Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden en kleine huisdieren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

karinD
Vaste gebruiker

Honden en kleine huisdieren

Ongelezen bericht door karinD »

Mijn derde, en tevens laatste vraag die bepalend kan zijn of we een hond gaan nemen.
Wij hebben cavia's. Nu weet ik dat heel veel caviabaasjes ook een hond hebben en er zijn hier misschien ook wel mensen met caafjes.
Mijn caviahok is een kast en het leefgedeelte van ze zit op 50 cm hoogte. Dat is aan de voorkant afgezet met een plaat plexiglas van zo'n 25 cm hoogt. Geen idee of dit relevant is maar beter te veel dan te weinig info :wink:
De bovenkant van het hok is afgedekt met een smalle houten plank en tussen die plank en het plexiglas is het hok open.
Nu vraag ik me af of de gemiddelde hond makkelijk kan leren dat het caviahok verboden toegang is. Zodat als ik thuiskom de cavia's nog veilig in hun hok zitten. Of is het veiliger om het hok op de een of andere manier af te dekken als ik in de kamer ben? Ik weet alleen nog absoluut niet hoe dat zou kunnen want zowel de cavia's als de hond mogen zich er niet aan kunnen bezeren of in vast kunnen komen te zitten natuurlijk.
Dus is mijn vraag: hoe leer je een volwassen hond dat een klein prooidier als een cavia of konijn ook een deel van het gezin is en dat ze er dus niet mee mogen spelen of erger. En dat ook als de cavia's in de ren lopen, dat gebied no-go is. Natuurlijk zal ik er wel altijd bij blijven als de cavia's in de ren zitten.
Ik heb ook een parkiet en mijn vraag geld ook voor haar, hoe zorg ik dat de hond haar kooi met rust laat. Nu is zij al best oud dus ik weet niet of zij de hond nog gaat meemaken maar de cavia's zeker wel.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Honden en kleine huisdieren

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb een loslopend konijn in huis, toen Peer kwam zat hij vrij snel bijna halverwege in het hok om hem als maaltje op te snoepen.
Die heb ik een muilkorf aangeleerd en tijdelijk even het konijn iets minder los gedaan en oefenen. Belonen voor rustig gedrag (aangelijnd) terwijl konijn rond wandelde.
Uiteindelijk als hij rustig bleef, de lijn eraf, muilkorf nog wel.
En daarna helemaal.

Met 1,5 tot 2 weken was het bekeken en dikke prima. Maar bij een nieuw konijn erbij moest het riedeltje geheel opnieuw, wel korter, maar hij maakte wel echt onderscheid.

En Milo, ja lieve Milo heeft niet eens opgekeken dat er weer wat rond liep in huis.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Het hangt denk ik ook heel erg van de soort hond af.
Mijn kleine hondjes (geen terriërs) keken niet om naar de cavia's.
Nou stonden de cavia's ook niet in de woonkamer, maar de hond kon er wel vrij naar toe.
Ze mochten er graag even langs om keuteltjes te eten.
Mijn chihuahua is van na de cavia's, maar ik heb nu een hamster en daar heeft ze nul interesse in.
Mijn Roemeense schone mag graag naar de hamster kijken!

Dus als de hond er is goed kijken hoe hij/zij reageert. Met mijn vorige hond (zij kwam uit het asiel) ben ik eerst langs konijnen geweest, en daar reageerde ze totaal niet op. Toen durfde ik het wel aan.
Er is weleens een jachthond hier in huis geweest toen ik nog cavia's had, die werd al gek/onrustig van de geur, had ze nog geen cavia gezien. Zo'n soort hond zou niet gelukkig worden denk ik bij jou.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Fabiola17 schreef:Het hangt denk ik ook heel erg van de soort hond af.
Ja, dat denk ik ook. Natuurlijk zijn alle honden tot op zekere hoogte trainbaar, maar ik zou NOOIT mijn podenco of podencomix vertrouwen met een kooi met kleine knaagdieren die niet hermetisch is afgesloten. Ik denk best dat ik ze zou kunnen leren dat ze die kooi met rust moeten laten als ik erbij ben, maar als ik er niet bij was, zouden ze alles doen om erin te komen. En ik zou de cavia's alleen uit de kooi durven te halen als de honden in een andere ruimte waren.
Een hond als Amoz (huskymix) zou ik ook absoluut nooit vertrouwen met kleine knaagdieren.
Mila (mijn collie) daarentegen kijkt er niet naar om - met loslopende knaagdieren zou ze misschien wat begeleiding nodig hebben, maar die zou dat zeker weten makkelijk kunnen leren.
Ik zou in dat geval dus goed kijken naar het type hond dat je neemt en in ieder geval niet gaan voor een hond met veel jachtpassie en/of prooidrift. Wat niet wil zeggen dat dat niet zou kúnnen lukken, maar het risico dat het niet lukt zou mij dan te groot zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De ene hond zal niks doen en een andere krijg je het nooit afgeleerd. Mijn honden zijn terriërs en jagen heel erg. Ze gaan zelfs krijsend achter zwijnen en herten aan. Zodra onze kippen prooi werden hebben we ze allebei 1 keer echt op hun donder gegeven en ze talen er niet meer naar. Kippen breken wel eens uit maar dat gaat prima. De haan valt echter de honden aan. Dus dat is geen liefde en die wordt wel aangevallen uit haat. Maar niet meer als prooi. Ze gaan echt het gevecht met hem aan.

Cavia's zou ik niet vertrouwen bij mijn honden omdat ze piepen en dus ook een geluidsprikkel geven. Maar dat hangt ook van de hond af want hiervoor hadden wij een terriër die zelfs met de ratten kon. Hij wist dat dat niet de bedoeling was en werd er zelfs lief naar.

Veel honden waaronder mijn honden kunnen ook met katten. Mijn bouvier kruising maakte elke kat dood. Besloot ze en schudde ze dood. Net als de laekense herder.

Dus gewoon een hond zoeken die cavia's met rust laat.
Afbeelding
karinD
Vaste gebruiker

Oke, dit zijn reacties waar ik wat mee kan. Top.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Zet eventueel ook nog even een foto van het hok meer hier
Of in ieder geval de constructie kast, plexiglas lat.

Misschien kunnen we daar ook nog even in meedenken.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie heeft bijna 7 maanden om de cavia kooi gelopen om ze proberen te vermoorden. ( cavia's kwamen na de hond). En ze weet nu dat ze offlimits zijn, maar ik weet zeker dat een vreemde cavia op straat vakkundig naar de andere wereld geholpen wordt. Keetje kijkt er niet naar om zolang ik erbij ben. Ik denk dat het een pup makkelijker ter leren is, maar ook afhankelijk is van ras
Afbeelding
Kaylee#
Actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Kaylee# »

tja de herders die hier van pup af zijn zitten gerust uit de voerbak van de cavias mee te eten en ook de worteltjes worden gejat. Cavia beertje is daar dus niet van gediend en bijt ze in hun neus waarna ze afdruipen. Ook als ze in de tuin op het gras looen gaan ze gewoon ernaast liggen geen probleem. Maar met een mechelse herder die het niet is gewend heb ik het nooit aangedurft. Vandaar nu ook geen cavias meer thuis en alleen nog bij mijn moeder thuis.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

3 van mijn 4 honden zijn van nature vreselijke jagers. Mijn windhond Lizzy vond in haar jonge jaren niks leukers dan buiten muisjes op te graven en te doden. Ik woon op het platteland dus het barst van de muizen en ratten.
Maar wat denk je? Muizen in huis worden gewoon met rust gelaten :jank: :gvd: . Al rennen ze vrolijk door de kamer, er kijkt geen hond naar om :piew:
Mijn kippen zijn ook veilig voor ze. Oftewel, dieren die ze beschouwen als horend bij het huis, overkomt niks. Met uitzondering van katten. Die moeten dood.

Ik denk dat in jouw geval een groot voordeel is dat de cavia's er eerder zijn dan de hond. En ja, een hond kun je op dat gebied echt veel leren.
Maar je weet het pas zeker als de hond er is. Tot die tijd valt er eigenlijk niet heel veel zinnigs over te zeggen. Daarom zou ik iets bedenken waardoor de cavia's in ieder geval in eerste instantie veilig zijn, totdat je zeker weet dat de hond ze accepteert.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Persoonlijk zou ik toch dat verblijf veilig afsluiten, wat hoger plaatsen ook. Misschien is er nog ergens een caviaforum en anders vast wel een FB-groep over cavia's waar mensen je uit ervaring goede tips kunnen geven.

Kaylee# schreef:tja de herders die hier van pup af zijn zitten gerust uit de voerbak van de cavias mee te eten en ook de worteltjes worden gejat. Cavia beertje is daar dus niet van gediend en bijt ze in hun neus waarna ze afdruipen. Ook als ze in de tuin op het gras lopen gaan ze gewoon ernaast liggen geen probleem. Maar met een mechelse herder die het niet is gewend heb ik het nooit aangedurft. Vandaar nu ook geen cavias meer thuis en alleen nog bij mijn moeder thuis.
:LOL:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:Maar wat denk je? Muizen in huis worden gewoon met rust gelaten :jank: :gvd: . Al rennen ze vrolijk door de kamer, er kijkt geen hond naar om :piew:
Mijn kippen zijn ook veilig voor ze. Oftewel, dieren die ze beschouwen als horend bij het huis, overkomt niks. Met uitzondering van katten. Die moeten dood.
En zo zie je maar weer hoe verschillend honden kunnen zijn, hier is het net omgekeerd. Alle beestjes, binnen of buiten zijn om op te jagen en worden doorgaans direct vermoord, behalve katten :mrgreen: Maar goed, de katten zijn ze vanaf het begin gewend, wie weet was dat ook zo gegaan als het cavia's in plaats van katten waren geweest (al denk ik van niet).
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ziggy beschouwde het konijn als een leuk speeltje, totdat het konijn iets had van oke tikkie jij bent hem, toen was het niet meer leuk haha.
Nu kijkt ie er niet meer naar.
Rasta begint te piepen als nijn los loopt, mámaaaaa doe er iets aan.
Hij neust met het konijn en wil hem het liefst de oren soppen maar hij moet nijn met rust laten, van mama ....mijn nijn.
De cavia’s laten ze met rust, die zijn niet interessant alleen als ze op schoot zitten dan moet Ras ook komen soppen haha
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik had 2 middenslagpoedels, Noa en Ninthe, nestzusjes. Ninthe (herplaatst, niet hierom) pakte alles wat kleiner was dan haar en was daar ook niet vanaf te krijgen. Noa taalt er niet naar. De meeste poedels zijn er goed mee, maar er zitten ook wel echte jagers tussen. Ik heb uiteindelijk de caviaconstructie zo gemaakt dat ze er echt niet bij kon (in haar ogen, ze probeerde niet de bovenkappen van de caviakooien te trekken, dat had technisch gezien wel gekund). De kruising van mijn ouders, schnauzer x maltezer, bood de cavia (toen nog) in de woonkamer balletjes aan. Die legde hij op de kooi, en verder was hij er uitermate voorzichtig mee en gaf hij hem wasbeurten als we het toestonden. Dat doet Noa ook niet, die kijkt er af en toe naar en verder heeft ze er niets mee.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Buiten worden muizen, ratten enz heel snel ''koud'' gemaakt, maar binnen laten ze de cavia's en konijnen met rust.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Hier twee konijnen die geregeld loslopen. Ik ben vanaf dag één naar de hond heel duidelijk geweest; de konijnen laat je met rust. Zo niet, dan krijg je met mij van doen. Dat weet ie en dat 'van doen' is nog nooit nodig geweest. Als ze loslopen (alleen als ik erbij ben) mag ie best even gaan kijken en ook nog wel snuffelen, maar dat is het. In het hok wil ik géén honden-ledematen zien, nog geen snorhaar, onder geen enkel beding. :mep: Dat is de veilige, rustige plek van de (bejaarde) konijnen en dat moet zo blijven. Maar dat weet ie hoor, en dat doet ie ook niet. Nou is het vrouwtje van de twee konijnen ook wel zo brutaal om hem gewoon over zijn neus te krabben als ie te dichtbij komt naar haar zin. :mrgreen:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Is echt heel verschillend per hond denk ook wel ras, hier voor had ik een maltezer die kon goed met vogels en knaagdieren maar een haan en koe wou ze vangen en opjagen.
Die ik nu heb kan je denk alles bij zetten nooit een probleem.
Ik denk ook dat het zeker met een pup die van begin af er mee opgroeit weinig problemen geeft
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik denk dat je met het kiezen van een ras of kruising er al wel wat invloed op kan hebben.
Terriers zijn gemaakt om kleine dieren te killen, dat heb je er niet zo makkelijk uit.
Voorbeeld:
Murdock lag continu piepend, hijgend en kwijlend voor de ren van de konijnen toen wij die nog hadden.
Wat ik ook deed hij was er niet vanaf te krijgen.

Vanaf 8 weken oud dus al actief mee bezig geweest, maar het mocht niet baten. Hij was kats geobsedeerd.
De konijnenhobby heb ik helaas moeten stoppen vanwege een RHD2 uitbraak, maar Murdock's gedrag heeft er wel voor gezorgd dat wij geen nieuwe konijnen meer zullen nemen.
Cavia's zijn in mijn ervaring nog 'drukker' en triggeren nog sterker dan de logge hangoorkonijnen die ik had en dat zou hier in huis echt één groot drama zijn.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Deze vraag komt me heel bekend voor (caviaweetjes en ideetje :P ). Ik heb ook twee cavia's en wel eens opvangkonijn(en) en dat gaat gewoon prima. Suze vindt vooral konijnen soms wel heel interessant en wordt dan wat onrustig, maar na een 'eh' is het klaar en weet ze weer dat het konijn geen eten is. Het konijn kan ook gerust loslopen in huis zonder problemen en de ren is verder gewoon open van boven, geen probleem. Ook met opvanghonden was het in het begin een klein beetje bijsturen maar eigenlijk nooit een probleem. De katten hebben ze vaak meer moeite mee, omdat het actieve beesten zijn die ook voor hun neus langs kunnen lopen. Bij de cavia's en konijnen is het duidelijker omdat het een vast verblijf is waar ze in zitten en waar ik dus makkelijker op kan trainen of in het begin even ontwijken door in een andere ruimte te zitten met de hond en alleen korte momenten eerst erbij. Nu is je hok ook op enige hoogte, mijn ervaring is dat het leren van de konijnen/cavia's afblijven een stuk makkelijker is wanneer ze er niet direct bij kunnen zoals wanneer ze zonder moeite hun snoet in het hok kunnen stoppen. Mochten jullie voor een kleinere hond gaan heb je daar dus ook al een simpele barrière die het makkelijker maakt. Bij die hoogte moet de hond wel meer doen dan alleen snoet in het verblijf duwen, dan zal die ook moeten opspringen ofzo. Het verschilt denk ik erg per hond, maar natuurlijk kun je wel letten op het ras dat je kiest.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Mijn vorige hond een engelse springer spaniel vond de ratjes maar niets en hapte naar het hok als hij langs liep.
Hij moest altijd op zijn stoel blijven liggen als de ratjes op de bank liepen.
Bowie had ontzag voor ze en liet ze met rust, soms even snuffen aan de neus.
Als ik nu een andere hond zou hebben, zou ik heel voorzichtig zijn tot ik weet hoe hij er tegen doet.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Mijn teckels hebben het konijn een hartstilstand bezorgd. Het was een bijzonder stomme actie van mijzelf. Honden zaten samen met konijn in de keuken, wij waren 10 minuten weg en Mara kon haar kooi zelf openmaken. Even vergeten dus.
Geen enkele beschadiging. Ze hebben haar onder de keukenkast gejaagd.
Overigens keken ze niet op of om als ze in haar kooi zat.
De katten vonden ze helemaal niets, die negeerden ze zorgvuldig. Ze zaten altijd gescheiden als we er niet waren want ik vertrouwen heb ik ze nooit echt gedaan. Ze keken iets te verlekkerd als ze zich onbespied waanden....
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik denk dat het veel honden zeker wel te leren valt, maar het lastige is dat je van tevoren niet weet of dat gaat lukken. Ik zou persoonlijk het risico dus niet nemen en gewoon de kooi afdichten. Het risico zou mij te groot zijn. Als je zeker weet dat het kan met je hond kun je altijd nog de kooi weer open laten, maar in de tussentijd... nee.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb al jaren geen andere kleine huisdieren meer dan mijn honden. Wel weet ik dat mijn jr en een konijn of cavia geen goede combi zou zijn geweest, katten waren dit al niet. Mijn schoonzus had een herder en kocht daar een konijn bij, ze liet trots zien hoe goed de hond en het konijn samen konden. Tot ze een keer vergat om de hond uit de kamer te doen toen ze weg ging, dit was het einde van het konijn.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
karinD
Vaste gebruiker

Ik zal een foto van mijn hok gaan maken en uitzoeken hoe ik die foto kan plaatsen. Misschien kunnen we dan samen een manier bedenken om hem af te kunnen sluiten.
karinD
Vaste gebruiker

hakunamatata schreef:Deze vraag komt me heel bekend voor (caviaweetjes en ideetje :P ).
Geen idee wie die vraag daar gestelt heeft :tongue:
Het leek me een goed idee om de vraag te stellen op een plek waar vanuit de hond gekeken werd, en een waar ze vanuit de cavia denken.
karinD
Vaste gebruiker

Ptje schreef:Ziggy beschouwde het konijn als een leuk speeltje, totdat het konijn iets had van oke tikkie jij bent hem, toen was het niet meer leuk haha.
Hee Petra, leuk jou hier ook tegen te komen. Ik dacht, wat een bekende hondennamen. Tot ik ze op de foto eronder stond, toen wist ik wie je bent. Mooie Rasta.
Haha, ik zie het je nijn zo doen, de ondeugd.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ik heb tamme ratten en tot voor kort had ik ook een hond, een Mechelse herder uit het asiel. Loslopen met Mitzi er bij deed ik niet, ze moest dan even in een andere kamer of de ratten liepen los in een afgesloten ren. Heb haar ook even moeten laten wennen aan het negeren van de ratten in de kooien, ze vond het zeeeeer interessant en sloeg er met haar poot tegen. :roll: Toen heb ik de kooien afgeschermd voor haar en na een tijdje negeerde ze de ratten in de kooien compleet.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Hier loopt alles gezellig samen los in de tuin. Maar ik heb kleine hondjes. Mijn vorige hond, had ik niet van pup af aan, durfde ik niet alleen te laten met de cavia's. Als ze er van pup af aan aan gewend zijn en het is geen ras wat er sowieso om bekend staat kleine dieren te verslinden, dan kan het prima.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”