Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderschat niet de knik in de staart met fokken (erfelijk)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Onderschat niet de knik in de staart met fokken (erfelijk)

Ongelezen bericht door idorh »

Wij hebben in het verleden veel geschreven over de knik in de staart en
honden met één testikel, en wat de gevolgen er van kunnen zijn,
misschien zit het artikel nog in de bestanden van deze club, nu vernam
ik van de week dat er weer een Saarlooswolfhond was met 1 bal, nu wordt door wetenschappers tentstelligste afgeraden om met honden te fokken waar 1 of de 2 ballen niet van gedaald zijn, of die knik staarten hebben, op deze site kan je lezen wat voor een gevolgen aangaande de knik kan hebben, ik heb er een zinnetje uit geplukt.
http://home.wanadoo.nl/sheltiehealth/knikstaart.htm

Ook zijn er aan skeletafwijkingen verbonden afwijkingen aan
orgaansystemen geconstateerd, daar deze organen vanuit dezelfde
kiembladen ontwikkeld worden.
Meerdere afwijkingen zijn onder ander.
Ontwikkelingsstoornissen verkeerd ingeplante urethra, het ontbreken van
een anus en andere afwijkingen aan het urogenitaal apparaat. (urogenitaal gebied)

Nu heb ik dat zo is uit gezocht wat de betekenis is van urogenitaal
gebied, dat houd in evt. afwijkingen aan en in of om de geslachtsdelen,
toen schoot mij te binnen van die hond waar ik van de week van vernam
dat die maar een bal had, ja en laat dat nu een kind zijn van een hond
die zelf een knik in de staart heeft, plus ook enkele van zijn pups van
zijn eerste dekking, wij hadden op alle hondenforums al gewaarschuwd,
gebruikt die hond aub niet meer, nee niet luisteren weer voor
de 2e keer een dekking,(ze waren zelfs voor de 3e keer bezig om hem te gebruiken)
ja en daar zit dan een pup bij met één bal, toen ben ik gaan zoeken naar
de afstamming van de anderen SWH's met de zelfde afwijking, en ja hoor, in dezelfde
lijn.

Mensen hebben jullie een Saarlooswolfhond en er zitten erfelijk afwijkingen die er op lijken, en dat kan van knik t/m PRA een bal enz zijn, en jullie proberen het te bepraten met de fokker, maar is er is evt geen begrip bij deze persoon, neem dan contact met mij op, het blijft privé als je dat wilt, maar gaat niet zelfstandig een juridische zaak beginnen, je verliest het, wij hebben op dit moment behoorlijk wat
documenten en op feiten gebeurde gegevens om goed beslagen op het ijs tekomen.

Gr Bertus.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Die gevolgen zijn toch al een bekend gegeven in de hondenwereld?
Dat weet ik als gewoon huistuinkeukenhondenliefhebber ook.

Maar 1 niet ingedaalde bal hoeft toch niet direct betekenen dat de de hele 'lijn' afgekeurd wordt voor de fok. Kijk dat je met die honden met wat voor afwijkingen dan ook niet fokt, maar een foutje in een nest kan altijd.

Of zie ik dat nu zo verkeerd.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Daan schreef:Die gevolgen zijn toch al een bekend gegeven in de hondenwereld?
Dat weet ik als gewoon huistuinkeukenhondenliefhebber ook.

Maar 1 niet ingedaalde bal hoeft toch niet direct betekenen dat de hele 'lijn' afgekeurd wordt voor de fok. Kijk dat je met die honden met wat voor afwijkingen dan ook niet fokt, maar een foutje in een nest kan altijd.

Of zie ik dat nu zo verkeerd.
Nou nou Daan, een foutje in een nest ! ik weet natuurlijk meer van de achtergrond van die afstamming, de moeder van de fokreu met knik in de staart, heeft een broer met een bal, daar een halfzus van heeft ook een kind met 1 bal, plus de moeder van de fokreu met knik, is weer een kind van een moeder die geen melk gaf met de geboorte, de pups droogde uit en ze hebben het nest met kustmatige moedermelk moeten groot brengen, dit alles is mij heel erg bij gebleven, om dat de verzorgers (teef is van een ander fokker)heel erg hun best deden met de dekking en geboorte, maar ze hadden het iets te laat in de gaten dat de moeder geen melk gaf ( urogenitaal gebied), dat is natuurlijk rot genoeg voor de verzorgers, en er had intern over gesproken kunnen worden, maar de fokker heeft het werkelijk waar breeduit op tentoonstellingen aan iedereen die het maar horen wilde plus iedereen via de telefoon verteld met naam en toenaam, hoe stom volgens de echte eigenaar deze verzorgers bezig geweest zijn, maar goed dat is weer een ander verhaal.

Als wij er van uit gaan dat een knik die misschien al generaties voor komt, het skelet kan aantasten of zelfs het urogenitaal gebied, dan moet men wel heel goed uitkijken met fokken,
De staart bestaat uit wervels die behoren tot de wervelkolom van de hond. De
wervelkolom is op zijn beurt een onderdeel van het skelet. De aanleg van het
skelet begint al in een vroeg stadium van de embryonale ontwikkeling. Het
ontwikkelt zich uit een van de drie kiembladen, het zogenaamde mesoderm.
Vanuit dit zelfde kiemblad vindt ook de ontwikkeling plaats van onder andere
het bloedvatenstelsel (inclusief het hart), het spierstelsel en het
urogenitaal-apparaat (nier en urinewegen en voortplantingsorganen).
Erfelijke eigenschappen
De hele ontwikkeling van beruchte eicel tot pup, als ook de ontwikkeling van
het dier daarna wordt in principe gestuurd en bewaakt door de erfelijke
factoren die een pup in zich heeft.

Dus zondermeer openheid van zaken met de puppykopers, want als de fokker vermeld in een tijdschrift dat het ras volkomen vrij is van erfelijke gebreken, en je gebruikt toch een reu met knik voor de 2e keer die al bij het 1e nest kinderen had met een zelfde knik, en uit het 2e nest komt dan een reu met 1 bal uit, dat het niet leuk is voor de puppy koper en die hebben juridisch de fokker aan geklaagd, om dat ze ook niet meer kunnen fokken en geen tentoonstelling kunnen lopen, maar ze hebben het verloren..

Gr Bertus.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

jeetje, das op z'n zachts gezegt klote voor die mensen.
waarom is de zaak verloren?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

honiahaka-kuckunniwi schreef:jeetje, das op z'n zachts gezegt klote voor die mensen.
waarom is de zaak verloren?
Om dat de doorsnee mens gewoon niet gelooft waar deze fokker toe in staat is, daarom is het zo jammer dat wij het niet eerder wisten van deze hond met 1 bal, alles wordt door de bewuste fokker geheim gehouden, dus mondjesmaat kom je steeds achter meer feiten, de fokker moet constant liegen en dat kost een keer hun de nek, ja en jammer genoeg door elke dag dat het langer duurd ook ten koste van gezondheid van de SWH.

Gr bertus.
tutjehola
Actief

Ongelezen bericht door tutjehola »

Waarom koopt dan iemand een pup met 1 bal ingedaald als het je bedoeling is om te showen en te fokken in de toekomst?

Ik heb ook een pup gekocht met maar 1 bal, die is later wel ingedaald, maar als ik fok bedoelingen had, had ik deze reu nooit gekocht, of zie ik dat te simpel?
Willem, Nixs, Noppes.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

tutjehola schreef:Waarom koopt dan iemand een pup met 1 bal ingedaald als het je bedoeling is om te showen en te fokken in de toekomst?

Ik heb ook een pup gekocht met maar 1 bal, die is later wel ingedaald, maar als ik fok bedoelingen had, had ik deze reu nooit gekocht, of zie ik dat te simpel?
nou sorry maar op 9 weken kan die andere teel bal gewoon nog indalen hoor dus op die leeftijd kan je daar niet zeker van zijn

mol 8)
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Als wij uitgaan van de knik, het maakt even niet uit waar die zit, (alhoewel de fokker vermeld aan de puppy kopers als die aan de punt van de staart zit is het niet erg)

En ik leest alle artikels er over van binnen en buitenland, dan kom ik veel tegen wat ik eerder vermelde afwijkingen rond en in het gebied van de geslachtsdelen, en onderander misvorming aan het hoofd en tanden.

Nu ben ik is gaan onderzoeken de familie banden van de honden die een knik hebben van de Saarlooswolfhond, wat naturlijkdruppel gewijs naar buiten is gekomen het is naturlijk maar het topje v/d ijsberg,/.

Onze SWH Onix heeft een knikje in de staart, hij heeft een broer met een enorme overbijt, neem ik nu de bewuste fokreu met knik, waar ik al van vermelde dat zijn moeder een broer heeft met 1 bal, en daar weer een zus van die wel zo.n overbijt heeft, dat je wel over 2 cm praat, als er nu nog leden zijn die ook zoiets weten dan zou ik het op prijs stellen daar wat van te vernemen ik vind het buiten gewoon leerzaam.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”