Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoektocht nieuw maatje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Zoektocht nieuw maatje

Ongelezen bericht door Lucia »

Het gat dat Peer achter laat is groot. Mijn hele ritme is weg, ik/wij hebben een hond nodig waar we lekker actief mee op pad kunnen.
We hebben lieve Milo natuurlijk nog, maar die is 13,5 en wordt echt oud en loopt misschien een kwartiertje lekker te sukkelen en dan hoeft het voor hem niet meer.

Op zich heeft het geen haast, maar op een wachtlijst is eigenlijk ook niet de bedoeling. Ik mis de activiteit en heb dat lichamelijk ook wel nodig. We gaan in juni nog weken op vakantie en ergens daarna denk ik dat we er wel weer aan toe zijn.

Wat vragen/bieden wij de hond:
- wij zijn veel op pad qua lange wandelingen en willen graag een hond die daar van geniet en dit kan volhouden. Ik ben met name degene van de honden, maar het is de bedoeling dat de toekomstige hond ook wel met mijn man op pad gaat qua wandelen
- wij zijn op zoek naar een middelmaatje, tussen 10-20 kilo. Milo is 8,5 en eigenlijk willen we wel een maat groter.
- ik ben van plan om wel weer een cursus/sport te gaan doen, ik heb geen voorkeur voor een soort, wat de hond leuk vindt is het uitgangspunt.

Milo en Jolie hebben we als pup gekregen, Peer als herplaatser. met alle honden zijn we best wel wat problemen doorgegaan. Onze voorkeur gaat nu waarschijnlijk naar een pup, een actief ras, maar niet fanatieke werklijnen oid. Herplaatser mag ook, liefst onder de 4 jaar dan, maar dan moet het echt een hondje zonder nu al zichtbare problemen zijn. Geen angst, verlatingsangst, jachtpassie (konijn in huis) en wel sociaal. De hond mag namelijk ook mee naar werk en zal ook tijd bij mijn ouders/dagopvang doorbrengen.
Lichte voorkeur voor teef.
Geen draadhaar / ruwhaar.

Volgens mij heb ik alle herplaatsers op het moment al gezien, maar wie weet? Qua pups / rassen hebben we een klein lijstje van rassen die we beiden leuk vinden en waarvan we denken dat we ze veel kunnen bieden mits geen fanatieke werklijn.
- border collie
- toller
- stabij
- heidewachtel (maar kan hier alleen veel van echt werkhonden vinden)
- duitse staande langhaar (zelfde verhaal)
- finse lappenhond
- ijslandse hond
- Windhonden / podenco's trekken mij ook aan van middelmaat, maar manlief minder en jachtpassie moet dan echt onder controle zijn ivm konijn.

Wie denkt mee en kan iets anders aanraden / of iets afraden?

O ja: het is wel een vereiste dat de hond in Nederland is, met name indien een herplaatser/buitenlandse hond. We willen eerst zeker weten hoe het contact met ons en Milo gaat.
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Re: Zoektocht nieuw maatje

Ongelezen bericht door petra1 »

Voor de Finse Lappenhond kan ik je aanraden om vlindchi even een pb te sturen.
Zij heeft er vier, en kan je er alles over vertellen.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb n werklijn golden en die past goed in je plaatje.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik zag deze voorbij komen, volgens mij een hele leuke hond, maar minder geschikt met kleine kinderen.

https://www.hhin.nl/index.php?option=co ... nd&id=2799

Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Bedankt voor de tips!

Tja de Golden, dat was voor mij zeker een optie (een grote zelfs), met name inderdaad denk ik de werklijn, maar helaas vindt mijn man dat echt helemaal niets.

Nu zijn de honden eigenlijk echt 'mijn' terrein, al lopen we echt veel samen met z'n allen, maar alle andere dingen komen voor mijn rekening. Maar na Jolie en Peer die echt heel erg sterk aan mij hingen is het de bedoeling dat er nu een komt die ook vanaf het begin iets meer met mijn man zal doen dan de vorige keren. En hij heeft toch wel een stem deze keer.

Ik ga Loeka wel even opslaan, had hem wel gezien, maar vanwege het jagen achter katten nog even laten zitten.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Logisch! Succes met jullie zoektocht. Toch jammer dat je man de golden afschrijft, ik heb er n wereld hond aan... :I:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Lucia schreef:Lily via Mirtos
https://www.mirtos.nu/adopteer/lilly-0#

Krijg via telefoon de foto hier zo niet.

Veel te vroeg nog na Peertje maar omdat er zo'n gemis is ben ik stiekum wat aan het loeren.

En zamunda: dat is ook een dotje zeg!
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Te vroeg of niet . Ze komen op je pad denk ik.
Amos was er al toen Basco nog niet eens overleden was. Buster was er 3 weken na het overlinden van Amos terwijl wij er nog niet eens over na wilden denken.
Nu Baloe heeft weer 3 maanden na Buster.
Heel verschillend dus.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ja Lily, ik blijf haar voorleggen, maar helaas is mijn man echt helemaal niet weg van haar.

Ik vindt heel veel leuk, dat is niet zo het probleem. Zij lijkt ook wel passend qua wat we zoeken, maar ik leg af en toe gewoon haar foto nog even voor.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Een windhond of podenco wordt denk ik inderdaad wel erg lastig met een konijn :F: Hoewel ik wel wat verhalen ken van podenco's die vreedzaam met konijnen samenleven, maar dat zijn dan wel echt enorme uitzonderingen.
Arlo zou het denk ik wel kunnen leren (na begeleiding/gewenning), maar bij Taartje bijvoorbeeld zou ik het nooit helemaal durven vertrouwen en die heeft voor een podenco echt weinig jachtpassie. Over Amy gaan we het maar helemaal niet hebben :mrgreen:

Ik hoop dat jullie een leuk maatje vinden, ik snap heel goed dat het nog eens extra leeg voelt als je die activiteit en het wandelen samen ook nog eens moet missen. Is opnieuw een sheltie geen optie?
Ik zal in ieder geval mijn ogen en oren openhouden, mocht ik iets heel passends voorbij zien komen!
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

toevallig gaat mijn vriendin vrijdag er eentje ophalen; schijnt een superplekje te zijn met hele fijne mensen! Reu en teef aanwezig.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

bij de pagina fokken hier op het forum is iemand die een nestje goldenxlabrador krijgt binnen kort misschien is dat wat voor jullie?
Afbeelding
gevni havanezers
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Een engelse springer spaniel ?
Groetjes Charlie

Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Diana:
Ik denk dat mijn windhond of podenco idd voorlopig een droom blijft. Konijn otto mag nog wel even mee haha.

Bedankt voor de andere tips.

Inmiddels is er contact met iemand die een nest border colliers heeft, geen werklijnen, en daar gaan we over 2 weken kennis maken en zien of wij geschikt zijn en zo'n pupje bij ons zal passen.
Voor alsnog trekt dat ras ons beide het meest.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Leuk, een border!

Sociaal zijn is bij een border lang niet altijd standaard. Vooral teven vind ik dat vaak niet. Hoeft geen probleem te zijn, je kunt ze vaak prima leren andere honden te negeren of ze bij je roepen. Maar het is wel heel anders dan een gemiddelde golden bijv. Die alles wel gezellig vindt.

Onze border teef roep ik altijd bij me bij andere honden omdat zij echt een eigen ruimte heeft en graag heeft dat ze dingen gaan zoals zij wil. Spelen doet ze eigenlijk nooit. Ik loop dus wel altijd de omgeving te scannen of er wat aan komt.

Onze reu daarentegen kan eigenlijk met alles. En dat vind ik wel weer een verademing.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lucia
Zeer actief

Dat is wel goed om te weten qua sociaalheid.
In principe wandelen we vaak in rustige gebied wat betreft andere honden. Meer omdat we daar zelf van houden.
De honden die we tot nu toe gehad hebben zijn ook geen speelhonden en dat vinden we ook niet belangrijk, mits ze natuurlijk wel bereikbaar zijn voor een alternatief, bijv zitten of een speeltje.
Belangrijk is voornamelijk dat we geen zenuwachtig hondje willen of een hond die echt overal grauwend wat van vindt.
Maar vanaf pup hopen we dat prima te kunnen begeleiden. Maar wel iets om ook qua karakter even te bespreken met deze fokker.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Leuk, een border! Maakt me wel nieuwsgierig met welke fokker jullie contact hebben :engel:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Charlie
Zeer actief

Oh leuk hoor een border collie (was mijn eerste liefde)... Heb in het verleden een border gehad, toen kwam er al gauw een tweede border. Ik kon lezen en schrijven met ze, heerlijke honden !
Groetjes Charlie

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Collie in nood heeft vaak erg leuke honden. Nu ook een aantal die aan je voorwaarden hadden voldaan, maar al geadopteerd of gereserveerd zijn.
Lucia
Zeer actief

Ik hou inderdaad collie in nood vaak al in de gaten.

Voor nu hebben we de nestjes border collies even voorbij laten gaan. Vorige week weer gestart met gewone dagelijkse routine en toen kickte het alsnog g even hard in.
En stiekem heeft mijn man even ingegrepen. Alles om even bezig te zijn, maar rust voor verwerking is ook even nodig.

Plan voor nu is rustig oriënteren, eerst op vakantie en daarna eens zien hoe het gaat en waar we aan toe zijn.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Kan me goed voorstellen dat je gevoelens alle kanten opvliegen. En bezig zijn met plannen maken voor een nieuwe hond geeft toch ook weer energie. Fijn dat er een vakantie aankomt. Heb je ook echt de tijd om er bij stil te staan. Wie weet waar je tegenaan loopt....Sterkte in ieder geval!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Schapendoes zou ook passen denk ik?

Altijd in voor activiteit en heerlijk vrolijk. Willen graag samen wat doen, alles is leuk maar werklijn fanatiek zijn ze zeker niet.
Er zijn wat overmatige gevoelige/neurotische lijnen maar Flora hier komt uit prima stabiele (voor)ouders en ze is zelf ook een heerlijk hondje. Al zijn ze wel wat gevoeliger dan een bomproof jachthond natuurlijk, het zijn herdertjes :wink:

(Flora's moeder verwacht binnenkort pups als goed is en zelf gaat ze ook deze zomer gedekt worden :wink: )
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Lastig als ik ben val ik wel op een bepaald type hond ook qua uiterlijk en dan natuurlijk nog het karakter.

De schapendoes ben ik qua uiterlijk niet weg van en krullen en ruwharig ook niet :F:
Ik val een beetje op het collie / retriever uiterlijk.

Ik heb wat rondgeneusd vandaag, maar vooralsnog toch even de druk eraf om wat tijd voor mezelf te nemen.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Célie schreef:of deze
Oehhhhhh die is leuk!
Afbeelding
Charlie
Zeer actief

Lucia schreef: Ik heb wat rondgeneusd vandaag, maar vooralsnog toch even de druk eraf om wat tijd voor mezelf te nemen.
Groot gelijk ! Niets overhaasts doen, lekker de tijd nemen. :E:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Célie schreef:
Miezemuis schreef:
Célie schreef:of deze
Oehhhhhh die is leuk!
Afbeelding

Superlief koppie hè :D
Nou inderdaad superlief! En ik vind dat lijfje met die grove krullen ook echt grappig. Echt een heel uniek hondje. En het karakter lijkt me ook top.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Célie schreef:
Lucia schreef:Lastig als ik ben val ik wel op een bepaald type hond ook qua uiterlijk en dan natuurlijk nog het karakter.

De schapendoes ben ik qua uiterlijk niet weg van en krullen en ruwharig ook niet :F:
Ik val een beetje op het collie / retriever uiterlijk.

Ik heb wat rondgeneusd vandaag, maar vooralsnog toch even de druk eraf om wat tijd voor mezelf te nemen.
Nou vind ik helemaal niet lastig, ik val ook niet op alle honden :D

Als ik weer wat tegenkom gooi ik hem gewoon er even in en dan kun je zelf kijken of je het wat vind :wink: En uitleggen waarom niet is nergens voor nodig :D
Bedankt haha, voor het koppie val ik daarentegen wel!
dagmar88
Zeer actief

Aan de grote kant, maar vind het wel een erg aantrekkelijk, vrolijk hondje om te zien.

Afbeelding

Afbeelding

LAIKA is een zelfstandige, zelfzekere, enthousiaste, soms wat eigenwijze en blije pup.
Zij vindt het leuk om met de andere honden in het opvanggezin te spelen maar zij kan zich ook heel goed alleen vermaken met een balletje, flostouw of stokje.
In huis ligt zij ergens in de buurt van haar opvanggezin maar ze hoeft niet persé naast je te zitten. Alles wat in huis gebeurt, volgt ze met nieuwsgierigheid.
LAIKA is op een enkel ongelukje na helemaal zindelijk.
Soms kost het wat moeite de aandacht van LAIKA te vangen maar ze reageert positief op belonen en beloningssnoepjes.
Aan de riem lopen vraagt nog wat training, op sommige momenten is het nog wat ongecontroleerd of, als ze een plasje moet doen, kan ze behoorlijk trekken om de juiste plek te vinden. Tijdens wandelingen is zij nieuwsgierig en kan wel eens een blafje laten horen naar vreemden.
LAIKA vindt iedereen leuk: volwassenen, kinderen en andere honden. In haar gedrag kan zij nogal uitbundig en wat lomp reageren. Ze wil dan ook nog wel eens tegen bezoek opspringen. Uiteraard wordt ze hierin gecorrigeerd.
Met andere honden gaat zij goed om, groot en klein. De roedeltaal verstaat zij goed.
LAIKA gaat goed om met de aanwezige katten maar soms denkt ze dat het speelgoed is.
's Nachts slaapt LAIKA in de bench. Zij kan ook al even alleen thuis blijven, samen met de andere honden. Ook dan verblijft zij in de bench.
LAIKA is een heerlijke speelvogel die af en toe haar gekke uurtje heeft, dan rondrent met een balletje in haar bek en de andere hond uitdaagt.

https://www.sos-strays.nl/nederlands/laika5.html
Lucia
Zeer actief

Ja die had ik gezien inderdaad, ik ga d'r toch nog even naar kijken. Ik wil graag maatje groter, mijn man iets minder graag, dus de middenweg tot 20 kilo gekozen.

Op het oog val ik compleet voor Luna.
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... mix-stiens
Maar ik kan haar niet op een andere site vinden om meer info op te vragen dus helaas.
dagmar88
Zeer actief

Lucia schreef:Ja die had ik gezien inderdaad, ik ga d'r toch nog even naar kijken. Ik wil graag maatje groter, mijn man iets minder graag, dus de middenweg tot 20 kilo gekozen.

Op het oog val ik compleet voor Luna.
https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... mix-stiens
Maar ik kan haar niet op een andere site vinden om meer info op te vragen dus helaas.
:D Mijn opa heeft zeker veertig jaar precies zulke collie mixjes uit het asiel gehad.

Het lijkt me eigenlijk wel fijn voor jullie, een grotere hond. Zeker een hond als laika; zelfverzekerd, goed in hondentaal en sociaal.
Mijn naapje is zo'n hond. Eigenlijk wilde ik na niko geen grote hond meer om praktische redenen.
Maar hij is zo makkelijk en het loopt zo heerlijk ontspannen dat ik er zelf heel relaxed van ben geworden.
Hij weet andere honden feilloos in te schatten en omdat hij zo zeker van zichzelf is lokt hij niets uit en gaat niets aan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”