Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuigje of halsband?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Roos1995
Actief
Aantal honden: 1

Tuigje of halsband?

Ongelezen bericht door Roos1995 »

Hoi

Ik heb even een vraag. Hebben jullie een halsband of een tuigje voor jullie honden? En zo ja, bij puppycursus is een tuigje dan ook effectief?
S@ndr@
Zeer actief

Re: Tuigje of halsband?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou even bij de cursus vragen wat ze willen, meestal is de halsband favoriet- daar hebben ze gewoon voorkeur voor meestal, en wat je zelf doet in de gewone tijd moet je zelf weten..
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik was lekker eigenwijs. Ik heb Elco van pup af aan een tuigje om gedaan, ook tijdens puppycursus, met de boodschap dat zolang het werkt ik het tuigje zou gebruiken. Het is met tuigje iets meer opletten dat je je hond niet leert te trekken (voelt minder vervelend dan trekken aan een halsband). Ben zelf ook vanaf dag 1 bezig geweest met los laten lopen en leren reageren op stem, ongeacht of er een lijntje aan zit. Dus ook niet terughalen met de lijn, maar op stem. Lijntje zit er in principe alleen voor de veiligheid, niet voor de normale controle over de hond. Als je bewust werkt aan lijn niet nodig hebben, maakt halsband of tuig weinig verschil voor hoeveel controle je hebt
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Twee honden heb ik meestal aan een jachtlijntje, één draagt een halsband en één draagt meestal een tuig ;-) Voor mij ligt het dus aan de hond. Ik gebruik zelf het liefst een jachtlijntje, zodat ze niets om hebben als ze loslopen. Maar bij mijn dove hond is het wel handig als ik haar af en toe bij de halsband kan pakken en de hond die nog wel eens wil trekken draagt om die reden een tuigje.
Op de hondenschool droegen ze allemaal een halsband, maar op mijn hondenschool was een goed zittend tuig ook prima. Dat zou ik dus even overleggen met je hondenschool.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Wat je zelf prettig vindt en wat de hond prettig vindt.
Milo loopt al vanaf dat hij jong was met tuig, die houdt niet van druk op z'n nek en loopt dan bijna niet.

Peer vindt het tuig vreselijk en kruipt er voor weg, maakt niet uit wat voor tuig, die loopt aan halsband.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik ben grote voorstander van een tuigje! Vooral voor een pup die nog goed begeleid moet worden tijdens het wandelen. Je ziet zoveel geruk en gepluk met een halsband aan die nekjes...brrr :(:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ingrid48 schreef:ik ben grote voorstander van een tuigje! Vooral voor een pup die nog goed begeleid moet worden tijdens het wandelen. Je ziet zoveel geruk en gepluk met een halsband aan die nekjes...brrr :(:
Ja, en precies om deze reden wilde onze trainer juist wel graag dat je met de pup in een tuigje naar de les kwam.
Dus wat anderen ook al zeiden: even overleggen met de hondenschool en vervolgens zelf je afwegingen maken.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

natalie schreef:Dus wat anderen ook al zeiden: even overleggen met de hondenschool en vervolgens zelf je afwegingen maken.
Ik overleg niet met de hondenschool hierover, mijn pup traint aan een tuigje, einde overleg :engel:
Maar goed, waar wij puppencursus doen ben je vrij al wordt er wel een voorkeur uitgesproken voor een tuig.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

dre schreef:
natalie schreef:Dus wat anderen ook al zeiden: even overleggen met de hondenschool en vervolgens zelf je afwegingen maken.
Ik overleg niet met de hondenschool hierover, mijn pup traint aan een tuigje, einde overleg :engel:
Maar goed, waar wij puppencursus doen ben je vrij al wordt er wel een voorkeur uitgesproken voor een tuig.
Haha, bij mij ook hoor :)
Maar ik las dat iemand zei dat de meeste honden een halsband prefereren. Bij onze hondenschool juist niet. Maar je maakt uiteindelijk zelf de afweging en de keuze.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier heeft de hondenschool een voorkeur voor een halsband omdat ze zo ontzettend veel tuigen slecht zien passen en geen problemen hebben met halsbanden (lopen hun eigen honden ook met halsband). Slipvarianten zijn echter niet toegestaan.

Ik heb zelf een voorkeur voor een tuig, maar let er op dat het echt goed past. Zeker julius-tuigen zie je ontzettend vaak te strak/te klein. Als het tuig naar voren getrokken wordt als de hond zijn hoofd naar beneden doet, zit het te strak. Als de band te breed of te laag zit, belemmert hij de schouder. Hij moet in ieder geval boven het schoudergewricht zitten. Ook moet hij ver genoeg achter de oksel zitten, deze zit er veel te strak in bijvoorbeeld: https://dogmania.se/bilder/artiklar/zoom/890_3.jpg
Deze ligt ver genoeg naar achteren, al zou ik de borstband zelf iets losser doen zodat hij hem niet naar beneden trekt als hij zijn hoofd naar beneden doet.
https://embed-ssl.wistia.com/deliveries ... ed=960x540

Met Y-tuigen is het vaak beter passend te maken, maar moet je oplossen dat de onderste verbindingsstrip niet schuin de oksel in trekt en ook hier zie je vaak dat de buikband te dicht in de oksel zit.
S@ndr@
Zeer actief

natalie schreef:
dre schreef:
Maar ik las dat iemand zei dat de meeste honden een halsband prefereren. Bij onze hondenschool juist niet. Maar je maakt uiteindelijk zelf de afweging en de keuze.
ehm nee honden scholen, maar de laatste waar ik was is ook al wel weer dik 9 jaar terug met de keizer
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Koop ze allebei. Kan de pup al even aan beiden wennen en jij kunt kijken wat je het fijnst vindt.
Misschien heb je hem later liever aan een jachtlijn met wandelen of een tuig met fietsen, altijd handig dat dat al bekend is.

Alleen met kleine pups/hondjes vind ik een halsband gevaarlijk.
Bij die uk van mij struikelde er een grotere pup over zijn lijn. Hij is daar toen alleen flink van geschrokken.
Met een halsbandje om was het knak geweest.
natalie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
natalie schreef:
dre schreef:
ehm nee honden scholen, maar de laatste waar ik was is ook al wel weer dik 9 jaar terug met de keizer
Oeps, typefout! Ik bedoelde hondenscholen inderdaad ;)
Eigenlijk is het niet zo heel relevant wat een hondenschool wil, maar ze kunnen wellicht wel argumenten voor het één of het ander hebben. En die toelichting kun je meenemen in het besluit.
S@ndr@
Zeer actief

nou ja toen ik op honden school ging was er iemand met een jacht hondje en die moest en zou een slip ketting, en dat werd gewoon geweigerd, en ik vind dat wel terecht... deze mevrouw was er ook van overtuigd dat haar hond nog niet zindelijk was om haar te pesten, . :80: dus die is naar een andere honden school gegaan, waar ze wel met de slipketting mocht corrigeren :ugh: arm hondje, was een heul erg zacht jachthondje.. denk niet dat die twee een goede relatie hebben gekregen
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

In mijn puppycursus vind ik tuigen en halsbanden allebei prima. Als het goed is ga je je hond leren mee te wandelen en aandacht te geven zonder getrek van jou of je hond, dus dan maakt het niet uit. Slipketting is sowieso niet toegestaan.

Ik sprak laatst wel mensen van een kynologenclub waarnij een halsband verplicht was, "want dan kwam je duidelijker door". Dat is dus niet mijn type hondenschool, als ze riemcorrecties aan pups willen geven.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Halsband en een tuig voor t aanplagen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

op de HS train ik alles los.
Wandelen doe ik over het algemeen aan een tuigje.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Halsband voor beide.
Al trekt Izzy wel wat maar lijkt hier weinig last van te hebben. Tuig vind ik teveel gedoe en Izzy is niet zo breekbaar.

Droef heeft wel 2 tuigjes gehad maar beide vonden we niks. Droef vond het maar raar, ik vond het gedoe en die paar honden waar hij tegen uitvalt is hij bijna niet meer te houden met tuig omdat hij dan zijn volle gewicht er in klapt dan kan ik hem beter aan de halsband houden.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

dre schreef:
Hier het zelfde.
Amen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik train met een halsband en wandel met een tuigje. Zo leren ze dat " aan een tuig" inhoud dat ze binnen zekere grenzen mogen doen wat ze willen en "aan de halsband' houdt in dat we " aan het werk zijn" .. te beginnen met puppycursus ;-)

Suzanne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Halsband, omdat ik zelf niet zo gecharmeerd bent van tuigen, schuren van de vacht, vast komen te zitten langs takken als je in wat wilder gebied bent e.d.
En omdat als een hond niet van jongs af aan tuig gewend is, dat ook weer een ding kan worden voor hond en baas.
Met speuren toen ik dat deed met de andere honden heb ik wel ook een tuig gebruikt, maar als ik merkte dat het als ongemak werd ervaren door de hond omdat ze het niet gewend waren en zonder tuig aan de halsband ook het "werkte" heb ik het tuig achterwege gelaten.
Maar goed hier de pup aan de halsband, later halfcheck, en ik gebruikte wel afwisselende lijnen eraan. Wij hebben de pup (grotere hond) vrij snel gekoppeld aan een flexlijn, iets wat veel mensen ook niet als wenselijk zien.

Met een training of op momenten dat te veel vrijheid niet wenselijk is had ik een gewone lijn aan de halsband, ook om lopen aan een wat kortere lijn aan te leren.

Maar ik ben dus meer van de halsbanden of half check bij de wat grotere rassen.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik ben gewoon met een tuig gestart welke goed verstelbaar is, zodat ze er een paar maanden mee vooruit kon en al die tijd goed zat.
Deze:
https://www.petsonline.nl/nl/rogz-honde ... gJKGvD_BwE

Op de hondenschool word er niets gezegd over wat je om moet hebben :D
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

blondie schreef:
Maar ik ben dus meer van de halsbanden of half check bij de wat grotere rassen.
Ik ook. Zowel herders als teckels hebben hier gewoon makkelijk een halfcheck of jachtlijn. Ik zie me al elke keer 3 honden in een tuig hijsen en tussen dat haar zoeken naar gespen. Mij te onhandig. Cursussen doe ik niet.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier gaan ze al snel hoesten aan de halsband, dus krijgen ze tuigje om. Ze kunnen op zich ook prima aan de halsband, maar ik heb liever dat als ze in het eind van de lijn klappen dat die krachten een beetje verdeeld worden over het lijf ipv op de nek terecht komen. Daarbij vind ik het gebruik van een flex icm halsband ook niet echt fijn vanwege de krachten die er dan constant op de nek staan. Hier betekent lijn aan de halsband dat ze alleen even naar het veldje gaan voor een plas, en als ze moeten poepen moeten ze dat dus ook snel aangeven. Showlijntje betekent showen. En lijn aan tuig is lekker wandelen of op reis ofzo
blondie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Hier gaan ze al snel hoesten aan de halsband, dus krijgen ze tuigje om. Ze kunnen op zich ook prima aan de halsband, maar ik heb liever dat als ze in het eind van de lijn klappen dat die krachten een beetje verdeeld worden over het lijf ipv op de nek terecht komen. Daarbij vind ik het gebruik van een flex icm halsband ook niet echt fijn vanwege de krachten die er dan constant op de nek staan. Hier betekent lijn aan de halsband dat ze alleen even naar het veldje gaan voor een plas, en als ze moeten poepen moeten ze dat dus ook snel aangeven. Showlijntje betekent showen. En lijn aan tuig is lekker wandelen of op reis ofzo
Ik lees dit soort reacties wel vaker maar ik herken me er niet in. Ook niet wat de honden betreft, zowel Jol, de kleinere kruising, als Aki de Duitse Herder lopen aan de flex in combi met een halsband. Aki vanaf pup daarmee leren lopen en Jol op latere leeftijd, want zij liep in de vorige omgeving praktisch altijd los.
En mijn andere stel Duitse herders heb ik op een bepaald moment ook aan de flex uitgelaten zonder problemen omdat ze gewoonweg niet in de lijn klapten of konden klappen omdat ze niet uitvielen en ze op afstand commando's aanhoorden en opvolgden, zoals wachten, terug aan de voet etc.. dus het klappen in de lijn kwam eigenlijk niet voor :19:, idem de huidige honden dus.

En hoesten of irritatie van een halsband wordt m.i. veroorzaakt door een bepaalde druk. Of als baas loop je niet snel genoeg, of je moet de honden aanspreken op "niet in de lijn hangen, of Je trekt!" Dat laatste signaleer ik soms en dan roep ik "niet trekken!" en dan is het niet eens afhankelijk van de flex of een kortere lijn die ik aan de halsband heb hangen. Trekken hoe mild ook vind ik irritant en daar zeg ik wat van en de honden weten dat. Maar ik zie zelf dus geen toegevoegde waarde om dat te verminderen of het ze makkelijker te maken door er een tuig aan te hangen of ze aan een halsband bevestigd te hebben.
Spanning op de lijn creëren ze zelf, en aan mij om daarin mee te gaan of niet. Ik ga niet de middelen aanpassen om wat meer acceptabel is voor ze. Of ze nu trekken aan een tuig met wandelen of trekken middels de halsband, ze trekken en dat wil ik niet.
Flex geeft in mijn omgeving meer vrijheid, weinig plekken waar echt los gelopen mag worden, vandaar mijn keuze voor de flex in combi met halsband. Maar wel lopen met veel vrijheid onder voorwaarden dus klappen in de lijn is hier eigenlijk nog nooit gebeurd.

En als ik de kortere lijnen aanklik weten ze hier ook dat het rondje dichtbij wordt op een drukkere plek of dat ik ze mee neem naar zee :wink:
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik gebruik bij de dagelijkse wandelingen meestal een tuig met flex.
puur om het feit dat hij binnen die 8 meter blijft en niet verder gaat.
meneer is van mening dat de hele wereld van hem is... :roll:
naar het bos is een jachtlijn, die ik meestal niet eens gebruik.
puur voor de zekerheid.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Halsband en riem en geen flex :mrgreen: ik vind het ondingen om mee te lopen wel gaan we het van het voorjaar proberen met zwemmen omdat ze niet overal weer op de kant kunnen komen en dan lijkt het me wel makkelijk om ze weer op de kant te kunnen helpen, maar meer niet. :wink:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

blondie schreef:
Fotogravinnetje schreef:Hier gaan ze al snel hoesten aan de halsband, dus krijgen ze tuigje om. Ze kunnen op zich ook prima aan de halsband, maar ik heb liever dat als ze in het eind van de lijn klappen dat die krachten een beetje verdeeld worden over het lijf ipv op de nek terecht komen. Daarbij vind ik het gebruik van een flex icm halsband ook niet echt fijn vanwege de krachten die er dan constant op de nek staan. Hier betekent lijn aan de halsband dat ze alleen even naar het veldje gaan voor een plas, en als ze moeten poepen moeten ze dat dus ook snel aangeven. Showlijntje betekent showen. En lijn aan tuig is lekker wandelen of op reis ofzo
Ik lees dit soort reacties wel vaker maar ik herken me er niet in. Ook niet wat de honden betreft, zowel Jol, de kleinere kruising, als Aki de Duitse Herder lopen aan de flex in combi met een halsband. Aki vanaf pup daarmee leren lopen en Jol op latere leeftijd, want zij liep in de vorige omgeving praktisch altijd los.
En mijn andere stel Duitse herders heb ik op een bepaald moment ook aan de flex uitgelaten zonder problemen omdat ze gewoonweg niet in de lijn klapten of konden klappen omdat ze niet uitvielen en ze op afstand commando's aanhoorden en opvolgden, zoals wachten, terug aan de voet etc.. dus het klappen in de lijn kwam eigenlijk niet voor :19:, idem de huidige honden dus.

En hoesten of irritatie van een halsband wordt m.i. veroorzaakt door een bepaalde druk. Of als baas loop je niet snel genoeg, of je moet de honden aanspreken op "niet in de lijn hangen, of Je trekt!" Dat laatste signaleer ik soms en dan roep ik "niet trekken!" en dan is het niet eens afhankelijk van de flex of een kortere lijn die ik aan de halsband heb hangen. Trekken hoe mild ook vind ik irritant en daar zeg ik wat van en de honden weten dat. Maar ik zie zelf dus geen toegevoegde waarde om dat te verminderen of het ze makkelijker te maken door er een tuig aan te hangen of ze aan een halsband bevestigd te hebben.
Spanning op de lijn creëren ze zelf, en aan mij om daarin mee te gaan of niet. Ik ga niet de middelen aanpassen om wat meer acceptabel is voor ze. Of ze nu trekken aan een tuig met wandelen of trekken middels de halsband, ze trekken en dat wil ik niet.
Flex geeft in mijn omgeving meer vrijheid, weinig plekken waar echt los gelopen mag worden, vandaar mijn keuze voor de flex in combi met halsband. Maar wel lopen met veel vrijheid onder voorwaarden dus klappen in de lijn is hier eigenlijk nog nooit gebeurd.

En als ik de kortere lijnen aanklik weten ze hier ook dat het rondje dichtbij wordt op een drukkere plek of dat ik ze mee neem naar zee :wink:
Maar jij hebt grote honden. Op die kleine maar stevige kruizing na.
Als ik mijn hondjes halsbandje om doe en dan ook nog eens met flex. Dat is echt dierenbeulerij :wink:

Omdat onstuimige Saartje nog wel eens vergeet dat ze aan de lijn zit en omdat ze bij een minimaal rukje gewoon veel te verduren krijgen op de nek en keel. En met een tuig hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Roos1995
Actief

Ongelezen bericht door Roos1995 »

Bedankt voor de info!!
blondie
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:
blondie schreef:

Maar jij hebt grote honden. Op die kleine maar stevige kruizing na.
Als ik mijn hondjes halsbandje om doe en dan ook nog eens met flex. Dat is echt dierenbeulerij :wink:

Omdat onstuimige Saartje nog wel eens vergeet dat ze aan de lijn zit en omdat ze bij een minimaal rukje gewoon veel te verduren krijgen op de nek en keel. En met een tuig hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Aki is ook jong en klein geweest, en ook toen gebruikten we de flex, ik vond het fijn dat hij op die manier wat meer loopruimte had, maar op die manier konden we ook goed bepaalde dingen aanleren, als pup/jonge hond wilde hij ook overal op afgaan en we lieten hem uiteraard niet in dat lijntje klappen met die kleine puppie nek. Dus op tijd signaleren dat hij iets zag wat interesse wekte... op tijd proberen de aandacht om te buigen en als dat niet echt werkte rende ik een stuk mee (wat ik overigens nog doe als ik zie dat hij een bal ergens heeft laten liggen en ik een goede inschatting kan maken dat de flex korter is :wink:) puur om geen klap op die lijn te maken.
Maar iedereen gaat anders om met het gebruik van die flexen, van jongs af aan heeft Aki er aan "leren" lopen, en de volwassen herders konden eraan lopen omdat ze ook commando's opvolgden en niet op 7 meter ineens in de lijn doken om op een andere hond af te schieten bij wijze van spreken, als ze dat gedaan zouden hebben dan had ik ze niet aan een flex laten lopen omdat je dat gewoon niet goed kan houden.
Maar ik lees je misschien verkeerd hoor, maar als ik inderdaad zie hoeveel mensen honden aan tuigjes maar wel in de lijnen laten hangen, of ook de vrijheid geven met een flex aan een tuig.. dan denk ik wel eens.. leer ze gewoon eens zich te gedragen, of neem de lijn op voorhand wat korter zodat ze niet tot aan het uiteinde van een flex kunnen klappen omdat ze "vergeten" dat ze aan een lijn lopen :19:
Dat heeft m.i. niet te maken of grotere honden klappen beter kunnen opvangen van een halsband op de nek..ik voorkom liever dat ze sowieso in een lijn klappen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”