Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zo snel verschil... kan dit door voeding????

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: zo snel verschil... kan dit door voeding????

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik ben in een donkergrijs verleden overgestapt van Pittah naar Canex. Binnen twee weken had de betreffende hond een mooie, volle, witte glimmende vacht. Ja, het kan dus.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ja ik geloof wel dat dat zo snel kan. Blijkbaar had ze echt een onbalans in de voedingsstoffen die ze kreeg en nodig had en dat kan snel recht trekken.
Ik zag bij de opvanghonden ook heel snel verbetering in vacht en ook in de gehele uitdrukking van de hond.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Ja, dat zou zeker kunnen.
Ik heb hier ook een tijd de kennelverpakking Darf gevoerd, dat ging hier ook niet helemaal lekker.
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Boutje schreef:Hoe snel merken jullie bij verandering/verbetering van voeding verschil?

Ik gaf altijd verschillende merken en smaken kvv door elkaar.
Maar toen kon ik dus darf (wat ik op papier super vind en ook goed bekend staat) voordelig in het groot inkopen en laten thuisbezorgen dus ging ik alleen dit voeren.
Na een paar maand enkele hondjes met wat vage klachten en dan Pippa'tje echt ziek.

Nu krijgt Pippa sinds een week bandit pancreas met 10% groenten er aan toegevoegd. Hier voor kreeg ze ipv darf even dieetbrokken van de dierenarts en merkte ik geen verschil. Ze krijgt uiteraard nog verder haar flagy kuur, rest medicatie is gestopt.

Maar: ze is super nu! En; ze blink! Pippa heeft altijd een wat doffere vacht gehad. Laatste tijd rook ze ook anders (kan ook door ziek zijn komen natuurlijk) en nu heeft ze terug een hele frisse sheltie-geur. Ze heeft er in maanden niet zo goed uit gezien!
Kan dit nu echt door de voeding komen???
Zo snel?
Ja dat kan zeker. Was bij mijn hond met de pancreasproblemen ook zo'n levensgroot verschil. Hij krijgt ook pancreas kvv en 10% groenten.
Fijn dat het goed gaat
Groetjes Charlie

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ja dat kan heel snel gaan :ok:
Één van mijn Westies was enorm allergies voor van alles en nog wat, die kon je niet aaien zonder dat haar hele lijfje kronkelde en ze had altijd ontstoken oren, die minstens 3 keer per jaar gespoeld moesten worden. Alle dieetbrokken geprobeert en niets hielp, toen vroeg iemand, heb je wel eens vlees geprobeerd? Uh nee vertel... toen heb ik kvv gekocht en na een week kon ik haar al gewoon aaien zonder toestanden, haar vacht werd weer mooi en na een maand had ze voor het eerst in jaren weer prachtige roze oren, die daarna nooit meer ontstoken zijn geweest :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sassy
moderator

Als we kvv geven dan momenteel enkel kivo, alle soorten afgewisseld, met af en aan barf erbij (maar dan beginnersbot, goede kwaliteit spiervlees), en als ik brok voer Canex, een van de honden staat voor nu op Calibra gastrointestial and pancreasbrok, op aanraden van de dierenarts. Die zag je ook snel opknappen.
Nu ben ik niet van het voer kopen bij de DA, maar gezien het verleden van Joe, en het feit dat ie met zijn spijsvertering al op sukkel was vanaf dat ie hier kwam als herplaatser dan toch maar een poging gedaan het over een heel andere boeg te gooien met hem.
Groente (en soms wat fruit) krijgen ze hier ook bij, enkel met koolsoorten ben ik heel voorzichtig.
Afbeelding
Sassy
moderator

dubbel...
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Boutje schreef:Wow, wat veel gelijkaardige ervaringen!

Ik zit dus nu alweer eens te twijfelen over hun voeding.
Verder darf of niet.
De groten doen het tot nu toe goed, Nanook en Jinn worden te dik (moet dus echt minder gaan voeren) en Poppy is ein-de-lijk op gewicht.

Dus ofwel toch van merk veranderen en terug meer afwisselen ofwel zelf groenten toevoegen en hopen dat dit het verschil maakt.

Ik zou met kvv nooit 1 merk geven, al hebben ze tig diersoorten. Het blijft dezelfde fabrikant met zijn eigen ideeën over wat goede verhoudingen zijn en vaak zijn die bedrijven zo klein dat er één persoon aan die knopjes draait. Dus de kans dat je dan fout zit is voor mij te groot.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

veertje schreef:

Verder darf of niet.
De groten doen het tot nu toe goed, Nanook en Jinn worden te dik (moet dus echt minder gaan voeren) en Poppy is ein-de-lijk op gewicht.

Dus ofwel toch van merk veranderen en terug meer afwisselen ofwel zelf groenten toevoegen en hopen dat dit het verschil maakt.

Ik zou met kvv nooit 1 merk geven, al hebben ze tig diersoorten. Het blijft dezelfde fabrikant met zijn eigen ideeën over wat goede verhoudingen zijn en vaak zijn die bedrijven zo klein dat er één persoon aan die knopjes draait. Dus de kans dat je dan fout zit is voor mij te groot.
Inderdaad...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Hier enorm verschil toen we een andere brok gingen voeren naast de kvv.
Ook binnen een week van zo stijf als een plank naar weer soepel.
Afbeelding
gevni havanezers
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ja dat kan.
Fribbel's schildklier was overstuur door de samenstelling van een bepaald KVV, toen ik daarmee stopte was het rap over. In een week zag je duidelijk verschil.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

malinois schreef:
veertje schreef:

Verder darf of niet.

Inderdaad...
Hier sluit ik me helemaal bij aan :ok:
veertje
Zeer actief

Boutje schreef:Ik overweeg nu om zelf groenten en zo aan de darf toe te voegen en dan misschien nog wat andere merken er bij... Of half brokken...
Wat ik nu voer kost me zo'n 3 euro per kilo, als ik naar andere merken ga waar groeten al aan toegevoegd zijn 4,5 tot 6 per kilo. en er gaat hier 3 kilo voer per dag erdoorheen, moet niet al te gek worden ook.
Ofwel de kleintjes duurder voer en de groten zo laten... maar dat voelt ook niet juist.
Ik zou het niet direct zoeken in de groentes. Het kan wel helpen, maar het is maar een klein beetje van het geheel. Ik zou me vooral richten op variatie in merken en dan eventueel zelf wat groente toevoegen. Een brok erbij lijkt me ook prima, zeker met zoveel honden is dat wellicht iets voordeliger. Hier heb ik overigens gewoon de mini brok van F4D, is makkelijker met een klein hondje en Tess heeft geen moeite met mini brokjes. Dat scheelt weer met inkopen :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Boutje schreef: Ofwel de kleintjes duurder voer en de groten zo laten... maar dat voelt ook niet juist.
Ik voer de mini alleen vlees, de grotere krijgen daar brok bij.
:tongue: In theorie, want sinds er loopse teven te ruiken zijn wil naap geen brokken meer.

De kleine is de enige waarbij ik verschil merk. Hij verteert brokken duidelijk niet lekker en op alleen vlees heeft hij een veel betere vacht.
Charlie
Zeer actief

Ik neem altijd zoveel mogelijk verschillende merken kvv. Dat kunnen de duurdere merken zijn afgewisseld met hele goedkope, waar ze het goed op doen.
Soms een dag brokken tussendoor. Maar zelfs met brokken wissel ik af.
Misschien is het een iets duurdere manier, maar ik betaal liever aan goed eten, dan dat ik iedere keer bij de dierenarts zit wegens medische toestanden door verkeerd eten.
(heb ik in het verleden vaak meegemaakt met onze vroegere honden)
Groetjes Charlie

Afbeelding
veertje
Zeer actief

Nanna schreef:
veertje schreef: Ik zou me vooral richten op variatie in merken
Ik geef Lotgering, aangevuld met groenteworsten van de Kivo en tafelresten van onszelf. En 's middags krijgen ze brok. De brok wissel ik wel af; neem meestal van die mixpakketten met Purizon en Wolf of Weetikveelwaarvandaan.
Zou ik dan het vlees ook nog moeten wisselen? Ik vind eigenlijk die Lotgering wel prima voeren.
Ik denk dat meer variatie altijd wel beter is, maar met de tafelresten en brok erbij zit het denk ik wel goed. Misschien kan je het eenvoudig afwisselen met een ei en yoghurt ipv een dagje vlees? Of zo'n gestoomde maaltijd bij de super meenemen.
Ik kijk hier ook naar wat voor mezelf makkelijk is. Zo neem ik oa wat rodi, gestoomde maaltijden en diepvriesvis mee als ik bij de supermarkt ben. En eens per zoveel weken ga ik even langs de dierenwinkels om een paar rollen vlees te halen van een paar merken. Ik ga vooraf ook niks in porties verdelen. Neem gewoon een rol uit de vriezer, gebruik een deel die dag en het andere deel gaat terug in de vriezer voor een volgende keer.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
veertje schreef: Ik zou me vooral richten op variatie in merken
Ik geef Lotgering, aangevuld met groenteworsten van de Kivo en tafelresten van onszelf. En 's middags krijgen ze brok. De brok wissel ik wel af; neem meestal van die mixpakketten met Purizon en Wolf of Weetikveelwaarvandaan.
Zou ik dan het vlees ook nog moeten wisselen? Ik vind eigenlijk die Lotgering wel prima voeren.
Ik heb een jaar alleen Lotgering gevoerd. Toen was er nog niet zoveel in de nabije omgeving te verkrijgen maar ik vind ze wel in betere conditie nu met meer afwisseling. Maar vrienden van me geven nog steeds alleen Lotgering en zijn er tevreden over. Ligt ook aan je eigen referentiekader denk ik. Je geeft er brok bij en groente maar ik zou eens een pakje van die nieuwe smuldier geven eens per week of een rol kivo. Hoef je geen bergen van op voorraad te nemen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ja, misschien dat ik eens afwissel met smuldier. Yoghurt krijgen ze trouwens iedere avond.
Kivo vleesrollen bevielen op zich goed maar je krijgt nooit dat laatste restje vlees eraf en dat gaat zo stinken in de plasticbak. Die zakjes van Lotgering kiep je zo leeg en daarna spoel je effe dat zakje om.
De honden pulken hier dat draadje uit t plasticje. Zomers spoel ik hem nog wel ff uit voor de zekerheid. Maar ze krijgen die maar eens per week dus niet zoveel te peuteren :)
Ik geef ze de pens/vlees compleet en de eend/rund van smuldier.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik wissel ook, Lotgering, Kivo, Farmfood.

Ik haal het eruit as het bevroren is trouwens, even een snede erover en onder de kraan. Dan krijg je het goed leeg.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Ik wissel ook, Lotgering, Kivo, Farmfood.

Ik haal het eruit as het bevroren is trouwens, even een snede erover en onder de kraan. Dan krijg je het goed leeg.
Ik laat het liever in het plastic ontdooien; heb het idee dat er dan minder snel bacterieën in zitten. En dan heb ik weer die voorkeur voor Lotgering waar het zakje echt dicht is tov dat van Kivo dat met een lootje afgesloten is.
Maar dan zit je in dat ontdooide vlees te graaien :oeps:
Ik kiep het in een afsluitbare doos en hop. Kan ik het er zo uit scheppen.

Farmfood is net zo verpakt als Kivo trouwens, op zich heel prettig. Maar Lotgering is makkelijker.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik graai nergens in :cool2:
Knip het zakje Lotgering open en laat het in een grote voerbak glijden. Daar meng ik het met een speciale hondenvork met de smulmix en zalmolie en groente.
Dat verdeel ik daarna in drie porties.
Schone vingertjes alom. Ik krijg pas vlees aan mijn handen als ik dat ellendige fliebertje van Kivo eraf moet frotten. Ik ben dus verder klaar met Kivo, bestel er alleen nog maar de groenteworsten. Zit je ook met dat lootje maar wat groenterestjes gaan niet zo erbarmelijk stinken als die anderhalve gram vlees :gvd:
Ja, en dan heb je dat bloed en zo. Moet je dat plastic ook nog afspoelen.
Nee, laat mij het maar bevroren uitpakken.
Bovendien gaat er hier meer door en allerlei verschillende gewichten dus ik moet het afwegen. 3 x 50, 2 x 200, 1 x 250 en 2 x 350.
En als ik dat op het oog doe worden ze allemaal te dik, dus ik weeg.

Afbeelding

veertje
Zeer actief

Boutje schreef:Ik ga ook altijd allerlei merken en smaken door elkaar, wel allemaal met groenten in en altijd wel iets met een premix er bij ook. En nu en dan brok, als snoepjes of als reserve.
Kivo en lotgering durf ik Pippa niet meer geven, enkele keren een reactie op gehad, ik vermoed dat er heel soms een hele kleine rest hoeveelheid medicatie in zat... maar dat is al enkele jaren geleden.
Maar nu is carnibest dus ook zo veel duurder en dacht ik eens te bezuinigen... dom dus.

Ik heb in 10 jaar kvv/barf voeren nog nooit echt problemen gehad, behalve bij James indertijd chronische maagontsteking, Laïla granenallergie.
Maar nu met 5 maanden slechts 1 merk, merk ik dus wel verschil :-( .
Alleen voor Pippa afwisselen met iets anders dan kivo of lotgering en de rest daar wel van geven, als dat een goedkopere optie is dan allemaal op carnibest?

Ik graai overigens gerust in een rol kvv hoor, om zo'n vastzittend sliertje eruit te halen. Niks dat een hondentong en daarna water met zeep niet oplost :mrgreen:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

In de zomer bewaar ik de lege verpakkingen gewoon in de diepvries, als ik ze vuilzak buiten zet, steek ik ze er in.
Charlie
Zeer actief

Boutje schreef: Nu krijgt Pippa sinds een week bandit pancreas met 10% groenten er aan toegevoegd.
Boutje, even een vraagje : jij woont toch ook in België ? Waar haal jij je bandit pancreas ? En moet je dat van tevoren bestellen ? Zelf woon ik ook in België, maar het is een "crime" om hier aan bandit pancreas te komen. Daarom zit mijn hond op Duck pancreas, want dat kunnen we wel hier gemakkelijk krijgen.
Maar zou toch ook eens bandit willen proberen
Groetjes Charlie

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Oke, laten we zeggen dat ik voor deze avond 1/4e minder ondooid heb :engel:
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Ja, daarom weeg ik dus :mann:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”