Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekking Havanezer

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Dekking Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho heeft weer damesbezoek gehad van een teefje wat hij al kent en met succes gedekt heeft. Nu gaat de dekking normaal al nooit van een leien dakje al is het een keer voorgekomen dat ze net over de drempel al vast zaten. Maar meestal gaan er wel wat uurtjes overheen en gebeurt het pas als iedereen de moed al opgaf.
Zo niet dit keer, Sancho heeft bijna de klok rond proberen te dekken maar er volgde geen koppeling.
Ik heb zelf het idee dat de teef vandaag pas op haar hoogtepunt is maar ze zijn toch onverrichter zake naar huis.
Ik weet er nog te weinig van dus mijn vraag is eigenlijk of dat, gezien ervaringen met meerdere teefjes en verhalen over anderen reutjes, een Havanezerdingetje is, dat moeizaam dekken?
En kan het zijn dat er dit keer toch een dekking is gedaan zonder vastzitten? Zou het ook kunnen dat de prostaatontsteking van Sancho vorig jaar hem nu nog parten speelt?
Of is het gewoon de natuur en was het tijdstip niet goed? Ik neig zelf naar dat laatste eigenlijk, want in het verleden ging het altijd moeizaam als het moest zoals de eigenaar van de teef wilde, en vlot als het tijdstip toevallig helemaal oké was.
Sancho is 8 dus nog jong genoeg lijkt me.
Ik vind het vooral sneu voor de eigenaar van de teef, ik zelf zit er niet zo mee.
Al was een nachtje op de bank slapen ( nou ja, liggen want met dat gehijg en gesmak om je heen slaap je natuurlijk niet echt) niet echt mijn hobby maar je moet toch wat :engel:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Dekking Havanezer

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dekking zonder koppeling kan zeker wel geslaagd zijn. Maar kan inderdaad ook heel goed dat het teefje gewoon nog niet zo ver was. Is er gedekt op basis van progesteronbepaling?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, er zijn vast best hava's die slecht dekken, net als in alle rassen. Maar meestal is het geen probleem.
Als ze te vroeg waren hadden ze dus even moeten wachten? Dan kan ie er nog niet in, dus dan lukt het niet.
Hadden ze progesteron geprikt?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marie-Josée
Erelid

Ja dat is wel iets waar ik zelf eigenlijk op sta. Normaal duurt het stijgen van de waarde bij dit teefje lang maar nu was het progesteron onverwacht al snel op 14.5.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Weet je ook met welke methode is getest? Dat maakt nl ook verschil. Wij laten ze ook niet de klok rond proberen. Natuurlijk wel ruim de tijd nemen maar als het niet lukt worden ze gescheiden. En dan volgende dag weer proberen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb natuurlijk niet heel veel ervaring, met nu twee keer een dekking meegemaakt, maar beide keren hebben we twee dagen later nog eens afgesproken.
Eerste teefje geen progesteron geprikt, maar ervaren fokker met een reu in huis die heel betrouwbaar aangaf wanneer een teef dekrijp is. Helaas werd teefje die ochtend door een bij gestoken en vanwege de medicatie die ze daarvoor kreeg was het beter niet binnen 24 uur te dekken. Twee vlotte dekkingen met zo'n anderhalf uur er tussen bij het eerste bezoek. Twee dagen later direct weer een dekking, maar daarna van beide kanten nul interesse meer. Op dag 58 na de eerste dekking werden de pups geboren, dus die laatste dekking heeft niets meer gedaan.
Tweede teefje wel met progesteron-bepaling. Twee dekkingen op de eerste dag die volgens de dierenarts het beste was. Twee dagen later opnieuw twee dekkingen en ook toen duidelijk afnemende interesse na die laatste dekking, wel minder duidelijk dan bij dat eerste teefje. Pups kwamen op dag 61 of 62, dacht ik.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Ja dat is wel iets waar ik zelf eigenlijk op sta. Normaal duurt het stijgen van de waarde bij dit teefje lang maar nu was het progesteron onverwacht al snel op 14.5.
Het zou dan geen probleem moeten zijn.
Komen ze nog een keer?

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Ze kunnen morgen en overmorgen niet dus het moest dit weekend gebeuren. Het zou inderdaad geen probleem moeten zijn, daarom hoop ik niet dat Sancho de oorzaak is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Ze kunnen morgen en overmorgen niet dus het moest dit weekend gebeuren. Het zou inderdaad geen probleem moeten zijn, daarom hoop ik niet dat Sancho de oorzaak is.
Maar zo werkt dat niet.
De teef maakt uit of het tijd is, niet de agenda.

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Marjoleine schreef:
Marie-Josée schreef:Ze kunnen morgen en overmorgen niet dus het moest dit weekend gebeuren. Het zou inderdaad geen probleem moeten zijn, daarom hoop ik niet dat Sancho de oorzaak is.
Maar zo werkt dat niet.
De teef maakt uit of het tijd is, niet de agenda.
Helemaal mee eens! Maar ik ben de eigenaar van de reu maar. Ik ga altijd ergens helemaal voor of begin er niet eens aan maar niet iedereen is hetzelfde. Ik zie dat wel vaker helaas, dat de hondjes in de agenda moeten passen.
En ik vond het dit keer wel jammer van "mijn" moeite eigenlijk maar verder bemoei ik me er niet mee.
Martin en ik moeten wel eens lachen als iemand beweert dat de eigenaar van de reu het maar makkelijk heeft. Maar na zo'n dag en nacht kan ik het daar niet helemaal mee eens zijn :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”