Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foute fokker aangepakt

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Foute fokker aangepakt

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Misschien dat de da een adviserende rol hierin kan hebben maar ja, dan moet die ook maar eerst nagaan of het hele beest überhaupt gechipt is. Dat heb ik ook al nog nooit mogen beleven :-)
Wat raar.
Al mijn honden zijn gecheckt en als ik elders ben wordt die chip ook gecheckt.
Misschien is dat als je voor iets komt dat gerelateerd is aan die chip? Dat de da dus zeker weet dat het die hond is?
Voor een simpele enting denk ik toch niet dat ze dat doen hoor. Of het is Brabantse folklore om dat gewoon niet te doen :-)
Nee hoor. Standaard de eerste keer een check, daarna kent ze ze allemaal, dus dan hoeft het niet meer.
En sowieso als ze ergens anders komen wordt de chip altijd gecheckt en genoteerd. Bij een doorverwijzing of zo staat dat in de verwijzing en kijken ze of het de goeie hond is.
Die controle is volgens mij ook verplicht.
Ik heb t ook nooit gehad, alleen in Belgie bij t röntgenen (niet officieel).
Maar buiten dit heeft geen enkele dierenarts heeft ooit een chip gecheckt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Toen ik met pup Elco kwam, werd zn chip niet gecheckt, maar toen ik daarvoor met een andere volwassen hond kwam, werd mooi wel de chip gecheckt. Stond al op mijn naam, dus geen probleem. Het zou verplicht moeten zijn om te checken, zodat als een chip op 'vermist' staat de eigenaren op de hoogte gebracht kunnen worden. Denk dat er dan minder honden verdonkeremaand kunnen worden
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Marjoleine schreef:
Lizzie. schreef:Ik ben best wel redelijk veel verschillenden DA geweest, maar niet 1 die de chip controleerde, hier loopt er nu 1 zonder chip omdat deze is afgestoten, ben niet van plan om er nog een chip er in te laten jassen. Zie daar eerlijk gezegd niet meer de meerwaarde van in. Ze loopt geen shows meer en de sport carrière is ook afgelopen.
Het is wettelijk verplicht. En ook voor als ze zoekraakt of zo, uiteraard.
Ik weet dat het wettelijke verplicht is ;) maja wie controleer dat nou. En dat je hond mogelijk zoekt raakt, zie ik het nut nog steeds niet dat ze met een chip (eerder) gevonden word. Ben ooit een kat kwijt geraakt, maar die ik heb gevonden door te flyeren en niet doordat hij gechipt was.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

klopt ook wel, het word nooit gecontroleerd, :19:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lizzie. schreef:Ik weet dat het wettelijke verplicht is ;) maja wie controleer dat nou. En dat je hond mogelijk zoekt raakt, zie ik het nut nog steeds niet dat ze met een chip (eerder) gevonden word. Ben ooit een kat kwijt geraakt, maar die ik heb gevonden door te flyeren en niet doordat hij gechipt was.
Ik heb er laatst een van straat geplukt, een mislukte Lasa. Dorus.
Hij liep verdwaasd op een industrieterrein midden op de weg en was duidelijk de weg kwijt.

Gelukkig gechipt en geregistreerd, en daardoor netjes opgehaald.
Anders was ie via de dierenambulance in het asiel beland en geplaatst waarschijnlijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

De eerste keer dat ik met Gizmo naar de dierenarts ging, is zijn chip daar gecheckt. Ik kan me niet herinneren dat het bij de dierenarts in Best ook is gecheckt voor de CT-scan, maar de eigen dierenarts heeft het die eerste keer in ieder geval wel gecontroleerd.
Lizzie. schreef:
Marjoleine schreef:
Lizzie. schreef:Ik ben best wel redelijk veel verschillenden DA geweest, maar niet 1 die de chip controleerde, hier loopt er nu 1 zonder chip omdat deze is afgestoten, ben niet van plan om er nog een chip er in te laten jassen. Zie daar eerlijk gezegd niet meer de meerwaarde van in. Ze loopt geen shows meer en de sport carrière is ook afgelopen.
Ik weet dat het wettelijke verplicht is ;) maja wie controleer dat nou. En dat je hond mogelijk zoekt raakt, zie ik het nut nog steeds niet dat ze met een chip (eerder) gevonden word. Ben ooit een kat kwijt geraakt, maar die ik heb gevonden door te flyeren en niet doordat hij gechipt was.
Dan neem ik aan dat jouw kat niet was overgedragen aan de dierenambulance/het asiel, want dan wordt de chip wel gecontroleerd lijkt mij. Aangezien het fenomeen van loslopende katten als 'normaal' wordt beschouwd, komen die minder snel in het asiel terecht, terwijl een hond zonder eigenaar op straat sneller gevangen wordt en vervolgens overgedragen aan dierenambulance/asiel. En nee, het dier wordt niet sneller gevonden, maar wannéér het dier gevonden wordt, kan de eigenaar sneller getraceerd worden.
Lizzie.
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:De eerste keer dat ik met Gizmo naar de dierenarts ging, is zijn chip daar gecheckt. Ik kan me niet herinneren dat het bij de dierenarts in Best ook is gecheckt voor de CT-scan, maar de eigen dierenarts heeft het die eerste keer in ieder geval wel gecontroleerd.
Lizzie. schreef:
Marjoleine schreef:
Dan neem ik aan dat jouw kat niet was overgedragen aan de dierenambulance/het asiel, want dan wordt de chip wel gecontroleerd lijkt mij. Aangezien het fenomeen van loslopende katten als 'normaal' wordt beschouwd, komen die minder snel in het asiel terecht, terwijl een hond zonder eigenaar op straat sneller gevangen wordt en vervolgens overgedragen aan dierenambulance/asiel. En nee, het dier wordt niet sneller gevonden, maar wannéér het dier gevonden wordt, kan de eigenaar sneller getraceerd worden.
Had mijn kat bij verschillende instanties aangemeld als vermist, het was een bengaal en die zag je toen der tijd niet zoveel. Dus ik zie alsnog nog steeds niet de meerwaarde van een chip in.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lizzie. schreef:Had mijn kat bij verschillende instanties aangemeld als vermist, het was een bengaal en die zag je toen der tijd niet zoveel. Dus ik zie alsnog nog steeds niet de meerwaarde van een chip in.
Mensen gaan anders met katten om.

Ik kan me nog die ontsnapte dekkater herinneren van een ook nog heel zeldzame kleur.
Die werd gevonden, naar het asiel gebracht en gecastreerd.
Toen hebben ze de chip uitgelezen.
Die fokker was des duivels. En terecht.

Gek genoeg doen ze honden wel eerst uitlezen maar katten lang niet altijd. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat die niet gechipt zijn.

Afbeelding

Lizzie.
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Lizzie. schreef:Had mijn kat bij verschillende instanties aangemeld als vermist, het was een bengaal en die zag je toen der tijd niet zoveel. Dus ik zie alsnog nog steeds niet de meerwaarde van een chip in.
Mensen gaan anders met katten om.

Ik kan me nog die ontsnapte dekkater herinneren van een ook nog heel zeldzame kleur.
Die werd gevonden, naar het asiel gebracht en gecastreerd.
Toen hebben ze de chip uitgelezen.
Die fokker was des duivels. En terecht.

Gek genoeg doen ze honden wel eerst uitlezen maar katten lang niet altijd. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat die niet gechipt zijn.
Ik had de kat ook bij het asiel als vermist opgegeven, dus lijkt mij zeer opmerkelijk dat hij daar dan gecastreerd zou worden als de eigenaar bekend is.
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief

Lizzie. schreef:
Had mijn kat bij verschillende instanties aangemeld als vermist, het was een bengaal en die zag je toen der tijd niet zoveel. Dus ik zie alsnog nog steeds niet de meerwaarde van een chip in.
Maar is je kat ook daadwerkelijk bij die instanties terechtgekomen, of had iemand hem/haar van de straat geplukt, de flyer gezien en jou gebeld? Want de gemiddelde Nederlander heeft natuurlijk geen chiplezer in huis...
En daarbij zou ik ook niet snel een kat vangen en de dierenambulance ervoor bellen. Die zien me al aankomen met al die loslopende katten op straat. Als ik daarentegen een hond tegen zou komen op straat zonder mens erbij, zou ik veel eerder geneigd zijn te proberen deze te vangen en over te dragen aan de dierenambulance. En dan heeft die chip dus wel een toegevoegde waarde.

Ik zou trouwens wel voor een landelijke chipverplichting van katten zijn, en dat dan standaard gecontroleerd wordt op een chip wanneer er een doodgereden kat wordt opgehaald, zodat die eigenaren ook weten wat er met hun kat is gebeurd.

Oh ja, en mij als leek op gebied van kattenrassen zegt het feit dat jouw kat een Bengaal was mij helemaal niks. Ik heb van het ras gehoord, maar ik heb geen idee hoe ze eruit zien. Dus als ik die op straat zou zien, zou ik niet denken 'goh, een dure raskat, die is vast ontsnapt, laat ik hem vangen/de dierenambulance bellen.' Ik heb ze daarnet even gegoogled en ik zou ze dus echt niet herkennen als een bijzonder ras dat je normaal niet op straat ziet... :19:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

GoldenGizmo schreef:Ik zou trouwens wel voor een landelijke chipverplichting van katten zijn, en dat dan standaard gecontroleerd wordt op een chip wanneer er een doodgereden kat wordt opgehaald, zodat die eigenaren ook weten wat er met hun kat is gebeurd.
Die is er dus ;)
Cleva schreef:Veel opvangers/asielmedewerkers vinden dat er helemaal niet gefokt moet worden dus die zijn echt niet te porren om jouw heilige lilacpointtabby voor je te behouden.
En waarom zouden ze ook? Laat hem lekker niet ontsnappen.
Dat is natuurlijk niet het punt.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
GoldenGizmo schreef:Ik zou trouwens wel voor een landelijke chipverplichting van katten zijn, en dat dan standaard gecontroleerd wordt op een chip wanneer er een doodgereden kat wordt opgehaald, zodat die eigenaren ook weten wat er met hun kat is gebeurd.
Die is er dus ;)
katten is het toch nog niet verplicht?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou uberhaupt pas een kat van straat plukken als hij halfdood is of als ik hem van een vermist poster herken. Moet de kat wel net toevallig naast z'n poster zitten want er hangen er hier regelmatig posters, dat kan ik allemaal niet onthouden :ugh:

Een hond die ik zie lopen zonder een erbij horend mens houd ik direct in de smiezen of het allemaal wel klopt en goedgaat :wink:
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief

crutz schreef:
Marjoleine schreef:
Die is er dus ;)
katten is het toch nog niet verplicht?
Nee, ik heb zojuist speciaal nog even gezocht op internet, en katten is (nog steeds) niet verplicht. Wel lees ik nieuwsartikelen van een jaar geleden waarin staat dat gemeentes het binnen hun gemeente wel verplicht mogen gaan stellen, maar een landelijke chipplicht voor katten is er dus niet.

http://www.chipjedier.nl/chip-je-kat/wa ... or-katten/

https://www.ad.nl/politiek/kat-krijgt-v ... ~a089e31e/
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Oh, ik meende dat dat er al was.
Ik vind ook dat een dierenambulance als eerste daarnaar moet kijken, maar ja. Dat gebeurt dus niet.

Afbeelding

Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Misschien dat de da een adviserende rol hierin kan hebben maar ja, dan moet die ook maar eerst nagaan of het hele beest überhaupt gechipt is. Dat heb ik ook al nog nooit mogen beleven :-)
Wat raar.
Misschien is dat als je voor iets komt dat gerelateerd is aan die chip? Dat de da dus zeker weet dat het die hond is?
Voor een simpele enting denk ik toch niet dat ze dat doen hoor. Of het is Brabantse folklore om dat gewoon niet te doen :-)
Nou dan zal het de Brabantse folklore wel zijn :W: , want toen wij vorige week HD foto's lieten maken van Noah, bij een kliniek waar we nooit eerder geweest zijn, werd er ook geen chip afgelezen. En bij onze eigen dierenarts in het prachtige Gelderland :wink: , is er ook nog nooit een chip gecontroleerd. En waarom zouden ze ook? Ze zijn toch geen opsporingsdienst? Het is de dierenarts, die iedereen helpt zolang je de rekening maar betaalt.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

laatst schoot er een kat ons huis binnen, gelukkig was mijn man met de honden weg. ik heb de kat gepakt en in een bench gedaan. de chipreader gepakt en gelukkig was deze kat gechipt en geregistreerd. zo kon ik dus de eigenaar bellen waar de kat van was. die was dolgelukkig dat hij de kat terug had. woonde 2 straten verder en was in paniek geschoten nadat er een hond hem had opgejaagd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Astrid en Indra schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Wat raar.
Nou dan zal het de Brabantse folklore wel zijn :W: , want toen wij vorige week HD foto's lieten maken van Noah, bij een kliniek waar we nooit eerder geweest zijn, werd er ook geen chip afgelezen. En bij onze eigen dierenarts in het prachtige Gelderland :wink: , is er ook nog nooit een chip gecontroleerd. En waarom zouden ze ook? Ze zijn toch geen opsporingsdienst? Het is de dierenarts, die iedereen helpt zolang je de rekening maar betaalt.
Bijzonder aangezien ik niet beter weet dan dat het chipnummer op de foto’s staat en voor invoeren gecontroleerd wordt. Bij mijn dierenarts ligt een van de chipreaders dan ook in de röntgenruimte bij de computer voor het invoeren.
Astrid en Indra
Zeer actief

Bijzonder aangezien ik niet beter weet dan dat het chipnummer op de foto’s staat en voor invoeren gecontroleerd wordt. Bij mijn dierenarts ligt een van de chipreaders dan ook in de röntgenruimte bij de computer voor het invoeren.[/quote]

Het chipnummer staat inderdaad op de foto's, maar dat werd van het registratiebewijs afgehaald. Dat moest je dus bij je hebben, maar de chip van de hond werd niet uitgelezen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Astrid en Indra schreef: Het chipnummer staat inderdaad op de foto's, maar dat werd van het registratiebewijs afgehaald. Dat moest je dus bij je hebben, maar de chip van de hond werd niet uitgelezen.
Ben je meegeweest met de foto’s maken?
Vind het echt vreemd nl, zeker voor officiële foto’s
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Astrid en Indra schreef: Het chipnummer staat inderdaad op de foto's, maar dat werd van het registratiebewijs afgehaald. Dat moest je dus bij je hebben, maar de chip van de hond werd niet uitgelezen.
Ik ook.
Aflezen is verplicht.
Ik zou er zelfs melding van willen maken.

Als er niet wordt afgelezen is het wel érg makkelijk om te frauderen. En dat gebeurt al teveel, daar was die chip dus voor.

Afbeelding

Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Mijn eigen dierenarts heeft ook nog nooit die chip gecheckt. Maar toen Sofi voor haar echo naar Best ging, werd hij wél gecheckt. Zal wel per kliniek verschillen dan.
Astrid en Indra
Zeer actief

crutz schreef:
Ja natuurlijk! Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan :wink:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Artikel van vandaag.

https://www.rashondenwijzer.nl/nieuws/2 ... nuit-terug

Onder aan het artikel heel uitgebreid document met alle richtlijnen, is te downloaden.
Hier rechtstreeks plaatsen lukt niet.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Fotogravinnetje schreef:Toen ik met pup Elco kwam, werd zn chip niet gecheckt, maar toen ik daarvoor met een andere volwassen hond kwam, werd mooi wel de chip gecheckt. Stond al op mijn naam, dus geen probleem. Het zou verplicht moeten zijn om te checken, zodat als een chip op 'vermist' staat de eigenaren op de hoogte gebracht kunnen worden. Denk dat er dan minder honden verdonkeremaand kunnen worden
Toen ik met Tanja en Anne voor het eerst bij de dierenarts kwam, werd de chip het eerst uitgelezen
En toen ik later Tanja haar heupen liet röntgenen werd de chip weer uitgelezen. Ondanks dat ze die in het dossier hadden staan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gonnie schreef:
Fotogravinnetje schreef:Toen ik met pup Elco kwam, werd zn chip niet gecheckt, maar toen ik daarvoor met een andere volwassen hond kwam, werd mooi wel de chip gecheckt. Stond al op mijn naam, dus geen probleem. Het zou verplicht moeten zijn om te checken, zodat als een chip op 'vermist' staat de eigenaren op de hoogte gebracht kunnen worden. Denk dat er dan minder honden verdonkeremaand kunnen worden
Toen ik met Tanja en Anne voor het eerst bij de dierenarts kwam, werd de chip het eerst uitgelezen
En toen ik later Tanja haar heupen liet röntgenen werd de chip weer uitgelezen. Ondanks dat ze die in het dossier hadden staan.
:mrgreen: Ik zal wel een heel braaf hoofd hebben, er is bij mijn honden en katten nog nooit een chip uitgelezen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
gonnie schreef:
:mrgreen: Ik zal wel een heel braaf hoofd hebben, er is bij mijn honden en katten nog nooit een chip uitgelezen.
Bij mij ook niet, alleen bij het röntgenen...
Ben bij diverse dierenartsen geweest voor entingen dus niet 1 vaste, maar nergens uitgelezen ook al kenden ze me dus niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
malinois schreef: Ben bij diverse dierenartsen geweest voor entingen dus niet 1 vaste, maar nergens uitgelezen ook al kenden ze me dus niet.
Ik vind het eigenlijk ook best een motie van wantrouwen ;-) "is die hond wel van u want u heeft nogal een ongure tronie" :mrgreen:
Al had je hem wel gejat, dan zet je dat dier met gemak op je eigen naam.

Pas bij de rijdende rechter, de gestoorde buurvrouw jatte de kat, bracht die naar de dierenarts en deed hem zelfs in een pension toen zij twee weken op vakantie ging, terwijl de baasjes gewoon thuis waren :LOL:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

dagmar88 schreef:
Pas bij de rijdende rechter, de gestoorde buurvrouw jatte de kat, bracht die naar de dierenarts en deed hem zelfs in een pension toen zij twee weken op vakantie ging, terwijl de baasjes gewoon thuis waren :LOL:
Toevallig gezien. Dat mens was echt maf :oeps:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Habibi schreef:Artikel van vandaag.

https://www.rashondenwijzer.nl/nieuws/2 ... nuit-terug

Onder aan het artikel heel uitgebreid document met alle richtlijnen, is te downloaden.
Hier rechtstreeks plaatsen lukt niet.
Ze beginnen meteen ook over de Shar Pei maar volgens mij zijn die al een heel tijdje goed bezig met alleen maar wat rimpels in nek en gezicht.
Die rolmopsen zie je allang niet meer en zeker niet op de show.
Afbeelding
Die Shar Pei ziet er idd al een stuk beter uit weer :ok:

Dit is volgens mij het pdf bestand over de kortsnuiten.
https://www.rashondenwijzer.nl/sites/ra ... honden.pdf
Gaan ze ook nog iets aan de rug doen of is dat van later zorg?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”