Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

GINN stelt zich voor

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

GINN
Vaste gebruiker

GINN stelt zich voor

Ongelezen bericht door GINN »

Roelfien heeft mij benaderd om hier een weekje te komen vertellen over GINN.
Hardstikke leuk natuurlijk, dus hier ben ik dan.

Wie of wat is Greyhounds In Nood Nederland (GINN).

GINN is een organisatie die in 1999 opgericht is en geheel draait op vrijwilligers. Een vaste groep vrijwilligers zorgen er voor dat de stichting is wat hij nu is. Een grote solide en vooral betrouwbare organisatie met maar 1 doel voor ogen.
Greyhounds en galgos helpen die het nodig hebben.

In Spanje wordt een greyhound of Galgo niet gezien als hond, maar als gebruiksvoorpwerp voor de jacht of de coursing en hondenrennen. Dat betekend dat als deze niet voldoet hij ook net zo makkelijk gedumpt wordt.
En dat is dan in het positieve geval.
Helaas kennen ze in Spanje buiten het stierenvechten nog meer "leuke" tradities waarvan het ophangen van Greyhounds en galgos na het jachtzeizoen er 1 is.
Als de honden niet meer presteren worden ze opgehangen aan bomen, levend.
Als de hond goed was dan wordt hij hoog opgehangen, als beloning voor het goede presteren hoeft de hond dan minder te lijden.
Heeft de hond slecht gepresteerd dan wordt hij zo opgehangen dat hij met zijn achterpoten nog bij de grond kan. Het duurt dan enorm lang voor de hond dood gaat. Zijn straf voor het slechte presteren.
En dit brengen ze als zijnde een traditie.........

Buiten het ophangen worden deze honden nog veel vaker mishandeld.
Ze worden op de campo aan hun lot over gelaten waarna verveelde jagers gaan oefenen met schieten op deze honden. Ze worden overgoten met accuzuur, in brand gestoken, gespietst of achter de auto gehangen.

Door toedoen van veel organisaties waaronder ook GINN is er wel al wat veranderd in Spanje. Maar nog lang niet genoeg.
Vandaar dat we nog steeds bestaan.

Buiten het redden van deze honden uit Spanje proberen we nog steeds de mentaliteit van de Spanjaarden te veranderen. of in ieder geval de mensen daar bewust te maken van wat er gebeurt.
Verder lobbyen we bij Spaanse en Europese overheden. Immers Spanje kent nauwelijks wetten en regelgeving met betrekking tot dierenbescherming. En we steunen diverse grote opvangcentra in Spanje door middel van materialen, hulp etc.

Ook in Nederland proberen we de Greyhound en galgo en tegenwoordig ook steeds vaker de Whippet te helpen.
We bieden onze hulp aan , aan de asielen.

Nou dat is zo een beetje in een notendop wat GINN is en doet.

EN wie ben ik dan?
Ik ben Anita Pennings, vrijwilligster van GINN.
Adoptieconsulente van de regio gelderland, doe opvang, telefoondienst, beantwoorden van mails
en diverse hand en spandiensten.
Oftewel mijn leven bestaat voor een groot gedeelte uit GINN>
Zelf heb ik 9 honden waarvan 2 Greyhounds als pup gekocht toen we nog niet wisten van Spanje.
1 kruising whippet uit het Nederlandse asiel.
en 6 galgos (en kruisingen met) uit Spanje.
Veel mensen kennen mij nog van een paar jaar geleden toen ik hier ook aktief was.

Ik zou zeggen laat de vragen los barsten en ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Anita
Greyhounds In Nood Nederland
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hoi Anita, van harte welkom. :ok:
En ik heb meteen een vraagje: jullie zijn toch al weer een aardige tijd bezig met GINN. Hebben jullie het idee dat die mentaliteit van de spanjaarden t.a.v. de Greyhounds iets beter begint te worden? Of is het daarvoor nog te vroeg?
Groetjes
Roelfien
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
GINN
Vaste gebruiker

Bedankt voor je welkom.

Er is zeker al heel wat veranderd.
Zo zijn er al verschillende renbanen gesloten.
Greyhounds die in Ierland op de renbaan niet meer voldeden werden verkocht aan Spanje. Ze werden dan op niet al te diervriendelijke wijze getransporteerd naar een van de renbanen in Spanje waar ze nog langer moesten rennen.
Er was zelfs een zogenaamde "handicap baan" waar ze gehandicapte honden tegen elkaar lieten lopen. Vreselijk natuurlijk.
Door toedoen van de organisaties waaronder GINN zijn op 1 na alle renbanen gesloten. Verder worden er toch minder honden opgehangen, ze worden nu vaker naar het asiel gebracht. Oftewel vastgebonden aan het hek van de opvang.

SCOOBY is 1 van de opvangcentra waarmee GINN samenwerkt.
Een voorbeeld voor de asiels in Spanje. Het is een mooi groot "luxe" asiel.
Als de beheerder vand at asiel smorgens aankomt is het altijd weer een verrassing wat er aan het hek vast gebonden zit.
Ook haalt hij vaak honden uit andere asiels die minder faciliteiten hebben om ze te helpen.
molly

Ongelezen bericht door molly »

hoi wat leuk dat je hier wat dingen komt uitleggen ik heb gelijk een vraagje.

wordt er in de politiek ook wat gedaan aan de situatie van de honden zodat dat verbeterd kan worden?

hoe gaan de sterelisaties in zijn werk daar, want vaak zien de wonden van de buitenlandse honden er erg lelijk uit.

pas zag ik op een andere site een pup waarvan de oren er volledig waren afgesneden komt dat nog veel voor?
GINN
Vaste gebruiker

molly schreef: wordt er in de politiek ook wat gedaan aan de situatie van de honden zodat dat verbeterd kan worden?
GINN is eens uitgenodigd door het Europarlement om het verhaal te vertellen. De Spanjaarden wisten natuurlijk van niets. Er is toen van alles beloofd maar we weten hoe de politiek werkt :cry:
In Spanje zijn we ook bezig om politiek wat veranderd te krijgen maar het is heel moeilijk om daar tusen te komen.

molly schreef: hoe gaan de sterelisaties in zijn werk daar, want vaak zien de wonden van de buitenlandse honden er erg lelijk uit.
Bij SCOOBY worden de honden vaak door Nederlandse of Engelse dierenartsen gecastreerd of gesteriliseerd.
Altijd door minimaal 1 echte dierenarts, soms geassisteerd door studenten. Maar nooit door studenten alleen.
De sterilisatie wonden van de greys en galgos die wij binnen krijgen vallen dus heel erg mee.
Ook werkt er een Spaanse dierenarts op vrijwillige basis bij SCOOBY die castreerd als er geen buitenlandse dierenartsen zijn.

molly schreef: pas zag ik op een andere site een pup waarvan de oren er volledig waren afgesneden komt dat nog veel voor?
Bij de Greyhounds en galgos niet. Ik heb pas 1 Galgoreu gezien met een afgeseneden oor. 1 oor maar. Het andere was nog normaal.
Wel snijden ze vaak stukken uit de oren als kenmerk van welke zigeunergroep ze komen.
molly

Ongelezen bericht door molly »

dank je voor de snelle reactie ik ga gewoon nog ff verder met vragen :D

hoe komen de honden bij jullie terrecht?

kunnen ze over het algemeen goed geplaatst worden in nederland?

volgen jullie de ontwikkelingen van de hond nog als hij geplaatst is?
GINN
Vaste gebruiker

molly schreef: hoe komen de honden bij jullie terrecht??
De honden worden dus in Spanje eerst opgevangen door SCOOBY waar ze nagekeken worden, op krachten komen etc.
Er zijn vaak Nederlandse vrijwilligers die gaan helpen bij SCOOBY en die nemen dan een groep honden mee naar Nederland. En soms wordt er een transport geregeld in samenwerking met andere stichtingen zoals Podenco In Nood, Galgo rehoming en een paar Nederlandse asielen.
molly schreef: kunnen ze over het algemeen goed geplaatst worden in nederland?
Ja best wel. GINN heeft nu iets meer als 700 honden geplaatst in Nederland. Dus daar klagen we niet over. Natuurlijk is het wel een specifiek ras waar je voor moet vallen dus ik denk dat organisaties als PAWS en AAI ed meer plaatsen, Maar voor 1 specifiek ras is dit heel erg goed.

molly schreef:volgen jullie de ontwikkelingen van de hond nog als hij geplaatst is?
Ja. GINN heeft adoptieconsulentes. Elke regio heeft zijn eigen consulente of zelfs 2. Als de hond geplaatst is houdt de consulente contact met het gezin om te kijken hoe het gaat.
Met het ene gezin is wat meer contact als met het andere, en de ene consulente is daar wat aktiever in als de ander.
Maar men weet zowiezo altijd dat ze met problemen bij GINN terecht kunnen. En we bellen mensen naderhand altijd hoe het gaat en ik ga zelf ook nog regelmatig bij mensen thuis op bezoek.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hallo Anita,

In de eerste plaats wil ik je bij voorbaat al bedanken voor de moeite om ons hier wat meer te vertellen over jullie organisatie. Ik kan me voorstellen dat je het met 9 eigen honden al behoorlijk druk hebt.

Ook wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik een diep respekt heb voor mensen die zich met dit soort hondenwerk bezig houden.

Ik zit vol vragen, en zal maar niet meteen alle vragen tegelijk stellen.

Jullie werken als ik me niet vergis met opvanggezinnen.

Hoeveel honden hebben jullie, in totaal, gemiddeld in opvanggezinnen in Nederland zitten?
Hebben jullie ook opvanggezinnen in Spanje?
Hoelang verblijft een hond gemiddeld in een opvanggezin voor hij geplaatst wordt?
Kan iedereen zich aanmelden als opvanggezin?
Op welke manier selekteren jullie geschikte opvangadressen uit alle aanmeldingen?
Hebben jullie voldoende opvang?

Tot schrijfs, Willy.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb ook een vraagje, ik hoop ooit een windhond te hebben, podenco of galgo, daar ben ik nog niet uit.
Eigenlijk wil ik dan ook coursing met de hond gaan doen, nu heb ik begrepen dat dat niet mag met opvanghonden.

Wat is daarvan de reden? Als de hond jong, niet geblesseerd is en een sterke prooidrift heeft?
Coursing is geheel vrijblijvend en niet op een baan.

Ik snap dat de reden kan zijn dat de honden een verleden van misbruik op een baan hebben, maar dat geldt dan niet voor de galgo's en podenco's, voor hen zou dat toch een goede uitlaatklep kunnen zijn?

Ik ben er gaan kijken en het leek me alleen maar heerlijk voor de honden.
Afbeelding
GINN
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:Hallo Anita,

Jullie werken als ik me niet vergis met opvanggezinnen..
Wij werken met opvanggezinnen en een opvang in Nederweert. Resy, voorzitter GINN, woont daar op een grote boerderij waavan de helft voor de stichting gebruikt wordt.
Daar hebben we prachtige ruimtes om honden op te vangen. 2 binnen verblijven en 4 velden. Elk binnen verblijf komt uit op 2 velden zodat we de velden kunnen af wisselen bij ziektes ed.
Wil de hond schreef: Hoeveel honden hebben jullie, in totaal, gemiddeld in opvanggezinnen in Nederland zitten? .
Dit is heel wisselend. Momenteel zitten er ongeveer 10 honden in Nederweert en ik denk een stuk of 5 in opvanggezinnen. De honden die in opvanggezinnen zitten zijn meestal de honden die wat extra aandacht nodig hebben. Zoals momenteel Binkie met een ziekte, Herido die meerdere malen daags gemasseerd moet worden aan een strak litteken of hele bange honden die wat meer begleiding nodig hebben.
Wil de hond schreef: Hebben jullie ook opvanggezinnen in Spanje? .
Nee. Als er honden in Spanje opgevangen worden is dat altijd in de opvangcentra waar wij mee samen werken.
Wil de hond schreef: Hoelang verblijft een hond gemiddeld in een opvanggezin voor hij geplaatst wordt? .
Dat is weer heel wisselend. Dat hangt in de eerste plaats af van de hond zelf. Als een hond bij een gezin zit vanwege een ziekte oid dan zorgen we eerst dat we een eerlijk beeld van die hond kunnen geven voor we hem plaatsen.
Als er niets mis is met de hond dan wisseld dat van een week tot een maand of 2.
Wil de hond schreef: Kan iedereen zich aanmelden als opvanggezin?.
In principe kan iedereen zich aanmelden maar we nemen niet iedereen aan. De mensen die bij GINN als opvanggezin fungeren zijn hoofdzakelijk consulentes omdat die zeer bekend zijn met de honden. En een aantal adoptiegezinnen vangen tegenwoordig ook regelmatig honden op. Deze mensen zijn dan natuurlijk bekend bij de stichting en vaak hebben die een heel goed contact met de consulente.
Ik geloof dat we in totaal maar 2 opvanggezinnen hebben die geen hond hebben van de stichting maar dat zijn dan wel bekende van een van de consulentes.
Wil de hond schreef:Op welke manier selekteren jullie geschikte opvangadressen uit alle aanmeldingen?
Wij hebben 1 centraal persoon die al deze aanvragen behandeld. Als het een adoptiegezin is neemt ze contact op met de consulente van deze mensen om te vragen of ze denkt dat deze mensen daar geschikt voor zijn.
Eigenlijk werken we dus nooit met mensen die we niet kennen om als opvanggezin te fungeren.

Wil de hond schreef:Hebben jullie voldoende opvang?
Ja zoals gezegd hebben we een grote opvang in Nederweert waar we meerdere ruimtes hebben om honden op te vangen en evt apart te zetten als er problemen zijn in een groep.
En we hebben verschillende vrijwilligers die honden op vangen als dat nodig is.
Roelfien
Zeer actief

Eigenlijk een beetje in aansluiting op wat Marc vraagt komt bij mij toch ook nog een vraagje:
het sluiten van die renbanen in Spanje, is dat op economische redenen gebeurd omdat mensen er wellicht niet meer zo in geinteresseerd zijn (net als de paardenrenbanen in Nederland bv) want op zich hoeft een renbaan toch niet slecht te zijn of coursing? Het gaat toch meer om het cultuurtje erom heen?
Ik vond het gewoon nogal rigoureus, al die renbanen dicht. Alsof daar het probleem van de mentaliteit mee opgelost is. ;)

En wat betekent het hebben van een greyhound? Ik heb wel eens begrepen dat ze nooit goed los mogen van rechtswege vanwege hun jachtinstinct. Of is dat niet bij de grey's het geval?
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Ik las dat er vanuit Ierland nog steeds grey's geexporteerd worden naar Spanje. Ik weet niet of England dit ook doet. Is het niet mogelijk om dit aan banden te leggen, de spaanse overheid is misschien moeilijk te beinvloeden maar Engeland en Ierland misschien makkelijker. Zou toch weer schelen voor een aantal honden.

groetjes majelle
GINN
Vaste gebruiker

MARC_S schreef:Ik heb ook een vraagje, ik hoop ooit een windhond te hebben, podenco of galgo, daar ben ik nog niet uit.
Eigenlijk wil ik dan ook coursing met de hond gaan doen, nu heb ik begrepen dat dat niet mag met opvanghonden. .
Dat klopt.
Als je bij GINN een hond adopteerd dan teken je een overeenkomst dat je niet met de hond op een renbaan mag komen.
MARC_S schreef: Wat is daarvan de reden? Als de hond jong, niet geblesseerd is en een sterke prooidrift heeft?
Coursing is geheel vrijblijvend en niet op een baan..
Coursing in Nederland is op een renbaan. Als het niet op een baan is, is het met een levende prooi en daar zijn we natuurlijk tegen.
Verder zijn de uitgezette coursingbanen voor Greyhounds en galgos te klein, die gaan dan te hard door de bochten, wat blessures kan veroorzaken. Je zal in Nederland op een renbaan dus geen coursing zien met en echte Greyhound.

MARC_S schreef: Ik snap dat de reden kan zijn dat de honden een verleden van misbruik op een baan hebben, maar dat geldt dan niet voor de galgo's en podenco's, voor hen zou dat toch een goede uitlaatklep kunnen zijn?..
Inderdaad dat zou kunnen. Alleen loop je ook op een renbaan grote risicos omdat je je hond vaak ongetraint laat lopen. Wat een grote kans op blessures geeft.
Wil je veilig op een renbaan lopen dan moet je de hond van jong af aan (niet te jong) goed trainen.
In SPanje lopen ze vaak blessures op waardoor het risico te groot is.
Een oude spierscheuring is niet altijd makkelijk te herkennen.
Dus om risicos uit te sluiten heeft het bestuur besloten dat ze daar niet mee accoord gaan.
MARC_S schreef:Ik ben er gaan kijken en het leek me alleen maar heerlijk voor de honden.
Inderdaad. Ik ben er zelf ook wel geweest en als kijker ziet het er allemaal leuk uit.
Alleen als je wat langer meeloopt kom je helaas ook andere dingen tegen.
GINN
Vaste gebruiker

Poeh het wordt druk :-)
Roelfien schreef:Eigenlijk een beetje in aansluiting op wat Marc vraagt komt bij mij toch ook nog een vraagje:
het sluiten van die renbanen in Spanje, is dat op economische redenen gebeurd omdat mensen er wellicht niet meer zo in geinteresseerd zijn (net als de paardenrenbanen in Nederland bv) want op zich hoeft een renbaan toch niet slecht te zijn of coursing? Het gaat toch meer om het cultuurtje erom heen?
Ik vond het gewoon nogal rigoureus, al die renbanen dicht. Alsof daar het probleem van de mentaliteit mee opgelost is. ;)

En wat betekent het hebben van een greyhound? Ik heb wel eens begrepen dat ze nooit goed los mogen van rechtswege vanwege hun jachtinstinct. Of is dat niet bij de grey's het geval?
Een renbaan in Spanje of Ierland is heel anders als een renbaan in Nederland.
De renbaan in Barcelona bv is een grote baan waar de honden hele dagen in hokken zitten. Ze zien niets anders als een te klein hok, en de renbaan.
Een aantal van deze honden woont dus op die renbaan wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn.
Dus als de renbanen gesloten zijn worden die honden niet van ierland naar Spanje gehaald. En hoeven ze daar niet in hokken de rest van hun leven te slijten.
Een van mijn honden heeft bv hele afgesleten tanden omdat ze in een hok heeft gezeten en geprobeert heeft zich er uit te knagen.
Geen prettig gezicht kan ik je wel vertellen.
Als ze mazzel hebben komt er 1 keer per dag een mens langs om ze eten te geven.
Je merkt dat ook aan het karakter van deze honden. Die hebben echt even tijd nodig zich aan te passen.
Daarom zijn wij heel blij met het sluiten van deze banen.

In Nederland mogen windhonden, honden die op zicht jagen, volgens de wet niet los.
In de praktijk betekend dit dat je ook beter niet met je greyhound of galgo bij het vallen van de schemer op de hei kan gaan lopen met de hond los. Dan kun je problemen krijgen.
Wij raden zowiezo altijd aan de hond aan de lijn te houden. En pas als je echt een band hebt met de hond het liefst op een afgesloten veld uit te proberen of de hond los kan.
Als dit goed gaat dan kun je de hond op bepaalde plekken los laten.Je moet er in ieder geval altijd rekening mee houden dat het enorme jagers zijn, dus de kat van de buren, de eenden en de konijnen. En in heel sommige gevallen kleine hondjes. En dat ze enorm snel zijn dus een groot veld langs een grote weg is dan geen optie.
Voor je het weet zijn ze aan de andere kant van het veld en steken ze over.
Dat haal je nooit meer in.
Dat is wel iets om rekening mee te houden als je een greyhound of Galgo wilt adopteren.
GINN
Vaste gebruiker

majelle schreef:Ik las dat er vanuit Ierland nog steeds grey's geexporteerd worden naar Spanje. Ik weet niet of England dit ook doet. Is het niet mogelijk om dit aan banden te leggen, de spaanse overheid is misschien moeilijk te beinvloeden maar Engeland en Ierland misschien makkelijker. Zou toch weer schelen voor een aantal honden.

groetjes majelle
Het gebeurt eigenlijk altijd vanuit Ierland. Vraag me niet waarom maar ik denk dat de regels in Engeland wat strenger zijn als in Ierland. Het gebeurt inderdaad nog wel, maar al veel minder. (omdat er nog maar 1 baan is)
Men is ook bezig om de regels aan te passen zodat het vervoer honden ook als veevervoer gezien gaat worden zodat ze zich ook aan regels moeten houden. Van een x aantal uren achter elkaar in een bus etc
Ik weet niet precies hoe ver ze zijn met deze aktie.
Roelfien
Zeer actief

GINN schreef:Poeh het wordt druk :-)

Een renbaan in Spanje of Ierland is heel anders als een renbaan in Nederland.
De renbaan in Barcelona bv is een grote baan waar de honden hele dagen in hokken zitten. Ze zien niets anders als een te klein hok, en de renbaan.
Een aantal van deze honden woont dus op die renbaan wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn.
Dus als de renbanen gesloten zijn worden die honden niet van ierland naar Spanje gehaald. En hoeven ze daar niet in hokken de rest van hun leven te slijten.
Een van mijn honden heeft bv hele afgesleten tanden omdat ze in een hok heeft gezeten en geprobeert heeft zich er uit te knagen.
Geen prettig gezicht kan ik je wel vertellen.
Als ze mazzel hebben komt er 1 keer per dag een mens langs om ze eten te geven.
Je merkt dat ook aan het karakter van deze honden. Die hebben echt even tijd nodig zich aan te passen.
Daarom zijn wij heel blij met het sluiten van deze banen.
(rustig aan hoor, het is geen werk. :mrgreen: Morgen weer een dag als je sufgetypt bent ;) )

OK, dat is wel even iets anders dan wat ik in mijn naieviteit dacht.
Ik ging uit van renbanen zoals je die bijvoorbeeld in Amsterdam ook hebt. Gewoon een sportveld waar alleen getraind wordt en wedstrijden gehouden. Maar het is in Spanje dus meteen ook de verblijfplaats van die honden.
Ja, dan is het helemaal niet rigoureus. :ok:
GINN
Vaste gebruiker

Nee dat klopt.
Je kan de renbanen in Engeland Ierland en Spanje echt niet vergelijken met wat er in Nederland gebeurt.
Daar heb je echt hele stadions met tribunes en in Barcelona dus ook leefplaatsen voor de honden.
Een van onze medewerksters is daar toen geweest en die mocht dus niet komen in de ruimte waar de honden moesten leven.
Wel kon ze fotos maken van een bus waar honden in lagen te wachten.
Hokken die veel te klein waren etc.

In Engeland en Ierland heb je dus de grote renbanen, legaal, waar de honden niet leven. Die leven bij trainers en dus niet bij mensen in huis.
Een "goede" trainer heeft soms wel 100 honden.Mensen betalen aan die trainer om hun hond te trainen.
Die liggen hele dagen in hokken, krijgen wel goed voer, goede verzorging en worden dus getraind maar krijgen geen liefde aandacht etc.
Ze komen er uit om naar de renbaan te gaan en worden daarna weer in de hokken gedaan.
Zjn ze niet goed genoeg worden ze gedumpt.
In Ierland en Amerika zijn hele massagraven met dode greyhounds gevonden. Allemaal met afgesneden oren zodat ze de tattoos niet konden achterhalen.
Je hebt in die landen ook de kleinere renbanen, vak zijn die niet helemaal legaal , en daar gebeuren ook vaak dingen die niet door de beugel kunnen.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hoi Ginn,

Leuk dat je even tijd hebt om te komen.
Ik had een paar vragen.
Hoe komen jullie aan de middelen om een asiel te runnen? (Is er sprake van enige subsidie?)
Is een herplaats hond van jullie vergelijkbaar met een hond uit een Nederlands asiel? Of zijn er specifieke aanpassingsproblemen waar je als nieuwe eigenaar tegen aan loopt?
Bedankt alvast voor de antwoorden :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
GINN
Vaste gebruiker

Rataplan schreef:Hoi Ginn,

Leuk dat je even tijd hebt om te komen.
Ik had een paar vragen.
Hoe komen jullie aan de middelen om een asiel te runnen? (Is er sprake van enige subsidie?)
Is een herplaats hond van jullie vergelijkbaar met een hond uit een Nederlands asiel? Of zijn er specifieke aanpassingsproblemen waar je als nieuwe eigenaar tegen aan loopt?
Bedankt alvast voor de antwoorden :ok:
Het asiel SCOOBY krijgt geen gemeentelijke subsidies vanuit Spanje. Ergens is dat maar goed ook want dan heb je namelijk helemaal niets te vertellen in zo een asiel.
SCOOBY wordt dus gerunt door de middelen van verschillende organisaties uit Nederland, Duitsland, Engeland, Belgie, Zwitserland etc.
Deze organisaties betalen samen het loon van een van de betaalde medewerksters van SCOOBY.
En als er dingen gekocht moeten worden betalen deze organisaties de rekeningen.
Er wordt nooit zomaar geld gegeven, het is dus altijd te achterhalen waar het geld gebleven is.
Er zijn wel asielen in Spanje die subsidie krijgen maar dat schijnt niet echt prettig te zijn. Als je als organisatie zo een asiel helpt dan stopt de subsidie en dus is de gemeente blij. Maar dat is zonde van het geld.
Heel moeilijk dus om die asielen te helpen.

Is het vergelijkbaar of je een Greyhound of Galgo uit Spanje neemt of uit het Nederlands asiel.... hmmmzzz
Moeilijk hoor. Ik denk dat dat per hond namelijk verschillend is.
Ik heb een hondje uit het Nederlands asiel die veel getraumatiseerder is als 1 van mijn Spanjaardjes.
maar ook 2 spanjaardjes die extreem bang zijn maar daar heb ik dan weer bewust voor gekozen.
De gemiddelde galgo of Greyhound past zich heel snel aan, aan nieuwe situaties. Daardoor kunnen ze ook overleven in Spanje. Dat is een sterke karaktertrek van deze honden.
Ze leren meestal vrij snel om zindelijk te zijn, ze leren snel hoe zich aan te passen aan het gezinsleven.
Sommige honden hebben wat meer te verwerken maar daar kies je dan bewust voor. Dat merk je dan vaak in de opvang al.
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

hallo,

ik heb ook een vraag: er zijn verschillende organisaties die honden uit het zuiden naar belgië en nederland halen, werken deze organisaties samen op sommige vlakken bijvoorbeeld op het vlak van beleidsbeïnvloeding in de zuiderse landen en is er een soort van overkoepelende organisatie?

Nog een vraag: worden afgedankte renhonden ook door Spanjaarden geadopteerd die positiever staan tov honden? En wat zijn de reacties van de Spaanse publieke opinie op jullie werk, krijgen jullie er media-aandacht en is die dan positief of negatief?
groetjes!Afbeelding
GINN
Vaste gebruiker

annemie schreef:hallo,

ik heb ook een vraag: er zijn verschillende organisaties die honden uit het zuiden naar belgië en nederland halen, werken deze organisaties samen op sommige vlakken bijvoorbeeld op het vlak van beleidsbeïnvloeding in de zuiderse landen en is er een soort van overkoepelende organisatie?

Nog een vraag: worden afgedankte renhonden ook door Spanjaarden geadopteerd die positiever staan tov honden? En wat zijn de reacties van de Spaanse publieke opinie op jullie werk, krijgen jullie er media-aandacht en is die dan positief of negatief?
Voor Greyhounds en galgos heb je inderdaad een overkoepelend orgaan, de IGGN. (als ik het goed heb)
Daar zitten verschillende organisaties uit verschillende landen in die samen proberen de toestand te veranderen in Spanje.
Verder werkt GINN samen met allerhande stichtingen met het halen van honden etc.

Afgedankte renhonden worden zelden door Spanjaarden zelf geadopteerd.
Het begint iets meer te komen, maar de galgo bv wordt nog steeds veel gezien als hond van de zigeuners.
Spanjaarden adopteren wel eens andere rassen uit het asiel, maar de galgo en greyhound wordt nog steeds niet altijd gezien als huishond.
Helaas........ maar ook hier komt langzamerhand verbetering in.

Er staan wel eens wat stukjes in de Spaanse kranten over SCOOBY, die zijn over het algemeen heel positief. Of er ook wat in staat over GINN bv dat zou ik eigenlijk zo niet weten.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hoi Anita,
Leuk je hier weer eens te zien. :mrgreen:
Ik ben altijd al weg geweest van Greyhounds puur door het uiterlijk.
Maar ik mag wel zeggen dat ik door jouw verhalen van vroeger er steeds gekker op werd.
En mocht 1 van deze 2 blondies overlijden :jank: komt er hier dus een Grey uit Spanje via jullie.
Ik heb zo geen vraag maar lees met alle interesse mee. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Hoi Anita,

ook ik vind het leuk je weer eens te zien hier op het forum.

Ik heb ook een vraag, eentje die ik me al heel lang zit af te vragen sinds de herplaatsing van greyhounds wat bekender begint te worden (er zijn ook wel eens documentaires op de BBC of Animal Planet enzo).

Is er ook het risico dat door de herplaatsing er nog gemakzuchtiger met de honden wordt omgesprongen? Dat ze nog sneller zullen worden afgedankt en vervangen door jongere en/of snellere exemplaren?

En als jullie campagnes leiden tot een vermindering van het afmaken van afgedankte honden (wat ik natuurlijk van ganser harte hoop) hoe zien jullie dan de toekomstige plaatsingsmogelijkheden van de honden? Ik bedoel: als de honden op 4 of 5 jaar worden afgedankt, dan gaan ze toch zeker nog een aantal jaren mee. In de tussentijd zullen er als het goed is steeds meer nieuwe herplaatsers bij komen. Ik kan me voorstellen dat er, omdat dit toch tamelijk specifieke honden zijn, de rek een keertje uitgaat kwa herplaatsingsmogelijkheden.

Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hoi anita,

Wat vindt GINN van de mening van veel mensen die vinden dat de problemen ter plaatse opgelost moeten worden en dat buitenlandse honden niet naar Nederland gehaald mogen worden omdat ze dan de nederlandse asielhonden oneerlijke konkurrentie geven?

Moeten de Spaanse Galgos niet maar gewoon in Spanje herplaatst worden?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

wat leuk dat deze organisatie hier nu vertegenwoordigd is!

toevallig kwam mijn vriend vandeweek een man tegen die heel veel van die honden bij zich had. volgens mij kwamen ze via jullie organisatie bij hem.

hij vertelde het geweldig te vinden, maar zelf wel merkte dat ze angstiger waren.

ik zit er al lang aan te denken ook zo'n hond te adopteren. welk ras weet ik nog niet, maar wel via een van de actieve organisaties.

maar ik krijg in juli waarschijnlijk eerst een pup erbij en als dat allemaal goed gaat dan gaan we concrete plannen maken. jullie site staat in ieder geval al in mijn favorieten!

mijn complimenten voor jullie werk.
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Je sprak over vrijwilligers die naar Spanje, naar SCOOBY reizen om daar te komen helpen. Hoe zit dat precies? Kan de gemiddelde leek daar ook eens komen helpen? Kun je je daarvoor aanmelden? En hoe gaat dat verder in zijn werk?
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Hoi,

Ik had ook nog even een vraagje. Jullie richten je voornamelijk op galgo's en podenco's. Maar ik zag op de site van Scooby dat ze ook andere rassen opvangen. Zijn er andere organisaties die deze honden aanprijzen en proberen te herplaatsen voor Scooby. Want Scooby zelf is niet echt makkelijk te vinden op internet en voordat het op doggynet gelinkt stond bij jullie organisatie had ik er zelfs nog nooit van gehoord.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hoe vaak komt het ongeveer voor dat een hond die geplaatst is via jullie besmet is met Leishmaniose?
En misschien kun je er wat meer over vertellen?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Wil de hond schreef:Hoi anita,

Wat vindt GINN van de mening van veel mensen die vinden dat de problemen ter plaatse opgelost moeten worden en dat buitenlandse honden niet naar Nederland gehaald mogen worden omdat ze dan de nederlandse asielhonden oneerlijke konkurrentie geven?

Moeten de Spaanse Galgos niet maar gewoon in Spanje herplaatst worden?
dat vind ik nou eens een goeie vraag
oplossen in land van herkomst zo dat onze eigen honden populatie niet te dupen word van het zieligge hondje uit spanje

mol 8)
GINN
Vaste gebruiker

M@ri@nne schreef:Hoi Anita,
Leuk je hier weer eens te zien. :mrgreen:
Ik ben altijd al weg geweest van Greyhounds puur door het uiterlijk.
Maar ik mag wel zeggen dat ik door jouw verhalen van vroeger er steeds gekker op werd.
En mocht 1 van deze 2 blondies overlijden :jank: komt er hier dus een Grey uit Spanje via jullie.
Ik heb zo geen vraag maar lees met alle interesse mee. :mrgreen:
Hoi Hoi
Inderdaad leuk hier weer eens bekende namen tegen te komen :p:

En dat je weg bent van deze honden kan ik heel goed snappen. Het zijn ook fantastische honden.
Gesloten

Terug naar “Discussieforum”