Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jas onder of over het tuig?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

GalgoMara
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Jas onder of over het tuig?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Doen jullie de jas onder of over een tuig heen?

Mara wilt haar regenjas niet aan. Ze loopt weg wanneer we het pakken en als ze het aan heeft, loopt ze wat raar te hupsen. Het is ook een vrij stug ding, eigenlijk meer een dekje waar haar kop doorheen gaat en met klittenband rond de buik. Dit gaat over het tuig heen.

We hebben ook een fleecejas, en ik kan me van vorige winter niet herinneren dat ze die vervelend vond. Maar toen droeg ze nog een halsband.

Ik wil een andere jas laten maken voor regen en wind (het waait hier nogal hard). Dat zal softshell worden. Ik vraag me af of het tuig onder de jas juist wel of niet comfortabel is.... als de jas over het tuig gaat, moet ik natuurlijk een gat voor de ring erin laten maken. Dus ik ben benieuwd hoe anderen dit doen :)
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Jas onder of over het tuig?

Ongelezen bericht door veertje »

Gewoon tuig over de jas. Een regenjas met gat op de rug voor de ring is meteen geen goede regenjas meer namelijk :tongue: En dan heb je een keer een nieuw tuig en zit de ring weer op een andere plek, dan wordt het ook meteen een nieuwe jas kopen.
GalgoMara
Actief

Nanna schreef:Ik heb jas noch tuig. Wat is het leven toch heerlijk simpel ;-)
Lijkt me heerlijk :) Maar een bibberende hond vind ik toch wel sneu, dus wij trekken haar toch maar een jas aan.
GalgoMara
Actief

veertje schreef:Gewoon tuig over de jas. Een regenjas met gat op de rug voor de ring is meteen geen goede regenjas meer namelijk :tongue: En dan heb je een keer een nieuw tuig en zit de ring weer op een andere plek, dan wordt het ook meteen een nieuwe jas kopen.
Daar heb je gelijk in, maar het beschermt grotendeels natuurlijk wel. Met harde regen wil madam toch niet naar buiten. Het gaat me ook voornamelijk om bescherming tegen de wind.

Ik zal haar tuig eens over de fleecejas doen, kijken hoe dat gaat.
GalgoMara
Actief

Nanna schreef:
GalgoMara schreef: We hebben ook een fleecejas, en ik kan me van vorige winter niet herinneren dat ze die vervelend vond. Maar toen droeg ze nog een halsband.
waarom heeft ze die nu dan niet meer?
Ik vind de halsband zelf niet fijn, Mara en ik krijgen altijd ruzie met de riem als ze dat ding om heeft, die blijft verschuiven namelijk. Ligt aan mij hoor, mijn man heeft er niet zo'n moeite mee, maar goed, ik doe de meeste wandelingen. Verder kan Mara wel eens erg enthousiast zijn en dan onbedoeld op de harde manier ontdekken dat de riem toch echt een einde heeft en dan vind ik een tuig prettiger voor haar lijf.

Laatst weer een weekje de halsband gebruikt omdat Mara gesteriliseerd is, en ik was blij toen ze het tuig weer aan kon.
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Tuig altijd over dek. Simpel Y-tuigje, geen vijfpunts. Zeker als je een mooi aansluitende softshell gaat maken. Een canicross tuig kan ook verlichting bieden, omdat de bevestiging daarvan net voor de croupe zit. Misschien vind je hond dat prettiger? Ik weet niet of je Galgo een hele dunne huid op de buik heeft, dan kan de sluiting op de buik gaan irriteren en is het fijner om hem naar de bovenkant te verplaatsen. Je werkt dan gelijk met een mogelijkheid om de torso helemaal de kleden, die bij zo'n regendek soms bloot blijft.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Afhankelijk van de jas.
Milo heeft een trui onder zijn tuig en bij een regenjas of een halsband of tuig erover.

Er zijn jassen met een opening op de rug zodat je een tuig eronder kunt doen.
Milo maakt het niet uit.
Achi
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Achi »

Toen Jack hier net was en ik hem nog niet los durfde te laten lopen droeg hij een een tuig.
Dat ging gewoon over zijn jas.

Afbeelding
Afbeelding
GalgoMara
Actief

Nanna schreef:
GalgoMara schreef:
Nanna schreef:Ik heb jas noch tuig. Wat is het leven toch heerlijk simpel ;-)
Lijkt me heerlijk :) Maar een bibberende hond vind ik toch wel sneu, dus wij trekken haar toch maar een jas aan.
Snap ik hoor :-) Topsi kreeg ook een jas aan als het koud was. Maar waarom dan niet een halsband erbij? Dat lijkt me een pak praktischer.
Afbeelding
Bij een jas met kraag kan een halsband inderdaad wel, dan zit de ring door het gat in de kraag en gaat de halsband niet verschuiven. Dan krijgen we denk ik geen ruzie met de riem. Maar dan blijft het punt dat ze wel eens te enthousiast is, met een halsband kan dat toch best een klap op de nek geven.
GalgoMara
Actief

Dank voor de reacties! Gewoon proberen war voor Mara werkt dus :)
Ik ga proberen het tuig over haar fleecejas te doen, als dat goed gaat zal het ook wel goed gaan bij een op maat gemaakte softshell jas. Anders wellicht voor een ander tuig kijken, hoewel ik dit ook op maat heb laten maken.

Als we ergens naartoe gaan waar ze los kan, is een halsband prima. Helaas kan dat niet zo vaak.
GalgoMara
Actief

Crescent schreef:Tuig altijd over dek. Simpel Y-tuigje, geen vijfpunts. Zeker als je een mooi aansluitende softshell gaat maken. Een canicross tuig kan ook verlichting bieden, omdat de bevestiging daarvan net voor de croupe zit. Misschien vind je hond dat prettiger? Ik weet niet of je Galgo een hele dunne huid op de buik heeft, dan kan de sluiting op de buik gaan irriteren en is het fijner om hem naar de bovenkant te verplaatsen. Je werkt dan gelijk met een mogelijkheid om de torso helemaal de kleden, die bij zo'n regendek soms bloot blijft.
Ik wil inderdaad een jas met voorflap laten maken, die dan op de rug vastgemaakt wordt
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Afhankelijk van de jas. De softshell body van DG, daar gaat het tuig overheen; de softshell met fleece dikke jas met buikflap, daar gaat het tuig onder. Ik heb geen zin om telkens dat anti-ontsnaptuig te verstellen...
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Galga's schreef:Afhankelijk van de jas. De softshell body van DG, daar gaat het tuig overheen; de softshell met fleece dikke jas met buikflap, daar gaat het tuig onder. Ik heb geen zin om telkens dat anti-ontsnaptuig te verstellen...
Dat verstellen is wel een nadeel ja bij dikkere jassen. Ik heb daarom maar een ander tuig tot jasjestuig gebombardeerd :wink:
GalgoMara
Actief

veertje schreef:
Galga's schreef:Afhankelijk van de jas. De softshell body van DG, daar gaat het tuig overheen; de softshell met fleece dikke jas met buikflap, daar gaat het tuig onder. Ik heb geen zin om telkens dat anti-ontsnaptuig te verstellen...
Dat verstellen is wel een nadeel ja bij dikkere jassen. Ik heb daarom maar een ander tuig tot jasjestuig gebombardeerd :wink:
Haha, ik ben toevallig net aan het kijken of ik ergens een geschikt en betaalbaar tuig kan vinden wat ik dan voor over de jas kan gebruiken, zodat we niet steeds hoeven verstellen. Zonder succes tot nu toe overigens..
Achi
Actief

GalgoMara schreef:Haha, ik ben toevallig net aan het kijken of ik ergens een geschikt en betaalbaar tuig kan vinden wat ik dan voor over de jas kan gebruiken, zodat we niet steeds hoeven verstellen. Zonder succes tot nu toe overigens..
Dit is het tuig wat onze Galgo over zijn jas draagt: link.
Weet overigens niet of dit de juiste maat is.
De tekst 'bodyguard' heb ik er wel afgehaald want het is niet zo'n stoere hond :engel:
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Met dezelfde vraag zat ik ook. Met mantrailen heeft mijn dame de voorkeur voor 1 tuig waar ze wel flink wat kracht op kan zetten. Echter is het niet een tuig wat ik fijn over een jas kan doen. Dat tuig wil ik dus echt het liefst onder de jas hebben. Nu zag ik toevallig dat bij een pupjasje welke ze had een jasje zat met een rits op de rug welke ook dicht gezet kan worden dus binnenkort nog maar eens naar de winkel waar ik die gekocht heb.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
GalgoMara
Actief

Een rits erin is ook wel handig ja.

Ik heb inmiddels een jas en een nieuw 'voor over de jas' tuig besteld :engel: ik blijf geld uitgeven aan die hond, en niet alleen maar puur noodzakelijke dingen :engel:
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Taxi heeft hele dikke winter pakken maar ook daar gaat het tuig gewoon overheen...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap wel dat een hond wegduikt als ie de hele handel aan moet. Als ik naar de foto van Achi kijk, krijg ik het plaatsvervangend benauwd met zoveel spullen aan zo'n hond.

Ik zou naar een hond luisteren. Wil ze geen jas? Dan krijgt ze geen jas. Ze loopt niet voor niets weg als je ermee aan komt.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik doe alleen bij de body's een tuig erover. Als ze een dikke jas draagt krijgt ze of niks om/jachtlijn of een halsband.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Achi schreef:Toen Jack hier net was en ik hem nog niet los durfde te laten lopen droeg hij een een tuig.
Dat ging gewoon over zijn jas.

Afbeelding
Wat een lange flappen, pist hij zijn jas niet onder? Ravi is echt vreselijk met richten en pist zo'n jas gegarandeerd onder. Oh en post nog eens een paar foto's van je knappe vent aub!
GalgoMara
Actief

Paisley schreef:Ik snap wel dat een hond wegduikt als ie de hele handel aan moet. Als ik naar de foto van Achi kijk, krijg ik het plaatsvervangend benauwd met zoveel spullen aan zo'n hond.

Ik zou naar een hond luisteren. Wil ze geen jas? Dan krijgt ze geen jas. Ze loopt niet voor niets weg als je ermee aan komt.
Precies de reden dat ik een andere jas wilde, haar regenjas vond ze duidelijk niet fijn. Hoewel ze na een paar dagen ineens wel weer zelf haar kop er doorheen stak :pffff:

Ik heb voor nu even een standaard softshell jas besteld, en een tuig voor erover. De ene keer blijft ze staan en steekt ze zelf haar kop erin, de andere keer loopt ze ervoor weg. Ze loopt er buiten wel gewoon normaal mee, dus het zit beter dan de regenjas die ze had, maar ik ben zelf ook nog niet overtuigd, het ziet er allemaal niet heel comfortabel uit. Ik wil haar in ieder geval zeker niet dwingen, maar ik wil ook niet dat ze het koud heeft. Wellicht dan toch maar een halsband wanneer ze een jas aan krijgt...

Nog even uitproberen wat voor alle partijen gaat werken...
Achi
Actief

Paisley schreef:Ik snap wel dat een hond wegduikt als ie de hele handel aan moet. Als ik naar de foto van Achi kijk, krijg ik het plaatsvervangend benauwd met zoveel spullen aan zo'n hond.
Ik snap jouw reactie helemaal. Vond het ook altijd overdreven die honden met jassen tot dat Jack bij ons kwam. Bij lage temperaturen staat hij te rillen en te piepen. Met zijn warme jas aan loopt hij lekker mee. Vergeet ik zijn jas een keer krijg je onderstaande taferelen. Ben altijd blij als het weer zomer is en we de deur uit kunnen zonder na te denken over passende kledij.

Afbeelding
Afbeelding
Achi
Actief

Zamunda schreef:Wat een lange flappen, pist hij zijn jas niet onder? Ravi is echt vreselijk met richten en pist zo'n jas gegarandeerd onder. Oh en post nog eens een paar foto's van je knappe vent aub!
Die lange flappen zijn wel fijn, hij is echt een vreselijke koukleum, weinig vacht en weinig vet. Plassen doet hij met zijn jas aan meestal als een teef en pist dan in de regel zijn voorpoten onder :roll: .
Als het niet heel koud is of regent draagt hij zijn dunne jasje.

Ik zie Ravi nu in jouw onderschrift, wat een leukerd! Is hij ook een windhond?

Er staan heel veel foto's van Jack en z'n Griekse collega's op Instagram:cooperbellejack

Afbeelding
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Achi schreef:Die lange flappen zijn wel fijn, hij is echt een vreselijke koukleum, weinig vacht en weinig vet. Plassen doet hij met zijn jas aan meestal als een teef en pist dan in de regel zijn voorpoten onder :roll: .
Oh wat handig! Raaf vindt het momenteel ook erg koud, maar zo'n jas met flappen durf ik bij hem niet aan (hij pist standaard zijn poten al onder maar ook gerust zijn buik/borst :roll: ). Nu ik erover nadenk zouden die flappen wel gaan denk ik maar is het juist het stuk wat om de borst zit wat hij onder zou pissen.

Achi schreef:Ik zie Ravi nu in jouw onderschrift, wat een leukerd! Is hij ook een windhond?
Ik zag dat je zijn topic al gevonden had maar hij is inderdaad ook een windhond.
Achi schreef:Er staan heel veel foto's van Jack en z'n Griekse collega's op Instagram:cooperbellejack
Mooie man en mooie foto's zeg!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”