Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat is oversprong-gedrag?
Moderator: moderatorteam
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
- Aantal honden: 1
wat is oversprong-gedrag?
graag een duidelijke uitleg 

Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Overspronggedrag is gedrag waarbij een hond in tweestrijd staat. Hij gaat bv gapen, zich uitrekken of iets dergelijks. De hond weet even niet wat hij met de situatie aanmoet en gaat "tijd rekken".
Dat is in principe overspronggedrag, alhoewel de laatste tijd steeds meer stemmen opgaan dat de hond dit doet om zichzelf en de omgeving rustig te krijgen, een "calming signal". De hond is gestressed in de situatie en gebruikt allerlei manier om rust te vinden.
Persoonlijk neig ik meer naar de tweede uitleg
Dat is in principe overspronggedrag, alhoewel de laatste tijd steeds meer stemmen opgaan dat de hond dit doet om zichzelf en de omgeving rustig te krijgen, een "calming signal". De hond is gestressed in de situatie en gebruikt allerlei manier om rust te vinden.
Persoonlijk neig ik meer naar de tweede uitleg

- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
Overspronggedrag is gedrag wat niets met de situatie te maken heeft.
Er vindt een tweestrijd plaats in de hond, hij weet niet of hij het een of het ander moet doen, hij is in conflict met zichzelf. Hij kiest daarom voor een derde gedrag wat niets met het een en het ander te maken heeft. Dit kan gapen, uitrekken, snuffelen, krabben, rollen, zichzelf likken/wassen zijn.
Er vindt een tweestrijd plaats in de hond, hij weet niet of hij het een of het ander moet doen, hij is in conflict met zichzelf. Hij kiest daarom voor een derde gedrag wat niets met het een en het ander te maken heeft. Dit kan gapen, uitrekken, snuffelen, krabben, rollen, zichzelf likken/wassen zijn.
groetjes monique
-
- Actief
Kijk maar eens bij mensen. Een moeilijke vraag wordt gesteld en je ziet iemand meteen aan zijn kruin krabbelen. Of hevig over zijn kin strijken doen alsof hij/zij nadenkt. Oversprong gedrag.........
Dat gedrag heeft dus eigenlijk niets met de situatie te maken maar geeft je inderdaad de tijd om even na te denken wat je nu gaat doen.
Heel herkenbaar ga er maar eens op letten in je omgeving.
Dat gedrag heeft dus eigenlijk niets met de situatie te maken maar geeft je inderdaad de tijd om even na te denken wat je nu gaat doen.
Heel herkenbaar ga er maar eens op letten in je omgeving.

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- little-wolf
- Zeer actief