Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raadras Abel: foto's toegevoegd

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Raadras Abel: foto's toegevoegd

Ongelezen bericht door natalie »

De resultaten van Abels DNA-test zijn binnen! Ik wilde daar een ‘raadras’ van maken, maar daarmee zet ik jullie op het verkeerde been. Abel is namelijk heel bijzonder en dat gaan jullie nooit raden :wink: Op straat krijg ik regelmatig de vraag of het kruising van een herder met een Flatcoated Retriever is. Omdat zoveel mensen dat inmiddels dachten, ging ik het zelf bijna geloven. Ik dacht dat er misschien ook nog een vleugje windhond in zou zitten. Maar feit is dat ik werkelijk geen idee had. En dus heb ik een test bij Embark gekocht. Wat blijkt nu? Abel is 100% European Village Dog :D Dat betekent niet dat het een onherleidbare kruising (een ‘mutt’) is. Nee, er komen simpelweg geen moderne rassen voor in de lijnen van zijn ouders. Ik moest zelf de beschrijving van Embark heel goed lezen om te begrijpen wat er precies staat, en ik vond dit wel een hele mooie samenvatting:

“Village dogs have lived just about everywhere across the world for thousands of years. Long before there were any recognized dog breeds, there were village dogs around the fires and trash heaps of early human villages. Abel is one of the lucky 1% of Embark dogs who are part of this ancient heritage, not descended from a specific breed, but continuing the ancient lineage of dogs that were our first, best friends."

Wat ik ook boeiend vond om te lezen:
“Through Abel’s mitochondrial DNA we can trace his mother’s ancestry back to where dogs and people first lived together. This female lineage was very likely one of the original lineages in the wolves that were first domesticated into dogs in Central Asia about 15,000 years ago. Since then, the lineage has been very successful and travelled the globe! Dogs from this group are found in ancient Bronze Age fossils in the Middle East and southern Europe. By the end of the Bronze Age, it became exceedingly common in Europe. These dogs later became many of the dogs that started some of today's most popular breeds, like German Shepherds.”

Het voorbeeld van de Duitse herder is geen toeval. Abel deelt 14% van zijn DNA met de Duitse herder. Dat is het ras waar hij de meeste overeenkomsten mee heeft.

Verder vond ik het nog fijn om te lezen dat Abel een COI heeft van 2% en dat hij vrij is van alle 171 genetische afwijkingen/aandoeningen waar Embark op test :cheer:

Zandneusje :I:
Afbeelding

Meer foto’s volgen!
Laatst gewijzigd door natalie op 16 mei 2019 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandra&co

Re: Raadras

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wat bijzonder, ik had er nooit van gehoord! Het is een knappe hond :ok:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Bijzonder zeg!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat gaaf! En interessant om dit zo te kunnen herleiden! :ok: Best slim van ze om het zo te noemen. Ik zie zo vaak mensen die bijna wanhopig een ras willen halen uit hun hond terwijl die nog het beste omschreven kan worden als "onherleidbaar" :mrgreen: En vaak is dat ook zo denk ik, al honden al vele generaties op straat leven en onderling kruisen.
natalie
Zeer actief

Cleva schreef:
“Village dogs have lived just about everywhere across the world for thousands of years. Long before there were any recognized dog breeds, there were village dogs around the fires and trash heaps of early human villages. Abel is one of the lucky 1% of Embark dogs who are part of this ancient heritage, not descended from a specific breed, but continuing the ancient lineage of dogs that were our first, best friends."
Helemaal geen rasgenen kan niet. In theorie kan het wel maar dat maakt de populatie die die eigenschap heeft weer een ras.

Noem het maar gewoon een onherleidbare kruising. Niet gaan doen alsof het een soort przewalski is.
En dat is precies wat het is :wink:
Het maakt mij niet uit welke naam het krijgt hoor, het mag ook een ordinaire straathond genoemd worden. Dat verhaaltje eromheen is inderdaad alleen maar om op te leuken. Maar er zitten dus geen rasgenen in. En dus is het ook geen kruising.

https://help.embarkvet.com/hc/en-us/art ... mean-Mutt-
natalie
Zeer actief

Maeve schreef:Wat gaaf! En interessant om dit zo te kunnen herleiden! :ok: Best slim van ze om het zo te noemen. Ik zie zo vaak mensen die bijna wanhopig een ras willen halen uit hun hond terwijl die nog het beste omschreven kan worden als "onherleidbaar" :mrgreen: En vaak is dat ook zo denk ik, al honden al vele generaties op straat leven en onderling kruisen.
Ja grappig is dat hè. Ik krijg echt regelmatig de vraag welke rassen erin zitten en als ik antwoord dat ik het niet weet, gaat men gokken. Dan wordt er vaak iets van Flatcoated of Groenedaeler genoemd. Door al die vragen en opmerkingen wilde ik het ook heel graag weten en ik was dan ook best teleurgesteld in de uitkomst :LOL:
Pas toen ik verder las, begon ik te begrijpen dat het eigenlijk juist heel erg leuk is :-)

Overigens is het zo, als ze echt niet kunnen achterhalen welke rassen erin zitten, dat het dan 'mixed breed' wordt genoemd. Vaak kunnen ze dan nog wel iets zeggen over de rasgroepen die erin voorkomen, maar niet over de specifieke rassen.

Edit: ik zie nu dat onherleidbaar wordt aangeduid als 'super mutt'. Dat is toch weer wat anders dan 'mixed breed', waarover ze nog wel iets kunnen zeggen.
Laatst gewijzigd door natalie op 15 mei 2019 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Wat leuk!
Op de Embark Dog DNA Discussion groep op facebook zocht iemand voor z'n studie nog foto's van honden die als European Village Dogs zijn getest trouwens.

En grappig, ik merk bij Tippex ook dat mensen het ingeteelde straathond deel niet zo sjiek vinden klinken en dan maar door gaan analyseren :mrgreen:
Dat verhaal er rond is inderdaad wat Disney maargoed, Embark is tenslotte Amerikaans.

Wat is Abels wolfiness score?
natalie
Zeer actief

-Saskia- schreef:Wat leuk!
Op de Embark Dog DNA Discussion groep op facebook zocht iemand voor z'n studie nog foto's van honden die als European Village Dogs zijn getest trouwens.
Oh leuk! Ik ga mij aanmelden voor die groep :D
-Saskia- schreef: En grappig, ik merk bij Tippex ook dat mensen het ingeteelde straathond deel niet zo sjiek vinden klinken en dan maar door gaan analyseren :mrgreen:
Dat verhaal er rond is inderdaad wat Disney maargoed, Embark is tenslotte Amerikaans.
Ja, ik merkte bij de e-mailberichten al dat ze het erg leuk vinden om een uitgebreid verhaal te vertellen over wat ze doen, en om de verhalen net iets leuker te maken dat puur wetenschappelijk noodzakelijk is. Ik houd er wel van ;)
Abel heeft een COI van 2% dus met zijn inteeltgehalte valt het wel mee. Maar ik las inderdaad dat het bij Tippex op 50% uitkwam, oeps! :schrik:
-Saskia- schreef: Wat is Abels wolfiness score?
Dat is 1,5%
natalie
Zeer actief

En nog een reeks prachtige foto's gemaakt door S@ndr@. Heel blij mee :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Re: Raadras Abel: foto's toegevoegd

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wat het ook moge wezen. Hij is iig heel mooi :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heel mooie reeks! :I:
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Wauw, hij is echt prachtig. Wat een plaatje. :I:
En een hele mooie fotoreeks.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Abel is een prachtige hond, en het is een prachtige atleet :I: vond het heel leuk om hem te zien en mee te maken
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat leuk!!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ha de uitslag is er dus :cheer:
Het is toch altijd heel leuk om te weten en bovendien geweldig dat hij vrij is van de genetische aandoeningen :ok:

Hij is echt heel mooi :I: :I:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik vind hem ook heel veel van baloe weg hebben , die is wat bruiner. Wil ook wel eens zo"n test gaan doen :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Afbeelding

Afbeelding
Fenneke en Baloe
Afbeelding
natalie
Zeer actief

fenneke schreef:Afbeelding
Balou is ook prachtig :D
Ze hebben in ieder geval het herderachtige met elkaar gemeen. Maar ik denk dat Abel wat smaller is en hoger op zijn poten staat. Hij heeft een schofthoogte van ca. 64-65 cm.
Misschien is dat hier iets beter te zien:

Afbeelding

Daar moet bij gezegd worden dat hij nog maar 14 maanden oud is. Die verhoudingen veranderen waarschijnlijk nog wel iets ;-)
natalie
Zeer actief

Sandra&co schreef:Wat bijzonder, ik had er nooit van gehoord! Het is een knappe hond :ok:
wolvster schreef:Bijzonder zeg!
Ik had ook geen idee dat dit één van de mogelijke uitkomsten kon zijn. Wel bijzonder ja :)
Heavy schreef:Hij is prachtig :I:
Chihuahua-paws schreef:Wat het ook moge wezen. Hij is iig heel mooi :wink:
DeDiana schreef:Heel mooie reeks! :I:
Emmalinde schreef:Wauw, hij is echt prachtig. Wat een plaatje. :I:
En een hele mooie fotoreeks.
S@ndr@ schreef:Abel is een prachtige hond, en het is een prachtige atleet :I: vond het heel leuk om hem te zien en mee te maken
Dankjulliewel allemaal :D
malinois schreef:Wat leuk!!
Caro. schreef:Ha de uitslag is er dus :cheer:
Het is toch altijd heel leuk om te weten en bovendien geweldig dat hij vrij is van de genetische aandoeningen :ok:
Hij is echt heel mooi :I: :I:
Ja, het is een leuke en mooie uitslag inderdaad :cheer:
Tamara81 schreef:Wat een bijzondere en leuke uitslag, Abel de Village Dog :)
Grappig hè :lol1:
Tamara81 schreef: De foto's door Sandra zijn echt super mooi! :I: :I:
Ik ben er ook oprecht heel erg blij mee. :I:
Vooral ook leuk om te vergelijken met de foto's van 8 maanden geleden (door sjm) toen Abel nog echte puppytrekjes had.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waar komt hij vandaan? Het is echt een mooie hond inderdaad en ik zie er ook alleen een vleugje Duitse herder in. Verder niets rassigs. Ik snap de test ook. Als je van alle rassen bekende stukjes DNA hebt en zoekt en er zit niks in dan zitten er geen rassen in. Dat kan ook heel gemakkelijk want er zijn zeker lijnen honden die nooit mengen met rashonden. Wel vraag ik me af waar. In India Afrika en zuid Amerika snap ik dat. Maar in Europa zou dat wel heel zeldzaam zijn verwacht ik.

Misschien in Zuid Europa en dan de snelle kruisingen die eeuwig onderling fokken. Kan me voorstellen dat er geen DNA van zuidelijk windhonden type in de database zit.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

laeken schreef:Waar komt hij vandaan? Het is echt een mooie hond inderdaad en ik zie er ook alleen een vleugje Duitse herder in. Verder niets rassigs. Ik snap de test ook. Als je van alle rassen bekende stukjes DNA hebt en zoekt en er zit niks in dan zitten er geen rassen in. Dat kan ook heel gemakkelijk want er zijn zeker lijnen honden die nooit mengen met rashonden. Wel vraag ik me af waar. In India Afrika en zuid Amerika snap ik dat. Maar in Europa zou dat wel heel zeldzaam zijn verwacht ik.
Hij komt uit Bosnië. Dit is de pagina met zijn uitslag, waarop ook een 'world map' is te zien van waar de European Village Dog het meest voorkomt:
http://embk.me/abel12

Het komt met name in Oost-Europa voor, en nog oostelijker dan Europa.
Ik heb eens rondgeneusd op de website van Embark om te achterhalen hoeveel Village Dogs getest worden als European Village Dog, maar ik heb het zo snel nog niet kunnen vinden. Ik heb de indruk dat de East Asian Village Dog en de Middle Eastern Village Dog vaker voorkomen. Die hebben dan ook inderdaad andere uiterlijke kenmerken met elkaar gemeen.
Laatst gewijzigd door natalie op 16 mei 2019 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
natalie
Zeer actief

laeken schreef: (...)
Misschien in Zuid Europa en dan de snelle kruisingen die eeuwig onderling fokken. Kan me voorstellen dat er geen DNA van zuidelijk windhonden type in de database zit.
Je kan als resultaat ook 'unresolved' of 'super mutt' terugkrijgen. Ik denk dat dat gebeurt als er onbekende rassen gevonden worden. Maar ik weet het ook niet precies. :wink:
fenneke
Zeer actief

Baloe is 64 cm en 33 kilo. En bijna 2 jaar :mrgreen:

Denk ook wel dat Abel wat smaller is dan Baloe maar stevig is baloe ook niet
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik vind Abel prachtig. Balou ook trouwens. Echt unieke honden met een prachtige blik in hun ogen. Zo vol levensvreugde.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”