Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschil tussen angstige en onderdanige houding
Moderator: moderatorteam
- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
Verschil tussen angstige en onderdanige houding
Waar ik eigenlijk nooit duidelijkheid over krijg is het verschil tussen angstige en onderdanige lichaamshouding.
Het verschil van gedragingen is mij wel duidelijk.
Of bestaat de onderdanige lichaamshouding niet meer en wordt dit nu angstige houding genoemd.
Als ik het nieuwste naslagwerk van O & O er bij neem wordt er alleen nog gepraat over onderdanige gedragingen.
Bij lichaamshouding hebben ze het over zelfverzekerd/dominante houding, neutrale houding, en onzekere/angstige houding.
Laatst kreeg ik het clubkrantje van de rasvereniging met een prijsvraag.
De vraag ging over een bijgevoegde illustratie. Onderdanig of angstige houding?
Hier stond een hond op met een:
lage lichaamshouding (zoals ik geleerd heb onderdanige houding)
staart laag langs de buitenkant van de poot (sociale geremdheid)
voorpoot opgetrokken (onderdanig gedrag)
half dicht geknepen ogen (kalmerend signaal)
oren plat in de nek. (onderdanige houding)
Ik heb geleerd dat een hond met een lage houding maar de oren wel naar achteren maar niet plat in de nek angstig is. En dat een hond die angstig is niet zijn ogen half dicht knijpt maar juist fixeerd.
Wie heeft er hier een duidelijke uitleg over.
Het verschil van gedragingen is mij wel duidelijk.
Of bestaat de onderdanige lichaamshouding niet meer en wordt dit nu angstige houding genoemd.
Als ik het nieuwste naslagwerk van O & O er bij neem wordt er alleen nog gepraat over onderdanige gedragingen.
Bij lichaamshouding hebben ze het over zelfverzekerd/dominante houding, neutrale houding, en onzekere/angstige houding.
Laatst kreeg ik het clubkrantje van de rasvereniging met een prijsvraag.
De vraag ging over een bijgevoegde illustratie. Onderdanig of angstige houding?
Hier stond een hond op met een:
lage lichaamshouding (zoals ik geleerd heb onderdanige houding)
staart laag langs de buitenkant van de poot (sociale geremdheid)
voorpoot opgetrokken (onderdanig gedrag)
half dicht geknepen ogen (kalmerend signaal)
oren plat in de nek. (onderdanige houding)
Ik heb geleerd dat een hond met een lage houding maar de oren wel naar achteren maar niet plat in de nek angstig is. En dat een hond die angstig is niet zijn ogen half dicht knijpt maar juist fixeerd.
Wie heeft er hier een duidelijke uitleg over.
groetjes monique
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
- Gaia&Ozzy
- geregistreerd lid
Een angstige hond herken ik als:
in elkaar gekrompen, staart tussen hen poten, oren plat, met juist vaak afgewende ogen, vaak wegkijkend. (Starend is toch confronterend? ). Soms gaan ze na deze houding gelijk de aanval in of rennen hard weg.
Onderdanig:
Jonge honden rollen zich gauw op hun rug. Of hebben oortjes plat en snuitje naar beneden kijken ze omhoog. Maken zich wat kleiner, maar niet helemaal in elkaar gekrompen. Kwispelen voorzichtig met hun staartje. Meer afwachtende houding.
Zo ongeveer... :U ???
in elkaar gekrompen, staart tussen hen poten, oren plat, met juist vaak afgewende ogen, vaak wegkijkend. (Starend is toch confronterend? ). Soms gaan ze na deze houding gelijk de aanval in of rennen hard weg.
Onderdanig:
Jonge honden rollen zich gauw op hun rug. Of hebben oortjes plat en snuitje naar beneden kijken ze omhoog. Maken zich wat kleiner, maar niet helemaal in elkaar gekrompen. Kwispelen voorzichtig met hun staartje. Meer afwachtende houding.
Zo ongeveer... :U ???
Dogs are not our whole life, but they make our lives whole
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
geen idee of je hier wat aan hebt. als het al te lezen is.
http://people.zeelandnet.nl/canislupus/03.1taal.html

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Op zich is er niet echt een heel duidelijk verschil tussen een onzekere en wat angstige houding en een onderdanige houding. Je mag er wel vanuit gaan dat als de hond geen rangorderelatie heeft met iemand, dat zijn houding dus onzekerheid weergeeft.
Als er sprake is van angstagressie is het natuurlijk wel duidelijk, omdat er dan andere signalen bijkomen.
Vaak zie je dus wel het verschil omdat er ander gedrag getoond wordt. Een bange hond zal meer stresssignalen laten zien en bv proberen te vluchten, terwijl een onderdanige hond bv eerder zal tongelen.
Als er sprake is van angstagressie is het natuurlijk wel duidelijk, omdat er dan andere signalen bijkomen.
Vaak zie je dus wel het verschil omdat er ander gedrag getoond wordt. Een bange hond zal meer stresssignalen laten zien en bv proberen te vluchten, terwijl een onderdanige hond bv eerder zal tongelen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- cuatro
- Actief
Waar ik nu een beetje mee zit is dat er in het cursusboek van O & O niet meer gepraat wordt over een onderdanige houding, alleen onderdanige gedragingen.
In het cursusboek staat nu dat als een hond een lagere houding dan neutraal heeft dat hij of onzeker of angstig is.
Wanneer je een hond voor je hebt kun je dit beter zien door zijn gedragingen.
Maar als je een tekening zou moeten maken van een onzekere (onderdanige?) hond, of een tekening van een angstige hond waar zou dan het verschil in zitten.
Of zou je een tong moeten tekenen dat het dan gelijk een stuk duidelijker is?
In het cursusboek staat nu dat als een hond een lagere houding dan neutraal heeft dat hij of onzeker of angstig is.
Wanneer je een hond voor je hebt kun je dit beter zien door zijn gedragingen.
Maar als je een tekening zou moeten maken van een onzekere (onderdanige?) hond, of een tekening van een angstige hond waar zou dan het verschil in zitten.
Of zou je een tong moeten tekenen dat het dan gelijk een stuk duidelijker is?
groetjes monique
- cuatro
- Actief
Ik heb even gekeken, zoals ik het begrijp bij het plaatje met sterke deemoedsgebaar, vertoont de hond onderdanige gedragingen, pootje opheffen, ogen half dicht, maar is de stand van de staart het teken van angst.honiahaka-kuckunniwi schreef:geen idee of je hier wat aan hebt. als het al te lezen is.![]()
Ik begin er langzaam uit te komen.
groetjes monique