hier alvast naar verhoudingen. Vind het erg spannend de stap te nemen. Wil niet weer slapeloze nachten krijgen doordat ze pijn heeft. Ze is acht. Al aan het tobben vanaf 2e jaar.Hilde schreef:Ik neem aan dat de holistisch dierenarts je daar wel in begeleid? Je menu's meegeeft of maaltijdideeën en dergelijke? Ik kook wel eens voor mijn hond, maar dat is een aanvulling en geen volledig dieet.hondje schreef:Mijn hondje kreeg altijd KVV. Bij bezoek aan holistische dierenarts is mij aangeraden voor haar te gaan koken. Geen rauw vlees meer voor haar dus. Nu zoek ik ervaringen. Welke verhouding etc.
Toch zou, als je het niet al geprobeerd hebt, gestoomd voer nog wel 's een optie kunnen zijn? Renske oid?
Suzanne

Daisy 12-08-2010
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
Dit merk voer ik nu ruim een half jaar, en beide heren doen het er goed op. Ook de ontlasting blijft goed, terwijl het daarvoorKells schreef: Over Wolfsblut (het merk en niet de forummer) hoor ik goede berichten. Als ik jou was zou ik een goede brok proberen. Taste of the Wild bevalt hier prima. Als extraatje krijgen ze hier wel wat tafelrestjes, maar een hoofdmaaltijd zal dat nooit worden.
bij de jongste niet altijd zo was. Plus het belangrijkste ze eten het met smaak. Daarvoor had ik wild of the wildernis.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.