Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik begrijp dit gedrag niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

ik begrijp dit gedrag niet

Ongelezen bericht door Baily »

Van Dino.

Ik zal het beschrijven;

's morgens ligt hij op mijn bed te slapen, net als de andere honden die op of naast het bed liggen. Hij gaat altijd bij mij in de buurt liggen tegen m'n benen aan.

Mijn man laat ze 'smorgens uit, gaat eerst douchen komt dan terug om ze aan te lijnen en naar buiten te gaan. Als hij maar in de buurt komt van Dino gaat Dino grommen en echt uitvallen als hij dan nog door gaat. Hij vertoont dan echt agressie. Hij valt op een gegeven moment dan niet uit meer naar mijn man maar naar Beer, die nietsvermoedend rustig op het bed ligt. Ik begrijp er niks van.

Als ik hem de riem om doe is er niks aan de hand.Ik zeg altijd hetzelfde bij de riem omdoen en dan weet hij wat er gaat gebeuren. Toch speelt hij ook met mijn man, gewoon op de dag is er niks aan de hand.

Ook als mijn man binnenkomt reageert hij zo, hij gedraagt zich agressief zoals grommen en uitvallen en dan bedoel ik dus echt grommen, heel zwaar vanuit z'n tenen lijkt het wel. En dan pakt hij Beer. Hij bijt niet mijn man. Hij is wel te stoppen door mij, niet door iemand anders. Daar reageert hij gewoon niet op.

Het ging een hele tijd goed. Hij heeft dit al eens eerder gedaan, maar na z'n castratie ging het beter. Ik kan er niet zoveel mee, behalve proberen om deze situaties te voorkomen. Als ik begrijp hoe het ontstaat kan ik er misschien wat aan doen.

Dino is een hond uit Gran Canaria, die hierheen is gekomen toen hij 6 maanden was, heeft altijd op straat gezworven, is in Gran Canaria in een dodingsstation terecht gekomen en van daaruit hierheen gekomen.
Hij is fel, lenig, snel en alles wat hij doet doet hij enthousiast. Hij kan heel lief zijn, tegen mij is hij nog nooit uitgevallen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Niet meer op bed laten slapen??
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

hij beschermt jou blijkbaar?
geen idee waarom die beer pakt. misschien is beer de underdog?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik denk ook dat hij jouw beschermt, of verdedigt.

Maar, ik vermoed dat hij dit doet omdat hij jouw als zijn bezit beschouwt. Je man is voor hem de "concurrentie". Hij probeert dus gewoon je man weg te jagen, maar zet (nog) niet echt door. Waarschijnlijk omdat hij dat niet aandurft.

De opgebouwde agressie vindt een uitweg door die op Beer af te reageren.

Welke plaats in de rangorde denk jij dat Dino inneemt, en welke plek denk jij zelf in te nemen, dit alles volgens Dino?

Als jij en de honden ´s avonds al op bed liggen, kan je man dan gewoon in bed stappen zonder dat Dino daar op reageert met moeilijk doen?
Baily

Hij reageert zich inderdaad altijd af op Beer, dus die is wel de underdog denk ik. Als je tenminste bedoelt dat deze het laagste in rang is. Het is niet zo dat hij voordurend door de anderen op zijn kop krijgt, maar dat sta ik dus ook niet toe. Als ze los lopen in het bos gaat Dino ook voortdurend achter hem aan. Dan lijn ik Dino aan, als het moet wel tien keer achter elkaar net zolang tot hij snapt dat het niet handig is om voortdurend achter Beer aan te gaan. Nu je het zo zegt begrijp ik het misschien een beetje. Beer schikt zich misschien in z'n rol tot mijn man thuis komt. Beer is erg gek op mijn man en misschien is dat net iets wat hem bepaalde signalen af doet geven aan Dino wat hij misschien anders niet doet. Ik ga in plaats van op Dino's reactie te bekijken nu ook maar eens naar Beer kijken. Wat hij precies doet op het moment dat mijn man in de kamer is.

Op bed liggen is inderdaad iets waar ik ook aan twijfel. Hij zoekt ook altijd de hoogste plek op, dus als de honden op de bank liggen gaat hij nog eens hogerop, op de leuning liggen. Maar dat is op zich niet erg want hij ziet mij wel als ranghoger. Daar heb ik geen problemen mee. Ik kan hem overal vanaf sturen en dan gebeurt er niks, doet mijn man dat of mijn kinderen, die trouwens allemaal bijna volwassen zijn, dan wordt er gegromt en gehapt. Dan grijp ik in uiteraard. Maar zij krijgen toch niet echt overwicht op hem. Ik heb er echter geen problemen mee, kan gewoon corrigeren en dan luistert hij echt goed. Ook als hij zo agressief reageert.iAls ik zeg "schiet op, lopen", dan gaat hij dus van de plek weg, en houd na nog heel eventjes wat geimponeer wel op.
Baily

Wil de hond schreef:Ik denk ook dat hij jouw beschermt, of verdedigt.

Maar, ik vermoed dat hij dit doet omdat hij jouw als zijn bezit beschouwt. Je man is voor hem de "concurrentie". Hij probeert dus gewoon je man weg te jagen, maar zet (nog) niet echt door. Waarschijnlijk omdat hij dat niet aandurft.

Welke plaats in de rangorde denk jij dat Dino inneemt, en welke plek denk jij zelf in te nemen, dit alles volgens Dino?

Als jij en de honden ´s avonds al op bed liggen, kan je man dan gewoon in bed stappen zonder dat Dino daar op reageert met moeilijk doen?
Ja, maar hij moet dan niet te dicht in de buurt komen, bijvoorbeeld als hij hem per ongeluk aanraakt dan volgt er een vervaarlijk gegrom. Hij is op het moment ook met Balou in strijd om de rang. Balou is tot nu toe de roedelleidster en geeft het niet op, maar daar laat hij zich ook wel door corrigeren, maar blijft proberen. Dat hij mij beschermt had ik eigenlijk niet bij stil gestaan, maar dat zou ook kunnen. Als ze naar binnenkomen is het een wedstrijd wie het eerste bij mij is. Balou en Dino zijn er vaak tegelijk en snauwen elkaar weg, Balou wint tot nu toe, Beer blijft op de achtergrond wachten en die haal ik dan uit mijzelf aan.

Ook wat jij zegt klinkt me logisch in de oren want als mijn man 'savonds thuis komt loopt hij inderdaad op dat moment naar mij toe en onderweg komt hij dan de honden tegen omdat die altijd bij mij rondlopen. Maar hoe ga ik hier dan het beste mee om?
little-wolf
Zeer actief

Baily schreef:Hij reageert zich inderdaad altijd af op Beer, dus die is wel de underdog denk ik. Als je tenminste bedoelt dat deze het laagste in rang is. Het is niet zo dat hij voordurend door de anderen op zijn kop krijgt, maar dat sta ik dus ook niet toe. Als ze los lopen in het bos gaat Dino ook voortdurend achter hem aan. Dan lijn ik Dino aan, als het moet wel tien keer achter elkaar net zolang tot hij snapt dat het niet handig is om voortdurend achter Beer aan te gaan. Nu je het zo zegt begrijp ik het misschien een beetje. Beer schikt zich misschien in z'n rol tot mijn man thuis komt. Beer is erg gek op mijn man en misschien is dat net iets wat hem bepaalde signalen af doet geven aan Dino wat hij misschien anders niet doet. Ik ga in plaats van op Dino's reactie te bekijken nu ook maar eens naar Beer kijken. Wat hij precies doet op het moment dat mijn man in de kamer is.

Op bed liggen is inderdaad iets waar ik ook aan twijfel. Hij zoekt ook altijd de hoogste plek op, dus als de honden op de bank liggen gaat hij nog eens hogerop, op de leuning liggen. Maar dat is op zich niet erg want hij ziet mij wel als ranghoger. Daar heb ik geen problemen mee. Ik kan hem overal vanaf sturen en dan gebeurt er niks, doet mijn man dat of mijn kinderen, die trouwens allemaal bijna volwassen zijn, dan wordt er gegromt en gehapt. Dan grijp ik in uiteraard. Maar zij krijgen toch niet echt overwicht op hem. Ik heb er echter geen problemen mee, kan gewoon corrigeren en dan luistert hij echt goed. Ook als hij zo agressief reageert.iAls ik zeg "schiet op, lopen", dan gaat hij dus van de plek weg, en houd na nog heel eventjes wat geimponeer wel op.
de hond staat volgens zichzelf boven je kids en man door hogerop te gaan liggen. jij vind het niet erg datie daar ligt. maar kan me niet voorstellen dat je het niet erg vind dat als je man of kids hem van "zijn" plek halen datie dan gromt. want dat hoortie gewoon niet te doen.
het lijkt mij beter dat hij gewoon zijn eige plek heeft. op de vloer. ( naar mijn mening hoort een hond daar ook. maar is mijn mening )
little-wolf
Zeer actief

Baily schreef:
Wil de hond schreef:Ik denk ook dat hij jouw beschermt, of verdedigt.

Ja, maar hij moet dan niet te dicht in de buurt komen, bijvoorbeeld als hij hem per ongeluk aanraakt dan volgt er een vervaarlijk gegrom. Hij is op het moment ook met Balou in strijd om de rang. Balou is tot nu toe de roedelleidster en geeft het niet op, maar daar laat hij zich ook wel door corrigeren, maar blijft proberen. Dat hij mij beschermt had ik eigenlijk niet bij stil gestaan, maar dat zou ook kunnen. Als ze naar binnenkomen is het een wedstrijd wie het eerste bij mij is. Balou en Dino zijn er vaak tegelijk en snauwen elkaar weg, Balou wint tot nu toe, Beer blijft op de achtergrond wachten en die haal ik dan uit mijzelf aan.

Ook wat jij zegt klinkt me logisch in de oren want als mijn man 'savonds thuis komt loopt hij inderdaad op dat moment naar mij toe en onderweg komt hij dan de honden tegen omdat die altijd bij mij rondlopen. Maar hoe ga ik hier dan het beste mee om?
ik weet niet hoe oud dino nu is, maar waarschijnlijk aan het puberen? en dus ook zijn rangorde aan het bepalen.
als je man de honden onderweg tegenkomt, begroet hij ze dan? en daarna jou? dat is hun ogen ook weer dat ze hoger staan.

ik zou de regels wat scherper gaan maken. dat dino eerst wat moet doen voor een beloning.
Baily

Ik ga inderdaad de regels aanscherpen, het gaat zo geleidelijk dat ik het niet in de gaten had, en natuurlijk ben ik dan heel erg trots dat hij naar me luistert. Maar ondertussen gaat het dan toch niet zoals het hoort. Ik ga voor hem meer regels instellen. Het is gewoon een pittige hond.

Ik vind het inderdaad niet goed dat hij zo doet tegen mijn man en kinderen. Maar met zoveel personen is het heel moeilijk om heel consequent te zijn tegen een hond. Ik ben dat wel, mijn man is niet echt een hondenmens en is heel lief tegen ze, maar niet altijd verstandig. Ik leg de hele tijd dingen uit, maar als mensen daar niet voor openstaan en van huis uit heel anders met dieren omgaan (zoals alles zielig vinden) is het heel moeilijk om daar een goede weg in te vinden. Ik heb voordat de honden in huis kwamen boeken gehaald, iedereen gezegd dat ik toch wel verwacht dat ze tenminste een boek doorlezen en zich er in verdiepen en ze hebben dat ook gedaan. Ik geef aan wat ze wel en niet kunnen doen, zoals niet naar de hond toelopen, niet op de grond gaan liggen met ze zolang de rangorde niet duidelijk is en meer van dat soort dingen.

maar met 6 personen gaat er natuurlijk wel eens wat fout, en ligt hij daar zo schattig dat ze toch naar hem toelopen en gaan aaien. Bij Beer en Balou maakt dat niet zoveel uit, maar Dino maakt daar dus gelijk gebruik van. Ik ga er beter op letten en mijn gezin en mijn honden trainen.......... :mrgreen: Wat zullen ze me zat zijn straks............... :mrgreen:

Dino is trouwens nu een jaar, en hij is wel aan het puberen, maar meer op de manier van grenzen verkennen bij andere honden, naar mij toe gaat het luisteren juist steeds beter.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zo op het eerste gezicht krijg ik sterk de indruk dat de rangorde bij jou thuis nog helemaal niet blijvend bepaald is. Het lijkt alsof Dino op alle mogelijke manieren druk bezig is om zich te laten gelden als de belangrijkste. Naar de andere honden, naar je man, je kinderen.

Het is niet ondenkbaar (maar hoeft niet zo te zijn) dat hij jou als ranglager beschouwt, dat hij dat zelfs als vaststaand beschouwt en daarom minder problemen geeft met jou. Ik zeg dit laatste omdat hij door zijn gedrag veel aandacht krijgt van je, zoals bvb. in het bos, elke keer dat je hem aanlijnt neemt hij een belangrijke plaats in, wat op zich voor hem een bevestiging van jouw kant kan lijken dat jij dat ook vindt.

Elke keer als jij boos op hem wordt omdat hij zich volgens jou fout gedraagt schenk je hem aandcht. Deze aandacht kan volgens hem wel eens iets heel anders betekenen dan jij bedoelt. Negatieve aandacht kan voor een hond best positief zijn, zolang als die aandacht niet duidelijk negatief is doen veel honden net of hun neus bloedt, en interpreteren die aandacht gewoon als positief. Ofwel, jij denkt dat je boos op hem bent, en hij denkt dat je hem bevestigt in zijn gedrag.

De ranghogere krijgt aandacht van de ranglagere.

Je zegt dat als je man of kinderen een probleem hebben met hem, dat jij dan ingrijpt. Zodoende voorkom je weer wel dat zij zelf op zo´n moment duidelijk kunnen maken dat zij boven hem staan.

Maar goed, ik kan hiervandaan eigenlijk alleen maar spekuleren. Ik zou als ik jou was eens om de tafel gaan zitten met de hele familie, alle honden, én een deskundige gedragstherapeut(e). Omdat je situatie me dusdanig kompleks lijkt dat het veel inzicht in de situatie zal vergen om tot een gegrond en werkbaar advies te komen. Als je zomaar wat dingen gaat proberen kun je zelfs nog serieuzer in de problemen verstrikt raken.
little-wolf
Zeer actief

maar met 6 personen gaat er natuurlijk wel eens wat fout, en ligt hij daar zo schattig dat ze toch naar hem toelopen en gaan aaien. Bij Beer en Balou maakt dat niet zoveel uit, maar Dino maakt daar dus gelijk gebruik van. Ik ga er beter op letten en mijn gezin en mijn honden trainen.......... Wat zullen ze me zat zijn straks...............
waarom mogen ze niet naar de hond toe? als jij/jullie ranghoger zijn, bepalen jullie wanneer een hond aandacht krijgt. dus niet de hond.

laat hem zijn eige plek hebben, aai en speel met hem wanneer jullie dat willen. negeer hem als hij geaaid wilt worden of wil spelen. laat hem dus niet meer op de bank en bed slapen, maar op een eigen plek.
ga als eerste door de deur heen. ( je kan je dan omdraaien om alsnog je deur te sluiten ) enz.

succes!
Baily

Dat ik in zijn ogen ranglager zou kunnen zijn, door de aandacht die hij van mij krijgt, daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Het zijn drie jonge honden dus inderdaad erg met de rangorde bezig.

Maar kan ik ranglager zijn in zijn ogen, en dan toch dat hij zo goed luistert. Als hij blaft in de tuin en ik fluit, komt hij direct naar binnen, als ik hem terugroep komt hij ook terug als hij los loopt in zeg maar 8 van de 10 keren. Hij gaat zitten als ik het zeg, en met aan en af lijnen. Hij gaat ook liggen als ik het commando geef. Doet hij dat dan ook als hij mij niet als ranghoger zou zien?
Laatst gewijzigd door Baily op 25 mar 2004 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Baily

honiahaka-kuckunniwi schreef:
maar met 6 personen gaat er natuurlijk wel eens wat fout, en ligt hij daar zo schattig dat ze toch naar hem toelopen en gaan aaien. Bij Beer en Balou maakt dat niet zoveel uit, maar Dino maakt daar dus gelijk gebruik van. Ik ga er beter op letten en mijn gezin en mijn honden trainen.......... Wat zullen ze me zat zijn straks...............
waarom mogen ze niet naar de hond toe? als jij/jullie ranghoger zijn, bepalen jullie wanneer een hond aandacht krijgt. dus niet de hond.

laat hem zijn eige plek hebben, aai en speel met hem wanneer jullie dat willen. negeer hem als hij geaaid wilt worden of wil spelen. laat hem dus niet meer op de bank en bed slapen, maar op een eigen plek.
ga als eerste door de deur heen. ( je kan je dan omdraaien om alsnog je deur te sluiten ) enz.

succes!
Ik had geleerd dat zolang de rangorde nog niet is bepaald, je neit naar de hond toe moet lopen, maar dat je hem naar jou toe moet roepen. Als de rangorde vast staat dan zou dat inderdaad niet zoveel meer uitmaken. Maar het leek me in het geval van mijn dochter van 15 handig om voor haar duidelijkheid te scheppen en haar gewoon dit als houvast te geven.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:Als hij blaft in de tuin en ik fluit, kont hij direct naar binnen, als ik hem terugroep komt hij ook terug als hij los loopt in zeg maar 8 van de 10 keren. Hij gaat zitten als ik het zeg, en met aan en af lijnen. Hij gaat ook liggen als ik het commando geef. Doet hij dat dan ook als hij mij niet als ranghoger zou zien?
Ik betwijfel het inderdaad ook, maar toch lijkt het mij niet ondenkbaar dat zijn motivatie om te doen wat jij hem vraagt niet de motivatie van een zuiver onderdanige hond is. Misschien gaat het hem vooral om de voordelen die er door hem behaald worden. Beloning, aandacht, de belangrijkste plaats innemen.

Probeer eens een afspraak te regelen met de hele familie, én een deskundige buitenstaander. Om zodoende te bepalen wat er precies speelt, en ook om door die deskundige buitenstaander an de rest van je gezin duidelijk uit te laten leggen hoe en vooral waarom te handelen. Misschien dat je familie dan de adviezen wat meer ter harte neemt.
little-wolf
Zeer actief

Baily schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:

succes!
Ik had geleerd dat zolang de rangorde nog niet is bepaald, je neit naar de hond toe moet lopen, maar dat je hem naar jou toe moet roepen. Als de rangorde vast staat dan zou dat inderdaad niet zoveel meer uitmaken. Maar het leek me in het geval van mijn dochter van 15 handig om voor haar duidelijkheid te scheppen en haar gewoon dit als houvast te geven.
jullie zijn toch de baas? ranghogere? dus bepalen jullie het.

indd. wat wil zegt, ga met de familei om de tafel en maak duidelijke afspraken. evt met gedragstherapeut.
Baily

Wil de hond schreef:
Baily schreef:Als hij blaft in de tuin en ik fluit, kont hij direct naar binnen, als ik hem terugroep komt hij ook terug als hij los loopt in zeg maar 8 van de 10 keren. Hij gaat zitten als ik het zeg, en met aan en af lijnen. Hij gaat ook liggen als ik het commando geef. Doet hij dat dan ook als hij mij niet als ranghoger zou zien?
Ik betwijfel het inderdaad ook, maar toch lijkt het mij niet ondenkbaar dat zijn motivatie om te doen wat jij hem vraagt niet de motivatie van een zuiver onderdanige hond is. Misschien gaat het hem vooral om de voordelen die er door hem behaald worden. Beloning, aandacht, de belangrijkste plaats innemen.

Probeer eens een afspraak te regelen met de hele familie, én een deskundige buitenstaander. Om zodoende te bepalen wat er precies speelt, en ook om door die deskundige buitenstaander an de rest van je gezin duidelijk uit te laten leggen hoe en vooral waarom te handelen. Misschien dat je familie dan de adviezen wat meer ter harte neemt.
Je hebt gelijk, er moeten dingen veranderen. Dino moet gewoon ook naar de rest luisteren. Waarschijnlijk heb ik hem zelf het gevoel gegeven dat dat niet hoeft omdat ik iedere keer ingrijp. Wat is dit moeilijk zeg als je er zelf middenin zit, om te kunnen zien wat er speelt. Deskundig iemand ga ik ook inschakelen. Bedankt, ik heb echt heel veel aan jullie adviezen. :ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou je graag een goed advies geven waar je jullie situatie mee kunt rechttrekken, maar ik waag me er niet aan. Het klinkt me te ingewikkeld in de oren om hier even op te lossen. Voor je het weet kom je van de regen in de drup.

Misschien dat Eline nog een mooie duit in het zakje doet als ze dit leest.
Baily

Wil de hond schreef:Ik zou je graag een goed advies geven waar je jullie situatie mee kunt rechttrekken, maar ik waag me er niet aan. Het klinkt me te ingewikkeld in de oren om hier even op te lossen. Voor je het weet kom je van de regen in de drup.

Misschien dat Eline nog een mooie duit in het zakje doet als ze dit leest.
Ja hoe meer adviezen hoe beter, erg graag zelfs. maar het is inderdaad een ingewikkeld iets. Toch zijn het drie leuke honden en al doende leer ik en herstel ik dingen die fout gaan. Het is ook niet ideaal, drie zulke jonge honden opvoeden. Dat geef ik toe. Maar de situatie is nu zo, en ik wil er gewoon goed mee om gaan.

Maar ik wil wel eventjes kwijt dat hij ook erg lief kan zijn hoor, ik ben wel erg gek op mijn Dinootje. Op alledrie trouwens. ;)

Gelukkig dat ik oma Gemela ook nog hier in huis heb. Die haalt hoogstens haar wenkbrauwen op voor dat jonge grut.......... :mrgreen: Even off topic maar ik heb nog nooit zo'n lieve hond meegemaakt tegen andere honden. Nog geen grommetje, al deze weken dat ze hier is. En die drie hebben een ontzag voor haar........
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik kan niet meer dan beamen wat Wil allemaal gezegd heeft. En het eerste advies dat ik je echt kan geven is zorgen dat hij niet meer op bed slaapt want dat is een veel te hoge positie voor hem. Laat hem maar lekker beneden slapen. Heb te `veel verhalen gehoord dat manlief gewoonweg het bed niet meer in komt.

Maar het beste zou inderdaad zijn om een gedragstherapeute te laten komen zodat zij ook de daadwerkelijke situatie ziet en de hele familie er van wordt doordrongen hoe hier mee om te gaan. Want je hele familie moet boven ALLE honden staan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”