Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eliminatiedieet met KVV?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

MissZoef
Actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun kruising & Beauceron
Aantal honden: 2

Eliminatiedieet met KVV?

Ongelezen bericht door MissZoef »

Hoi allemaal,

Is er iemand die eens een eliminatiedieet gedaan heeft voor de hond door middel van KVV?

Ik ben afgelopen vrijdag naar de dierenarts geweest ivm jeukklachten van Nadine (mijn beauceron). Ze krabt haar oksels kaal en knabbelt veel op haar pootjes. Ik vermoed dus allergie. Overleg met de dierenarts gehad, die gaf eigenlijk twee opties: Hills Z/D brokken of zelf koken met één eiwitbron. Nu dacht ik: Als ik een diersoort pak die ze nog nooit heeft gehad, waarbij ik een KVV voer waarin echt alleen deze diersoort verwerkt wordt, dan moet dat toch ook kunnen?

De dierenarts zegt dat ze dat geen goed idee vinden, maar de dierenarts vindt überhaupt dat KVV voeren niet een goed idee is.
Overal op internet lees ik ook dat KVV wel als eliminatiedieet gevoerd kan worden, dus ik ben nu toch geneigd om eigenwijs te zijn en dat toch te proberen. Zeker omdat Nadine echt een hele slechte brokken eter is. Als ze dan 6 tot 8 week alleen die droge brokjes moet eten, zie ik dat al een enorm gedoe worden. Iemand die dit met KVV gedaan heeft? Ik ben al op zoek naar een KVV die echt alleen een enkele diersoort verwerkt, zoals met konijn of paard. Al wel wat gezien, maar dan niet gemakkelijk in de buurt verkrijgbaar.

Benieuwd naar jullie mening.

Groetjes, Zoë
dagmar88
Zeer actief

Re: Eliminatiedieet met KVV?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ja hoor, dat wordt veel gedaan. Met mijn vorige honden ook. Na zes weken voeg je een nieuwe diersoort toe.

Wat je ook kunt proberen is beginnen met alleen granen, rund en kip uitsluiten. Meestal zijn dat de boosdoeners.
Dus ook opletten met beloningssnoepjes en snacks.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Start wel met een vleessoort die ze nog nooit gehad heeft en geeft dit ongeveer 2 maanden en dan kan je een ander vleessoort toevoegen en dat geef je ook weer 2 maanden...enz..enz...
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Heb ik gedaan, er zijn best soorten die een hond waarschijnlijk nog nooit gehad heeft.
Maar dan moet je eigenlijk ook snacks in die diersoort hebben.
Ik droog de kvv dus zelf voor snacks.
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ja hoor, gewoon doen, de keuze is reuze met betrekking tot KVV. Kies dan inderdaad een soort die ze nog nooit gegeten heeft, zoals paard, geit, eend of konijn bijvoorbeeld. Op deze manier elimineren werkt ideaal, omdat er ook zat gedroogde snacks te krijgen zijn die je kunt geven.

Ik heb hier wel een tijdje alleen Hills Z/D moeten voeren omdat Vito eigenlijk alle KVV soorten al gegeten had en hij toch vreselijk allergisch bleek te zijn voor iets. Ik kan je vertellen, ik vond het verschrikkelijk :schrik: Alléén maar die brokken, ook als snack. Vito had er niet zo'n moeite mee trouwens, ik vond het zelf vooral heel vervelend. Na 6 weken ben ik toen toch voorzichtig aan weer KVV gaan introduceren en hoewel hij 's ochtends nog steeds die brokken krijgt heb ik voor 's avonds nu 3 soorten die hij goed verdraagt. Qua snacks kan ik me ook weer helemaal uitleven, organen, vlees, oren, er wordt echt van alles gedroogd.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het kan.. maar met een kvv weet je nooit 100% zeker dat het echt alleen die diersoort is... dan is barf beter, dan weet je wat je koopt. En ja, ik snp dat ook dat net ff anders kan uitpakken.

Suzanne
MissZoef
Actief

Bedankt allemaal alvast voor de reacties. Mijn plan is om konijn, paard te gaan proberen en daarnaast van dezelfde diersoort gedroogde snack variant te doen. Nog even met de dierenarts gesproken en een eiwitbron met een koolhydraatbron (zoals witte rijst, aardappels) is goed. Ik heb nog even gevraagd over KVV, maar ik kon daar uit opmaken dat het hun gaat om het feit dat het rauw is en om de bacteriën en dus niet om het feit dat het niet geschikt was voor eliminatie. Nu een KVV vinden waarin echt alleen een diersoort zit. Ik zie soms ook dat er bijv. zalmolie in zit, dat lijkt mij ook niet zo handig?
dagmar88
Zeer actief

MissZoef schreef:Bedankt allemaal alvast voor de reacties. Mijn plan is om konijn, paard te gaan proberen en daarnaast van dezelfde diersoort gedroogde snack variant te doen. Nog even met de dierenarts gesproken en een eiwitbron met een koolhydraatbron (zoals witte rijst, aardappels) is goed. Ik heb nog even gevraagd over KVV, maar ik kon daar uit opmaken dat het hun gaat om het feit dat het rauw is en om de bacteriën en dus niet om het feit dat het niet geschikt was voor eliminatie. Nu een KVV vinden waarin echt alleen een diersoort zit. Ik zie soms ook dat er bijv. zalmolie in zit, dat lijkt mij ook niet zo handig?
Nee, dan weet je nog niks. Als je dat al toe zou willen voegen dus na die 6 weken op één diersoort.
En ook daarmee weer één voor één opbouwen.
MissZoef
Actief

dagmar88 schreef:
MissZoef schreef:Bedankt allemaal alvast voor de reacties. Mijn plan is om konijn, paard te gaan proberen en daarnaast van dezelfde diersoort gedroogde snack variant te doen. Nog even met de dierenarts gesproken en een eiwitbron met een koolhydraatbron (zoals witte rijst, aardappels) is goed. Ik heb nog even gevraagd over KVV, maar ik kon daar uit opmaken dat het hun gaat om het feit dat het rauw is en om de bacteriën en dus niet om het feit dat het niet geschikt was voor eliminatie. Nu een KVV vinden waarin echt alleen een diersoort zit. Ik zie soms ook dat er bijv. zalmolie in zit, dat lijkt mij ook niet zo handig?
Nee, dan weet je nog niks. Als je dat al toe zou willen voegen dus na die 6 weken op één diersoort.
Dat is wat ze zeiden, maar van mij hoeft er niet zo nodig iets bij naast dat vlees.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Zo werkt dat niet, je moet echt maar 1 diersoort geven, dus niks maar dan ook niks er bij geven anders elimineer je niet!
Dus wat de DA zegt,leg dat naast je neer!
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

MissZoef schreef:
dagmar88 schreef:
Dat is wat ze zeiden, maar van mij hoeft er niet zo nodig iets bij naast dat vlees.
Denk ook aan je beloning (bij trainen of anderszins) die MOET dan ook van die diersoort zijn. Geen rijst, geen granen.. geen groente.. NADA niets erbij of erdoor en dus ook niet tussendoor ;-)

Suzanne
MissZoef
Actief

~Suzanne~ schreef:
MissZoef schreef:
dagmar88 schreef:
Denk ook aan je beloning (bij trainen of anderszins) die MOET dan ook van die diersoort zijn. Geen rijst, geen granen.. geen groente.. NADA niets erbij of erdoor en dus ook niet tussendoor ;-)

Ja begrijp ik :) Ga ik doen.

Suzanne
MissZoef
Actief

Wat ik overigens niet goed snap als je ook niets van een groente mag voeren, dat websites van KVV dan adverteren met mogelijkheden tot gebruik voor eliminatiedieet, maar dan wel een percentage groente er in hebben. Vind het nog best ingewikkeld om iets te vinden.
dagmar88
Zeer actief

MissZoef schreef:Wat ik overigens niet goed snap als je ook niets van een groente mag voeren, dat websites van KVV dan adverteren met mogelijkheden tot gebruik voor eliminatiedieet, maar dan wel een percentage groente er in hebben. Vind het nog best ingewikkeld om iets te vinden.
:tongue: Gewoon stom. Net als kippenvet in hypoallergene brokken met één eiwitbron.
De kans dat je hond op groente reageert is wel uitermate klein.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

Een kennis van mij heeft een heel erg allergische hond. Zij kookt al jaren iedere dag zelf paardenvlees met rijst voor hem en daar gaat het goed op.
Mijn hond kan verkeerd reageren op granen, rund en kip, dus ik zorg dat dat niet in haar voer of snacks zit. Zij krijgt overigens wel gewoon brok maar dat komt omdat ze geen kvv wil eten.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou ook even uitkijken met gedroogde snacks. Een allergie voor mijten komt ook best vaak voor.
Je kan ook nog een bloedtest laten doen om omgevingsallergieën uit te sluiten. (Grassen, pollen en mijten, etc) Voedselallergie is meen ik niet goed te testen via bloed.

Het merk Kiezebrink (KB mixen) heeft goed betaalbare kvv rollen met 1 diersoort.
Ze hebben ook een premix in poedervorm. Zou ik niet gelijk geven want stel dat je hond juist daar allergisch voor is.
Maar stel dat je maar op 2 diersoorten uitkomt die hij verdraagt. Dat is te weinig afwisseling om zeker te zijn dat je hond geen tekorten oploopt op lange termijn. Met de premix heb je dan wat meer zekerheid dat de essentiële vitaminen en mineralen op orde blijven.

Kip, rund, granen en melkproducten zijn overigens de meest voorkomende voedselallergieën. Ik zou daar dus sowieso niet mee beginnen om uit te sluiten.
Afbeelding
MissZoef
Actief

pioenroos schreef:Ik zou ook even uitkijken met gedroogde snacks. Een allergie voor mijten komt ook best vaak voor.
Je kan ook nog een bloedtest laten doen om omgevingsallergieën uit te sluiten. (Grassen, pollen en mijten, etc) Voedselallergie is meen ik niet goed te testen via bloed.

Het merk Kiezebrink (KB mixen) heeft goed betaalbare kvv rollen met 1 diersoort.
Ze hebben ook een premix in poedervorm. Zou ik niet gelijk geven want stel dat je hond juist daar allergisch voor is.
Maar stel dat je maar op 2 diersoorten uitkomt die hij verdraagt. Dat is te weinig afwisseling om zeker te zijn dat je hond geen tekorten oploopt op lange termijn. Met de premix heb je dan wat meer zekerheid dat de essentiële vitaminen en mineralen op orde blijven.

Kip, rund, granen en melkproducten zijn overigens de meest voorkomende voedselallergieën. Ik zou daar dus sowieso niet mee beginnen om uit te sluiten.
Bedankt voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Kruimel53 schreef:
Caro schreef:Een kennis van mij heeft een heel erg allergische hond. Zij kookt al jaren iedere dag zelf paardenvlees met rijst voor hem en daar gaat het goed op.
Mijn hond kan verkeerd reageren op granen, rund en kip, dus ik zorg dat dat niet in haar voer of snacks zit. Zij krijgt overigens wel gewoon brok maar dat komt omdat ze geen kvv wil eten.
Serieus? Echt alleen spiervlees met rijst?
Ja serieus. Ik vind het ook vreemd maar die hond eet al zo sinds haar tweede en is inmiddels 11 jaar oud.
Afbeelding
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Ik voer allerlei diersoorten door elkaar. Van raw4dogs kivo rodi en smuldier en een haring ei kipfilet rundvlees. Als ik zelf wat eet. Smuldier de nieuwe. Haring was eerste keer vandaag 2x een halve gehad met wat extra kvv. En ook merk duck. Raw4dog 5 diersoorten door elkaar snacks gedroogde pens paarden beloningbrokjes eendenmaagjes etc.
Ze eet alles. Hopelijk blijft dat zo.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
kevers
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Witte Zwitserse Herder (vanaf mei)

Ongelezen bericht door kevers »

Alroda (van Darf) en OerVoer hebben enkelvoudige malingen. Mijn hond vindt ze heerlijk! Pluspunt voor mij is dat ze een diervriendelijke / biologische bron gebruiken.

Wij barfen ook nog deels, en ik vind het fijn dat zij bij hun malingen dezelfde soort verdeling hanteren.

Toevoeging: sorry, ik had naar de datum moeten kijken. Zie nu pas dat het een oud bericht is.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”