Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ze komen er aan!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Ze komen er aan!

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:Ja, die is wel langhaar inderdaad.
Maar de teef is korthaar. En ze kan langhaar dragen maar dat weet je dus niet. Als ze dat niet is heb je alleen korthaar.
Ze is ook eenkleurig dus als er merle in zit zullen die redelijk donker zijn denk ik. Niet zo'n grote kans op een blauw oog daardoor.

Die oogranden en zo zie je vaker bij bruin, vooral bij uitstaande vachten. Jammer inderdaad. Je moet al heel donker bruin hebben wil je dat niet zien.
Maar goed, de reu is dus tanpoint met wat wit, en de teef eenkleurig. Dus de pups worden eenkleurig met minimaal wit hooguit. Voetjes, borstvlekje, dat werk.
Dat Ierse patroon van pa is recessief namelijk.

Het kunnen ook nog wolfspatroon met merles worden. Geinig.
Omgekeerd. :D Interessant! Dus de meeste zullen zwart met witte aftekeningen zijn, net als sjaak, met de vachtlengte van nikita. En dan statistisch de helft merle.
Kunnen we nog rare verrassingen verwachten?

Ik kijk vaak bij anderen en moet dan enorm lachen om wat er uit komt. Volgens mij hadden ze dat zelf ook niet bedacht. Een bonte sable reu met bruine husky en dan een zwarte pup en zeven crème met wit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:Ja, die is wel langhaar inderdaad.
Maar de teef is korthaar. En ze kan langhaar dragen maar dat weet je dus niet. Als ze dat niet is heb je alleen korthaar.
Ze is ook eenkleurig dus als er merle in zit zullen die redelijk donker zijn denk ik. Niet zo'n grote kans op een blauw oog daardoor.

Die oogranden en zo zie je vaker bij bruin, vooral bij uitstaande vachten. Jammer inderdaad. Je moet al heel donker bruin hebben wil je dat niet zien.
Maar goed, de reu is dus tanpoint met wat wit, en de teef eenkleurig. Dus de pups worden eenkleurig met minimaal wit hooguit. Voetjes, borstvlekje, dat werk.
Dat Ierse patroon van pa is recessief namelijk.

Het kunnen ook nog wolfspatroon met merles worden. Geinig.
Omgekeerd. :D Interessant! Dus de meeste zullen zwart met witte aftekeningen zijn, net als sjaak, met de vachtlengte van nikita. En dan statistisch de helft merle.

Ik kijk vaak bij anderen en moet dan enorm lachen om wat er uit komt. Volgens mij hadden ze dat zelf ook niet bedacht. Een bonte sable reu met bruine husky en dan een zwarte pup en zeven crème met wit.
Dat vind ik ook altijd wel leuk. Als je ziet wat voor toverballen er uit beide nesten van Xavi zijn gekomen... terwijl t beiden een mechelaar x hollander kruising is zijn er toch flink wat verschillen in uiterlijk. Zo leuk om dat te zien opgroeien en nog steeds veranderen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:Dat vind ik ook altijd wel leuk. Als je ziet wat voor toverballen er uit beide nesten van Xavi zijn gekomen... terwijl t beiden een mechelaar x hollander kruising is zijn er toch flink wat verschillen in uiterlijk. Zo leuk om dat te zien opgroeien en nog steeds veranderen...
Eigenlijk is het helemaal niet belangrijk en toch kijk ik er enorm naar uit. :mrgreen: Waarschijnlijk voelt het met je eigen kinderen een beetje hetzelfde.
Zodra tzt de telefoon gaat spring ik op de fiets om ze er kleur voor kleur uit te kijken :lol1:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
malinois schreef:Dat vind ik ook altijd wel leuk. Als je ziet wat voor toverballen er uit beide nesten van Xavi zijn gekomen... terwijl t beiden een mechelaar x hollander kruising is zijn er toch flink wat verschillen in uiterlijk. Zo leuk om dat te zien opgroeien en nog steeds veranderen...
Eigenlijk is het helemaal niet belangrijk en toch kijk ik er enorm naar uit. :mrgreen: Waarschijnlijk voelt het met je eigen kinderen een beetje hetzelfde.
Zodra tzt de telefoon gaat spring ik op de fiets om ze er kleur voor kleur uit te kijken Afbeelding1:
Afbeelding de kleuren zag je bij zijn nesten nog niets van... alleen mechel of hollander. Pas toen ze een week of 4/5 waren veranderden de patroontjes en dat duurde echt maanden... ze bleven veranderen :mrgreen:
Bij jou zul je t wel eerder zien gok ik?
Snap ik! Ik was er wel bij de geboorte van t 2e nest op uitnodiging van de fokker maar heb maar even gekeken. Ze deed t prima en ze kende mij te kort imo om haar te storen. Gewoon lekker rustig samen met haar baasje!
Jij kent de teef goed en bent bekende voor haar dat is wat anders natuurlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef: Jij kent de teef goed en bent bekende voor haar dat is wat anders natuurlijk.
Ze heeft veel steun aan ons allebei, denk dat het voor haar wel prettig is. Ik ben in elk geval niet storend.

Dan weet je al iets. Sjaak was een dot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik had nog geen plasje gedaan dus bij deze :mrgreen: wel vanuit oprechte interesse en eigen referentiekader overigens. Is Sjaak niet erg jong om in te zetten als dekreu, wij hebben onlangs nog een pup afgewezen omdat o.a. de pa nog maar 19 maanden was. Onderzoeken waren wel netjes gedaan en ondanks berichten van de fokker dat paps een aardig dier is qua karakter vonden wij hem te jong, en de info te summier, om er vol voor te gaan. Zal bij zo'n midget wel anders wezen dan bij een grote hond maar dan toch.. Zelfs bij die kruising van ons hebben we gedegen onderzoek gedaan naar beide ouderdieren en hebben diens fokkers ons ook voldoende kunnen overtuigen d.m.v. gezondheidsonderzoeken en karakter van ouderdieren vanuit kennismaking en leeftijd. Dat hele broodfokkerverhaal geloof ik verder wel, als blijkt dat mensen hun best doen als erkend fokker, broodfokker of pretnestenfokker whatever, blije goed verzorgde hondjes houden en daar ook nog wat aan overhouden vind ik meer dan een dikke prima.
Die hele naamgeving, of dat nou pomsky of nedermastiff is, blijft natuurlijk stom gelul. Je kiest als koper voor een (gezonde) kruising en als verkoper hoop je dat je verantwoorde eigenaren treft die voorbij een designernaam kunnen kijken en zich niet blind staren op Daley Blind ( :smile2: ) en zich verdiepen en inleven op het type hond wat aangeschaft wordt.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Oh wat leuk, spannend hoor, benieuwd wat eruit komt rollen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef:Omgekeerd. :D Interessant! Dus de meeste zullen zwart met witte aftekeningen zijn, net als sjaak, met de vachtlengte van nikita. En dan statistisch de helft merle.
Nou, als ze langhaar draagt de helft langhaar, maar dat weet je niet.
Die witte aftekening van Sjaak verwacht ik niet, dat is recessief. Dat heeft de teef niet, haar wit is wolfspatroon-en-domino-wit.

En misschien draagt ze bruin? Kleine kans maar dat kan. Sjaak draagt het in elk geval.

Verder vermoed ik dat ze weinig schokkends dragen eigenlijk. Alles kan natuurlijk, bont, creme, maar de kans is niet heel groot.
Bovendien is dat allemaal recessief dus als het maar van één kant komt zie je niks.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Als er ooit een Sjaak X (kleine) Kees nestje komt meld ik me hierbij alvast aan voor de wachtlijst :lol1:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anja »

Tiny schreef:Je hoeft er bij mij geen popcorn bij te pakken maar..... serieus dit :roll:

Er zijn er nog niet genoeg. En teruglezend is dit een plan wat waarschijnlijk voor zijn 1e jaar is gemaakt.

Maar niets anders dan lof op een hf wat volgens mij echt de weg kwijt is voor wat betreft de pretnesten :cheer: :cheer:
Nou zeg.. ik sta er ook van te kijken :80: :80:
Meten met 2 maten noemen we dat.

Ieder nestje pups is voor mij een prachtig iets hoor, ik ben helemaal verliefd op puppy's van welk ras dan ook. Lijkt me ook geweldig om een keer een nestje pups te hebben. Kruisingen of rashonden maken voor mij geen verschil. Allemaal goed!

Maar ik zal voor de grap even een voorsteltopic maken van een nieuw lid.

Hallo allemaal :cheer:
Ik ben Shanaya 32 jaar oud en ik heb een merle dwergkeeshondje van 12 maanden.
Van de week is er sperma afgenomen om te laten insemineren bij de huskyteef van mijn ex. Omdat er veel vraag naar deze designer hondjes is hebben wij besloten daar een nestje van te nemen.
Ze gaan alleen naar goede baasjes hoor, daar gaan we natuurlijk wel voor zorgen :ok:
Ik werk niet want ik ben ziek dus heb ik een uitkering.. ik heb dus alle tijd om voor de pups te zorgen als mijn ex er even geen tijd voor heeft. Het is ook gewoon aan te fietsen dus dat is allemaal geen probleem.
Ik krijg een teef uit dit nest want dat zal een leuk speelkameraadje zijn voor mijn andere hondjes. Daar ga ik misschien later ook weer mee fokken want de vraag naar deze hondjes is best groot. En ze leveren natuurlijk best een leuk bedrag op :wink: Niet dat ik het voor het geld doe hoor... begrijp me niet verkeerd.
Ik zal veel foto's plaatsen want ik denk dat jullie net zo enthousiast zijn als ik :cheer:
Groetjes
Shanaya

Mijn interpretatie van dit verhaal hoor.
Maar ik denk zomaar dat er toch iets anders op gereageerd zal worden als op de post van TS.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Anja schreef: Maar ik zal voor de grap even een voorsteltopic maken van een nieuw lid.

Hallo allemaal :cheer:
Ik ben Shanaya 32 jaar oud en ik heb een merle dwergkeeshondje van 12 maanden.
Van de week is er sperma afgenomen om te laten insemineren bij de huskyteef van mijn ex. Omdat er veel vraag naar deze designer hondjes is hebben wij besloten daar een nestje van te nemen.
Ze gaan alleen naar goede baasjes hoor, daar gaan we natuurlijk wel voor zorgen :ok:
Ik werk niet want ik ben ziek dus heb ik een uitkering.. ik heb dus alle tijd om voor de pups te zorgen als mijn ex er even geen tijd voor heeft. Het is ook gewoon aan te fietsen dus dat is allemaal geen probleem.
Ik krijg een teef uit dit nest want dat zal een leuk speelkameraadje zijn voor mijn andere hondjes. Daar ga ik misschien later ook weer mee fokken want de vraag naar deze hondjes is best groot. En ze leveren natuurlijk best een leuk bedrag op :wink: Niet dat ik het voor het geld doe hoor... begrijp me niet verkeerd.
Ik zal veel foto's plaatsen want ik denk dat jullie net zo enthousiast zijn als ik :cheer:
Groetjes
Shanaya

Mijn interpretatie van dit verhaal hoor.
:LOL: :LOL:
dagmar88
Zeer actief

Anja schreef:
Nou zeg.. ik sta er ook van te kijken :80: :80:
Meten met 2 maten noemen we dat.
Ik mag inderdaad hopen dat er de afgelopen tien jaar met enige interesse is gelezen, en anders hoeft het nu ook niet.
dagmar88
Zeer actief

ceciel schreef:Zal bij zo'n midget wel anders wezen dan bij een grote hond maar dan toch..
Ja. Hij is jong, ik vond in zijn geval een jaar de ondergrens.
Hij is fysiek volwassen en met zijn pubertijd achter zich verwacht ik niet opeens grote gedragsveranderingen.
Z'n grote hond is met 19 maanden nog een pup op kalverformaat.
dagmar88
Zeer actief

Brigitte schreef:Als er ooit een Sjaak X (kleine) Kees nestje komt meld ik me hierbij alvast aan voor de wachtlijst :lol1:
Zal vast ooit wel eens, maar dan moet je wel erg lang wachten. Al past er tegen die tijd vast nog wel één bij :tongue:
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Je kunt nu toch niet meer met droge ogen beweren dat stambomen en/of gekeurde ouders garant staan voor fysiek en mentaal gezonde honden.
Bovendien zijn er iets te veel honden die niet in deze drukke wereld passen (waarbij ik best uitzonderingen wil maken voor echte liefhebbers die weten wat ze doen).
Ik merk dat ik wel wat weerstand heb tegen KI maar dat is een gevoel, geen feit en ik heb er geen barst verstand van.

Kortom: mijn zegen (grijns) heb je dus. :engel:
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
dagmar88
Zeer actief

Bonnie F schreef: Ik merk dat ik wel wat weerstand heb tegen KI maar dat is een gevoel, geen feit en ik heb er geen barst verstand van.
Vond ik vooraf ook een beetje griezelig. De dierenarts waar we geweest zijn is wat dat betreft de expert, die doet het hele weekend niet anders dan progesteron prikken en insemineren.
Hele vriendelijke, kalme man waar ze alles prima bij vond. Ze heeft tijdens de procedure met me staan knuffelen en niet op of om gekeken.
Nou weet ik niet of het voorspel wat ze hebben gehad scheelt, dat denk ik zelf wel. Het kwam niet uit de lucht vallen.
De echo was veel belastender, op zo'n stomme tafel moeten liggen. Een normale dekking trouwens ook.
Niet dat het niet spannend mág zijn hoor, maar dat was dit in elk geval niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:De echo was veel belastender, op zo'n stomme tafel moeten liggen. Een normale dekking trouwens ook.
Als een echo belastend is ga je naar de verkeerde. Dat is echt niet nodig namelijk.
En een dekking belastend? Waarom?

Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Marjoleine schreef:
dagmar88 schreef:De echo was veel belastender, op zo'n stomme tafel moeten liggen. Een normale dekking trouwens ook.
Als een echo belastend is ga je naar de verkeerde. Dat is echt niet nodig namelijk.
Nee, zo bedoel ik het niet. Hier heeft ze amper wat tot niks van gevoeld, een dekking is, zoals ik al zei, spannender voor een teef.
Staand kan daar niet, dat werkt voor haar het best. Daarom hebben ze ook maar even snel gekeken om te bevestigen en niet het aantal bepaald.
Dat apparaat, de gel, buik scheren, gefriemel, ze heeft het al met al netjes gedaan/ondergaan, maar vindt het niks. Ook niet terwijl ze een blik tonijn leegvreet.
Als het maar ruikt naar moeten al niet.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:
Nee, zo bedoel ik het niet. Hier heeft ze amper wat tot niks van gevoeld, een dekking is, zoals ik al zei, spannender voor een teef.
Staand kan daar niet, dat werkt voor haar het best. Daarom hebben ze ook maar even snel gekeken om te bevestigen en niet het aantal bepaald.
Dat apparaat, de gel, buik scheren, gefriemel, ze heeft het al met al netjes gedaan/ondergaan, maar vindt het niks. Ook niet terwijl ze een blik tonijn leegvreet.
Als het maar ruikt naar moeten al niet.
Buik scheren? Zelfs bij mijn goed in de vacht zittende buitenhonden is dat nooit nodig geweest.
dagmar88
Zeer actief

crutz schreef: Buik scheren? Zelfs bij mijn goed in de vacht zittende buitenhonden is dat nooit nodig geweest.
Die hebben alsnog niet zo veel vacht op de buik. Er viel maar aan één kant wat te zien omdat de andere kant niet kort genoeg was, daar ging het beeld op zwart.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Maar konden ze niet natuurlijk dekken dan, ik weet combinaties die je voor onmogelijk zou houden maar toch lukte.
Teckel x sint Bernhard, teckel x bouvier, fila x basset en in alle gevallen was de reu de kleinere partij want andersom gaat niet fysiek denk ik maar zo.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dagmar88
Zeer actief

Tineke schreef:Maar konden ze niet natuurlijk dekken dan, ik weet combinaties die je voor onmogelijk zou houden maar toch lukte.
Teckel x sint Bernhard, teckel x bouvier, fila x basset en in alle gevallen was de reu de kleinere partij want andersom gaat niet fysiek denk ik maar zo.
Achteraf gezien zou het op de natuurlijke manier wel lukken, als hij wat ervaring zou hebben gehad zonder zo veel grootteverschil.
Z'n piemel is nogal uit verhouding, zo groot als een achterpootje, daar zal het niet aan liggen.
Ik weet niet waarom ze het nooit doen, of ze ze te kwetsbaar vinden of gaan voor een hogere "pakkans".
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

dagmar88 schreef:
Brigitte schreef:Als er ooit een Sjaak X (kleine) Kees nestje komt meld ik me hierbij alvast aan voor de wachtlijst :lol1:
Zal vast ooit wel eens, maar dan moet je wel erg lang wachten. Al past er tegen die tijd vast nog wel één bij :tongue:
Dan houd ik een plekje vrij :lol1:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Die hebben alsnog niet zo veel vacht op de buik. Er viel maar aan één kant wat te zien omdat de andere kant niet kort genoeg was, daar ging het beeld op zwart.
Ik laat nooit scheren en mijn honden (wetter en hava) hebben echt veel haar daar.
Ik tel niet trouwens, alleen checken. Maar dat kan echt met haar.
dagmar88 schreef:Ik weet niet waarom ze het nooit doen, of ze ze te kwetsbaar vinden of gaan voor een hogere "pakkans".
Die kans is juist groter bij natuurlijke dekking.
Het zal het verschil wel zijn. Wat onlogisch is want het kan prima natuurlijk.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”