Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brokkenvraag/ graanvrij DCM

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Brokkenvraag/ graanvrij DCM

Ongelezen bericht door Teuntje »

Er is veel te doen op internet over DCM en graanvrije hondenvoeding, vooral in amerika wordt hier momenteel veel onderzoek naar gedaan. Er is ook een facebookgroep over DCM.(een hartaandoening)
Hierin staat kort samengevat vermeld dat de samwnstelling van graanvrije voeders de oorzaak kan zijn bij DCM.
Dit zou vermoedelijk komen door de peulvruchten en zoete aardappels in dit voer, wat ervoor zou zorgen dat oa taurine niet goed wordt opgenomen. Er wordt nog verder onderzoek naar gedaan.
In deze Facebook groep, waar dierenartsen en voedingsdeskundige en cardiologen achter zitten, wordt aangeraden om voor nu, totdat alles rondom DCM en de oorzaak daarvan bekend is, iig een van de grote merken te voeren. Daarbij is geen DCM geconstateerd bij honden.
We hebben hey dan ober Eukenuba, Iams, purina, Royal Canin en Hill's.
Deze merken heb ik altijd voor minder aangezien vanwege de ingrediënten en de chemische bewaarmiddelen.
In deze Facebook groep wordt aangegeven day de ingredienten er feitelijk niet toe doen (tenzij je een hond met een allergie hebt natuurlijk ) maar dat het gaat om de complete samenstelling van het voer en de ervaring en onderzoeken die gedaan worden. Deze merken volgen ook de richtlijnen van de WSAVA.
De chemische bewaarmiddelen zouden al jaren getest zijn en veilig zijn gebleken, terwijl natuurlijke bewaarmiddelen niet zoveel onderzoek hebben gehad.
Aangeraden is dus om vanwege de voedselveikigheid en voorkoming van tekorten een van de grote merken te voeren.

Dit gaat geheel tegen mijn gevoel in. De ingredienten, de chemische bewaarmiddelen.....
Maar als het voer door al het onderzoek echt zo goed en compleet is, is dat dan niet het beste?
Ik voer nu DLG maar door bovenstaande ben ik geneigd om over te gaan naar pro plan.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, deze facebookgroep is gebaseerd op feiten en onderzoek.
Ik zou zeggen lees je daar in voordat je je mening geeft.

De groep heet: Taurine-deficient (nutritional dilated cardiomyopathy)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Brokkenvraag/ graanvrij DCM

Ongelezen bericht door Hilde »

Welke DLG voer je? De meeste varianten zijn namelijk niet eens graanvrij.
Afbeelding
Teuntje
Actief

Ik voer de DLG original. Die is niet graanvrij. Maar het is ook niet een van de grote merken die aan de richtlijnen van WSAVA voldoet, en ook hieraan zit dus kennelijk een risico mbt voedingstekorten.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Teuntje schreef:In deze Facebook groep wordt aangegeven day de ingredienten er feitelijk niet toe doen (tenzij je een hond met een allergie hebt natuurlijk ) maar dat het gaat om de complete samenstelling van het voer en de ervaring en onderzoeken die gedaan worden. Deze merken volgen ook de richtlijnen van de WSAVA.
Ja en nee :wink: het gaat inderdaad om de complete samenstelling, dus of er voldoende eiwitten, vetten, vezels, vitaminen, mineralen etc. in zitten. Maar uit welke grondstoffen deze afkomstig zijn is wel degelijk van belang. Dat heeft te maken met hoe goed die nutriënten beschikbaar zijn voor een dier. Bijvoorbeeld als eiwit er wel in zit, maar moeilijk te bereiken is voor enzymen vanwege allerhande celstructuren, dan heb je kans dat het eiwit alweer uitgepoept is voor het eiwit afgebroken en opgenomen kan worden. Ook kunnen grondstoffen stoffen bevatten die de vertering tegenwerken. Ik werk in de varkensvoeding en daar gebruiken we zelfs een ander type gerstekorrel voor het biggenvoer dan voor het voer van oudere varkens, omdat deze makkelijker te verteren is voor de jonge dieren.
Zo heeft iedere grondstof zijn eigen eigenschappen waar je rekening mee moet houden bij het inrekenen in een samenstelling en met de verwerking ervan. De grote merken hebben al jarenlange ervaring op dit gebied en weten hoe je moet omgaan met 'de populaire' grondstoffen. De grondstoffen die gebruikt worden voor graanvrije voeders, zoals erwten en aardappelen, zijn lang niet zo bekend en breed onderzocht als grondstoffen zoals mais, tarwe en gerst.

En chemisch vs natuurlijk zegt mij zelf niet zo veel. Genoeg dingen die natuurlijk zijn zijn hartstikke dodelijk. En er zitten hoogstwaarschijnlijk meer chemische toevoegingsmiddelen in het voer, zoals vitaminen en aminozuren :wink:
Teuntje
Actief

Dus jouw conclusie is inderdaad dat de grote merken de meest betrouwbare opties bieden?
veertje
Zeer actief

Teuntje schreef:Dus jouw conclusie is inderdaad dat de grote merken de meest betrouwbare opties bieden?
Ja, ik denk dat je daar het meest veilig mee zit als je 1 soort brok wilt voeren. Maar het is wel een moeilijk iets. Misschien wordt je hond op het ene voer 12 jaar en op het ander 14? Er zijn nog zoveel andere factoren die een rol spelen.

Voor mezelf en mijn eigen honden kijk ik vooral naar de combinatie wat voelt voor mij goed en waar doen ze het goed op. Omdat Finn in het verleden allergieverschijnselen heeft gehad, ben ik voor hem terughoudend in het compleet terug gaan naar een eenvoudigere brok met graan. Hij krijgt nu als standaard brok Fish4Dogs en dat is dus graanvrij met erwt en aardappel :wink: Maar daarnaast krijgt hij ook kvv. Dat is samen ongeveer 75% van zijn dagelijkse eten. Daarnaast nog diverse beloningsbrokjes (oa goedkope supermarkt brok) en een snack. Voor Tess doe ik hetzelfde en zij krijgt er nog een beetje geperste brok van Prins bij.
Zo probeer ik het goede van de diverse voeders te combineren en worden de negatieve kanten van elke soort een beetje afgevlakt. En het houdt het eten en het eten geven voor ons leuk en afwisselend :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tja. Ik vind het zondegeld. Ik betaal liever voor de inhoud dan voor de marketing.

Tibbe hier eet in verhouding weinig vlees en eet graanbrokken beter. Smaken verschillen.
Die krijgt een brok van een b merk, het graan bestaat merendeels uit rijst.

Tussen de duurdere brokken van royal canin, de andere grote merken en de rc club selection lijn, vind ik te weinig verschil zitten. Ik zie daar dus de meerwaarde niet van. Op zich wel redelijk voer.
De enige uitzondering is de RC sporting energy 4800, voor zeer actieve honden/honden die snel ondergewicht hebben.

Naapje krijgt vooralsnog gewoon graanvrij voer, van nutrivet. Het is voor hem een aanvulling op het vlees, dus met die erwten en aardappels geloof ik het wel.
Teuntje
Actief

@dagmar88: ik begrijp je bericht niet helemaal.
Wat vind je precies zonde geld? En je geeft aan liever te betalen voor inhoud dan voor marketing. Hoe moet ik dit lezen?
Graanvrij is marketing zonder research. De grote merken zijn marketing + research. Je weet zeker dat je hond alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Dat is met een kleiner merk mogelijk niet het geval.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Teuntje schreef:@dagmar88: ik begrijp je bericht niet helemaal.
Wat vind je precies zonde geld? En je geeft aan liever te betalen voor inhoud dan voor marketing. Hoe moet ik dit lezen?
Graanvrij is marketing zonder research. De grote merken zijn marketing + research. Je weet zeker dat je hond alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Dat is met een kleiner merk mogelijk niet het geval.
Zoals het er staat. Als ik vier euro per kilo uitgeef aan een brok, dan wil ik dat daar vlees in zit. Niet in de eerste plaats granen en bijproducten in een mooie zak met een plaatje van een dwergkees.

Ik vind geen enkele brok volstaan als enige voedingsbron. Eenzijdig voeden doe je zelf.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik geef gewoon een brok waarbij ik zie dat mijn hond het er goed op doet. Mijn hond is best gevoelig, ik moet dus zeker niet allerlei brokken af gaan wisselen. En ja ik voer graanvrij en de brok die ik geeft hoort zeker niet bij de bekende. Sterker nog, hij komt van welby en dat is een bedrijf dat zelf deze brok maakt. Ik bestel het direct bij die man en heb hem ook al een paar keer aan de telefoon gehad omdat ik vragen had en heb daar goede antwoorden op gekregen. Hiervoor kreeg mijn hond acana en daarvoor taste of the wild, beiden graanvrij. Als het echt zo slecht zou zijn, dan zou ik dat wel merken lijkt me. Ze is inmiddels al 12.5 jaar op dit soort brokken. Alleen in het begin voerde ik hill's. Nou dat waren altijd stinkscheten, diarree en ze vond het niet lekker.
Afbeelding
Teuntje
Actief

@caro. Zo dacht ik ervoor over.koop een brok met schone ingrediënten,en als je hond het er goed op doet,dan is het goed.
Maar door de berichten mbt DCM in graanvrije brokken,waardoor wordt aangeraden een van de grote merken te voeren zodat je zeker bent van een compleet voer zonder risico's,vraag ik me toch af of een brok,dier er qua ingrediënten super uitziet,niet graanvrije is en waar je hond het goed op doet,toch niet op termijn voor problemen kan zorgen.
Dit door te weinig research naar samenstelling of kwaliteit van de ingrediënten.

Op de site van DLG zie ik niet terug dat er echt een degelijk research team en voedingsdeskundigen bij betrokken zijn. Hoe weten ze dan zeker dat de brok voldoet? Dat is mijn zorg. Iemand die weet hoe dit zit bij DLG?
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Teuntje schreef: Graanvrij is marketing zonder research. De grote merken zijn marketing + research.
Dit is dus precies waar het omgaat, heel simpel.
en helaas ken ik dus honden die overleden zijn aan DCM waar het gerelateerd was aan de voeding. Maar als je er op tijd bij bent is er een weg terug. Zet ze op de goede voeding en op tijd ingegrepen hersteld het hart weer.
Teuntje
Actief

Maar goede voeding is? Is dat alleen de grote merken waar veel onderzoek bij gedaan wordt? Of ook de kleinere merken maar dan niet de graanvrije voeding?
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Teuntje schreef:Maar goede voeding is? Is dat alleen de grote merken waar veel onderzoek bij gedaan wordt? Of ook de kleinere merken maar dan niet de graanvrije voeding?
UC davis is bezig met de onderzoeken. hun conclusie voor nu is het om bij de grote merken te blijven vanwege het onderzoek dat gedaan word bij deze merken. Het advies is dus RC, Pro plan, Iams, Hills, Eukaniba.
Acana en taste of the wild zijn bijvoorbeeld 2 merken die er erg slecht uit kwamen terwijl dat toch ook niet echt de kleinste zijn. Het klinkt allemaal leuk om ze te voeden wat we denken wat gezond is, maar is dit wel zo. sommige dingen worden toch heel anders verwerkt in een hondenlichaam kijk maar eens naar bijvoorbeeld chocolade
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Er verschijnen echt erg tegenstrijdige berichten.
Dan is kvv weer het beste, dan is het juist slecht. Dan is graanvrij weer beter, dan juist weer de gewone dure merk brok. Om die rede voer ik ook afwisselend kwa merk als vlees en brok. In de hoop dat ze zo minder snel een tekort of juist een teveel van iets hebben. Maarja wat is wijsheid? Ik vind het belangrijk dat mijn hondjes het er goed op doen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Teuntje
Actief

Lastig he. Ik kan er alleen niet bij dat een aantal van die grote merken chemische antioxidanten en menadione gebruiken. Sommige van deze middelen zijn in mensenvoeding niet toegestaan, en ik kan niet begrijpen waarom het voor honden dan wel goed en veilig zou zijn.
Ik blijf er daarom liever bij vandaan. Bij DLG heb ik qua ingredienten en samenstelling een heel goed gevoel en mijn pup doet het er goed op, dus dit blijf ik voorlopig geven.
Maar is dit voer dan echt wel zo goed en compleet als de fabrikant doet voorkomen? Worden de gemaakte partijen telkens getest op voedingswaarde en voedselveiligheid? Zijn de grondstoffen schoon en worden deze getest? Ik vind het bergens terug. Volgen ze de richtlijnen van WSAVA ? (Is amerikaans, hoe heet dit in NL?)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Teuntje schreef:Lastig he. Ik kan er alleen niet bij dat een aantal van die grote merken chemische antioxidanten en menadione gebruiken. Sommige van deze middelen zijn in mensenvoeding niet toegestaan, en ik kan niet begrijpen waarom het voor honden dan wel goed en veilig zou zijn.
Ik blijf er daarom liever bij vandaan. Bij DLG heb ik qua ingredienten en samenstelling een heel goed gevoel en mijn pup doet het er goed op, dus dit blijf ik voorlopig geven.
Maar is dit voer dan echt wel zo goed en compleet als de fabrikant doet voorkomen? Worden de gemaakte partijen telkens getest op voedingswaarde en voedselveiligheid? Zijn de grondstoffen schoon en worden deze getest? Ik vind het bergens terug. Volgen ze de richtlijnen van WSAVA ? (Is amerikaans, hoe heet dit in NL?)
als je alles wilt weten stuur dan een mail naar de fabrikant die DLG maakt. hier krijg je van iedereen verschillende dingen te horen en wordt je er niet wijzer van.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Daarom voer ik 7 merken kvv, groenteprutjes, af en toe tafelrestjes, 2 rauwe eieren en wat kefir. Als ze nu nog tekorten oplopen dan kunnen we beter stoppen met t houden van honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ik heb nu 19 jaar honden. Ooit begonnen met Royal Canin, maar al snel overgestapt. Niet omdat ze het er niet goed op deden, maar vanwege de verhalen over ingrediënten en zo.

De jaren daarna van alles gevoerd. Diverse merken KVV, zelf samengesteld etc.
5 jaar terug toch terug overgestapt op Royal Canin. Niet 1 standaard versie voor allemaal maar de meeste toch wel op dezelfde variant en een enkeling op een sportbrok.
Zeer tevreden. En ook honden die hier logeren stappen probleemloos over en doen het er goed op.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Het Nederlandse equivalent van de WSAVA is de KNMvD maar die houden zich niet bezig met de samenstelling van hondenvoer. Controles worden hier uitgevoerd door de NVWA, op hun website staat wel meer informatie.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Teuntje
Actief

En wat is NVG precies? Volgens mij bevelen die enkele richtlijnen aan voor de samenstelling van hondenvoer?
https://www.nvg-diervoeding.nl

En wat doet WSAVA en wat doet AAFCO?
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Misschien je hier eens aanmelden en lezen.
https://www.facebook.com/groups/TaurineDCM/?fref=nf
Teuntje
Actief

die fb groep ken ik inderdaad.
waar ik daar ook geen antwoord op krijg (er wordt dan naar de units van de fb groep verwezen) zijn de chemische anti oxidanten.
redenering is dat deze veilig zijn, want dat is zo gebleken na jaren lang testen en onderzoek.
zal best, maar het voelt niet goed. toch wil ik wel iets voeren waarvan ik zeker weet dat het compleet is en dat er goed onderzoek achterzit.

DLG heb ik gemaild en reactie op gekregen:

Dog Lovers Gold en Cat Lovers Gold is sinds 2007 op de markt.

Dog Lovers Gold is een Private Label dit houdt in dat de producten door ons worden ontwikkeld en deze wordt gefabriceerd door een Private Label fabriek.
Er is een nauwe samenwerking met de gediplomeerde nutritionist van de fabriek en de samenstellingen voldoen aan de richtlijnen vastgelegd in de Nutrient Requirements of Dogs van het Committee on Animal Nutrition.
Productiepartijen worden gecontroleerd.
De fabriek staat voortdurend onder strenge controle volgens de kwaliteitsnormen GMP en IFS en voldoet aan de FSSC eisen.
De voeders beantwoorden aan alle wettelijke voorschriften.
Er worden geen laboratorium testen op honden en katten uitgevoerd, nieuwe producten worden in huiselijk sfeer getest.

doen zij de juiste testen?
Teuntje
Actief

DLG zou voldoen aan de FEDIAF richtlijnen geven ze aan.
Ik voer nu de DLG HE. Pup bleef dun en doet het hier goed op,afgewisseld met kvv.
Is dit een goede betrouwbare brok? Lees veel berichten over zomaar aanpassen van de samenstelling etc.
Is een brok als hills of eukenuba of pro plan niet betrouwbaarder? Deze merken zouden geen chemische bewaarmiddelen gebruiken.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Eerlijk gezegd ben ik niet erg van de wijsheid die via facebook wordt verspreid. Wetenschappelijke basis of niet, probeer als leek maar eens de betrouwbaarheid van zo'n onderzoek te beoordelen.
Ik voer mijn honden wat ze lekker vinden en het goed op doen. In ons geval graanvrij (fish&rice) van Canex. Tegen de tijd dat mijn eigen dierenarts of de Uithof gaat roepen dat dat echt onverstandig is, zal ik wat anders gaan overwegen. Tot die tijd leg ik de facebook adviezen naast me neer, zeker over zo'n complex onderwerp.
veertje
Zeer actief

Teuntje schreef:DLG zou voldoen aan de FEDIAF richtlijnen geven ze aan.
Ik voer nu de DLG HE. Pup bleef dun en doet het hier goed op,afgewisseld met kvv.
Is dit een goede betrouwbare brok? Lees veel berichten over zomaar aanpassen van de samenstelling etc.
Is een brok als hills of eukenuba of pro plan niet betrouwbaarder? Deze merken zouden geen chemische bewaarmiddelen gebruiken.

Ik zou ervan uitgaan dat bij alle brok (en vlees) je te maken hebt met het wisselen van de samenstelling. Dat is namelijk afhankelijk van het aanbod (en daardoor de prijs) van de grondstoffen. Doe je die wisselingen goed, dan zijn ze niet te groot en zal er in het eindproduct niet veel merkbaar verschil zitten. Zelfs als de voersamenstelling niet bewust verandert, zal hij toch steeds iets verschillen. Er zit namelijk ook behoorlijk wat verschil in dezelfde producten van een andere herkomst. Mais uit Europa is anders van samenstelling dan mais uit Amerika bijvoorbeeld en het ene jaar ten opzichte van het andere jaar kan ook veel verschillen.
De ene producent zal beter/anders inspelen op wisselingen dan de ander. Het wisselen van de samenstelling hoeft ook niet iets slechts te zijn. Je wisselt zelf meer als je brok en vlees afwisselt :wink:

Als je hond het goed doet op deze combi, dan zou ik het lekker zo laten. Voel je je echt niet goed bij de DLG, dan gewoon overstappen naar iets waar je een beter gevoel over hebt.
Teuntje
Actief

Hij heeft wisselende ontlasting, soms hard,soms erg zacht en dun. Wisseld per dag. Wil daarom eens een andere brok proberen. Hij reageert niet zo goed op kip. Ook niet op kvv met kip.en in dlg zit kip.
Ik overweeg purina pro plan zalm, of pro plan lam. Die is voor gevoelige spijsvertering.
veertje
Zeer actief

Teuntje schreef:Hij heeft wisselende ontlasting, soms hard,soms erg zacht en dun. Wisseld per dag. Wil daarom eens een andere brok proberen. Hij reageert niet zo goed op kip. Ook niet op kvv met kip.en in dlg zit kip.
Ik overweeg purina pro plan zalm, of pro plan lam. Die is voor gevoelige spijsvertering.
Hoe wissel je nu de brok en vlees af? En heb je al eens op giardia laten testen?
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Johnny Jones schreef:Eerlijk gezegd ben ik niet erg van de wijsheid die via facebook wordt verspreid. Wetenschappelijke basis of niet, probeer als leek maar eens de betrouwbaarheid van zo'n onderzoek te beoordelen.
Ik voer mijn honden wat ze lekker vinden en het goed op doen. In ons geval graanvrij (fish&rice) van Canex. Tegen de tijd dat mijn eigen dierenarts of de Uithof gaat roepen dat dat echt onverstandig is, zal ik wat anders gaan overwegen. Tot die tijd leg ik de facebook adviezen naast me neer, zeker over zo'n complex onderwerp.

Maar rijst is toch een graan? Of zeg ik nu iets heel doms :denken:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Teuntje
Actief

Nee hij is niet getest voor giardia. Heeft ook geen diaree of stinkende ontlasting. Gewoon soms dunner en zachter. Zou het giardia kunnen zijn dan?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”