Voor varkens is door de wet wel degelijk een bepaalde ruimte vastgesteld. Vaak is het zo, dat veel mensen denken, dat een varkensstal maar volgepropt kan worden.Boutje schreef:Neen dat is absoluut niet de bedoeling en anders dan ik het toen zag in de buurt waar ik toen woonde. Ik vond die varkens in het donker ook heel erg.nyckle schreef:
In de jaren 50 stonden de koeien vast op stal van oktober tot mei. Mochten naar de muur kijken. Varkens werden gehouden in een klein hokje met een kleine uitloop met krammen in de neus, zodat ze niet konden wroeten. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Qua hygiene en voeding zal het nu ongetwijfeld een pak beter zijn, maar qua ruimte en voldoen aan natuurlijke behoeftes heb ik nog steeds zware twijfels.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waar haal jij je proteïne vandaan?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
Re: Waar haal jij je proteïne vandaan?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk niet dat Boutje dat bedoelt. Volgens mij bedoelt ze dat de regels van tegenwoordig ook niet streng genoeg zijn naar haar zin.nyckle schreef:Voor varkens is door de wet wel degelijk een bepaalde ruimte vastgesteld. Vaak is het zo, dat veel mensen denken, dat een varkensstal maar volgepropt kan worden.Boutje schreef:Neen dat is absoluut niet de bedoeling en anders dan ik het toen zag in de buurt waar ik toen woonde. Ik vond die varkens in het donker ook heel erg.nyckle schreef:
In de jaren 50 stonden de koeien vast op stal van oktober tot mei. Mochten naar de muur kijken. Varkens werden gehouden in een klein hokje met een kleine uitloop met krammen in de neus, zodat ze niet konden wroeten. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Qua hygiene en voeding zal het nu ongetwijfeld een pak beter zijn, maar qua ruimte en voldoen aan natuurlijke behoeftes heb ik nog steeds zware twijfels.
En daar geef ik haar gelijk in trouwens.
De vergelijking dat het vroeger beter was gaat natuurlijk mank. Toen had je minder dieren per boerderij, maar dat zegt niks over het welzijn.
Grupstallen zijn overigens nog steeds toegestaan, behalve in de biologische landbouw, daar is aanbinden sinds 2016 verboden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Toen ik in een varkensstal werkte, zaten de zeugen enkel tijdens het werpen en daarna het dekken vast. De rest (grotendeels van het jaar dus) liepen ze rond in een grote groeps huisvesting op stro.
Neemt niet weg dat de zeugen er voor productie zaten uiteraard. Leed zal er nog heel lang zijn in de sector vrees ik.
Neemt niet weg dat de zeugen er voor productie zaten uiteraard. Leed zal er nog heel lang zijn in de sector vrees ik.
Ik ken die stallen van vroeger maar veel te goed, wc in de koeienstal en dan de varkensstal, donker, vochtig, varkens in aparte houten hokken aan beide kanten met een klein paadje om te lopen.under the red sky schreef:Van dergelijke reacties valt mij de mond ook open. Kijk voor de aardigheid eens naar dit filmpje, gaat over koe Hermien die dankzij een inzamelingsactie van de Partij voor de Dieren nu in een 'rusthuis' verblijft. Een kleine, oude stal waar de koeien nog worden vastgebonden en zo op het oog niet eens beschikken over drinkwater. En vergelijk dat eens met een moderne ligboxenstal. En voor varkens geldt hetzelfde. Vroeger werden ze gehouden in donkere, tochtige schuren met veel minder hygiëne. Nu zijn er allerlei eisen qua beschikbare ruimte, klimaat, verlichting enz. Zou het voor het welzijn van het varken nadelig zijn dat de stallen en daarmee het totale aantal dieren groter zijn geworden? Ik geloof er niks van.nyckle schreef:Blijkbaar lang geleden dat je voor het laats een stal hebt bezocht......Boutje schreef:Megastallen zijn begonnen rond jaren 50... dus ja, ik denk dat 70 jaar geleden de dieren beter gehuistvest waren. Kleinschaliger al zeker.Neeltje schreef:En het niet van de ene op de andere dag willen, dat heeft tijd nodig. De dieren zijn nu toch ook niet meer hetzelfde gehuisvest als zo'n 70 jaar geleden?
Wat is er mis met die stal? Als je meer dan 200 koeien kwijt wilt, dan heb je gewoon een grotere stal nodig. De koeien worden niet meer geronseld om gemolken te worden, dat kunnen ze zelf doen als ze denken dat dat nodig is. De koeien staan in de winter niet buiten, dat is veels te koud voor ze. En hij zegt ergens in het filmpje dat ze wel naar buiten gaan, wat bij de meeste boeren ook gebeurt in het voorjaar en ergens herfst/winter gaan ze weer naar binnen. Deze koeien zijn geen 'all weather' koeien.Boutje schreef:Pffff... dat koeienrusthuis is ook 3 keer niks.
Wat is er mis met een weide met inloopstal of zo als rusthuis?
Die ligboxenstal lijkt op wat hier in de straat staat denk ik, maar daar kan je toch geen 200 koeien of meer in kwijt....
Maar als dit de vooruitgang is kan ik het alleen maar toejuichen!
Maar ik blijf er bij: (veel) minder vlees eten en het vlees (veel) duurder maken. Dan zou in theorie de winst gelijk moeten blijven voor de boeren en zouden de dieren in betere omstandigheden gehouden kunnen worden.
Klopt zijn grote investeringen en daarom kan in niet van de een op andere dag. Hetzelfde dat wij niet ineens met z'n allen in een elektrische autorijden of zo'n warmteding hebben i.p.v. onze cv ketel.Boutje schreef:Neen, dit is wel een goede stal hoor vind ik! Alleen niet geschikt voor 200 koeien. Dan heb je dus inderdaad zoals je schrijft een veel grotere nodig. Ik dacht eerder aan de enorme investeringen die dit met zich mee brengt... en met de huidige vleesprijzen.... ofwel gesubsidieerd maar dan betaalt iedereen ook via belastingen mee, ook goed, maar het vertekent wel. Dus om rendabel te zijn: prijzen fors omhoog. En dan gewoon minder en duurder vlees eten.Neeltje schreef:Wat is er mis met die stal? Als je meer dan 200 koeien kwijt wilt, dan heb je gewoon een grotere stal nodig. De koeien worden niet meer geronseld om gemolken te worden, dat kunnen ze zelf doen als ze denken dat dat nodig is. De koeien staan in de winter niet buiten, dat is veels te koud voor ze. En hij zegt ergens in het filmpje dat ze wel naar buiten gaan, wat bij de meeste boeren ook gebeurt in het voorjaar en ergens herfst/winter gaan ze weer naar binnen. Deze koeien zijn geen 'all weather' koeien.Boutje schreef:Pffff... dat koeienrusthuis is ook 3 keer niks.
Wat is er mis met een weide met inloopstal of zo als rusthuis?
Die ligboxenstal lijkt op wat hier in de straat staat denk ik, maar daar kan je toch geen 200 koeien of meer in kwijt....
Maar als dit de vooruitgang is kan ik het alleen maar toejuichen!
Maar ik blijf er bij: (veel) minder vlees eten en het vlees (veel) duurder maken. Dan zou in theorie de winst gelijk moeten blijven voor de boeren en zouden de dieren in betere omstandigheden gehouden kunnen worden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Dat ziet er goed uit, maar ik vraag me af: hij zal toch wel meer koeien hebben dan dit groepje op de speciale vloer?Heavy schreef:In ons dorp gaat het zo
Ik dacht dat hij het had over 100?Alfilillo schreef:Dat ziet er goed uit, maar ik vraag me af: hij zal toch wel meer koeien hebben dan dit groepje op de speciale vloer?Heavy schreef:In ons dorp gaat het zo
-
- Zeer actief
Het lijkt er soms op, dat mensen die de strontlucht niet eens in de neus krijgen, heel veel commentaar hebben. Hoe zou dat nu komen?
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat ziet er goed uit zegHeavy schreef:In ons dorp gaat het zo

-
- Zeer actief
Ik kom er nooit, maar hoe is het omgeving Randstad?Kells schreef:Ik weet niet waar je op doelt, maar ik ben blij dat ik niet in Brabant woon. Vanwege die ongezonde lucht slaan mijn neusgaten spontaan dicht. We komen er af en toe omdat vrienden van ons daar wonen, maar ik ben altijd blij als we weer thuis zijn. Ik ben geen longpatiënt, maar het is ook geen aanstelleritis. In Brabant krijg ik geen lucht vanwege het stof en de varkenspoep- en pislucht.nyckle schreef:Het lijkt er soms op, dat mensen die de strontlucht niet eens in de neus krijgen, heel veel commentaar hebben. Hoe zou dat nu komen?
Nou ja, ik ben er dagelijks 24 uur per dag, merk van de varkens niets, heb meer last van al die houtkachels die ze tegenwoordig moeten hebben.nyckle schreef:Ik kom er nooit, maar hoe is het omgeving Randstad?Kells schreef:Ik weet niet waar je op doelt, maar ik ben blij dat ik niet in Brabant woon. Vanwege die ongezonde lucht slaan mijn neusgaten spontaan dicht. We komen er af en toe omdat vrienden van ons daar wonen, maar ik ben altijd blij als we weer thuis zijn. Ik ben geen longpatiënt, maar het is ook geen aanstelleritis. In Brabant krijg ik geen lucht vanwege het stof en de varkenspoep- en pislucht.nyckle schreef:Het lijkt er soms op, dat mensen die de strontlucht niet eens in de neus krijgen, heel veel commentaar hebben. Hoe zou dat nu komen?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou ik woon nu zo'n 10 jaar in Brabant maar ja mest als er geinjecteerd is zomers ruik je mest. Varkens niet want die zitten hier niet in de verre omtrek. Die gier rook ik ook in Gelderland overigens minstens zo vaak waar ik ruim 33 jaar gewoont heb. Ik ruik liever mest dan al die onbestemde luchtjes die hier overdrijven van alle chemische fabrieken als Shell etc.Kells schreef:Ik weet niet waar je op doelt, maar ik ben blij dat ik niet in Brabant woon. Vanwege die ongezonde lucht slaan mijn neusgaten spontaan dicht. We komen er af en toe omdat vrienden van ons daar wonen, maar ik ben altijd blij als we weer thuis zijn. Ik ben geen longpatiënt, maar het is ook geen aanstelleritis. In Brabant krijg ik geen lucht vanwege het stof en de varkenspoep- en pislucht.nyckle schreef:Het lijkt er soms op, dat mensen die de strontlucht niet eens in de neus krijgen, heel veel commentaar hebben. Hoe zou dat nu komen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Omgeving Breda- Roosendaal.Kells schreef:Ik weet niet waar jij woont, maar in de polder rond Beers, Cuyck en Boxmeer krijg ik geen lucht.malinois schreef:Nou ik woon nu zo'n 10 jaar in Brabant maar ja mest als er geinjecteerd is zomers ruik je mest. Varkens niet want die zitten hier niet in de verre omtrek. Die gier rook ik ook in Gelderland overigens minstens zo vaak waar ik ruim 33 jaar gewoont heb. Ik ruik liever mest dan al die onbestemde luchtjes die hier overdrijven van alle chemische fabrieken als Shell etc.Kells schreef:Ik weet niet waar je op doelt, maar ik ben blij dat ik niet in Brabant woon. Vanwege die ongezonde lucht slaan mijn neusgaten spontaan dicht. We komen er af en toe omdat vrienden van ons daar wonen, maar ik ben altijd blij als we weer thuis zijn. Ik ben geen longpatiënt, maar het is ook geen aanstelleritis. In Brabant krijg ik geen lucht vanwege het stof en de varkenspoep- en pislucht.nyckle schreef:Het lijkt er soms op, dat mensen die de strontlucht niet eens in de neus krijgen, heel veel commentaar hebben. Hoe zou dat nu komen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
in de randstad ruikt alles naar bloemetjes, als je achter een bus rijd ruik je tulpjes en hyacintennyckle schreef:Ik kom er nooit, maar hoe is het omgeving Randstad?Kells schreef:Ik weet niet waar je op doelt, maar ik ben blij dat ik niet in Brabant woon. Vanwege die ongezonde lucht slaan mijn neusgaten spontaan dicht. We komen er af en toe omdat vrienden van ons daar wonen, maar ik ben altijd blij als we weer thuis zijn. Ik ben geen longpatiënt, maar het is ook geen aanstelleritis. In Brabant krijg ik geen lucht vanwege het stof en de varkenspoep- en pislucht.nyckle schreef:Het lijkt er soms op, dat mensen die de strontlucht niet eens in de neus krijgen, heel veel commentaar hebben. Hoe zou dat nu komen?

- Jeannettebo
- Zeer actief
Daarom mag je ook maar beperkt vlees invoeren, 1 kg per persoon. Langs de grens loont het zich nog, maar als je meer in het binnenland woont niet. Ik haal mijn vlees ook gewoon hierunder the red sky schreef:Nogmaals, bio-industrie is een woord uit de jaren 70. Geen idee wat je daarmee bedoelt. Wat ik wel weet dat er zeker voor varkensbedrijven een waslijst aan regelgeving is qua huisvesting en verzorging. Dat zijn Europese regels maar lidstaten hebben de ruimte om strengere regels op te leggen. Zwitserland heeft dat bijvoorbeeld gedaan, met als gevolg dat consumenten goedkoop vlees over de grens gaan kopen. Ik kan best begrijpen dat het volgens jouw overtuiging niet ok is om dieren in stallen te houden totdat ze worden geslacht, Maar daarmee is het nog geen dierenmishandeling.Tineke schreef:Wil je werkelijk ontkennen dat de bio-industrie hoe dan ook dieren mishandeling is.under the red sky schreef:Misschien een eyeopener, er zouden best meer boeren biologisch willen worden maar er is een wachtlijst voor het biologische keurmerk. Oorzaak: er is te weinig vraag. En zonder keurmerk inclusief hogere prijs is het financieel niet haalbaar.
Oftewel, het overgrote deel van de Nederlanders kan prima leven met de gangbare veehouderij of kan het niet schelen. Dat dierenmishandeling de norm is in gangbare bedrijven vind ik trouwens een walgelijke opmerking.
Varkens hebben, buiten de scharrelvarkens, gewoon een kutleven om jouw karbonade op tafel te zetten.
Dat vlees duurder moet daar ben ik wel van overtuigd. Wel moeten die extra inkomsten dan naar dierenwelzijn gaan.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik heb ooit eens een presentatie gegeven voor mensen die niet zo thuis waren in de veehouderij. Een vrij simpele presentatie met gewoon wat foto's. Foto's die ik zelf gemaakt had in diverse stallen waar ik was geweest. Het was best een eye opener voor een aantal dat alleen een foto zo'n 'verkeerd' beeld kan geven. Zeugen in het stro, dat moest wel biologisch zijn (was gewoon een gangbare varkenshouderij). Donkere, vochtige stalletjes, dat was vast bioindustrie (dat waren varkens uit een vrij bekend concept wat zeer luxe staat aangeschreven).under the red sky schreef:Van dergelijke reacties valt mij de mond ook open. Kijk voor de aardigheid eens naar dit filmpje, gaat over koe Hermien die dankzij een inzamelingsactie van de Partij voor de Dieren nu in een 'rusthuis' verblijft. Een kleine, oude stal waar de koeien nog worden vastgebonden en zo op het oog niet eens beschikken over drinkwater. En vergelijk dat eens met een moderne ligboxenstal. En voor varkens geldt hetzelfde. Vroeger werden ze gehouden in donkere, tochtige schuren met veel minder hygiëne. Nu zijn er allerlei eisen qua beschikbare ruimte, klimaat, verlichting enz. Zou het voor het welzijn van het varken nadelig zijn dat de stallen en daarmee het totale aantal dieren groter zijn geworden? Ik geloof er niks van.nyckle schreef:Blijkbaar lang geleden dat je voor het laats een stal hebt bezocht......Boutje schreef:Megastallen zijn begonnen rond jaren 50... dus ja, ik denk dat 70 jaar geleden de dieren beter gehuistvest waren. Kleinschaliger al zeker.Neeltje schreef:En het niet van de ene op de andere dag willen, dat heeft tijd nodig. De dieren zijn nu toch ook niet meer hetzelfde gehuisvest als zo'n 70 jaar geleden?
-
- Zeer actief
En wat nu, als de grond waarop je boert veen is?Boutje schreef:Mooi!Heavy schreef:In ons dorp gaat het zo
Van mij mogen dit soort stallen (ook die van de link van Neeltje) de norm worden! En dan liefst nog met wat weidegang als het weer het toe laat er bovenop.
Ja, wat dan?nyckle schreef:En wat nu, als de grond waarop je boert veen is?Boutje schreef:Mooi!Heavy schreef:In ons dorp gaat het zo
Van mij mogen dit soort stallen (ook die van de link van Neeltje) de norm worden! En dan liefst nog met wat weidegang als het weer het toe laat er bovenop.
-
- Zeer actief
Kapitalisme is goed voor het milieu.Neeltje schreef:
Klopt zijn grote investeringen en daarom kan in niet van de een op andere dag. Hetzelfde dat wij niet ineens met z'n allen in een elektrische autorijden of zo'n warmteding hebben i.p.v. onze cv ketel.
-
- Zeer actief

Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Het is wel zo, dat er varkensmest wordt uitgereden voor voldoende opbrengst.Wolfsblut schreef:
Dus in feite liggen er minder halal produkten in de supermarkt , dan je in eerste instantie denkt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Alles pais en vree in de Nederlands vleesindustrie:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D6CF630
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D64DB3D
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D52474C
Foto's omgezet in linkjes. Er op klikken voor eigen risico, kan schokkende beelden bevatten.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D6CF630
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D64DB3D
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D52474C
Foto's omgezet in linkjes. Er op klikken voor eigen risico, kan schokkende beelden bevatten.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Voor het geval je het nog niet wist Kooi, dit is een hondenforum.
En in China eten ze honden maar ook daar hoef ik geen plaatjes van te zien.

Negeer het toch gewoon. Ze post deze plaatjes alleen maar voor de shockvalue.Pemba schreef:Voor het geval je het nog niet wist Kooi, dit is een hondenforum.
-
- Zeer actief
https://www.pigbusiness.nl/artikel/1996 ... U.facebookkooi schreef:Alles pais en vree in de Nederlands vleesindustrie:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja Kooi ik voer mijn honden dode beestjes. Ook in zn geheel met vachtje enzo dus sorry ik krijg niet zo snel nachtmerries van iemand die wil shockeren omdat ze t licht gezien denkt te hebben.

-
- Zeer actief
je kunt natuurlijk wel zeggen dat t niet erg is, maar dat is het natuurlijk gewoon wel, dat licht niet aan de vleeseters, want die geven geen opdracht tot martelen. dat gebeurt gewoon omdat de producent geen dieren meer ziet maar een product. daar moeten we ( denk ik) gewoon vanaf, t zijn wel degelijk dieren en ze zijn nog hartstikke leuk en slim ook .
- dagmar88
- Zeer actief
Het is dan ook wel een schokkend kleine barbecue.Sandra&co schreef:Negeer het toch gewoon. Ze post deze plaatjes alleen maar voor de shockvalue.Pemba schreef:Voor het geval je het nog niet wist Kooi, dit is een hondenforum.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Nouja, er worden ook pups doodgeboren en dood gelegen. Dat is bij varkens niets anders.