Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke brok?
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Jack Russel
- Aantal honden: 1
Welke brok?
Goedemorgen,
Onze hond Buddy is een Jack Russel van 2 jaar oud.
Helaas is hij gevoelig voor vele soorten voeding.
We hebben eerst Royal Canin van de dierenarts gehad, hier had hij hele harde ontlasting van. Het deed hem ook pijn als hij moest poepen. Daardoor zijn we opzoek gegaan naar een andere brok.
Momenteel zit hij op een Smolke sensitive, hier doet hij het goed op qua huiduitslag. Helaas haalt hij voor de rest niet genoeg uit deze brok. Hij is lastig op gewicht te houden en heeft geen mooie ontlasting, hij poept dropjes zeg maar.
We hebben hem al op vers vlees gehad, hier gaat hij van overgeven.
Qua snacks krijgt hij lam en rijst koekjes, hertenbot en zalmsnacks.
We lopen dagelijks meerdere kilometers met hem en hij gaat een paar keer per week mee hardlopen.
Hebben jullie nog tips voor goede voeding?
Alvast bedankt,
Groetjes Simone en een poot van Buddy
We hebben eerst Royal Canin van de dierenarts gehad, hier had hij hele harde ontlasting van. Het deed hem ook pijn als hij moest poepen. Daardoor zijn we opzoek gegaan naar een andere brok.
Momenteel zit hij op een Smolke sensitive, hier doet hij het goed op qua huiduitslag. Helaas haalt hij voor de rest niet genoeg uit deze brok. Hij is lastig op gewicht te houden en heeft geen mooie ontlasting, hij poept dropjes zeg maar.
We lopen dagelijks meerdere kilometers met hem en hij gaat een paar keer per week mee hardlopen.
Alvast bedankt,
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Re: Welke brok?
Waar is hij allergisch voor en is dat ook daadwerkelijk onderzocht door bv eliminatie dieet, misschien is kvv een optie?Buddy2016 schreef:Goedemorgen,
Alvast bedankt,

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Hoeveel hertenbot krijgt hij? En dat eet hij helemaal op of is het om te knagen?
- dagmar88
- Zeer actief
Wat is volgens jou wel goede ontlasting?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Precies wat ik mij afvroegveertje schreef:Hoeveel hertenbot krijgt hij? En dat eet hij helemaal op of is het om te knagen?

Jip reageert ook sterk op wat hij tussendoor (naast de maaltijd) te eten krijgt. Eet hij iets te veel bot, dan krijgt hij hele harde ontlasting. Eet hij een snack wat iets te vettig is, dan krijgt hij hele slappe ontlasting. Bij Jip is de ontlasting vooral afhankelijk van de snacks tussendoor, en niet van de brokken.
Misschien is dat bij Buddy ook zo? Of heb je al een tijdje zonder snacks/tussendoortjes geprobeerd en heeft hij er dan ook last van?
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Of de Royal Canin als hij het daar verder goed op doet, en iets erbij om de ontlasting zachter te maken.
Beetje olie of iets dergelijks.
Beetje olie of iets dergelijks.

-
- nieuw lid
Bedankt voor al jullie reacties.
Van vlees moet hij overgeven, dus dat is geen optie.
Hij krijgt het bot om te knagen, hij eet het niet helemaal op.
Hij krijgt wel eens hertenpezen, die kauwt hij wel helemaal op.
Ik denk dat hij misschien 3 a 4 keer per dag wat tussendoor krijgt. Gewoon een snack voor de lekker.
Meer brokken geven dat doen wij al, maar dat helpt dus niet. Hij krijgt nu al 75 gram meer dan dat hij moet hebben per dag. Qua hoeveelheid vind ik dat erg veel op zo'n klein hondje.
We hebben het al geprobeerd met Royal Canin en een toevoeging, dit hielp niet genoeg, wanneer hij gaat janken om te poepen is mij dat het niet waard....
Hij reageert heftig op Rund en varkensvlees, kip reageert hij ook op maar wel in mindere mate.
Van vlees moet hij overgeven, dus dat is geen optie.
Hij krijgt het bot om te knagen, hij eet het niet helemaal op.
Hij krijgt wel eens hertenpezen, die kauwt hij wel helemaal op.
Ik denk dat hij misschien 3 a 4 keer per dag wat tussendoor krijgt. Gewoon een snack voor de lekker.
Meer brokken geven dat doen wij al, maar dat helpt dus niet. Hij krijgt nu al 75 gram meer dan dat hij moet hebben per dag. Qua hoeveelheid vind ik dat erg veel op zo'n klein hondje.
We hebben het al geprobeerd met Royal Canin en een toevoeging, dit hielp niet genoeg, wanneer hij gaat janken om te poepen is mij dat het niet waard....
Hij reageert heftig op Rund en varkensvlees, kip reageert hij ook op maar wel in mindere mate.
-
- nieuw lid
Hij heeft wel een tijdje geen snacks gehad, alleen wat brokjes tussendoor. Dit had verder geen invloed.natalie schreef:Precies wat ik mij afvroegveertje schreef:Hoeveel hertenbot krijgt hij? En dat eet hij helemaal op of is het om te knagen?![]()
Jip reageert ook sterk op wat hij tussendoor (naast de maaltijd) te eten krijgt. Eet hij iets te veel bot, dan krijgt hij hele harde ontlasting. Eet hij een snack wat iets te vettig is, dan krijgt hij hele slappe ontlasting. Bij Jip is de ontlasting vooral afhankelijk van de snacks tussendoor, en niet van de brokken.
Misschien is dat bij Buddy ook zo? Of heb je al een tijdje zonder snacks/tussendoortjes geprobeerd en heeft hij er dan ook last van?
Wel als hij een keer een nieuwe snack krijgt, wat anders dan anders, dan heeft hij gelijk hele dunne ontlasting. Maar de dingen die wij standaard geven, daar reageert hij niet op.
- dagmar88
- Zeer actief
Mogelijkheden zat; wolf of willderness, purizon, nutrivet inne, simpsons. Gewoon even bij zooplus kijken.Buddy2016 schreef: We hebben het al geprobeerd met Royal Canin en een toevoeging, dit hielp niet genoeg, wanneer hij gaat janken om te poepen is mij dat het niet waard....
Maar dat zijn allemaal merken waarop de ontlasting in de regel minder en harder is dan op royal canin.
Heb je psylliumvezels geprobeerd?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Iedereen kan zijn/haar eigen ervaringen delen met brokken, maar dat zegt niets of dat bij jouw hond ook gaat werken. Ik zou me denk ik meer richten op de huidproblemen dan op stevige ontlasting. Als de huidproblemen met deze brok weg zijn en de enige reden voor een wissel de te stevige ontlasting is, dan zou ik gaan kijken naar wat extraatjes die de ontlasting iets slapper maken. Misschien een klein beetje pens door zijn brokjes doen. Of een ei.
Is het trouwens mogelijk dat je hond stukjes bot eraf bijt en die uitpoept en daardoor moet piepen?
Hier had ik dat namelijk met hoefjes. Waar kleine stukjes gewoon verteren, lukte dat niet met de grotere en toen heeft Finn ook een paar dagen moeite gehad met poepen. Ik heb de hoefjes daarna verbannen
Is het trouwens mogelijk dat je hond stukjes bot eraf bijt en die uitpoept en daardoor moet piepen?
Hier had ik dat namelijk met hoefjes. Waar kleine stukjes gewoon verteren, lukte dat niet met de grotere en toen heeft Finn ook een paar dagen moeite gehad met poepen. Ik heb de hoefjes daarna verbannen

- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Mijn Jacks krijgen Fish4dogs en KVV daar doen ze het prima op ook qua ontlasting
-
- Zeer actief
Of een paar drupjes vloeibaar schapenvet bij de brokjes doen? Weer niet te veel want dan wordt ontlasting weer te dun
Deze bijvoorbeeld

Deze bijvoorbeeld
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Iedere hond is natuurlijk anders maar ik heb zelf net een zoektocht achter de rug omdat mijn hond opeens een huidprobleem kreeg, ze is 12 jaar, nooit eerder last van gehad. Maar dat terzijde. Ik geef nu Welby zalm brok en dat gaat goed, is gebaseerd op 1 eiwit. Kip en rund krijgt ze niet meer, ook niet in snacks. Ontlasting is perfect. Ik heb goede ervaringen met Welby. Nadat ik een aantal vragen had gemaild belde die man van Welby mij op en heeft alle vragen beantwoord, hij heeft echt wel kennis hierover.