Sandra&co schreef:maart schreef:Ze wordt in augustus toch pas 2?
Ja, dat stond ook in haar info (wat ze nu weggehaald heeft). Dus gedekt toen ze 1,5 jaar was. Nog niet eens uitgegroeid/uitgezwaard dus, maar nu wel een kilo of...10? extra dat aan d'r lijf hangt. Da's natuurlijk altijd fijn voor de botten/gewrichten van een hond van die grootte...Ik duim voor het teefje dat ze aan deze dracht geen schade op de lange termijn zal overhouden.
Maar goed, de dierenarts zei dat het kon dús is het goed.
Helaas zelfs met de huidige kennis voor veel rassen nog een acceptabele leeftijd. Zelfs stamboom mag vanaf 16 maanden voor alle rassen (vindt dat net zo idioot als dat de maximale leeftijd voor alle rassen geldt en verder gewoon erg jong)
Mijn eerste nesten (A, B en E nest) komen ook van de eerste loopsheid na de 18 maanden. Deze dames waren dus net 2 bij de bevalling en mijn Gina en Pepper hebben bij hun eerste eigenaar net voor/rond de 18 maanden hun eerste nest gehad. Beiden pas in mijn bezit officieel geröntgend en dan ook pas met 3-4 jaar en beiden nog helemaal prima (Pepper zelfs met ruim 8 jaar nog)
De teven van mijn A en B nest zijn probleemloos 13 en ruim 15 geworden en de moeder van mijn C nest is met 7 ivm plaatsing bij beveiliger opnieuw geröntgend en was ook nog in orde en is nog steeds klinisch in orde met 12,5 jaar
Ja ik wist niet beter en volgde algemeen advies. Tegenwoordig röntgen ik pas boven de 2 jaar officieel (de jonge generatie hier is nu ruim 2,5, ruim 2 en net 18 maanden en zijn enkel voor geröntgend. Officieel komt komend jaar wel ergens) en start ik veel later met een eerste nest. We zijn ook 13-14 jaar verder.
Dus dat het direct problemen geeft zou ik niet zeggen en iedereen leert. Al is er nu makkelijker info voorhanden dat TS had kunnen weten dat het rijkelijk jong is