Mijn honden zijn allemaal druk tijdens de grote wandeling. Ze hebben hun eigen projectjes maar ik verzin ook regelmatig wat en dat is ook tof. Even bal gooien, verloren handschoen zoeken, ergens op of onder lopen, een nieuwe situatie bekijken of brokjes zoeken. Samen spelen of achter elkaar aanrennen is ook leuk.
Klaar is hier ook altijd klaar, er is dan pas weer interactie of snoep als ze een tijdje iets anders hebben gedaan. Daar ben ik reuze consequent in dus met een 'Zo, klaar!' stoppen ze meestal direct met bedelen. Soms probeert er eentje wel wat als ik hand in zakken steek waar geen snoep zit maar dan gaat die hand gelijk 10x die zak in en trek ik mijn wenkbrauw op tot ze wat anders gaan doen
Mies is wel een type wat aan alleen wandelen niet genoeg heeft. Het leven dient tot de laatste drup energie vol geleefd te worden

Ze heeft een uitstekende conditie waar niets aan opgebouwd hoeft te worden en langer wandelen kan ik zelf ook fysiek niet. De lange wandeling is hier een uur tot anderhalf uur.
Ze is nu een jaar of 7 a 8 en het wordt wel minder. Maar lang slapen doet ze niet overdag. Ze loopt het liefst elk halfuur even door de (kleine) tuin en kijkt regelmatig uit het raam of er nog wat te blaffen valt.
De eerste jaren hier had ze ook de neiging tot hysterisch overdreven gedoe en geen rust nemen. Maar ik kan daar zelf echt niet tegen

Spelen in huis prima, ik speel graag even mee. Maar ongecontroleerd wild en druk gedoe of met je ziel onder je arm rondsjouwen wil ik niet, dat ga ik automatisch kanaliseren: voorzien in de kennelijk aanwezige behoefte tot actie/samenwerking en daarna kom je tot rust en doe je kalm en beheerst en misdraag je je niet.
Ik ben dus op gehoorzaamheid/behendigheid met Mies gegaan maar ze heeft een broertje dood aan herhalen en op je beurt wachten dus dat werkte niet meer na een paar maanden
Ik ben toen met haar neus aan de slag gegaan en dat was een schot in de roos. Na een leuke speurles is ze pas écht tevreden. We trainen 2x per week in groepsverband. Daarnaast hebben we een korte cursus detectie gevolgd en dat doen we thuis. Clickeren doen we trouwens ook nog, maar dan met zoveel mogelijk afwisseling, de aanleerfase blijft leuker dan herhalen.
Een dag bestaat hier nu meestal uit overdag trainen of een deels interactieve losloopwandeling. Daarnaast nog wat activiteit in huis: denkspel, clickeren, detectie, helpen tuinieren, etc. Niet meer dan een 15 minuten per dag denk ik.
Ze rommelt nu zelf ook nog vaak rond of bemoeit zich met mij maar dat gaat rustig, geen reactief of overmatig druk gedoe of wakker worden voor dag en dauw.