Ik las sommige dingen inderdaad verkeerdlaeken schreef:Zo sta jij er dus zelf ook in. Stel dat je grote hond niet gedragen wil worden en niet veel meer zelf kan dan houdt het dus op. Ik heb Wuilus altijd de trap op gedragen. 40 kilo hing dan met de poten om mijn nek. Natuurlijk doe ik dat. En ik liep achter haar op de trap als ze zelf omhoog wilde. Hup hup hup om haar mentaal te helpen. Omhoog wilde ze zelf. Omlaag was lastiger vanwege artrose in de schouder.blondie schreef:Zo sta jij erin.laeken schreef:Bij Tom hebben we ook veel meer gedaan dan ik bij een hele oude hond zou doen. Hij was 1,5 jaar oud dus dan ga je wel wat verder. Wuilus was de dag nadat ze niet meer zelf op kon staan ingeslapen. Prima moment. Dapper kreet kanker en ineens piepte hij als hij omkeek en vond Eva hem helemaal niet meer leuk. Ook viel zijn vacht uit. Dus ingeslapen de dag dat Eva gromde en hij piepte als zijn nek bewoog. Voor elke variatie is een andere overweging te maken. Ik zou een buitenhond met artrose ook eerder laten gaan dan een hondje als Bas met artrose. Of een dog die iets aan zijn poten heeft gaat bij mij ook eerder dan een Yorkshire terriër. Sowieso gaan bij mij grote honden eerder. Een kleine hond kun je makkelijker, beter en veel uitgebreider helpen. Effe de trap af tillen. Even op de bank zetten. Stukje dragen waar het lastig loopt etc. Die kleintjes zijn een stuk handiger als oude besjes en dus geef je ze al snel meer tijd. Ze doen kleine plasjes en alles is te overzien.
Met andere woorden. Inslapen op het juiste moment heeft wel degelijk iets met de last voor de baas te maken. Immers een kleine hond en een grote hond maakt al verschil
Ik heb de momenten dat mijn grote hond (38 kilo dus was te overzien) af en toe wat hulp nodig had en me dat liet geven als speciaal ervaren, omdat hij juist een hond was die "zelf" dingen wilde doen.
En schreef in dit topic ook al dat hij gewoonweg niet er klaar mee was. En kleine ondersteuning was nodig op het eind, en hij wilde nog steeds de trap af zoals hij gewend was om naast mijn bed te kunnen slapen, en dan hielp ik hem. En met naar boven gaan idem.
En in huis lagen wat antislip matjes omdat hij soms wat moeite had met opstaan. Plas laten lopen of ontlasting is niet gebeurd. Dat had hij zelf vreselijk gevonden, dus dan had de beslissing eerder zijn gemaakt, maar meer nog omdat hij het dan ook zelf zou hebben aangegeven. Vreselijk onhandig huis ook voor een hond die spierverlies had, we moesten altijd een trap op en af om naar buiten te gaan of naar de tuin te gaan. Maar met wat handige maniertjes lukte het nog gewoon. En die maniertjes vonden we samen uit.
Het maakte dat onze band die al sterk was, in die laatste periode nog sterker is geworden. En uiteraard kan iemand anders daar anders over oordelen, of een andere beslissing maken als ze er zelf voor komen te staan.
Maar weet ook van mijzelf dat ik wel reëel blijf in wat nog gaat en wat niet. Bij Bluf lag de diagnose anders, zij liet niet echt zien dat er wat aan de hand was, maar de resultaten wezen anders uit. Dus moest ik als baas (en de dierenarts vertrouwend) de beslissing maken anders had ze een ellendige dood gestorven. Rekken om ze bij me te houden ten koste van het dier ben ik niet van, maar als het nog gaat en er moeten wat aanpassingen gedaan worden, dan heb ik dat met liefde gedaan, en heb ik daar nog steeds een goed gevoel bij.
Dus ik steun een oude hond net als jij. Wat jij zegt doe ik ook al lees jij het anders geloof ik. Met de kleine hondjes kun je alleen nog veel verder gaan. Lange wandelingen en dan in een rugzak indien gewenst. Overal mee naartoe etc. Een grote hond is meer een last bij ouderdom dan een kleine. Dat wilde ik zeggenOok voor de hond zelf. 35 kilo op een atrosepoot doet echt meer pijn dan 5 kilo. Kleine hondjes kunnen veel gemakkelijker een pootje missen of een slechte rug hebben dan grote.

Jouw uitleg en redenatie en die van mij ontlopen elkaar inderdaad niet.