En die bruine is een mummie. Soms zijn ze bijna af en soms is er nauwelijks een big in te herkennen. Ook iets natuurlijks dat zich voor de geboorte afspeelt.maart schreef:Nouja, er worden ook pups doodgeboren en dood gelegen. Dat is bij varkens niets anders.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waar haal jij je proteïne vandaan?
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: Waar haal jij je proteïne vandaan?
Laatst gewijzigd door veertje op 14 mei 2019 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een prachtige fotocollage Kooi. Zelf gemaakt?
-
- Zeer actief
Dezelfde types als bij antifa.nyckle schreef:https://www.pigbusiness.nl/artikel/1996 ... U.facebookkooi schreef:Alles pais en vree in de Nederlands vleesindustrie:
Beroepsdemonstranten betaald uit het bijstandspotje.
-
- Zeer actief
Met dien verstande dat we broodfok, verfoeien, en bij productie dieren vinden we het nog redelijk o.k omdat het niet in je face is zeg maar.. want ook bij honden vinden we er wel degelijk wat van, Broodfok, - pagina`s volmaart schreef:Nouja, er worden ook pups doodgeboren en dood gelegen. Dat is bij varkens niets anders.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
En op gasdagmar88 schreef:
Het is dan ook wel een schokkend kleine barbecue.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Het gaat me om het punt willen maken met foto's die niet kloppen. Een foto van een doodgedrukt big, of die gemummificeerde biggen, maken geen punt. Dat komt in alle situaties voor. Ook bij de fokker die 24u per dag naast zijn teef ligt, kan het voorkomen. Als je daarmee een punt wil maken, snap je de situatie dus niet en roep je maar gewoon wat.S@ndr@ schreef:Met dien verstande dat we broodfok, verfoeien, en bij productie dieren vinden we het nog redelijk o.k omdat het niet in je face is zeg maar.. want ook bij honden vinden we er wel degelijk wat van, Broodfok, - pagina`s volmaart schreef:Nouja, er worden ook pups doodgeboren en dood gelegen. Dat is bij varkens niets anders.
-
- Zeer actief
mensen gaan nu dingen goed praten omdat ze vinden dat Kooi eens op moet houden, maar dat maakt de veehouderij nog niet een industrie waar het allemaal goed gaat
.. ik snap prima dat mensen de kont tegen de krib willen gooien.. als tegenwicht,.. maar dingen recht lullen die krom zijn is ook zo wat..

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
Ben je ooit wel eens in een varkensstal geweest en weet je wat re regelgeving daar is?S@ndr@ schreef:mensen gaan nu dingen goed praten omdat ze vinden dat Kooi eens op moet houden, maar dat maakt de veehouderij nog niet een industrie waar het allemaal goed gaat.. ik snap prima dat mensen de kont tegen de krib willen gooien.. als tegenwicht,.. maar dingen recht lullen die krom zijn is ook zo wat..
-
- Zeer actief
nee hoor. Leed is leed. En dat is er in een varkensstal.S@ndr@ schreef:mensen gaan nu dingen goed praten omdat ze vinden dat Kooi eens op moet houden, maar dat maakt de veehouderij nog niet een industrie waar het allemaal goed gaat.. ik snap prima dat mensen de kont tegen de krib willen gooien.. als tegenwicht,.. maar dingen recht lullen die krom zijn is ook zo wat..
Maar die foto's tonen mij het leed waar een punt rond gemaakt willen worden, niet weer. En dus ontgaat de poster en de aanhangers van de protestacties het leed en weten ze niet waar ze het over hebben. En dan kom je (bij mij) niet zo serieus over

-
- Zeer actief
Ohw ja de regelgeving.. als er regels zijn hoeft je ook verder niet meer na te denken natuurlijk.. dan is het perfect o.knyckle schreef:Ben je ooit wel eens in een varkensstal geweest en weet je wat re regelgeving daar is?S@ndr@ schreef:mensen gaan nu dingen goed praten omdat ze vinden dat Kooi eens op moet houden, maar dat maakt de veehouderij nog niet een industrie waar het allemaal goed gaat.. ik snap prima dat mensen de kont tegen de krib willen gooien.. als tegenwicht,.. maar dingen recht lullen die krom zijn is ook zo wat..

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Het punt is dat die foto's van kadaverbakken geen echt leed tonen. Ik maak foto's van een foute industrie bij voorkeur van foto's waar de boeren zelf trots op zijn. Dus niet dat ene spastische konijn, maar dat hok vol konijnen op gaas waar de boer trots bij staat (voor dit soort verhalen knip ik de boer er wel zo veel mogelijk af). Dat laat namelijk veel beter zien dat het in de basis al verkeerd is, in plaats van dat er wel eens misstanden zijn.
Als er hier een nest pups dood gaat, dan rouwt "iedereen" mee. Als er bij de boer een worp biggen dood gaat, is dat voor de boer niet alleen zeer naar vanwege het leed, dat hij ook niet wil, of vanwege de gemiste inkomsten, 50% van de varkensboeren zit al 10 jaar onder de armoedegrens dus ook significant, maar ook nog eens omdat daarmee de biggensterfte voor zijn bedrijf flink omhoog gaat, terwijl de biggensterfte maximaal 10% zou moeten zijn inclusief doodgeboren, zeer zwakke en doodgelegen biggen. En 65% van de sterfte gebeurt de eerste 4 dagen, grotendeels veroorzaakt door doodgeboren (35%), lage levensvatbaarheid (15%) en doodliggen (15%), nog eens 5% wordt na die 4 dagen doodgelegen. Maar een heel nest is op een afdeling van 16 dus sowieso al 8% dood. dan blijft er nog maar heel weinig speelruimte over om binnen de gewenste marges te blijven.
Overigens: 16 zeugen, met ieder 14 levend geboren biggen en 1.1 doodgeboren big per worp, zit je dus al aan 242 biggen per afdeling. Als daar 10% van dood gaat (op het moment is de sterfte incl. doodgeboren 13%), zit je dan dus al aan 24 lijkjes. Ruim voldoende om zielige foto's van te maken. Maar dat zegt niets over het al dan niet aanwezige leed, enkel iets over hoe het bij varkens nu eenmaal gaat.
Als er hier een nest pups dood gaat, dan rouwt "iedereen" mee. Als er bij de boer een worp biggen dood gaat, is dat voor de boer niet alleen zeer naar vanwege het leed, dat hij ook niet wil, of vanwege de gemiste inkomsten, 50% van de varkensboeren zit al 10 jaar onder de armoedegrens dus ook significant, maar ook nog eens omdat daarmee de biggensterfte voor zijn bedrijf flink omhoog gaat, terwijl de biggensterfte maximaal 10% zou moeten zijn inclusief doodgeboren, zeer zwakke en doodgelegen biggen. En 65% van de sterfte gebeurt de eerste 4 dagen, grotendeels veroorzaakt door doodgeboren (35%), lage levensvatbaarheid (15%) en doodliggen (15%), nog eens 5% wordt na die 4 dagen doodgelegen. Maar een heel nest is op een afdeling van 16 dus sowieso al 8% dood. dan blijft er nog maar heel weinig speelruimte over om binnen de gewenste marges te blijven.
Overigens: 16 zeugen, met ieder 14 levend geboren biggen en 1.1 doodgeboren big per worp, zit je dus al aan 242 biggen per afdeling. Als daar 10% van dood gaat (op het moment is de sterfte incl. doodgeboren 13%), zit je dan dus al aan 24 lijkjes. Ruim voldoende om zielige foto's van te maken. Maar dat zegt niets over het al dan niet aanwezige leed, enkel iets over hoe het bij varkens nu eenmaal gaat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Ik ben erg verbaasd over de landelijke verontwaardiging over de bezetting van een varkensfokkerij in Boxtel. Ik kan me op zich voorstellen dat je het niet eens bent met zo'n bezetting en dat daar uit voortvloeit dat deze mensen zich voor de rechter moeten verantwoorden. Maar mijn verbazing geldt het feit dat er niet een nog veel grotere landelijke verontwaardiging is ontstaan over de getoonde beelden. Dat de meesten het prima vinden dat varkens op die manier worden gehouden. Zo'n zeug in zo'n stalen dwangbuis. En dat tientallen op een rij. Jaar in jaar uit, biggetjes voeden als een machine, tot de dood in de slachterij erop volgt.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Goed geschreven.S@ndr@ schreef:Ohw ja de regelgeving.. als er regels zijn hoeft je ook verder niet meer na te denken natuurlijk.. dan is het perfect o.knyckle schreef:Ben je ooit wel eens in een varkensstal geweest en weet je wat re regelgeving daar is?S@ndr@ schreef:mensen gaan nu dingen goed praten omdat ze vinden dat Kooi eens op moet houden, maar dat maakt de veehouderij nog niet een industrie waar het allemaal goed gaat.. ik snap prima dat mensen de kont tegen de krib willen gooien.. als tegenwicht,.. maar dingen recht lullen die krom zijn is ook zo wat..
collectieve onachtzaamheid maakt dingen nog niet o.k. of je het nu prima vind of niet.. of de meerderheid het nu accepteert( of zijn ogen er voor sluit) of niet. en daar kun je lang of kort over lullen en van vinden wat je wilt. allemaal dikke prima.. en je hoeft mij niet te overtuigen hoor dat een varkensstal de hemel is voor varkens omdat er nu eenmaal regelgeving is.
Overigens ben ik weleens in een varkensstal geweest.
Men maakt zich erg druk over de broodfok van honden en katten. Wanneer iemand opstaat tegen kindermishandeling, wordt er niet geroepen dat men eens moet ophouden.
Maar als het om het stukje vlees gaat en het is bovendien ook nog eens die vervelende Kooi, dan moet die gewoon maar eens d'r bek houden. Dat gaat niet gebeuren. Dit is het dier en leed topic. Deze topics hebben alle recht om hier geplaatst te worden. Als je het niet verdragen kunt, dan sla je ze maar over.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Nou niet helemaal waar, het is niet "hoe het bij varkens nu eenmaal gaat". De afgelopen 15 jaar is het aantal biggen per worp met 30% toegenomen. Het is voor de productieDomor schreef:Het punt is dat die foto's van kadaverbakken geen echt leed tonen. Ik maak foto's van een foute industrie bij voorkeur van foto's waar de boeren zelf trots op zijn. Dus niet dat ene spastische konijn, maar dat hok vol konijnen op gaas waar de boer trots bij staat (voor dit soort verhalen knip ik de boer er wel zo veel mogelijk af). Dat laat namelijk veel beter zien dat het in de basis al verkeerd is, in plaats van dat er wel eens misstanden zijn.

https://www.pvl-bocholt.be/wp-content/u ... n-2011.pdf (om nog even na te lezen)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- dagmar88
- Zeer actief
Wat wil je dan? Nog meer dode biggen en dus ook meer zeugen om hetzelfde aantal te produceren?kooi schreef:Dat de meesten het prima vinden dat varkens op die manier worden gehouden. Zo'n zeug in zo'n stalen dwangbuis. En dat tientallen op een rij. Jaar in jaar uit, biggetjes voeden als een machine
Ze liggen daar drie weken. Vervolgens zijn ze binnen een week weer dekrijp. Zeugen zijn biggenmachines.
Jaar in jaar uit valt ook tegen. Alles draait om productiviteit en die gaat na een jaar of twee/vier nesten omlaag.
Aandacht vragen voor dierenleed doe je niet door zelf leed te veroorzaken.
- Rataplan
- Zeer actief
Hier ook nog wat achtergrond over de boer in kwestie:
https://www.ad.nl/binnenland/hoe-kon-di ... ~ae33ae7e/
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... t-hard-aan
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/327 ... -afgevoerd
Hij houdt heel graag de poort dicht ook voor de toezichthouders

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Zeer actief
kooi schreef: Overigens ben ik weleens in een varkensstal geweest.
och. En daarmee heb je natuurlijk hét algemene beeld van de hele industrie en alle zeugenbedrijven

-
- Zeer actief
HEt lijkt erop, dat er mensen zijn, die het prima vinden dat biggen worden dood gelegen.dagmar88 schreef:Wat wil je dan? Nog meer dode biggen en dus ook meer zeugen om hetzelfde aantal te produceren?kooi schreef:Dat de meesten het prima vinden dat varkens op die manier worden gehouden. Zo'n zeug in zo'n stalen dwangbuis. En dat tientallen op een rij. Jaar in jaar uit, biggetjes voeden als een machine
Ze liggen daar drie weken. Vervolgens zijn ze binnen een week weer dekrijp. Zeugen zijn biggenmachines.
Jaar in jaar uit valt ook tegen. Alles draait om productiviteit en die gaat na een jaar of twee/vier nesten omlaag.
Aandacht vragen voor dierenleed doe je niet door zelf leed te veroorzaken.
Dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn hoe varkens worden gehouden worden kan ik me ook wel voorstellen, maar de meeste varkenshouders houden zich aan de regels, die door de EU en NOL gesteld zijn.
Hoe men erbij komt dat de dieren door de boeren worden mishandeld, is voor mij een raadsel. Wat heeft een boer aan mishandelde dieren? Het zijn zijn verdiensten.
De meeste professionele brandweerlieden gaan ook niet zo nu en dan een huis in de hens steken om maar aan het werk te blijven?
-
- Zeer actief
nyckle schreef:
Hoe men erbij komt dat de dieren door de boeren worden mishandeld, is voor mij een raadsel. Wat heeft een boer aan mishandelde dieren? ?
nou, door het afbranden van de staart wordt het staartbijten voorkomen
door het uitrukken van de ballen, wordt de berengeur vermeden
door het afslijpen van de tanden, worden bijtwondes (grotendeels) voorkomen
door ze de kop in te slaan, vermijd je dierenartskosten.
-
- Zeer actief
Leg dat eens uit?Rataplan schreef:Hier ook nog wat achtergrond over de boer in kwestie:
een varkenshouder uit
Oostburg: Van Sleuwen
Haaren: Wim Vugts
- Rataplan
- Zeer actief
Wim verhuurt zijn pandnyckle schreef:Leg dat eens uit?Rataplan schreef:Hier ook nog wat achtergrond over de boer in kwestie:
een varkenshouder uit

zo dus: Het vastgoed en de stallen van de varkenshouderij aan de Brede Heide in Boxtel waar maandagavond actie werd gevoerd, zijn eigendom van de Haarense vastgoedondernemer Wim Vugts. Dat is een constructie die de Van Sleuwen Groep hanteert op meerdere plekken in het land.
Ja dat kan er raar aan toegaan wanneer je in subsidieland nog rond en om regeltjes heen wilt gaan

-
- Zeer actief
Dus als ik een pand verhuur ben ik ook verantwoordelijk voor de dood van dieren die er worden gehouden? De woningstichting zal dan wel een speciale clausule hebben.Rataplan schreef:Wim verhuurt zijn pandnyckle schreef:Leg dat eens uit?Rataplan schreef:Hier ook nog wat achtergrond over de boer in kwestie:
een varkenshouder uit
-
- Zeer actief
Los van wat mijn mening is van de intensieve varkenshouderij (daar ben ik het niet mee eens), vind ik dat je het niet kunt maken om binnen te dringen en een bedrijf te bezetten.
Je moet bedenken dat een boer, met het gezin, op het bedrijf wóónt.
Hoe zou je het vinden als er mensen jouw huis binnenkomen, omdat je iets doet waar zij het niet mee eens zijn?
Tuurlijk, zonder een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid komen we niet verder. En dat hoort bij activisme. Maar alsjeblieft jongens, houdt het een beetje in proportie. Zo'n actie in de Efteling, prima
media-aandacht, je punt gemaakt, mensen lullen erover, niemand is getraumatiseerd.
Maar dit gaat echt een stap te ver, en ja, dat mag veroordeelt worden vind ik.
Een deel van de actievoerders zit nog vast omdat ze zich niet willen legitimeren. Zozo, stoere jongens en meiden zeg.
Maar goed, dat is in ieder geval nog meer moeite en lef dan de "slacktivists" die op hun luie reet achter de laptop een beetje plaatjes lopen te delen en facebookpostst liken. Poeh poeh nou nou, hard werken hoor om je steentje aan een betere maatschappij bij te dragen. Maar vooral niet 100% veganistisch leven, "want dat is zo moeilijk en zo duur. Boehoehoe!". Het is altijd makkelijker om met je vingertje te wijzen dan zelf iets constructiefs bij te dragen.
Hoe zou je het vinden als er mensen jouw huis binnenkomen, omdat je iets doet waar zij het niet mee eens zijn?
Tuurlijk, zonder een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid komen we niet verder. En dat hoort bij activisme. Maar alsjeblieft jongens, houdt het een beetje in proportie. Zo'n actie in de Efteling, prima

Een deel van de actievoerders zit nog vast omdat ze zich niet willen legitimeren. Zozo, stoere jongens en meiden zeg.
Maar goed, dat is in ieder geval nog meer moeite en lef dan de "slacktivists" die op hun luie reet achter de laptop een beetje plaatjes lopen te delen en facebookpostst liken. Poeh poeh nou nou, hard werken hoor om je steentje aan een betere maatschappij bij te dragen. Maar vooral niet 100% veganistisch leven, "want dat is zo moeilijk en zo duur. Boehoehoe!". Het is altijd makkelijker om met je vingertje te wijzen dan zelf iets constructiefs bij te dragen.
- Rataplan
- Zeer actief
Ha nou dat weet ik niet, lijkt me niet want er gaan ook wel eens mensen dood onder vreemde omstandigheden in huurwoningennyckle schreef:Dus als ik een pand verhuur ben ik ook verantwoordelijk voor de dood van dieren die er worden gehouden? De woningstichting zal dan wel een speciale clausule hebben.Rataplan schreef:Wim verhuurt zijn pandnyckle schreef:Leg dat eens uit?Rataplan schreef:Hier ook nog wat achtergrond over de boer in kwestie:
een varkenshouder uit

Maar goed, ik denk dat veel mensen zijn gewend aan het leed onder varkens of de associatie niet leggen met de goedkope speklap in de winkel. Het hoeft van mij ook niet hoor, ieder zo zijn ding. Je zou zeggen: leven en laten leven maar dat gaat hier niet op

-
- Zeer actief
Ik vind het eigenlijk wel stoer.. het is niet van deze tijd, we zijn met zijn allen van mopperen op social media en geen actie.. dus deze steekt er boven uit.. is het sociaal wenselijk, nee waarschijnlijk niet.. maar ik vind het wel stoer dat ze actie ondernemen. ze voeren actie voor zwarte pietFloortje schreef:Los van wat mijn mening is van de intensieve varkenshouderij (daar ben ik het niet mee eens), vind ik dat je het niet kunt maken om binnen te dringen en een bedrijf te bezetten.
Tuurlijk, zonder een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid komen we niet verder. En dat hoort bij activisme. Maar alsjeblieft jongens, houdt het een beetje in proportie. Zo'n actie in de Efteling, primamedia-aandacht, je punt gemaakt, mensen lullen erover, niemand is getraumatiseerd.

en vlees eters veroorzaken geen dierenleed, want doodgaan van ouderdom kan ook leed zijn.. maar die intensieve houderij wordt veroorzaakt door geld en zienswijze! een dier is nu eenmaal een dier en geen product, als je het zo gaat behandelen voor het verpakt is dan gaat het mis
-
- Zeer actief
Zwarte piet acties zijn vergelijkbaar met die Efteling actie. Dat soort burgerlijke ongehoorzaamheid is binnen de proporties.
Je kunt ook met spandoeken voor een boerderij, of nog beter, supermarkt gaan staan. Want dáár worden de foute keuzes gemaakt.
Edit: Hier nog zoiets https://nos.nl/artikel/2284492-burgemee ... ndeld.html
Je kunt tegen vluchtelingen zijn, maar ga dan lekker met een spandoek voor de tweede kamer staan. Dit soort acties zijn buiten proportioneel, net als bij die varkensboer.
Je kunt ook met spandoeken voor een boerderij, of nog beter, supermarkt gaan staan. Want dáár worden de foute keuzes gemaakt.
Edit: Hier nog zoiets https://nos.nl/artikel/2284492-burgemee ... ndeld.html
Je kunt tegen vluchtelingen zijn, maar ga dan lekker met een spandoek voor de tweede kamer staan. Dit soort acties zijn buiten proportioneel, net als bij die varkensboer.
Laatst gewijzigd door Floortje op 15 mei 2019 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Nee juist niet het dierenleed wordt niet veroorzaakt door de supers.. dat lijkt wel zo maar als het leed niet wordt gedaan in de houderij en het vlees wordt duurder.. kan de consument kiezen wel of niet kopen, t is geen moeten, je valt er niet van om als je het niet alle dagen eet of zo... de houderij kiest er ook voor om zo goedkoop mogelijk te produceren over de ruggen van de dieren heen. als ze het allemaal weigeren heeft de super ook geen keuze meer en natuurlijk kan de consument het ook afdwingen door alleen bio vlees enz te kopen, maar de meeste mensen zal het aan kun kont roesten die denken niet verder dan hun knip.Floortje schreef:Zwarte piet acties zijn vergelijkbaar met die Efteling actie. Dat soort burgerlijke ongehoorzaamheid is binnen de proporties.
-
- Zeer actief
En dat is de schuld van 1 individuele boer? En daarom moet je z'n kinderen de stuipen op het lijf jagen?S@ndr@ schreef:Nee juist niet het dierenleed wordt niet veroorzaakt door de supers.. dat lijkt wel zo maar als het leed niet wordt gedaan in de houderij en het vlees wordt duurder.. kan de consument kiezen wel of niet kopen, t is geen moeten, je valt er niet van om als je het niet alle dagen eet of zo... de houderij kiest er ook voor om zo goedkoop mogelijk te produceren over de ruggen van de dieren heen. als ze het allemaal weigeren heeft de super ook geen keuze meer en natuurlijk kan de consument het ook afdwingen door alleen bio vlees enz te kopen, maar de meeste mensen zal het aan kun kont roesten die denken niet verder dan hun knip.Floortje schreef:Zwarte piet acties zijn vergelijkbaar met die Efteling actie. Dat soort burgerlijke ongehoorzaamheid is binnen de proporties.
Wat een vreemde beredenering

-
- Zeer actief
het is helemaal niet de schuld van 1 individuele boer, ( en dat was zeker niet mijn redenatie wat vreemd dat je dat denkt
) ze hebben er 1 uitgepakt,misschien wonen ze er in de buurt, weet ik veel, ik was er niet bij,... je kunt moeilijk bij 500 of meer ( megastal) boeren gaan demonstreren.. dit heeft gewoon een soort van signaal functie dat het leeft.. ( bij een groep mensen ) ze krijgen publiciteit en dat is landelijk, missie geslaagd dan toch of niet 

Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 15 mei 2019 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Superstoer ja, met hun ziekteverwekkende poten binnen komen stampen, die arme beesten de stuipen op het lijf jagen en de ventilatie uitzetten tot ze er zelf onwel van werden.S@ndr@ schreef: Ik vind het eigenlijk wel stoer..
Snap je wel wat dat doet met die dieren?
En dan daarna met je roze haar gaan liggen janken om een kotelet op je auto omdat je niet zo veel frustratie had verwacht