Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

niet meenemen..........zielig of niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

niet meenemen..........zielig of niet

Ongelezen bericht door Baily »

Dino gaat naar aanleiding van zijn gedrag de laatste tijd beginnen met een cursus op een hondenschool, waar hij eerst individueel wordt geobserveerd. En eventueel ook thuis. Dit naar aanleiding van een ander topic hier bij gedrag.

Maar ondertussen gaat hier alles gewoon door natuurlijk. Dus elke dag loslopen in het bos met de honden. Een van de lastige dingen op het moment is dat Dino zo vreselijk achter Beer aan zit en die heeft bijna niks aan z'n uitje omdat Dino hem voortdurend corrigeert en in zijn nek of staart hangt. Ik had de gewoonte om hem dan aan te lijnen en eventjes later weer los te laten. Soms moest ik dit tot wel 5 of 10 keer herhalen voordat hij Beer met rust liet.

Ik kies dus duidelijk nu voor Beer. Die doet dus niks en geniet zo van het lekker rennen in het bos, dat wil ik hem niet ontnemen. Hetgene dat dat in de weg staat is Dino. Dat zou niet hoeven en hij is dus degene die voor het probleem zorgt. Dino aangelijnd laten vind ik ook geen optie, omdat hij zo graag los wil. Hij gaat uit zichzelf al heel netjes zitten bij de ingang, zo van "gooi me maar los"heel aandoenlijk. Dus ik vind dat rot om hem dan aangelijnd te laten. Ook kan eht zijn dat Dino zich erg belangrijk gaat voelen door het aanlijnen omdat ik hem steeds bij me roep en op die manier aandacht geef.

Nu heb ik een andere optie bedacht; ik ga met Beer en Balou naar het bos en ga daarna met Dino hier in de buurt een eind wandelen aan de lange lijn bijv. afgewisseld met oefeningen.

Maar dat bekkie als ik dan weg ga en hij moet thuis blijven, ik kan daar dus niet tegen. :jank: Er is dan altijd wel iemand thuis dus hij is niet alleen.

Wat moet ik nou.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: niet meenemen..........zielig of niet

Ongelezen bericht door laeken »

Je moet je instelling ten opzichte van je honden veranderen. Je vindt het zielig Dino aan te lijnen in het bos en baalt ervan dat als je dat niet doet hij Beer steeds lastig valt. Die keuze zou ik dus wel gewoon maken, Dino een half uur vast, Beer los, dan Beer vast en Dino los. Valt Dino dan Beer aan de riem lastig stuur je hem weg.
Ik vraag me verder af hoe erg Beer het allemaal vindt, gromt hij terug? Is hij bang? Vlucht hij? Dat zijn dingen waaraan je kan zien hoe hij het nu werkelijk ervaard.

Verder vindt je Dino in het bos aanlijnen zielig en dus neem je hem maar helemaal niet meer mee???? Dat deel snap ik al helemaal niet want nu laat je hem dus gewoon niet meer los en doe je er niks meer aan? Laat je het dus zo en vermijdt gewoon het bos met Dino?

Honden zijn ook minder snel zielig dan je denkt en het steeds weer roepen en aanlijnen in het bos is eerder een goede oefening voor je hond dan dat hij er status aan gaat ontlenen. Voor mijn gevoel zit je de rangen en standen tussen je honden verkeerd te bevestigen en ben je zelf degene die dit allemaal veroorzaakt. Als je Dino maar vaak genoeg verbied Beer op zijn lazer te geven zal hij zich des te gemotiveerder voelen aangezien de andere hond tegen zijn zin in een voorkeursbehandeling krijgt die voor hem zou moeten zijn als je het in hondentaal zou bekijken.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Dat ik er de oorzaak van ben was mezelf ook al duidelijk.Als ik hem goed in de hand had dan gebeurde dit dus niet. Maar ik probeer er dus achter te komen wat het dan is. Dino gaat nu binnenkort naar een hondenschool en in afwachting daarvan stelde ik dus deze vraag.

Ik weet wel dat ik alles te snel zielig vind, ben daar ook al een heel eind overheen gestapt. Het is zeker mijn bedoeling niet om Dino nooit meer mee te nemen, ik gun ze heel erg hun losloopronde.

de reden waarom ik er mee zit is dat ik aan Beer merk dat hij anders is hierdoor en niet op een positieve manier. Hij kruipt heel erg in zijn schulp. Ik vind het niet erg dat hij de laagste in rang is en ook niet dat de ene de andere op z'n plaats zet. Daar heb ik me nog nooit mee bemoeid. Maar ik wil niet dat er eentje echt de dupe is. Op het moment gaat Dino gewoon te ver en ik accepteer dat niet. Maak ook een keuze voor Beer.

En dan ben ik inderdaad zo'n zacht ei dat ik dat zelf erg vervelend vind. Maar daar probeer ik dus wat aan te doen door raad te vragen en te proberen dat van me af te zetten en de beste oplossing te zoeken.

Zelf kijk je er niet zo makkelijk doorheen als je er middenin zit. Dus alle advies is welkom.

Trouwens, ik vind dat idee van ieder een half uur aan de riem wel een erg goed idee. Ik ga dat zeker uitproberen. Bedankt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik begrijp heel goed dat je er naar van wordt hoor, ik zou het ook niet leuk vinden als twee honden van mij elkaar het leven zuur zouden maken, mn de een de ander. Maar als het dan zover is moet je denk ik harder worden. Aan de riem om en om en als Beer bij jou aan de riem loopt mag je hem wel beschermen tegen Dino, dan zijn jullie samen bezig.
Succes, een goede hondenschool is inderdaad handig, ik zou iemand ook eens laten kijken naar de honden tijdens dat gedrag. Misschien is Dino wel ergens mee bezig en als hij in rang bevestigd wordt stopt dat dan misschien weer.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”