Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stamboom per definitie getest
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Stamboom per definitie getest
Stomme vraag waarschijnlijk.. maar ik zit me af te vragen of bij een stamboom pup per definitie de ouders op alle rastypische afwijkingen zijn getest.
Je zou dat wel verwachten om aan de eisen van een rasvereniging te voldoen. Aan de andere kant is een stamboom maar een printje en een rasvereniging maar een clubje mensen die ook de wijsheid niet in pacht hebben.
Je zou dat wel verwachten om aan de eisen van een rasvereniging te voldoen. Aan de andere kant is een stamboom maar een printje en een rasvereniging maar een clubje mensen die ook de wijsheid niet in pacht hebben.
blablabla 

-
- Zeer actief
Re: Stamboom per definitie getest
Snap ik.. maar een stamboom krijg je van de rasvereniging.. en die hebben in de regel fokregelementen waarin testen zijn opgenomen.
Dus je zou zeggen....
Maar goed.. ik vroeg het omdat ik zelf ook twijfelde haha.
Dus je zou zeggen....
Maar goed.. ik vroeg het omdat ik zelf ook twijfelde haha.
Nanna schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs. Meer niet.
blablabla 

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Stamboom wordt in Nederland door de Raad van Beheer verstrekt en niet door de rasvereniging.Peter27 schreef:Snap ik.. maar een stamboom krijg je van de rasvereniging.. en die hebben in de regel fokregelementen waarin testen zijn opgenomen.
Dus je zou zeggen....
Maar goed.. ik vroeg het omdat ik zelf ook twijfelde haha.Nanna schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs. Meer niet.
Er zijn maar enkele rassen die een eis qua gezondheids- of gedragstesten hebben voor stamboomafgifte op de nesten. Normaal is als de ouders een FCI stamboom hebben krijgen de pups die ook. Ongeacht gedane gezondheidstesten of de uitslag daarvan
-
- Zeer actief
Duidelijk.. tnx..
Ik probeer hier een beetje wijs uit te worden om het huidige debakel hier volgende keer te vermijden of in ieder geval de kans hierop te minimaliseren.. maar ik vind het nog verdomd complex.
Ik probeer hier een beetje wijs uit te worden om het huidige debakel hier volgende keer te vermijden of in ieder geval de kans hierop te minimaliseren.. maar ik vind het nog verdomd complex.
crutz schreef:Stamboom wordt in Nederland door de Raad van Beheer verstrekt en niet door de rasvereniging.Peter27 schreef:Snap ik.. maar een stamboom krijg je van de rasvereniging.. en die hebben in de regel fokregelementen waarin testen zijn opgenomen.
Dus je zou zeggen....
Maar goed.. ik vroeg het omdat ik zelf ook twijfelde haha.Nanna schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs. Meer niet.
Er zijn maar enkele rassen die een eis qua gezondheids- of gedragstesten hebben voor stamboomafgifte op de nesten. Normaal is als de ouders een FCI stamboom hebben krijgen de pups die ook. Ongeacht gedane gezondheidstesten of de uitslag daarvan
blablabla 

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je het redelijk zeker wil weten moet je altijd zelf informeren bij de fokker en vragen of beide ouderdieren getest zijn, waarop en wat de uitslagen waren (en eventueel of je de testuitslagen mag inzien).
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Bij Dex en Saartje staat op het stamboom dat de ouder dieren voor de verplichte test vrij bevonden zijn.
Maar als er ook nog extra tests gedaan zijn dan kun je idd om de uitslagen vragen.
Ik vind dat dus ook lastig
Maar als er ook nog extra tests gedaan zijn dan kun je idd om de uitslagen vragen.
Ik vind dat dus ook lastig

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Bij de meeste rassen wordt een stamboom afgegeven ongeacht gezondheidstesten. Enkele uitslagen zijn via de site van de RvB te bekijken (o.a. HD en ECVO). Zelfs bij rasverenigingen worden lang niet alle aandoeningen waarop getest kan worden verplicht getest. Dus je zult moeten uitzoeken welke problemen er in het ras spelen, welke je belangrijk vindt dat er op getest is en dan op zoek gaan naar een fokker die dezelfde zaken belangrijk vindt. Inteeltpercentage is inderdaad ook een belangrijke, maar bij voorkeur niet beperkt tot een x aantal generaties (wat helaas ook vaak gebeurt) maar berekend over alle bekende generaties
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
sommige dingen waarop getest wordt zoals HD en ED kunnen ook ontstaan door trauma. daar bedoel ik mee dat ze rennen als pup zijnde op gladde vloeren, verkeerde voeding, overgewicht met opgroeien, balletjes opgooien zodat de pup omhoog moet springen.
Niet alles is te voorkomen en erfelijk. Ook de omgevingsfactoren spelen mee.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
BFR omvat geen gezondheidsregelsKells schreef:Even in grote lijnen; de RvB geeft geen stambomen af aan nesten die niet aan het basis fokreglement voldoen. De basis omvat de welzijnsregels en daar vallen een aantal gezondheidsregels onder. Het VFR stelt wat meer eisen, maar of die allemaal reëel zijn? Mijn RV eist show- en/of veldwerk kwalificaties. Aan het IC stellen ze geen beperkingen.
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ezondheid/
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Kells eensKells schreef:Dat kan, maar mijn ervaring is dat de meeste pupkopers te voorzichtig zijn en geen goede voorlichting mee krijgen. Gooi die minuten regel maar snel overboord en laat ze buiten gewoon hun gang gaan. Spieren en botten kweek je door beweging. Als pups moe zijn, dan hebben ze in huis geen behoefte om over gladde vloeren te racen.ellen en de birmanen schreef:sommige dingen waarop getest wordt zoals HD en ED kunnen ook ontstaan door trauma. daar bedoel ik mee dat ze rennen als pup zijnde op gladde vloeren, verkeerde voeding, overgewicht met opgroeien, balletjes opgooien zodat de pup omhoog moet springen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Dan ga je op de verkeerde manier om met de testen. Die moet je niet gebruiken om dieren uit te sluiten, maar om te voorkomen dat je vermijdbaar zieke pups fokt. Dus niet uitsluiten, maar dragers met vrije dieren combineren bij aandoeningen waarvan dragers geen last hebben. Dus als jouw teef vrij is van EIC, maakt de EIC-status van de te gebruiken reu niet uit. Maar is jouw teef drager van EIC, dan wil je voor haar en reu hebben die daar wel vrij van is, zodat je pupkopers zich geen zorgen hoeven te maken dat hun hond EIC krijgt.Cleva schreef:Gezondheid is iets anders dan de afwezigheid van ziekte.
Geteste ouderdieren zijn een doekje voor het bloeden bij een ras waarbij gezonde nakomelingen kennelijk niet de norm zijn.
De pest met testen is dat je dieren uitsluit. Terwijl de klachten in 9 van de 10 gevallen een gevolg zijn van de nauwe erfelijke basis (dat deel van) het ras.
Die basis wordt dus alleen maar smaller door het testen en dat leidt dus hooguit tot pups met andere erfelijke aandoeningen.
Elke individueel geval is anders maar mijn opa vond dat je gewoon niet moet fokken met honden die je niet honderd procent zuiver op de graat vindt.
Ik vind dat huidige getest vooral iets om aan vast te houden zodat je kunt blijven negeren dat het hele ras uit elkaar aan het vallen is en dat daar niets aan te doen is zonder de onderliggende denkfout over Het Heilige Zuivere Bloed te erkennen.
De kynologie is niet zo van de handen in de eigen boezem dus blijft liever ontkennen dat het eigen systeem verrot is en de oplossing dus ook niet vanuit dat eigen systeem kàn komen.
Mensen die het nu nog steeds over selecteren in plaats van verbreden hebben snappen het niet en die gaan het ook niet meer snappen.
Elco en Gait zijn vrij van alles waar bij de markiesjes op getest wordt. Dus voor mij is het voldoende als de teef aan het VFR voldoet, leuk karakter heeft en niet te nauw verwant is. Dan mag ze PL graad 1 hebben, distichiasis (bij de markiesjes is dat meestal 1 of 2 zachte haartjes waar ze geen last van hebben en bij een volgende ECVO weer weg zijn; er zijn nu 3 nauw aan elkaar verwante gevallen bekend bij wie de distichiasis wel problemen oplevert), drager van prcd-PRA en van PD, dat boeit mij echt niet
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Dan moet je niet fokken, want elk dier (en mens) draagt meerdere recessieve aandoeningen met zich mee. Dus je ontkomt er niet aan om te fokken met een drager van een nare aandoeningCleva schreef:Helemaal mee eens maar je weet net zo goed als ik dat mensen zichzelf het verhaal verkopen dat ze het goed genoeg doen als ze maar met geteste dieren fokken, volgens de eisen van de rasvereniging.Fotogravinnetje schreef:Dan ga je op de verkeerde manier om met de testen. Die moet je niet gebruiken om dieren uit te sluiten, maar om te voorkomen dat je vermijdbaar zieke pups fokt.
Dat verkeerd met de informatie omgaan zit dus in de reguliere fokmentaliteit ingebakken.
Ik vind het prachtig dat je er zo over denkt maar voor jouw soort fokker hoef je niets verplicht te stellen.Dus niet uitsluiten, maar dragers met vrije dieren combineren bij aandoeningen waarvan dragers geen last hebben. Dus als jouw teef vrij is van EIC, maakt de EIC-status van de te gebruiken reu niet uit. Maar is jouw teef drager van EIC, dan wil je voor haar en reu hebben die daar wel vrij van is, zodat je pupkopers zich geen zorgen hoeven te maken dat hun hond EIC krijgt.
Overigens vind ik zelf een drager van zus of zo niet schoon genoeg om leuk te vinden.
Dan heb ik liever gewoon een reu die het gewoon ook niet draagt. Desnoods uit een ander ras als er geen fris exemplaar te vinden is.

-
- Zeer actief
Oeh ik ben het kwijt met al die afkortingen hoor..
Het ging mij in eerste instantie om HD/ED maar je kan natuurlijk op veel meer afwijkingen testen.. dat had ik me niet meteen gerealiseerd.
Misschien moet ik het hele idee rashond maar loslaten. Al vind ik dat ook wel weer een beetje spannend.
Naja, voorlopig ben ik toch niet op zoek naar een nieuwe.. Bumper gaat hartstikke lekker momenteel en Guus vindt z'n glazen kooitje ook wel comfortabel.
Het ging mij in eerste instantie om HD/ED maar je kan natuurlijk op veel meer afwijkingen testen.. dat had ik me niet meteen gerealiseerd.
Misschien moet ik het hele idee rashond maar loslaten. Al vind ik dat ook wel weer een beetje spannend.
Naja, voorlopig ben ik toch niet op zoek naar een nieuwe.. Bumper gaat hartstikke lekker momenteel en Guus vindt z'n glazen kooitje ook wel comfortabel.
blablabla 

-
- Zeer actief
Dat van die lab begin ik me ook steeds meer te realiseren. Wel zuur aangezien dit ras me/ons past als een handschoen qua formaat, karakter, uiterlijk etc.
Misschien kan je volgende keer een lab op Mira kiepen.. over een jaar of 2/3
Misschien kan je volgende keer een lab op Mira kiepen.. over een jaar of 2/3

Cleva schreef:Moh. Er zijn genoeg rassen waarvan de meeste pups gewoon goed gaan, hoor.Peter27 schreef: Misschien moet ik het hele idee rashond maar loslaten. Al vind ik dat ook wel weer een beetje spannend.
Dat dat niet zo blijft zonder de stamboeken te openen is een feit maar op dit moment zijn er best gezonde rashonden te koop.
Een labrador daar zou ik zelf niet meer aan beginnen, nee. Geen labrador uit europa, in ieder geval. Wat ze in nieuw-zeeland hebben lopen weet ik niet.
blablabla 

-
- Zeer actief
Die is wel lollig... Maar ik snap dat het niet jouw ding is.
Cleva schreef:Peter27 schreef:Misschien kan je volgende keer een lab op Mira kiepen.. over een jaar of 2/3
Het zijn niet eens onaantrekkelijke honden maar ik doe het toch maar niet.
blablabla 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Nee, het is juist wel de genetische praktijk. Enige wat je moet doen is zorgen dat je genetische variatie groot genoeg is, dus niet te veel intelen. Zolang je niet inteelt, komen die allelen niet bij elkaar. Het maakt dus niet uit of een dier ergens drager van is, zolang de partner maar geen drager is van datzelfde foutieve allel. Dus niet te veel intelen, en als je toch inteelt (omdat je nu eenmaal bepaalde kenmerken vast wilt houden, ofwel bezig bent binnen 1 ras(groep)) moet je zorgen dat in ieder geval van de op DNA-niveau te testen relevante aandoeningen minimaal 1 van de dieren in je combinatie vrij is van die aandoeningen. PD-test is in jouw geval niet relevant, bijvoorbeeld. Dat is inderdaad een aandoening die je bij het markiesje tegenkomt (ook maar beperkt, overigens: van alle dieren waarvan de status bekend is, is/was minder dan 5% lijder, zo'n 10% drager en ruim 85% vrij) en die alleen door inteelt naar voren komtCleva schreef:Nee. Rasfokkerspropoganda.Fotogravinnetje schreef:Dan moet je niet fokken, want elk dier (en mens) draagt meerdere recessieve aandoeningen met zich mee.
In de praktijk totaal niet relevant.
99% van die erfelijke gebreken zijn unieke mutaties. Het is volslagen lariekoek om te doen alsof je daar met slim fokken iets mee kunt en het hoeft ook domweg niet want je komt geen partner tegen die datzelfde gebrek heeft al zocht je er naar.
Doen alsof elk dier meerdere van de bekende aandoeningen als gewrichtsaandoeningen, epilepsie of allergieën meedraagt is echt bezijden de waarheid.
Dat heb je een keer gehoord en het komt je goed uit maar met de genetische realiteit heeft het niets te maken.
Een labrador die meerdere erfelijke rastypische aandoeningen draagt moet je domweg niet inzetten.
-
- Zeer actief
Een pup van HD/ED vrije ouders kan alsnog HD of ED krijgen, dat is de pest. Het enige wat je weet is dat er met gezonde ouders gefokt isPeter27 schreef:Oeh ik ben het kwijt met al die afkortingen hoor..
Als je zoiets als EIC neemt dan kan je door vrije ouders te gebruiken er voor zorgen dat er geen lijders worden geboren
Dan weet je echt zeker dat de hond het niet krijgt(zolang er geen dna wisselingen plaatsvinden of er nieuwe dingen worden gevonden) die garantie krijg je nooit met ED/HD
Maar de stamboom zegt er idd niks over, fokken volgens het vfr zegt er ook niks over, zijn genoeg fokkers die zeggen dit te doen maar toch van de regels afwijken. Het kwaad is dan al geschied voor een rasvereniging er iets aan kan doen.
-
- Zeer actief
Ik had dezelfde vraag eigenlijk als Peter.Kells schreef:Even in grote lijnen; de RvB geeft geen stambomen af aan nesten die niet aan het basis fokreglement voldoen. De basis omvat de welzijnsregels en daar vallen een aantal gezondheidsregels onder. Het VFR stelt wat meer eisen, maar of die allemaal reëel zijn? Mijn RV eist show- en/of veldwerk kwalificaties. Aan het IC stellen ze geen beperkingen.
Hier in de buurt een nest van "jouw" ras. Ierse setters. Ouders hebben een stamboom, maar voor zover ik weet worden de pups niet aangeboden met stamboom.
Zoals ik hierboven lees, kunnen ze dus ook geen stamboom aanvragen omdat de ouders zeer waarschijnlijk niet aan de eisen voldoen van de rasvereniging?
En mijn vriend vroeg mij dat stel dat je een Duitse herder pup hebt uit stamboomouders, maar de pup is zelf zonder stamboom kun je dan ooit nog wel zorgen dat er pups op nakomelingen komen?
Stel, Bluf was gedekt door Finn destijds, beiden DH's, maar de reu niet getest en geen aankeuringen gedaan, wel IPO certificaat, Bluf voldeed wel volledig aan de eisen om mee te fokken.
Stel nou dat ze geweldige pups hadden gekregen, die je wel volgens de richtlijnen had voorgebracht en hadden voldaan aan alle gezondheidschecks (oh dat laatste kan al niet omdat een stamboom mist..)
Ik geef al antwoord op mijn eigen vraag m.b.t. de Duitse herder..
Het zou betekenen, en aub corrigeer me (kenners) als ik ernaast zit, maar als ik een boomloze Duitse herder aanschaf uit 2 ouders met wel een stamboom, en die hond is gezond en doet het goed op allerlei vlakken, dan zou ik nooit een stamboomnest kunnen fokken uit die hond?
Of zie ik het verkeerd?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Als de fokker van de pup geen stamboom aanvraagt bij een nest uit 2 stamboom honden kan dat inderdaad niet met terugwerkende kracht toch toegekend worden.blondie schreef:Ik had dezelfde vraag eigenlijk als Peter.Kells schreef:Even in grote lijnen; de RvB geeft geen stambomen af aan nesten die niet aan het basis fokreglement voldoen. De basis omvat de welzijnsregels en daar vallen een aantal gezondheidsregels onder. Het VFR stelt wat meer eisen, maar of die allemaal reëel zijn? Mijn RV eist show- en/of veldwerk kwalificaties. Aan het IC stellen ze geen beperkingen.
Hier in de buurt een nest van "jouw" ras. Ierse setters. Ouders hebben een stamboom, maar voor zover ik weet worden de pups niet aangeboden met stamboom.
Zoals ik hierboven lees, kunnen ze dus ook geen stamboom aanvragen omdat de ouders zeer waarschijnlijk niet aan de eisen voldoen van de rasvereniging?
En mijn vriend vroeg mij dat stel dat je een Duitse herder pup hebt uit stamboomouders, maar de pup is zelf zonder stamboom kun je dan ooit nog wel zorgen dat er pups op nakomelingen komen?
Stel, Bluf was gedekt door Finn destijds, beiden DH's, maar de reu niet getest en geen aankeuringen gedaan, wel IPO certificaat, Bluf voldeed wel volledig aan de eisen om mee te fokken.
Stel nou dat ze geweldige pups hadden gekregen, die je wel volgens de richtlijnen had voorgebracht en hadden voldaan aan alle gezondheidschecks (oh dat laatste kan al niet omdat een stamboom mist..)
Het zou betekenen, en aub corrigeer me (kenners) als ik ernaast zit, maar als ik een boomloze Duitse herder aanschaf uit 2 ouders met wel een stamboom, en die hond is gezond en doet het goed op allerlei vlakken, dan zou ik nooit een stamboomnest kunnen fokken uit die hond?
Of zie ik het verkeerd?
Bij de DH wordt prima op de pups een stamboom uitgegeven als beide ouders een stamboom hebben. Meer is niet nodig volgens de RvB de RV heeft in Nederland niks te zeggen over de stamboomuitgifte
De RvB eist bij een ras als de DH enkel dag beide ouders een FCI stamboom hebben en dat de teef indien uit het buitenland geïmporteerd is en op naam van een Nederlander staat. Dat kan je ook nog bij de dekaangifte regelen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Of de fokker wil gewoon niet de ruim 100€ per pup uitgeven voor de RvB kostenKells schreef:Ik denk dat de combinatie dan niet voldoet aan de welzijnseisen die de RvB stelt. Dit kan bijv. zijn door teveel dekkingen of de leeftijd van de teef. Het VFR heeft daar niets mee te maken. Mijn Kells voldoet ook niet aan het VFR want zij heeft geen veldwerk- of showkwalificaties. Stambomen hebben mijn nesten wel gewoon gekregen.blondie schreef:Ik had dezelfde vraag eigenlijk als Peter.Kells schreef:Even in grote lijnen; de RvB geeft geen stambomen af aan nesten die niet aan het basis fokreglement voldoen. De basis omvat de welzijnsregels en daar vallen een aantal gezondheidsregels onder. Het VFR stelt wat meer eisen, maar of die allemaal reëel zijn? Mijn RV eist show- en/of veldwerk kwalificaties. Aan het IC stellen ze geen beperkingen.
Of zie ik het verkeerd?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Mocht je ooit vragen hebben over de Labradorregels, dan geef maar even een gil 

-
- Zeer actief
Ik wist dat echt niet.crutz schreef:Stamboom wordt in Nederland door de Raad van Beheer verstrekt en niet door de rasvereniging.Peter27 schreef:Snap ik.. maar een stamboom krijg je van de rasvereniging.. en die hebben in de regel fokregelementen waarin testen zijn opgenomen.
Dus je zou zeggen....
Raar eigenlijk.. dan had ik dus vanuit Finn en Bluf (Duitse herders) een nest kunnen fokken, stambomen aan kunnen vragen de pups met stamboom verkopen terwijl Finn dus een aandoening LSI (wat waarschijnlijk erfelijk kan zijn) had, en op latere leeftijd ook nog zeer waarschijnlijk (want niet laten vaststellen middels dna) dat hij DM had.
En als pupkopers niet vragen naar gezondheidsuitslagen (die ik van Finn niet had, van Bluf wel) gewoon pups verkocht die misschien wel vanwege de combinatie grote kans hadden gehad op erfelijke problemen?
Ik was in de veronderstelling dat bij de DH die gezondheidstesten en moedproeven etc. verplicht waren om een stamboom te verkrijgen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
blondie schreef:Ik wist dat echt niet.crutz schreef:Stamboom wordt in Nederland door de Raad van Beheer verstrekt en niet door de rasvereniging.Peter27 schreef:Snap ik.. maar een stamboom krijg je van de rasvereniging.. en die hebben in de regel fokregelementen waarin testen zijn opgenomen.
Dus je zou zeggen....
Raar eigenlijk.. dan had ik dus vanuit Finn en Bluf (Duitse herders) een nest kunnen fokken, stambomen aan kunnen vragen de pups met stamboom verkopen terwijl Finn dus een aandoening LSI (wat waarschijnlijk erfelijk kan zijn) had, en op latere leeftijd ook nog zeer waarschijnlijk (want niet laten vaststellen middels dna) dat hij DM had.
En als pupkopers niet vragen naar gezondheidsuitslagen (die ik van Finn niet had, van Bluf wel) gewoon pups verkocht die misschien wel vanwege de combinatie grote kans hadden gehad op erfelijke problemen?
Ik was in de veronderstelling dat bij de DH die gezondheidstesten en moedproeven etc. verplicht waren om een stamboom te verkrijgen.
Een stamboom is enkel en alleen een afstammingsbewijs van wie de ouders zijn en idd voor de dh zonder aanvullende eisen mbt gezondheid
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja dat had je idd gewoon kunnen doen want je krijgt gewoon stambomen bij de pups. Wel kan er nu als bijv een Dier en Recht zich er in gaat verdiepen bij problemen kosten verhaald gaan worden op jou als fokker als blijkt dat jij wist van deze erfelijke gebreken en daar bewust mee bent gaan fokken. Dat was vroeger een stuk minder... maar dat is wettelijk en geldt in principe voor iedereen.blondie schreef:Ik wist dat echt niet.crutz schreef:Stamboom wordt in Nederland door de Raad van Beheer verstrekt en niet door de rasvereniging.Peter27 schreef:Snap ik.. maar een stamboom krijg je van de rasvereniging.. en die hebben in de regel fokregelementen waarin testen zijn opgenomen.
Dus je zou zeggen....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Nou Mal, los van dier en recht, geen haar op mijn hoofd die daar toen over heeft nagedacht om een nest te fokken hoor, ja gekscherend zei ik wel eens dat als ik 100% garantie had dat het er 1 zou zijn, maar die garantie heb je niet. En het verdriet wat ik had en de onmacht vanwege bepaalde medische klachten van Finn zeker op het einde van zijn leven, dat wens ik niemand anders toe.
De kans dat het zou vererven was te groot.
Dit topic zet me dus wel aan het denken, dat je als pupkoper goed geïnformeerd moet zijn, en beter op de hoogte kunt zijn van bepaalde erfelijke aandoeningen binnen het ras en vragen aan een fokker die een pup met stamboom verkoopt of daar op is getest en wat de uitslagen waren.
Overigens was ik bij onze Aki goed geïnformeerd over de reu en teef en de gezondheid uitslagen, dit deden fokker en reu eigenaar zelf al.
Maar gemijmer van boven is dus echt dat als je denkt dat vanwege een stamboom alles wel in orde moet zijn, dat je nog wel eens van een koude kermis thuis kunt komen als ouders niet getest zijn op bepaalde zaken, en als de genen niet matchen.
Dit topic zet me dus wel aan het denken, dat je als pupkoper goed geïnformeerd moet zijn, en beter op de hoogte kunt zijn van bepaalde erfelijke aandoeningen binnen het ras en vragen aan een fokker die een pup met stamboom verkoopt of daar op is getest en wat de uitslagen waren.
Overigens was ik bij onze Aki goed geïnformeerd over de reu en teef en de gezondheid uitslagen, dit deden fokker en reu eigenaar zelf al.
Maar gemijmer van boven is dus echt dat als je denkt dat vanwege een stamboom alles wel in orde moet zijn, dat je nog wel eens van een koude kermis thuis kunt komen als ouders niet getest zijn op bepaalde zaken, en als de genen niet matchen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat snap ikblondie schreef:Nou Mal, los van dier en recht, geen haar op mijn hoofd die daar toen over heeft nagedacht om een nest te fokken hoor, ja gekscherend zei ik wel eens dat als ik 100% garantie had dat het er 1 zou zijn, maar die garantie heb je niet. En het verdriet wat ik had en de onmacht vanwege bepaalde medische klachten van Finn zeker op het einde van zijn leven, dat wens ik niemand anders toe.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Meegestuurde buitenlandse uitslagen zijn hier nog nooit vermeld door de RvBKells schreef:Dat is een beetje kort door de bocht. HD uitslagen van de voorouders staan op de stamboom, voor zover bekend bij de RvB.malinois schreef: Nee een stamboom zegt alleen wie de voorouders zijn niets meer of minder

En er is meer dan enkel HD, maar dat vermelden ze sowieso niet
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
hier staan de hd uitslagen van de buitenlandse voorouders wel op de stamboom van mijn honden.crutz schreef:Meegestuurde buitenlandse uitslagen zijn hier nog nooit vermeld door de RvBKells schreef:Dat is een beetje kort door de bocht. HD uitslagen van de voorouders staan op de stamboom, voor zover bekend bij de RvB.malinois schreef: Nee een stamboom zegt alleen wie de voorouders zijn niets meer of minder![]()
En er is meer dan enkel HD, maar dat vermelden ze sowieso niet
- dagmar88
- Zeer actief
Dat is alleen maar lomp, zeker als het zo summier is. Je moet afstammingsbewijzen niet gaan vertroebelen.Kells schreef:Dat is een beetje kort door de bocht. HD uitslagen van de voorouders staan op de stamboom, voor zover bekend bij de RvB.malinois schreef: Nee een stamboom zegt alleen wie de voorouders zijn niets meer of minder
Dan zijn ze nog meer geneigd een stamboom als kwaliteitskeurmerk te zien en dat is het niet.
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Die kant wil de Raad van Beheer wel op, dat op de stamboom wordt aangegeven of er volgens het VFR is gefokt. Maar daar zijn ze volgens mij al 10 jaar mee bezig en het is nog steeds niet van de grond gekomen.dagmar88 schreef:Dat is alleen maar lomp, zeker als het zo summier is. Je moet afstammingsbewijzen niet gaan vertroebelen.Kells schreef:Dat is een beetje kort door de bocht. HD uitslagen van de voorouders staan op de stamboom, voor zover bekend bij de RvB.malinois schreef: Nee een stamboom zegt alleen wie de voorouders zijn niets meer of minder
Dan zijn ze nog meer geneigd een stamboom als kwaliteitskeurmerk te zien en dat is het niet.