Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat gebeurde na de puppietraining vanochtend....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kya
Vaste gebruiker

wat gebeurde na de puppietraining vanochtend....

Ongelezen bericht door Kya »

Hallo allemaal,

ff het volgende; vanochtend zijn mijn vriend en ik met Kya zoals iedere zaterdag ochtend naar puppietraining geweest. Kya is , ook volgens de instructice, best dominand vergeleken met andere pups van haar leeftijd. Zij schrikt dan ook niet van grote honden die naar haar blaffen en op haar afgaan, ze gaat gewoon terugblaffen en terugstoeien (echt een dondersteentje !!). Kya is nu ongeveer 4 maandjes oud.

Omdat ze dominant tegen andere pups van haar leeftijd doet, laten we haar met af en toe met grotere honden stoeien, om haar te laten weten dat er stoerdere en grotere honden zijn dan haar. dus na de les hebben we haar op het veld los laten lopen ( wat we vaker doen als we in het bos of in de duinen lopen, max. 1/2 uurtje) en ging ze achter de grote honden aan rennen en spelen. op een gegeven moment kwam er een grote hond op haar af, waardoor zij op haar rug ging liggen.. weet niet precies wat de grote hond deed, best wel agressief, waardoor Kya keihard begon te gillen (het was echt overduidelijk over het hele veld te horen) iedere keek op en de overige honden, het waren er best veel, renden allemaal achter haar aan, waren geloof ik ongeveer een stuk of 6 honden. was best een gek gezicht, kleine pup voorop, achtervolgd door 7 honden ... ze was best geschrokken.

Mijn vriend en ik voelen ons aan de ene kant schuldig dat we nix aan hadden gedaan toen de grote hond op haar stond toen zij op haar rug lag. Aan de ene kant hebben we zoiets van ; hier leert ze van, maar de andere kant.. hadden we uberhaupt iets moeten doen?
Nu zullen de meesten denk ik zeggen: had je maar je pup niet los moeten laten lopen, maar we doen het vaker, en meestal blijft het bij spelen, maar dit keer liep het iets uit de hand.

oh en nog iets, kya heeft afgelopen week vijf melktandjes gewisseld, is dat niet ietwat te vroeg.. of is vier weken een goede leeftijd om melktandjes te wisselen?

Pootje van een dondersteen Kya en groetjes van ons !
Hyperdepieper
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een correctie en een keer een gillende pup..okee, maar kijk in vredesnaam uit met dit soort grappen, want een gillende pup kan in een groep honden leiden tot hele nare incidenten, zoals het verscheuren van je pup. De volwassen honden kunnen elkaar opjutten en het gillen en weghollen van de pup kan een jachtinstinkt oproepen en zo kan een roedel honden zich dus op je pup storten om hem te verscheuren.
Volwassen honden met je pup, prima, maar gooi je pup niet tussen een roedeltje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gooi je pup ook niet tussen voor jou onbekende honden los. ;)
Ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoelt hoor, Marouck was ook een zeer dominant typetje als pup tegen andere pups, heb haar dus ook veel met volwassen zekere honden laten spelen zodat zij grenzen opgelegd kreeg, maar wel bij voor mij bekende honden, waarvan ik wist dat ze ook sociaal waren. ;) Een verkeerde hond kan niet alleen je pup aan de buitenkant beschadigen, maar ook het vertrouwen van je pup een fikse deuk geven.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:Gooi je pup ook niet tussen voor jou onbekende honden los. ;)
Ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoelt hoor, Marouck was ook een zeer dominant typetje als pup tegen andere pups, heb haar dus ook veel met volwassen zekere honden laten spelen zodat zij grenzen opgelegd kreeg, maar wel bij voor mij bekende honden, waarvan ik wist dat ze ook sociaal waren. ;) Een verkeerde hond kan niet alleen je pup aan de buitenkant beschadigen, maar ook het vertrouwen van je pup een fikse deuk geven.
yep, mee eens! Ik weet niet wat voor hond ze heeft... maar een pup kan best een stootje hebben maar je moet wel weten met welke andere honden je te doen hebt, zeker als het er meerdere zijn!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
balouh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door balouh »

Is je pup niet helemaal bekaf na de puppiecursus.
Dat hoef ik namelijk met die van ons niet te doen na de cursus en hij is ook 4 maanden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
Verder is zelfverzekerdheid niet iets wat je er uit wil hebben. Laat hem maar lekker zelfverzekerd zijn hoor. Door met andere honden om te gaan op een normale, gedoseerde manier leert hij zelf wel wat nuance in zijn gedrag en dat het niet verstandig is om altijd een al te grote waffel te hebben.
Laat je hond lekker zelfverzekerd zijn! Een zelfverzekerde hond is 10 keer veiliger en makkelijker dan een hond die door een aantal slechte ervaringen helemaal geen andere honden meer vertrouwt.
ja helemaal mee eens. Toen mijn hond pup was, was hij ook vreselijk onbenullig met z'n leeftijdsgenootjes, grote bek etc. Was altijd de baas van de puppiecursusgroep zeg maar... Maar nu ie vowassen is, weet ie dondersgoed wanneer ie z'n waffel moet houden tegen andere honden. Hij is langzamerhand tijdens het wandelen regelmatig door een andere volwassenhond op z'n plek gezet en dat snapte hij vrij snel... Bepaalde soorten honden heeft hij dan ook heilig respect voor en voor anderen helemaal niet...
Dat komt vanzelf, aldoende leert men, maar niet op die manier die hierboven beschreven werd.
En ja, ik heb een erg zelfverzekerde hond, gelukkig wel!!! Beter dan een angsbijtertje!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kya
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kya »

balouh schreef:Is je pup niet helemaal bekaf na de puppiecursus.
Dat hoef ik namelijk met die van ons niet te doen na de cursus en hij is ook 4 maanden.
haha,nee dievan ons kan nog wel ff doorgaan,hoor als wij niet afkappen....pffff beesie heeft echt energie te veel...
Hyperdepieper
Fatima
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fatima »

Hey,

Vorige week ging ik met Yoep (CKC Spaniel, 4 maanden) wandelen en kwam een rotweiller pup (teefje) tegen van 9 weken oud. Mijn Yoep is niet bang, maar ook niet druk, gewoon gek op alle andere honden. We hebben in al die tijd al heel wat honden gezien, maar nog nooit problemen gehad.

Deze rotweiller pup had Yoep DIRECT op zijn rug, beet hem in zijn nek en oren zo hard dat Yoep keihard gilde en in mijn armen wilde kruipen, nou hij is nog NOOIT bang geweest voor andere honden!

Vond het nogal vervelend, zeker aangezien de eigenaars de rotweiler niet terughaalden, maar erom moesten lachen, en mij op mijn vingers tikten over het feit dat ik Yoep z'n "ongewenste gedrag" beloonde (doordat ik hem uiteindelijk maar optilde).

Daar moest ik gewoon even aan denken toen ik dit allemaal las!

:zwaai:
Greetz van Lesley&Edwin
Miauw van Snoepey, Mickey en Ricky
Poot van Yoep
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

In interactie met andere honden is er niets mis met dominante gedragingen. Honden communiceren nu eenmaal zo met elkaar.
Zo tasten ze af hoe ze tegenover elkaar staan. Soms wordt er gecorriceerd, maar vaak gaat het goed en accepteren ze elkaar.
groetjes monique
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Martijn schreef:Met alle respect, het verhaal dat een pup van 4 maanden te dominant is een een lager toontje geleerd moet worden gaat al nergens over.
Je instructrice heeft geen flauw benul waar ze over praat.

Dominantie is in de eerste plaats geen vaste karaktertrek maar een rol binnen een roedel of duo. Honden die niet met elkaar leven of elkaar heel vaak tegenkomen hebben geen dominantieverhouding met elkaar.
Wel is de ene hond zelfverzekerder en meer geneigd om grenzen op te zoeken maar dat is echt iets anders.
Als je iets wilt begrijpen moet je de goede termen gebruiken.
Een dominante rol heeft een tegenhanger in een ondergeschikte volgens een bepaalde geschiedenis tussen die honden.

Verder is zelfverzekerdheid niet iets wat je er uit wil hebben. Laat hem maar lekker zelfverzekerd zijn hoor. Door met andere honden om te gaan op een normale, gedoseerde manier leert hij zelf wel wat nuance in zijn gedrag en dat het niet verstandig is om altijd een al te grote waffel te hebben.
Laat je hond lekker zelfverzekerd zijn! Een zelfverzekerde hond is 10 keer veiliger en makkelijker dan een hond die door een aantal slechte ervaringen helemaal geen andere honden meer vertrouwt.

Dit was GEEN gedoseerde manier maar een levensgevaarlijk rotgeintje van je instructrice. Voor het zelfde geld was je pup hardstikke dood dood geweest. Je wilt niet weten wat er gebeurt als een groep honden vind dat een andere honden zich niet volgens de regels gedraagt. Ik heb zelf iemand haar hondje, nou ja, de stukken van haar hondje, in een albert heijntas mee naar huis zien nemen. Die moest ook zo nodig in zo'n losvaste groep terwijl de hond dat helemaal niet geleerd had.

Als je je pup als met andere grotere honden laat spelen doe dat dan 1 op 1. Dan heb je nog een soort van schijncontrole over wat er met je pup gebeurt maar als een groep honden op juw pup gaat jagen kun jij daar helemaal niets aan doen.
Dan krijg je hem terug als hij stuk en niet meer van interesse is.
Mee eens, rare instructice zeg..... Bas heeft dit gedrag ook gehad ( erg dominant ) maar nu, hij is 9 maanden, is het over en speelt hij erg graag :mrgreen:
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Was het op initiatief van de instructrice of was het je eigen initiatief na de puppytraining?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Gewoon meteen mee stoppen en 1 op 1 contact met volwassen honden opzoeken. Niet in een grote groep gooien, of je moet graag een hond willen die angstig wordt...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”