Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuig zonder klikgesp

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Linda3
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Tuig zonder klikgesp

Ongelezen bericht door Linda3 »

Mijn hondje is nu 10 maanden. En sinds ik haar heb ben ik al op zoek naar een fijn tuig.
Heb nu al 5 modellen geprobeerd, maar niks zit echt goed of vind ze fijn.
Ze loopt snel weg en gaat onder een stoel zitten als ze ziet dat ik haar tuig pak.
Pak ik de jachtlijn, staat ze direct naast me.
Maar ze is nogal angstig en als ze een andere hond of kat ziet, wil ze nog wel eens uit paniek wegschieten.
Dus wil ik toch echt een tuigje voor haar.
Ik heb zelf het idee dat ze de klikgespjes eng vind.
Maar ik kan maar geen tuigjes vinden die gewoon met een riempje of ander sluit systeem gaan.

Weet iemand een merk?
Groetjes Linda en Puck
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Re: Tuig zonder klikgesp

Ongelezen bericht door Charlie »

Is dit niks ? Is met magneetsluitingen : https://natural-dogs.nl/product/natural ... heidsband/
Groetjes Charlie

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Linda3 schreef:Mijn hondje is nu 10 maanden. En sinds ik haar heb ben ik al op zoek naar een fijn tuig.
Ze loopt snel weg en gaat onder een stoel zitten als ze ziet dat ik haar tuig pak.
Maar ze is nogal angstig en als ze een andere hond of kat ziet, wil ze nog wel eens uit paniek wegschieten.
Maar ik kan maar geen tuigjes vinden die gewoon met een riempje of ander sluit systeem gaan.

Weet iemand een merk?
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat je hond gewoon een hekel heeft aan het tuig. Onafhankelijk van de sluiting. Heel veel honden vinden tuigen helemaal niet fijn. Mijn honden maken zich ook uit de voeten als ze zien dat ik een tuig wil omdoen. Ik doe het daarom eigenlijk ook niet meer want de boodschap is duidelijk.
Maar als je een tuig wilt vanwege de veiligheid dan is het wel lastig. Hopelijk vind je iets waar je hond geen problemen mee heeft.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mijn husky heeft gewoon een hekel aan het aandoen. Alles wat over z'n kop moet.
Ik houd het tuig voor hem omhoog, wat lekkers aan de andere kant en dan steekt hij zelf z'n kop er door.
Dat maakt het leed al minder groot :mrgreen:
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Gioia heeft ook een hekel aan het tuigje over het hoofd doen. Zodra het tuigje over het hoofd is is het goed.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Paisley schreef:
Linda3 schreef:Mijn hondje is nu 10 maanden. En sinds ik haar heb ben ik al op zoek naar een fijn tuig.

Weet iemand een merk?
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat je hond gewoon een hekel heeft aan het tuig. Onafhankelijk van de sluiting. Heel veel honden vinden tuigen helemaal niet fijn. Mijn honden maken zich ook uit de voeten als ze zien dat ik een tuig wil omdoen. Ik doe het daarom eigenlijk ook niet meer want de boodschap is duidelijk.
Maar als je een tuig wilt vanwege de veiligheid dan is het wel lastig. Hopelijk vind je iets waar je hond geen problemen mee heeft.
Ik heb er zo een , en eigenlijk moet die op een tuig lopen
Met t K9 en rogz tuig was t wel erger trouwens
Dan rende die echt weg
Heb nu een Hurtta active en dat gaat al beter
Maar hij vind t echt niet leuk denk ook dat dat komt omdat hij ook op 3 punten spondylose heeft waaronder net op de plek waar elk tuig zit

Dus nu we in de polder wonen kan hij zoveel mogelijk los en als er een lijntje aan moet is t zn schakelketting ( niet op strop ) met flexlijn of een jachtlijntje
Daar heeft hij geen last van omdat hij dan niet trekt

Nu hebben we een blije hond die niet moeilijk meer loopt
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
** Angela **
Zeer actief

Er zijn trouwens wel tuigen met riempjes hoor
Als je googled ga je die vast wel vinden

Meestal zijn het speur of juttuigen ( voor t pakwerk )
Maar mijn Elena liep er ook gewoon op met wandelen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

volgens mij is het enige tuig zonder klik gesp van leer, die kun je op maat laten maken en afstellen met gewone gespen :scratch:
** Angela **
Zeer actief

Nee hoor , je hebt ook van die stoffen gevallen
Die gebruiken ze vaak voor staffords en pittjes
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

fred heeft ook een hekel aan het tuig aandoen. Eenmaal aan is het prima.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Nanna schreef:Ik heb die Collies met die dramavachten weleens te logeren. En die hebben ook van die kliktuigen. Ik doe ze dus standaard een jachtlijn om, de groeten met dat kuttuig.
Alleen als ik ze weer naar huis breng doe ik die tuigen weer om en dan is het altijd weer zien hoe je die gesp dichtklikt zonder een pond haar ertussen :roll:
Dat is gewoon een handigheidje, ik heb er nooit een haar tussen zitten :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

https://www.dogfysion.nl/home/fleece-harness

Ik heb deze tuigen voor mijn langharig tuig...

Overigens is dit mijn Milan ;-)
Afbeelding
Hij heeft hier het kleinste maatje van dat tuig.

En nee, bij de volwassen dieren komen de gespen niet in de vacht, maar goed, ik heb natuurlijk handigheid in het aandoen. Je hebt er ook waarbij de gesp nog gevoerd is; dus een stukje fleece daaronder. Dat is ook fijn.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nanna schreef:Het kan me niet schelen. Ik vind tuigen puur lelijk en al helemaal op langharige vachten. Met van die ingedeukte stukken.
Je loopt maar aan een gewoon lijntje, dan doen we al gek zat. En ook bij die Collies gaat dat meer dan prima.

Leuk hondje trouwens, die Milan :I:
Dank u!

Maar ja, ik vind een tuig belangrijk, iets meer zekerheid ;-)
Bovendien zit er bij systeem in; met een tuig zijn we aan het wandelen, met een halsbandje zijn we les aan het volgen, met een behendigheidsriem oefenen we Hoopers (nee, niet vragen) en straks "met een showlijntje oefenen we show". ... ik zou dus oprecht niet gelukkig worden als ik denk dat mijn honden met tuig worden uitgelaten en dat zou niet zo zijn.
Mocht ooit iemand mijn honden uitlaten zou dat expliciet besproken worden en dan denk ik 'ik betaal iemand om mijn honden uit te laten, dus dat doe je dan maar zoals ik wil' ;-)

Overigens is de foto al gedateerd....

Dit is al een meer recente kopfoto..
Afbeelding

Groetjes,
Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Je loopt maar aan een gewoon lijntje, dan doen we al gek zat.
Vind ik eng met kleine hondjes.
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Sue vind het ook niet leuk, hij loopt niet weg maar zodra hij hem omheeft rent hij een heel gek rondje en ploft dan neer.
Mijn andere hondjes vonden het klikje ook niet leuk :mrgreen:
Eenmaal om geen probleem meer.

Sue doet het er maar mee.
Bij zo'n kleintje vind ik het het makkelijkst.
Kan hem zo de lucht in hijsen als het nodig is.

Cash heeft ook nog een instaptuigje, zie je niets van als ze hem omheeft.
Nog even en dan neem ik alleen nog een jachtlijntje voor haar mee want die loopt bijna alleen nog maar los.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Maar vraag me niet het mooi te vinden. Ik erger me kapot aan van die aanstellerige tuigen. Vroeger had een hond gewoon een halsband :19:
Afbeelding

:wink: Het verschilt voor mij per hond wat ik prettig vind. Niko liep ook altijd aan een jachtlijntje.
Charlie had een tuig en extra brede halsband.
Bloot vind ik ook mooier hoor. Een simpele halsband staat naap ook beter. Als dat niet handig is dan toch liever zo'n aanstellerig tuig :tongue:

Afbeelding

Afbeelding

Hij is er ver uitgegroeid :schrik: Volgend jaar een mooie zwarte laten maken.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 16 dec 2018 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ik heb dit tuig ooit gekocht omdat gioia wel eens trekt. Ze vond het tuig niet leuk, dus we hebben meer en meer geoefend met aan de voet op trek momenten.
Maar dat deed ik. Als andere haar uitlaten lieten die haar gewoon trekken. En dagelijks laten anderen haar uit.

Een paar weken geleden liep ze niet lekker, dus opnaar de fysio. Buitrn haar grote problemen zat ze ook vast in haar nek. Wat dus kan komen door al dat trekken van haar. Dus sindsdien is de halsband af en het tuigje weer mooi aan.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Linda3
Vaste gebruiker

Ik heb er inmiddels wel gevonden met gewoon een gesp. Maar alleen in of hele kleine maatjes of juist hele grote.
Puck is een kleine middelmaat, ze weegt 14 kg.
Maar heeft een best ver uitstekend borstbeen.

Ik wil toch echt een tuig omdat ze ook meegaat in mijn fietskrat.
Groetjes Linda en Puck
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou het niet zoeken in een nieuw tuig (als deze tenminste goed past) maar gewoon het leuk maken van dit tuig.
Leer je hond eerst zelf naar het tuig toekomen met iets lekkers op de grond erin. Altijd het tuig van haar af bewegen, zij moet naar het tuig toekomen. Daarna ga je belonen voor het tuig aanraken en dan voor neus erin steken. Is zo aangeleerd als ze een beetje voergericht is. In alle fasen van de oefening nooit het tuig naar je hond doen, laat haar altijd zelf naar het tuig komen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Linda3 schreef:Ik heb er inmiddels wel gevonden met gewoon een gesp. Maar alleen in of hele kleine maatjes of juist hele grote.
Puck is een kleine middelmaat, ze weegt 14 kg.
Maar heeft een best ver uitstekend borstbeen.

Ik wil toch echt een tuig omdat ze ook meegaat in mijn fietskrat.
Net zoiets als Lotje (11 kg). Ik heb nu een Buddy Belt, die gaat alleen om de pootjes en sluit met een normale gesp. Er staat jammer genoeg geen maat op. Ik heb hem gekregen van een vriendin. Voordeel van de gesp is, dat als ze haar regenjasje aan heeft, ik geen ander tuigje hoef te pakken of deze weer op maat moet maken, gewoon een ander gaatje gebruiken. Een groot nadeel is wel, is dat ze behoorlijk duur zijn.

Afbeelding
kathy
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kathy »

Mijn honden hebben een op maat gemaakt tuig met magneetsluiting. Die sluiting is perfect, er wordt mee gespeeld en gedaan, dus klinkt misschien eng maar is het niet. Ik heb ze laten maken bij Natural Dogs, https://natural-dogs.nl.
kathy
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kathy »

2 keer
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait vindt het omdoen van z'n tuigje ook niet echt leuk. Lijkt inderdaad vooral de klik van de sluiting te zijn. Dus ben ik gaan oefenen: klik - koekje ;) Bovendien betekent tuig om doen dat we iets leuks gaan doen, dus hij werkt gewoon lekker mee. Het vervelende deel ondergaat hij, de beloning is nu dat we naar buiten gaan. Alternatief is thuisgelaten worden. 1 keer gedaan, daarna niet meer nodig geweest. Het is wel een zoektocht geweest naar welk tuig echt comfortabel zit (vooral voor Elco). Dat vind ik heel belangrijk namelijk, dat het comfortabel zit. Het omdoen hebben ze maar even mee te dealen en hoe beter ze meewerken, hoe korter het vervelende deel duurt. Grappige is wel dat Gait er buiten (als ik een enkele keer hun tuigje af heb gedaan) helemaal geen moeite mee lijkt te hebben. Dus ik denk dat ik hem maar weer 1 kans moet gaan geven en anders met alleen Elco ga lopen: of je werkt meteen mee, of je blijft maar thuis (in ieder geval voor een paar minuten, daarna krijgt ie heus wel weer een kans)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wij gebruiken nu vaak Susan lanci tuigjes. Die hebben o. A tuigjes met klittenband. Ik wilde dat eerst niet maar sinds ik ze gezien en gepast had en weet dat ze stevig zijn gebruik ik ze. Die hebben ook wintertuigjes.

En we gebruiken ook buddy belts. Helaas kreeg Dex last onder zijn oksels omdat een maat te klein geworden was en een maat groter nog te ruim.

Hier onder Dex en Saartje met hun wintertuigje. AfbeeldingAfbeelding

En met zijn gewone Susan lanci tuigje met click sluiting maar hij vind hem wel fijn en ik ook. Afbeelding

Hier vinden ze tuigen die over de kop moeten niet fijn. Dus instap tuigjes zijn ideaal of dat je vast maakt terwijl het op de rug ligt bij de keel en onder de buik. Ik vind tuigjes veel fijner bij kleine hondjes en er bestaan dus comfortabele tuigjes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

sirene schreef:Ik zou het niet zoeken in een nieuw tuig (als deze tenminste goed past) maar gewoon het leuk maken van dit tuig.
Leer je hond eerst zelf naar het tuig toekomen met iets lekkers op de grond erin. Altijd het tuig van haar af bewegen, zij moet naar het tuig toekomen. Daarna ga je belonen voor het tuig aanraken en dan voor neus erin steken. Is zo aangeleerd als ze een beetje voergericht is. In alle fasen van de oefening nooit het tuig naar je hond doen, laat haar altijd zelf naar het tuig komen.
Dit dus, met als aanvulling dat ik het klikgeluid van het gespje ook zou gaan belonen met wat lekkers. Dus in eerste instantie het gespje dichtklikken op afstand en direct daarna een voertje aan je hond geven, en dan langzaam aan als ze steeds relaxter wordt met het klikken het tuigje dichter bij de hond dichtklikken. Pas als ze daar helemaal okay mee is vast gaan klikken op de hond zelf en dan de eerste tijd blijven belonen.
kayalovely
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): mix

Ongelezen bericht door kayalovely »

weet niet of je normaal eerst je eigen jas aandoet?
Zou misschien kunnen helpen , kan echt alles met Sheilo doen als ik me jas heb aangetrokken.
Maakt hem dan weinig uit wat ik daarna allemaal doe of aan zijn lijf hang.
Hij zit dan helemaal in het happy moment :)
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

MAG heeft hele stevige tuigen die je dichtmaakt met een gesp, de kop hoef je maar 1x te verstellen en dan hoef je alleen de gesp rond de borst vast te maken:

Afbeelding
Linda3
Vaste gebruiker

Sandra&co schreef:MAG heeft hele stevige tuigen die je dichtmaakt met een gesp, de kop hoef je maar 1x te verstellen en dan hoef je alleen de gesp rond de borst vast te maken:

Afbeelding

Ja zoiets zou ik graag willen.
Maar onze Puck is daar te klein voor.
Haar borst omvang is 50 cm, zo klein gaan die van MAG niet helaas.
Groetjes Linda en Puck
Linda3
Vaste gebruiker

kayalovely schreef:weet niet of je normaal eerst je eigen jas aandoet?
Zou misschien kunnen helpen , kan echt alles met Sheilo doen als ik me jas heb aangetrokken.
Maakt hem dan weinig uit wat ik daarna allemaal doe of aan zijn lijf hang.
Hij zit dan helemaal in het happy moment :)

Dat helpt inderdaad wel.
Maar haar tuig zit naar mijn idee ook niet helemaal goed.
Dus ben nog steeds op zoek naar een goed passend tuig.
Ze heeft een vrij brede nek en vooruitstekend borstbeen, maar haar borst zelf is niet zo heel breed.
Dat maakt het lastig een goed tuig te vinden.
Ik wil geen tuig dat haar rug bedekt, lijkt me voor haar niet prettig.
De nieuwe tuigen van Dog kopenhage lijkt me wel wat, maar ook weer klik gesp.
Als ik niks anders kan vinden, ga ik die bestellen in januari.
Groetjes Linda en Puck
Floeboekeizer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet x Border Collie, Chihuahua, Dwerg Pinscher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floeboekeizer »

Linda3 schreef:[Dat helpt inderdaad wel.
Maar haar tuig zit naar mijn idee ook niet helemaal goed.
Dus ben nog steeds op zoek naar een goed passend tuig.
Ze heeft een vrij brede nek en vooruitstekend borstbeen, maar haar borst zelf is niet zo heel breed.
Dat maakt het lastig een goed tuig te vinden.
Ik wil geen tuig dat haar rug bedekt, lijkt me voor haar niet prettig.
De nieuwe tuigen van Dog kopenhage lijkt me wel wat, maar ook weer klik gesp.
Als ik niks anders kan vinden, ga ik die bestellen in januari.

Ik heb al jaren tuigen van furkaworkingdog. Volgens mij maken zij ook wel op maat, misschien is dat wat. Ik denk alleen wel dat ze uit het tuig kunnen komen, dus niet echt geschikt voor angstige honden. En er zit toch weer één klikgespje aan.
Groetjes Claudia

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”