Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bewegen na eten
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Bewegen na eten
Mijn honden krijgen brok i.c.m. vers vlees ( Rodi, Energique).
Ze krijgen hun eten na de ochtendwandeling.
Maar ze zijn best druk en rennen direct na het eten alweer achter elkaar aan ( spelen).
Hoe slecht is dat eigenlijk voor hun maag vanwege kans op maagtorsie?
Het zijn geen hele grote honden.
Geen idee of dat ook mee speelt?
Of is het idee achterhaald en mogen ze best druk doen na het eten?
Of moeten ze even een half uurtje rustig zijn nog?
Hoe doen jullie dat?
Ze krijgen hun eten na de ochtendwandeling.
Maar ze zijn best druk en rennen direct na het eten alweer achter elkaar aan ( spelen).
Hoe slecht is dat eigenlijk voor hun maag vanwege kans op maagtorsie?
Het zijn geen hele grote honden.
Geen idee of dat ook mee speelt?
Of is het idee achterhaald en mogen ze best druk doen na het eten?
Of moeten ze even een half uurtje rustig zijn nog?
Hoe doen jullie dat?
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Bewegen na eten
Naar wat ik begreep nav de laatste onderzoeken kan dat geen kwaad. Een torsie komt ook vaak zat midden in de nacht op een lege maag. Hier doen wij dus niets tegen bewegen na het eten en dat zijn nog wel grote honden. Zij eten enkel vers en wellicht is het toeval maar nog nooit geen last met hun gehad wat een torsie betreft.
Wel in het verleden met mijn Ierse wolfshond en daar volgde ik alle, toen aanbevolen, regels mee op.
Wel in het verleden met mijn Ierse wolfshond en daar volgde ik alle, toen aanbevolen, regels mee op.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is best veel geschreven op dit forum over maagtorsies. Ook recente inzichten:
https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 6#p6312936
-
- Zeer actief
Haha, okNanna schreef:Ik zou me er niet al te druk over maken. Hier schieten ze na het ontbijt ook wel eens als Javanen door het huis maar meestal neemt hun luiheid toch de overhand en slapen ze na tien minuten

Bij mij duurt het soms wel een half uur.
Is de ene rustig, beweegt de ander weer en dan begint het circus weer

Dus dan probeer ik ze wel rustiger te krijgen even.
Overdag zijn ze vrij beweeglijk/actief.
Wel de rustmomentjes, maar nooit heel lang.
Rond 19u beginnen ze in te kakken.
En is het meestal de rest van de avond rustig.
-
- Zeer actief
Ik vind het soms best eng zo op een volle maag druk doen.Tineke schreef:Naar wat ik begreep nav de laatste onderzoeken kan dat geen kwaad. Een torsie komt ook vaak zat midden in de nacht op een lege maag. Hier doen wij dus niets tegen bewegen na het eten en dat zijn nog wel grote honden. Zij eten enkel vers en wellicht is het toeval maar nog nooit geen last met hun gehad wat een torsie betreft.
Maar dan weet ik dat het geen kwaad kan.
-
- Zeer actief
Ok, bedanktsirene schreef:Er is best veel geschreven op dit forum over maagtorsies. Ook recente inzichten:

-
- Zeer actief
mijn honden krijgen altijd eerst eten en dan gaan we lopen.... en ze leven nog ( nog wel) 

-
- Zeer actief
Dat is ook een idee om te doen.S@ndr@ schreef:mijn honden krijgen altijd eerst eten en dan gaan we lopen.... en ze leven nog ( nog wel)
Ga deze zeker onthouden.
Zal wel even wennen zijn, vooral voor mij

Ben zo gewend om eerst te lopen met ze

-
- Zeer actief
als je dat gewent bent en het werkt , gewoon zo laten... wat ik bedoelde te zeggen is .. dat t eigenlijk altijd goed is gegaan, dus als het zo slecht was geweest had ik er zeker al 1 of meer moeten inleveren aan een kanteling, en dat is dus gewoon niet zo.. dus het is 1 van die hardnekkige verhalen 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Er wordt in dat topic gelinkt naar een onderzoek, waaruit blijkt dat matige beweging na het eten inderdaad de kans op een maagtorsie verkleint, droge brok de kans verhoogt en vis- en eisupplementen de kans weer verkleint. Hier mogen ze ook gewoon lekker actief zijn na het eten, als ze dat willen. Maar goed, ik heb geen honden die in de risico-groep vallen 

-
- Zeer actief
Ik doe het ook gewoon nog op mijn manier hoorS@ndr@ schreef:als je dat gewent bent en het werkt , gewoon zo laten... wat ik bedoelde te zeggen is .. dat t eigenlijk altijd goed is gegaan, dus als het zo slecht was geweest had ik er zeker al 1 of meer moeten inleveren aan een kanteling, en dat is dus gewoon niet zo.. dus het is 1 van die hardnekkige verhalen

Maar die van mij kunnen best druk zijn na het eten, dat ik me zorgen maakte daarom.
Maar dat is eigenlijk niet nodig

- Belle
- Zeer actief
Er zijn bij mij twee honden overleden aan een maagtorsie (bloedhond en Duitse dog, dus allebei risicorassen). Bij allebei was het uren na het eten en niet na beweging. De laatste at alleen maar vers vlees. Volgens mij is er gewoon weinig wat je kan doen om het te voorkomen. Ik zou ze dus gewoon hun gang laten gaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Tineke
- Zeer actief
Volgens mij niet, Inge zegt dit en heeft het over intensieve beweging.Fotogravinnetje schreef:Er wordt in dat topic gelinkt naar een onderzoek, waaruit blijkt dat matige beweging na het eten inderdaad de kans op een maagtorsie verkleint, droge brok de kans verhoogt en vis- en eisupplementen de kans weer verkleint. Hier mogen ze ook gewoon lekker actief zijn na het eten, als ze dat willen. Maar goed, ik heb geen honden die in de risico-groep vallen

Inge O schreef:voor de geïnteresseerden : we komen in dit onderzoek weer net hetzelfde uit : beweging voor en na de maaltijd verkleint de kans op torsie en hoe intenser de beweging, hoe minder torsie.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Onze vorige honden kregen eten na de ochtendwandeling en de honden die ik nu heb krijgen eten voordat we naar het bos gaan, ik hoopte dat ze door eerst te eten minder rotzooi in het bos aten. Hahahaha. Maar dat is dus niet waar. Het zijn net kliko’s.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Het onderzoek waar naar gelinkt wordt heeft het in de conclusie over 'moderate activity'. Dat is dus niet hetzelfde onderzoek als dat van Inge O, maar wel eentje die tot vergelijkbare conclusies komtTineke schreef:Volgens mij niet, Inge zegt dit en heeft het over intensieve beweging.Fotogravinnetje schreef:Er wordt in dat topic gelinkt naar een onderzoek, waaruit blijkt dat matige beweging na het eten inderdaad de kans op een maagtorsie verkleint, droge brok de kans verhoogt en vis- en eisupplementen de kans weer verkleint. Hier mogen ze ook gewoon lekker actief zijn na het eten, als ze dat willen. Maar goed, ik heb geen honden die in de risico-groep vallen
Inge O schreef:voor de geïnteresseerden : we komen in dit onderzoek weer net hetzelfde uit : beweging voor en na de maaltijd verkleint de kans op torsie en hoe intenser de beweging, hoe minder torsie.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Hier eten de honden eerst en dan gaan we lopen, omdat het anders constant snaai wordt in het bos. Nou zijn ze niet heel druk, maar meer van het draven, snuffelen, af en toe een sprint of sprong. Aan het eind van de wandeling gaan ze wel vaak even wild spelen.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Hier krijgen ze 's ochtends meteen hun brokken als ik beneden kom. Als ik vrij ben kan het nog wel eens een uurtje duren voordat we dan buiten zijn, als ik moet werken staan we 15 tot 30 minuten daarna al buiten.
'S middags gaan we eerst lopen en spelen buiten en dan krijgen ze meteen hun eten.
'S middags gaan we eerst lopen en spelen buiten en dan krijgen ze meteen hun eten.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
S@ndr@ schreef:mijn honden krijgen altijd eerst eten en dan gaan we lopen.... en ze leven nog ( nog wel)
Hier smorgens ook. Middag/avond omgekeerd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mijn honden zijn meestal vrij actief na het eten en Mila wil standaard spelen zodra ze klaar is met eten. Ik laat ze gewoon lekker doen waar ze zich fijn bij voelen.
Mijn honden krijgen hun eten na het wandelen.
Mijn honden krijgen hun eten na het wandelen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier eten voor het wandelen want anders gaan ze gras eten. Ik wandel smorgens vaak een uur dus dat lijkt me wat minder op de lege maag. Snap dat wolven dagen niks eten maar Bas en ook Wuilus hiervoor gaan en gingen gal spugen en super veel grazen met een lege maag.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
heb er nog nooit bij stilgestaan,
hier krijgt Lana s' morgens haar eten, en dan de routine van de dag,
mee naar buiten, de beesten verzorgen, dus is ze direct in beweging,
hier krijgt Lana s' morgens haar eten, en dan de routine van de dag,
mee naar buiten, de beesten verzorgen, dus is ze direct in beweging,
-
- Zeer actief
CM lult wel vaker uit zijn nek .. na het vreten vallen wolven echt niet naast het karkas neer om een uur of 6 te maffen . die gaan eerst verder lopen hoor... om een leuke veilige plek te zoeken ,, maar goed een hond is geen wolf
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier eerst lopen dan eten. Ik loop ook liever met een lege maag.
Daarnaast krijgt een pup hier eten un de bench en daar blijft ie gelijk om te slapen dat zijn ze dus gewend. Ook in t nest eten ze om vervolgens te gaan slapen.
Daarnaast krijgt een pup hier eten un de bench en daar blijft ie gelijk om te slapen dat zijn ze dus gewend. Ook in t nest eten ze om vervolgens te gaan slapen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ik loop meestal op lege maag en zonder koffie.
Maar soms eet ik eerst wel snel als ik trek heb.
Dat wisselt enorm.
Na het wandelen neem ik pas koffie.
Ik moét koffie hebben op de ochtend

Maar soms eet ik eerst wel snel als ik trek heb.
Dat wisselt enorm.
Na het wandelen neem ik pas koffie.
Ik moét koffie hebben op de ochtend

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook... eerst lopen dan eten. Ja in het wild jaag je en eet je daarna daarvoor is er geen prooi namelijkNanna schreef:Ik loop zelf ook liever met een lege maag; ik ga zelf ook pas ontbijten als ik weer thuiskom. En op een volle maag slaapt het lekkerdermalinois schreef:Hier eerst lopen dan eten. Ik loop ook liever met een lege maag.
Volgens mij zijn er in het wild ook geen dieren die nou eens op een volle maag gaan lopen rennen. Eerst de buit binnenhalen, dan vreten en dan slapen.
Lekker uitbuiken1:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
ik doe ook eerst eten en koffie en dan ga ik pas lopen... en dat vind ik toch net even wat comfortabeler dan een lege maag... prop vol vreten is een ander verhaal natuurlijk... maar er moet wel even wat in hoor
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik heb toen ik nog in een DAP werkte heel vaak maagtorsies gezien en vaak zat er alleen maar water in de maag.
Hier geef ik ze eten maar net hoe het uit komt, dus soms voor en soms na het wandelen. Maar met 2 shih tzu kruisingen weinig maagtorsie risico.
Hier geef ik ze eten maar net hoe het uit komt, dus soms voor en soms na het wandelen. Maar met 2 shih tzu kruisingen weinig maagtorsie risico.
-
- Zeer actief
dat schijnt idd een trigger te zijn, een grote plons ( koud) water
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee ik niet.... vind t echt niet prettig lopen met een volle maagS@ndr@ schreef:ik doe ook eerst eten en koffie en dan ga ik pas lopen... en dat vind ik toch net even wat comfortabeler dan een lege maag... prop vol vreten is een ander verhaal natuurlijk... maar er moet wel even wat in hoor

-
- Zeer actief
dat is niet vol... dat is een bodempjemalinois schreef:Nee ik niet.... vind t echt niet prettig lopen met een volle maagS@ndr@ schreef:ik doe ook eerst eten en koffie en dan ga ik pas lopen... en dat vind ik toch net even wat comfortabeler dan een lege maag... prop vol vreten is een ander verhaal natuurlijk... maar er moet wel even wat in hoor